Helicoil m6 plaasten mogelijk?

Mits

MF'er
21 nov 2001
151
1
wageningen
Nu heb ik nog een voetsteun liggen waarvan ik een bout er helaas niet op een fatsoenlijk manier uitgekregen heb. Heb de schroefdraad dus op moeten boren en opnieuw getapt met een m7 schroefdraad. Maar nu blijkt dus dat m7 bouten (inbus, verzonken kop) redelijk onvindbaar zijn.
Daarom wil ik er eigenlijk een helicoil in (laten) zetten zodat ik er gewoon weer een m6 bout in kan zetten. Maar ik vraag me af of het nog wel mogelijk is om in een m7 draad een helicoil te plaatsen voor m6.
Om een m7 draad te tappen moet je iig voorboren met een 6mm boor. Weet iemand wat je voor maat boor (en tap) je moet hebben om een m6 helicoil te plaatsen?

full


't is trouwens een voetsteun voor de bijrijder dus er is geen haast bij :+
 
Laatst bewerkt:
Helicoils zijn o.a. bedoeld om een versleten draad te repareren. Dus helaas, dit is niet meer mogelijk. Om een Helicoil M6 te plaatsen boor je dus een gat van 6mm.
Kan je er geen draad van M8 in tappen? (Eventueel helicoil M8 omdat het gat met een boor van ong. 6,5mm moet worden geboord en je er al een gat van 7mm in hebt gefietst)

Gr,

Boboo
 
Ok bedankt voor de reacties, er zit dus nog genoeg materiaal om een m6 helicoil te kunnen plaatsen. Een draadbus was het anders waarschijnlijk geworden inderdaad.
Maar eens iemand gaan zoeken met een m6 helicoil setje (iemand in de buurt van wageningen? :) )

Anders maar eens bij de lokale motorzaak langs, zullen ze daar ook wel kunnen.
 
M7 is niet zo moeilijk te krijgen hoor.. tenminste wel bij de gamma ofzo, maar ik heb ze ooit gewoon eens gehaald bij een goede ijzerzaak.. Had het er nog over met ze, ze gaven toe dat het niet de meest makkelijke maat was om te vinden, maar dat een goede zaak ze gewoon hoorde te hebben!!! dus misschien eens opzoek naar een goede winkel..
 
Of het onderdeel vervangen, of er een M 8 intappen, dat moet niet al te moeilijk zijn.
Als je wilt gaan klieren met helicoils M 7, en bouten M 7, ach, waarom ook niet, ieder z'n plezier.
Groeten,
Eduard.
 
Om een M6 helicoil te zetten moet je gat zeer zeker groter zijn dan voor een M6 tap.

Helicoil is ook bedoeld om kapotte draad te herstellen.

Trouwens vergis je niet aan de sterkte van een helicoil, maar afhankelijk van het gebruikte materiaal is een helicoil veelal sterker dan bestaande of hertpate schroefdraad!

(Heb trouwens al eens een cilinderkop gezien waar de bougiedraad van kapot getrokken was, kop uitgedraaid, busje in geperst, en in dat busje een helicoil gezet, werkt perfect!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan