Helicoil uit as voortandwiel gevlogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.347
313
Dit is toch wel heel bizar. De vorige eigenaar van m'n motor heeft de motor verkocht met een helicoil in de as van het voortandwiel. Tijdens het poetsen van de ketting zag ik dat hij half uit de as was getrilt.

Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!

Het lijkt me dat dit niet meer te redden is?
 

Bijlagen

  • 20200710_182629.jpg
    20200710_182629.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 37
  • 20200710_182755.jpg
    20200710_182755.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 41
Jongens....het is opgelost..niet door blijven mekkeren.
Een draadeind/-stomp is met "kneedbaar staal" 2K vastgezet in de as, en een kopplaat is gedraaid om het tandwiel te borgen.
Zou voldoende moeten zijn zo.
 
Als ik naar mijn eigen motor kijk, daar zit een dikke moer op, en die zit ook redelijk vast, 70Nm geloof ik..

100 Nm kan ook wel bij die 32 mm moer, maar het zit lang niet altijd zo, bijvoorbeeld bij m'n CBX1000 gaat er een M8 boutje in, en sommige Yamaha's hebben alleen een groef in de as voor een circlipje, bij een goede uitlijning van de tandwielen komt er geen kracht op. Ik zou wel graag wat betere borging zien als op de motor van TS, een kroonmoer en een splitpen er doorheen bijvoorbeeld.
 
Dat plaatje schuif je over de as, en moet je iets verdraaien om de bouten er in te kunnen draaien. Hierdoor houden de splines het tandwiel op z’n plek, niet de bouten. Hiervoor zit dan ook een groef in de as van de uitgaande as.
 
Doet me denken aan een probleem dat ik met m'n Fazer 600 had. Ik reed eens over de snelweg en opeens had ik geen aandrijving meer. Motor van de linkerbaan naar de vluchtstrook laten rollen - gelukkig was de spits net voorbij - en de wegenwacht gebeld. Bleek dat het voorste kettingwiel eraf was gelopen. Kennelijk was de bout daarvoor bij de Fazer niet goed en is daar een terugroepactie voor geweest. Wellicht dat de mijne die gemist had. Enfin, dat losse tandwiel had de schroefdraad gemold, dus een nieuwe bout ging er niet meer op en voor een nieuwe as moest heel het blok uit elkaar. Dus daar ging m'n motor, dacht ik. Gelukkig is m'n pa handig en die heeft een busje erop gelast met een splitpen door de as. Uiteindelijk heb ik er nog een tijdje op gereden (ook vakantie), dus het zat goed vast. Toen de motor verkocht, waarbij ik het niet over m'n hart kon verkrijgen om het defect niet in de advertentie te melden. Uiteindelijk is hij gekocht door iemand waarvan ik vermoed dat het een handelaar was en die daar minder moeite mee had. Volgens de RDW was hij een maand na mijn verkoop alweer verkocht.

Mijn reparatie zag er wat minder profi uit, maar werken deed het gelukkig.

9280.jpg
 
Hoi.

En ik vraag me dan af, welke axiale krachten?

Als die 2 kettingwielen in lijn liggen, zie ik niet waar een axiale belasting vandaan komt.

Groeten, Paul.

Ik denk dat je je daar lelijk in kan vergissen. Een ketting op snelheid klappert en slingert alle kanten op. Daarom zit bij mijn motor het tandwieltje met een 32mm moer vast op 127(!)Nm. Samen met beide wielmoeren veruit het grootste aanhaalmoment uit het WPH.
 
Een ketting op snelheid klappert en slingert alle kanten op.
Ja aan de onderkant waar geen kracht op staat bij het optrekken .
Dat die zo zwaar zit aangetrokken kan een hele andere reden hebben zoals het indekken van de fabrikant tegen recht zaken in Amerika bv
Net als die aantrekkoppel van je wiel bouten
Kan het mis hebben bij de oudere motoren waren ze nooit zo zwaar aangetrokken wiel moeren zaten met iets van 90 n/m vast ( werkplaatsboek Guzzi )
 
Jeetje, ga ik me toch weer zorgen maken. Voor een kroonmoer moet er een gaatje door het uitstekende schroefdraad worden geboord? Zou dat niet de sterkte er uit halen? Het is maar 8mm.

Het wphb geeft aan dat er 50 Nm nodig is en wat loctite 243.
 

Bijlagen

  • Sprocket extract.JPG
    Sprocket extract.JPG
    62,7 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
100 Nm kan ook wel bij die 32 mm moer, maar het zit lang niet altijd zo, bijvoorbeeld bij m'n CBX1000 gaat er een M8 boutje in, en sommige Yamaha's hebben alleen een groef in de as voor een circlipje, bij een goede uitlijning van de tandwielen komt er geen kracht op. Ik zou wel graag wat betere borging zien als op de motor van TS, een kroonmoer en een splitpen er doorheen bijvoorbeeld.

Je wilt niet teveel speling op dat voortandwiel, want het gaat wel bewegen, en beweging is slijtage..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan