Helicoil uit as voortandwiel gevlogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Dit is toch wel heel bizar. De vorige eigenaar van m'n motor heeft de motor verkocht met een helicoil in de as van het voortandwiel. Tijdens het poetsen van de ketting zag ik dat hij half uit de as was getrilt.

Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!

Het lijkt me dat dit niet meer te redden is?
 

Bijlagen

  • 20200710_182629.jpg
    20200710_182629.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 37
  • 20200710_182755.jpg
    20200710_182755.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 41
Als boren wel gaat wil dat niet zeggen dat je kan tappen, maar wat dacht je hier van, hier kan 3,5 ton aan hangen

Bekijk bijlage 1521655
daar twijfel ik ernstig aan :? (tenzij het M20 is ofzo, dat kan ik aan het plaatje niet zien). Ik heb heel wat haken in rots vastgezet voor klim gerelateerde dingen.... en deze waren echt ENORM uit den boze. Deze zijn echt totaal niet geschikt voor deze toepassing.
 
Als boren wel gaat wil dat niet zeggen dat je kan tappen, maar wat dacht je hier van, hier kan 3,5 ton aan hangen

Bekijk bijlage 1521655
Ik denk dat je minstens een factor 10 verkeerd zit.
M10 doet maximum 1.6 kN in beton.
Dat is 160kg.
Met deze pluggen haal je waarschijnlijk je aanhaalmoment niet eens.
Dit is een van de slechtere oplossing voor de TS zijn probleem.
(Mastertommy zijn idee klinkt goed)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200711-071349_Drive.jpg
    Screenshot_20200711-071349_Drive.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 13
Als die as gehard is kun je tappen wel vergeten, check even of je een krasje maken kunt.
Aangezien de bout alleen het tandwiel tegen van-de-as-lopen opsluit, zou ik het persoonlijk wel aandurven om een draadbus in de as vast te Tiggen..
Dat heeft nauwelijks invloed op de hardheid van de as zelf, hooguit het puntje.
Daarna de bout met loctite vastzetten, en niet knetterhard lomp aantrekken....dat heeft je voorganger al gedaan.
 
Heb je het wel eens opgemeten? De tap van een 8X1,25 helicoil? Geprobeerd met een M10X1,25? In een grijs verleden heb ik wel wat staan testen, zou het nog es moeten bekijken om er echt helemaal zeker van te zijn
Ja ik wel maar jij blijkbaar niet een tap van een heliciol meet exact 9.45mm over de draad en snij dus met een hoek van 60 graden gelijk aan wat de hoek is van de bout die er in moet m
Maar ik stop hier mee want ik krijg het idee dat je zelf nog nooit een heliciol gezet hebt als ik je opmerking doorlees .
 
Mag je allemaal denken... Maar weten doe je niks
Ruig statement zeg.... niks is wel heel weinig.


Maar Goed. Oplossingen zijn er inmiddels zat. Ik zou zeggen, check even het aanhaal moment dat oorspronkelijk voor dat schroefje / boutje werd opgegeven en bedenk dan welke van de voorgestelde oplossingen daarin kan voorzien
 
Mee contact op met de vorige eigenaar. En vraag van waar deze reparatie en waarom.
daarna zoek iemand met technische inzicht en verstand van zaken om jou te helpen .

Dit forum is daar een mooi platform voor toch? Een hoop tips en als ik iets laat doen ga ik sowieso naar een vakman die er ook in de praktijk naar kan kijken.
 
Bedankt voor alle info, ik kon nu met wat voorkennis een Aprilia dealer bellen. Helaas was het antwoord niet zo positief:

- De as is gehard
- bij uitboren zou het van m8 (orgineel) naar m10 moeten
- Het is niet normaal dat de borgmoer losloopt en/of dat het schroefdraad stuk is. Dat heeft hij bij een RSV nog nooit gezien/gehoord.
- De las van de inslagmoer is losgekomen omdat hij waarschijnlijk niet goed kon hechten.

Omdat de as gehard is verwacht hij dat de kans erg beperkt is dat een helicoil en het uitboren gaat lukken. Mede omdat de kans er is dat het handmatig uitboren vanwege het harde metaal niet goed gecontroleerd zal gaan. En de ruimte die de as heeft zal hjj ter plekke nog even moeten bekijken. Het beste zou zijn om het machinaal te doen en dan moet de as er uit dus dan kan het net zo goed helemaal vervangen worden.

Maar er is een kans dus ik zal hem iig langsbrengen. Als het niet lukt kan het blok altijd nog uit elkaar, nu heb ik sowieso niets..
 
Ik zou als ik jou was geen aprilia dealer bellen voor reparatie. Eerder een goed revisiebedrijf ofzo.... lijkt me dat die vaker met dit soort "versleten" assen van doen hebben. Bij vervangen is de dealer natuurlijk wel weer een fijn adres of een goede andere motorgarage.
 
Indien het uitboren en tappen zo lukt met de as er nog in zou ik geen helicoil gebruiken aangezien dat eigenlijk ook eigenlijk een noodoplossing op zich is. (Je boort, tapt, stopt er materiaal in en vervolgens weer een bout). Dus gelijk een goede bout er in is mijns inziens altijd beter. (Goede lengte, treksterkte etc.) Het beste is uiteraard een nieuwe of goede gebruikte as. Op e bay o.a. staan complete versnellingsbakken (gebruikt) voor 190 euro incl verzenden dus wellicht kun je voor heel wat minder een as vinden maar dat is waarschijnlijk even flink zoeken. Succes!!!
 
Hechje? De as is rondom het gat helemaal afgelast geweest? Als je inzoomt op het (ex)draadgat lijkt het of er 2 scheuren zitten?
Is het een helicoil of heeft er iemand een busje gedraaid met binnendraad en dat erin gelast?
Het ziet er allemaal teunbeun uit. Ik zou voor er een nieuwe as gaan.
Even vanaf het begin alle reacties gaan lezen. Er is al verklaard wat jouw scheuren in werkelijkheid zijn.
 
Ik zou als ik jou was geen aprilia dealer bellen voor reparatie. Eerder een goed revisiebedrijf ofzo.... lijkt me dat die vaker met dit soort "versleten" assen van doen hebben. Bij vervangen is de dealer natuurlijk wel weer een fijn adres of een goede andere motorgarage.

Goede tip, thanks
 
HeliCoil® inserts zijn roestvrijstalen* draadinserts om sterk en slijtvast schroefdraad te maken in allerlei materialen of om schroefdraad te repareren.

Dankzij het gebruik van HeliCoil® ontstaat een gelijkmatige spankrachtverdeling in de schroefdraad van het werkstuk. Die gelijkmatige belasting- en spanningsverdeling van de schroefdraad wordt veroorzaakt door de kantelwerking van de HeliCoil® Plus-insert.
Hierdoor worden meer draadgangen belast en dat resulteert in een grotere krachtoverbrenging. Met HeliCoil® wordt de boutkracht over alle aanliggende draadgangen verdeeld, waardoor de schroefdraad met meer dan 40% wordt versterkt.
tbv m8 x1.25 boor 8.4 mm
 
Inductieharden
Thermochemische oppervlaktebehandeling dat wordt gebruikt om de slijtvastheid, hardheid van de oppervlakte en weerstand tegen vermoeiing te verhogen door de oppervlakte te harden, met behoud van een onaangetaste microstructuur in het kernmateriaal. Inductieharden wordt gebruikt om de mechanische eigenschappen van ferro-metalen te verhogen in een bepaald gebied. Veel gebruikte toepassingen zijn aandrijving, vering, motoronderdelen en stansproducten.

Inductieharden is bijzonder geschikt voor het oplossen van garantieclaims of gebreken “in het veld”. De belangrijkste voordelen zijn verhoging van de sterkte, vermoeiingsweerstand en slijtvastheid in een bepaald gebied zonder het onderdeel opnieuw te hoeven ontwerpen.

Voordelen
Erg goed toepasbaar bij onderdelen die onderhevig zijn aan zware belasting. Inductie levert een dikke laag met een hoge oppervlaktehardheid, die het onderdeel bestand maakt tegen extreem hoge belasting. De vermoeiingssterkte wordt verhoogd doordat de zachte kern omgeven wordt door een zeer sterke buitenlaag. Deze eigenschappen zijn wenselijk voor onderdelen die onderhevig zijn aan torsiebelasting en oppervlakken waarop stootkrachten uitgeoefend worden. Inductieharding wordt per onderdeel afzonderlijk uitgevoerd, waardoor een zeer voorspelbare dimensionale beweging van onderdeel tot onderdeel kan worden gerealiseerd.

Applicaties en materialen
Inductieharden is een warmtebehandeling die uitgevoerd om de mechanische eigenschappen in een bepaald gebied van een onderdeel uit een ferro-metaal te verbeteren. In het geharde gebied worden de slijtage- en vermoeiingsweerstanden en tevens de sterkte-eigenschappen verbeterd.

Inductieharden wordt vaak gebruikt op tandwielen, assen, spillen, nokken, stansproducten en draaispillen, voornamelijk symmetrische onderdelen. Inductieharden wordt gebruikt om een bepaald gebied van een onderdeel te harden. Het is altijd een enkel stuks proces, en alleen van bepaalde gebieden wordt de oppervlakte gehard.

  • Koolstofstaal
  • Gelegeerd staal
  • Roestvast staal (martensitisch)
  • Poedermetallurgisch metaal
  • Nodulair gietijzer
  • Smeedbaar ijzer
Procesdetails
Inductieharden is een proces dat wordt gebruikt voor het oppervlakteharden van onderdelen van staal en andere legeringen. De onderdelen die een warmtebehandeling moeten ondergaan, worden aangebracht in een koperen spoel en vervolgens tot boven hun omzettingstemperatuur verhit door wisselstroom toe te passen op de spoel. De wisselstroom in de spoel induceert een wisselend magnetisch veld in het werkstuk waardoor het buitenoppervlak van het onderdeel verwarmd wordt tot een temperatuur boven het omzettingsbereik.

De onderdelen worden door middel van een wisselstroomveld verwarmd tot een temperatuur binnen of boven het omzettingsbereik en daarna meteen afgeschrikt. Het is een elektromagnetisch proces met behulp van een koperen inductiespoel die gevoed wordt door stroom op een specifieke frequentie en vermogensniveau.
 
Idd, dat is ook toegepast op deze as anders is het contactoppervlak waar je voortandwiel op rust binnen de kortste keren versleten. Daarom is iets erin lassen volgens mij geen goed plan. Dan verander je de hardheid van die behandeling... En helicols zijn trouwens zeker een goede oplossing maar volgens mij niet sterker dan een goede schroefdraad verbinding. Dan zou je dus beter overal en altijd helicoil moeten toepassen voor de beste draadverbinding..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan