Helicoil uit as voortandwiel gevlogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Dit is toch wel heel bizar. De vorige eigenaar van m'n motor heeft de motor verkocht met een helicoil in de as van het voortandwiel. Tijdens het poetsen van de ketting zag ik dat hij half uit de as was getrilt.

Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!

Het lijkt me dat dit niet meer te redden is?
 

Bijlagen

  • 20200710_182629.jpg
    20200710_182629.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 37
  • 20200710_182755.jpg
    20200710_182755.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 41
Deze as zou gerepareerd kunnen worden d.m.v. lassen maar dan moet je m idd een oppervlakte behandeling geven. Dat doe je doorgaans niet even in je schuurtje.. Je kunt m na t lassen niet even met de brander of oven warmstoken en afkoelen dan wordt hij wel hard maar te broos en dan breekt ie als je m vol belast. Dus als je na t lassen niet zelf n oppervlaktebehandeling kunt doen kun je qua kosten beter n nieuwe halen... of repareren d.m.v. boren en tappen... al zou ik persoonlijk voor een andere as gaan.
 
Klopt Perr77 helicoil heeft alleen grote voordelen bij bv aluminium .
in deze heeft een helicoil het voordeel dat je weer de standaard bout kunt gebruiken. Meer niet
Ja, precies.. zie je wel.. haha ik moet ook af en toe ff denken hoe zat dat ook weer. Geweldig vind ik deze site vooral dat je veel van elkaar kunt leren, ik ben hier met veel dingen al weer n stukkie wijzer geworden.
 
Zeker in bijv. aluminium en ook zijn de toepassingen van timesert dan een hele goede. ik ben toch vooral benieuwd of dit de beste oplossing is voor de as van SvB. Beide zijn wellicht een goede oplossing als je per se de originele maat bout wilt aanhouden maar als je de foto bekijkt is dat geen optie meer na t beunen van de vorige eigenaar vrees ik
 
Misschien leuk om even te melden hoe het uiteindelijk is afgelopen, de motor is naar een revisiebedrijf gebracht.

Het lastige was dat de as onnodig diep is uitgeboord en de kans op breken daarmee misschien was toegenomen. Over het lassen maakte de reparateur zich minder zorgen.

Als eerste is geprobeerd om m12 fijn te tappen. Hier heeft de reparateur een expert voor gebeld, deze vertelde dat de as hier (nog) sterk en dik genoeg voor was. De as is eerst verzonken maar bleek te hard te zijn waardoor de tap vastliep. Er is toen een schroefdraadstomp met m8 schroefdraad met konische passing op het uiteinde van de as gemaakt. De schroefdraadstomp is doorboord en gevuld met metalweld. Dit is in de as gezet. Het was een heel technisch verhaal waar ik de details van ben vergeten maar het was duidelijk dat dit een veilige oplossing was. Er steekt nu een 8mm draad uit de as waar een moer op kan worden gedraaid. Als laatste is er een afdekplaat gedraaid die tussen de moer en het tandwiel zit en het mooi afdekt.

Echt fijn dat het gelukt is!
 
Je was me net voor ik hoor zoveel geleuter voorbij komen . het enige wat ik dacht breng hem aub naar een revisie specialist die jongens weten precies wat ze doen en hoe iets heel blijft.

En dat heb je goed gedaan .. *O*
 
Ziet er leuk uit, maar deze manier van borgen is niet voldoende voor deze dynamische bevestiging. Je hebt een mechanische borging nodig: een borgplaat die de positie van de moer fixeert tov het tandwiel.
 
Misschien leuk om even te melden hoe het uiteindelijk is afgelopen, de motor is naar een revisiebedrijf gebracht.

Het lastige was dat de as onnodig diep is uitgeboord en de kans op breken daarmee misschien was toegenomen. Over het lassen maakte de reparateur zich minder zorgen.

Als eerste is geprobeerd om m12 fijn te tappen. Hier heeft de reparateur een expert voor gebeld, deze vertelde dat de as hier (nog) sterk en dik genoeg voor was. De as is eerst verzonken maar bleek te hard te zijn waardoor de tap vastliep. Er is toen een schroefdraadstomp met m8 schroefdraad met konische passing op het uiteinde van de as gemaakt. De schroefdraadstomp is doorboord en gevuld met metalweld. Dit is in de as gezet. Het was een heel technisch verhaal waar ik de details van ben vergeten maar het was duidelijk dat dit een veilige oplossing was. Er steekt nu een 8mm draad uit de as waar een moer op kan worden gedraaid. Als laatste is er een afdekplaat gedraaid die tussen de moer en het tandwiel zit en het mooi afdekt.

Echt fijn dat het gelukt is!
Da's geen helicoil. Beun heeft er een inslagmoer op gefröbelt. Gebraden. Opboren en alsnog M10 of een helicoil erin, alhoewel ik betwijfel of dat gaat met ivm de hardheid van de as, die overigens in de kern veel zachter is dan aan de oppervlakte. Een optie zou nog zijn om er een draadeind in te lassen. Maar het is geen end of life.

Bekijk bijlage 1521565
En dat was het aller-allereerste antwoord. Ook @guzzigek O-) :+ 😂
 
En als electronicus zou er bij mij in het carter een schakelaartje komen dat eventueel loslopen van de moer detecteert. Parallel aan de oliesensor. Of het nou een niveaumeter of drukmeter is... no prob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan