Helicoil uit as voortandwiel gevlogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Dit is toch wel heel bizar. De vorige eigenaar van m'n motor heeft de motor verkocht met een helicoil in de as van het voortandwiel. Tijdens het poetsen van de ketting zag ik dat hij half uit de as was getrilt.

Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!

Het lijkt me dat dit niet meer te redden is?
 

Bijlagen

  • 20200710_182629.jpg
    20200710_182629.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 37
  • 20200710_182755.jpg
    20200710_182755.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 41
Het is moeilijk te zeggen vanaf een foto, maar als de hardheid het toelaat om te boren zou ik kijken of het met een helicoil op te lossen is.
Zoveel extra as offer je nou ook niet op met een helicoil.
Bout zal origineel M8x1 zijn??? anyhow, let op, ga zitten en hou je vast

Een M8 helicoil draai je in een getapt gat wat exact overeen komt met een draad van M10X1,25. Zou jij er dan een helicoil tussen zetten of een 12.9 imbus van M10X1,25?
 
Voor heliciols gebruik je speciale tappen als de bout zoals jij aangeeft een M8 x 1.00 is dan zal de tap ook een spoed van 1.00 moeten hhebben om er een helicoil voor een M8 x 1.00 in te kunnen draaien en in het geval van een M8 zal die tap op een 9mm buiten maat uitkomen daar je voor een M6 helicoil ook maar 1mm groter gaat ( zelfde spoed) dus geen tap van M10 die er in gaat .
Eerst moet bekend zijn of je er in kan boren in die as anders alle wat eerst geboord en getapt moet worden voor een reparatie waar bij je moet boren en tappen al gelijk zinloos als dat niet kan door de hardheid van de as
 
Voor heliciols gebruik je speciale tappen als de bout zoals jij aangeeft een M8 x 1.00 is dan zal de tap ook een spoed van 1.00 moeten hhebben om er een helicoil voor een M8 x 1.00 in te kunnen draaien en in het geval van een M8 zal die tap op een 9mm buiten maat uitkomen daar je voor een M6 helicoil ook maar 1mm groter gaat ( zelfde spoed) dus geen tap van M10 die er in gaat .
Eerst moet bekend zijn of je er in kan boren in die as anders alle wat eerst geboord en getapt moet worden voor een reparatie waar bij je moet boren en tappen al gelijk zinloos als dat niet kan door de hardheid van de as
Je interpreteert het verkeerd en de rest is al bevestigd, ik heb het over een 8X1,25 schroefdraad omdat er al geen schroefdraad meer is. Dan ga ik dus geen zeldzaam setje helicoils kopen terwijl ik 8X1,25 heb liggen.

Heb je het wel eens opgemeten? De tap van een 8X1,25 helicoil? Geprobeerd met een M10X1,25? In een grijs verleden heb ik wel wat staan testen, zou het nog es moeten bekijken om er echt helemaal zeker van te zijn
 
Bijna iedereen heeft het over de hardheid van de as en er wordt genoemd dat lassen de eigenschappen veranderd vanwege de hitte.

Er IS al aan gelast, dus in hoeverre wil je prutsen met deze as.

Zuur maar andere er in.. zal vast wel iets tweedehands te vinden zijn.
 
Je rijdt 120 en het voorste tandwieltje loopt er af. Wat denk je dat er gebeurt?
Heb je gelezen???




Maar @SvB (Sander?) als er echt reden voor angst tot overlijden was kan ik je geruststellen: Een los tandwiel loopt niet zomaar van de as af. Zoals ik al zei, bij Yamaha is het een kwaal geweest en ik heb niet gehoord dat er ooit een tandwiel van een as afgekomen is, bij jou zijn de eindigen de splines met niks waar bij Yamaha nog een stuk schroefdraad zit wat een eventueel afgelopen tandwiel opvangt waarbij bij jou de kans op vastslaan van het tandwiel / ketting een stuk groter is en de kans op overlijden reeel, substantieel en zelfs waarschijnlijk wordt... Maar pas als het tandwiel er af loopt...
 
Dit is toch wel heel bizar. De vorige eigenaar van m'n motor heeft de motor verkocht met een helicoil in de as van het voortandwiel. Tijdens het poetsen van de ketting zag ik dat hij half uit de as was getrilt.

Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!

Het lijkt me dat dit niet meer te redden is?
Ach, de originele configuratie loopt ook vaak genoeg los. Waarom denk je dat er überhaupt aan die as geknutseld is? Tappen valt soms niet mee, en vind dit wel een creatieve oplossing.
 
Bout zal origineel M8x1 zijn??? anyhow, let op, ga zitten en hou je vast

Een M8 helicoil draai je in een getapt gat wat exact overeen komt met een draad van M10X1,25. Zou jij er dan een helicoil tussen zetten of een 12.9 imbus van M10X1,25?

Ik denk dat het qua sterkte niet veel uitmaakt.
Maar als het gat netjes genoeg is/wordt is netjes draad erin tappen ook een optie.
Overigens laatst nog met een M8 helicoil in de weer geweest, de tap was van een schroefdraad die ik niet std in mijn kistje had.
Ik denk dat dit toch een soort van andere draad is.
 
Ik denk dat het qua sterkte niet veel uitmaakt.
Maar als het gat netjes genoeg is/wordt is netjes draad erin tappen ook een optie.
Overigens laatst nog met een M8 helicoil in de weer geweest, de tap was van een schroefdraad die ik niet std in mijn kistje had.
Ik denk dat dit toch een soort van andere draad is.

Dat zijn inderdaad speciale tappen, die bij een helicoil zitten, ik weet niet wat er precies anders aan is.
 
Ik zou als eerste gewoon een helicoil doen. Dan kan je ook gewoon de originele bout gebruiken (ik zou een nieuwe bout + ring bestellen). Helicoil erin met een druppel groene loctite aan de buitenkant, en de nieuwe bout gewoon vastzetten op moment. Mocht je de boel eruit trekken voordat je het voorgeschreven aanhaalmoment bereikt, dan kan je dan gaan lassen of andere oplossingen toepassen. Maar ik zou eerst de minst destructieve methode proberen, die ook nog eens als voordeel heeft dat alles origineel blijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan