'Hellingproef' bij forward controls?

Bassow

MF veteraan
28 jan 2009
1.404
0
Utrecht
Heeft dat nog inleiding nodig? Anders is het zo kort, he? Komt-ie dan:

Ik moet binnenkort aan de motor (wegens geen auto meer: arme ik ;)) en zit alle voors en tegens van de diverse types op een rij te zetten. Ik vind choppers qua model gewoon nog steeds het mooist (Super Magna! :9~ ), maar het is ook wel de bedoeling dat ik daar dan ook echt vrolijk van wordt. Afijn, bij het bedenken van deze lijst liep ik ineens bij de forward controls tegen de vraag, "WTF doe je in stilstand op een helling eigenlijk?" En dan niet zo'n kleine Nederlandse, maar een serieuze Spaanse of Schotse waar je beide remmen nodig hebt. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om vanuit een onderuit-gezeten houding, op een helling, de hele zaak recht en stil te houden.

De korte versie:
Hoe doe je de volle hellingproef (dus met voor- en achterrem) met forward controls?

Dank!
Bas
 
Volgens mij is er geen verschil met of zonder forward controls. Je voet staat op de controls of op de grond. Overigens is je voorrem volgens mij sterk genoeg om je motor vertikaal langs een muur nog stil te houden, je achterrem is om bij te remmen en vooral om je motor stabiel te houden tijdens een noodstop... oh ja, en tijdens het stapvoets rijden doe je er ook nog iets mee :+
 
Dank :) Deze vraag met name omdat mijn instructeur de situatie schetste van een vol-bepakte motor op een steile helling: alle gewicht valt nagenoeg op de achterkant, dus voor remmen kan dan niet genoeg zijn. Zag dat plaatje best voor me, dus vroeg me af hoe dat aanvoelde met forward controls. Kan het verder prima (met voor- en achterrem) op een naked.
 
Laatst bewerkt:
En anders gewoon 2 vingers om je gas, 2 vingers op de rem, gas geven en langzaam gas los. Probleem opgelost.
 
Volgens mij is er geen verschil met of zonder forward controls. Je voet staat op de controls of op de grond. Overigens is je voorrem volgens mij sterk genoeg om je motor vertikaal langs een muur nog stil te houden, je achterrem is om bij te remmen en vooral om je motor stabiel te houden tijdens een noodstop... oh ja, en tijdens het stapvoets rijden doe je er ook nog iets mee :+

Ik pak hem toch (ook) met de achterrem. De rem is sterk genoeg om te zorgen dat het voorwiel niet draait, maar dat wiel heeft bij een steile helling veel minder grip dan normaal omdat het meeste gewicht op het achterwiel rust.
 
A) Je zit, dus je telt je gewicht bij de motor op.
B) Je overgebleven been staat iets minder stevig omdat je er niet met je volle gewicht op leunt (want je zit, zie A ;)).

Maar goed, dat was mijn gedachtengang. Is me inmiddels duidelijk dat het in de praktijk geen zak uitmaakt. Dank voor de antwoorden!
 
ik zeg .... het is al genoeg gezegd .... handrem is genoeg .... denk ik


maar als de helling te stijl is zou ik net als bij de fiets een stukje lopen en boven op de helling weer opstappen :+
 
Ik heb een suzuki bandit met een zeer krachtig blok. Een beetje gas teveel en ik lig op mijn muil. Dat is mij nog niet gebeurd. Het volgende verhaal deed ik met een chopper met FWD controls en met de bandit.
Ik ben vaak naar Frankrijk geweest en daar kom je zeer veel echt steile hellingen tegen waar je "even moet wachten" met ruim 50kg aan bepakking achterop, en dan nog het liefst in een krap bochtje omhoog. Daar zou de angst zo om je oren slaan, maar het is dan niet anders.
We zien een stoppunt aankomen en ik wil stilstaan. Ik rem af en schakel naar zijn 1.
Laten we even makkelijk het blok in zijn eerste versnelling staan en ik houd de koppeling in. (eerst in zijn vrij zetten en dan weer naar de 1 vergt weer een balanceeract van de voeten links en rechts daar hebben we het hier niet over).
Als je beide voeten aan de grond moet hebben om te balanceren is de voorrem je uitvlucht. Maar is het een rothelling mét grind, dan is de voorrem gevaarlijk.(ik met volle bepakking ben een keer op een ERG steile bosweg bijna naar beneden gedonderd doordat ik op grind de voorrem pakte bij een 'hellingproef' de voorband slipte gewoon dwars weg , de achterrem er toch snel bijpakken redde mijn gezondheid)
(Normaliter bij een simpele hellingproef, koppeling in, in zijn 1, linker voet op de vloer, houd je even de achterrem erbij en je trekt weer op.)
Maar dan moet je optrekken. Dat kan niet met de hand aan de voorrem en tegelijk gasgeven, dat zou te ongecontroleerd gaan. Bij een klein beetje gas hoor je al WHEEM!! van het motorblok. Je wilt dan echt niet je koppeling loslaten terwijl je met 2 vingers aan de rem zit en je handpalm aan het gas terwijl je op een steile helling staat...brrrr, TE ongecontroleerd, je knalt zo onderuit dan. Misschien dat het met een slomere motor minder gevaarlijk zou zijn maar nog niet veilig.
Dus ten aller tijde, vind gewoon snel meteen balans zodra je stilstaat, linkervoet uit en achterrem ingedrukt. Je rechterhand zit nergens aan dan het GAS, want die hand heb je nu nodig om gecontroleerd gas te geven samen met de opkomende koppeling.
En je bent weer op weg.
Kortom de achterrem is de beste manier.
(niet te gebruiken als lesboek dit verhaal maar het zijn praktijkervaringen van mij)
 
Laatst bewerkt:
ok, maw: vrijwel altijd heb je genoeg aan je voorrem, heel soms niet en moet je, vooral als je op een bandit rijd, wel je achterrem erbij pakken.

Conclusie 1: Monteer geen forward controls op een suzuki bandit

Het is waar dat het met forwards een stukkie minder makkelijk is als met midcontrols.

Conclusie 2: Eentje die al zo oud is als dit forum, je moet gewoon proefrijden, en het eens voelen hoe het is met forwardcontrols. Anyhow, ik acht het niet onmogelijk met forwards, maar als je een onhandige ploert bent zul je er vast mee op je muil kunnen gaan.

Verder denk ik dat je zo'n hele larie-toestand zoals door banditpro beschreven 9 van de 10 keer kunt vermijden door een tactische stopplek op te zoeken waar het net ff vlakker is of grindvrij ofzo. En voor de 2 keer per jaar dat je wel zo'n rotplek tegenkomt, zou ik de forwardcontrols niet uit de weg gaan...
 
Daar is weinig "Larie" aan hoor als je de mooiste plekjes van Frankrijk wilt bekijken :]
En daar is dan echt geen mooi vlak stukje vrij van grind te kiezen soms.. Het wegdek is zowieso vaak vrij rot daar in de echte bergen (met na tig km een dorpje) en de automobilisten nemen die 180 graden haarspeldbocht die stijl omhoog loopt ook soms lekker via de binnenbocht zodat je even stil moet staan op een heel vervelend plekje waar jij net je mooie lijn had uitgekozen..Maar beter op een rotplekje staan steil omhoog in een bocht dan in de grill van een auto.. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan