Hellingshoek en bochtensnelheid

DutchChili

MF veteraan
8 aug 2001
1.281
0
Hmm, in navolging van dit topic het volgende vraagje:
Hoe zit het nou met de verhouding hellingshoek-bochtensnelheid?
Lijkt mij dat de hellingshoek toch wel redelijk bindend is. Maar je ziet vaak genoeg dat je dezelfde snelheids hebt als je voorganger, maar een andere hellingshoek. Dat heeft vast alles te maken met de gewichtsverplaatsing en middelpuntzoekende kracht.
Een voorbeeldje. Deze mannen rijden allemaal met ongeveer dezelfde bochtensnelheid. Toch heeft R1Beest de kleinste hellingshoek (kijkend naar het wiel). Tevens zit hij er het verste naast (met bovenlichaam). Betekend dit nou dat hij 10 km harder de bocht door kan dat die anderen?
De foto's:
c_mm1.jpg

figuur 1: mighty mike, heel snel, maar niet zo'n mooie techniek.
c_y1.jpg

figuur 2: R1Beest, veel verzitten, 'kleine' hellingshoek in verhouding. :}
kas_m.jpg

figuur 3: dit is weer een compleet andere techniek. De zogenaamde 'lange benen' techniek :)
 
in een rechtstreek duel met Katje blijkt trouwens ook wel dat je niet altijd heel plat (naar verhouding) hoeft te gaan om te kneedownen.
p_6.jpg
 
die laatste foto...trekt die gozer wel de rubberstrepen op het asfalt...

en zo hoort het ;)
 
die laatste foto...trekt die gozer wel de rubberstrepen op het asfalt...

en zo hoort het ;)
die 'gozer' is 'Katja' en dus een vrouw! En eigenlijk hebben wij het digitale rubber ff voor haar neergelegd })
 
Als je bochten snelheid maar hoog genoeg is verandert je hellingshoek vanzelf,je wil de bocht toch halen? ofniet?
Merkte dit laatst op zandvoort, in bosuit(laatste bocht voor 't rechte stuk)'k ging d'r met ongeveer 180 p/u door heen, hing niet naast m'n motor en was ook niet van plan om m'n knie tegen de grond te duwen maar 't gebeurde toch :9
 
De hellingshoek hangt af van je snelheid en van de plaats van je zwaartepunt en natuurlijk van de radius van de bocht.
Het kan best zo zijn dat 2 dezelfde motoren met dezelfde snelheid in dezelfde bocht en even zware rijders toch een andere hoek hebben. De rijder kan nl zijn gewicht verplaatsen en daarmee ook het zwaartepunt.
Ook een volle of lege tank zal iets uitmaken. Niet veel, maar toch.
 
Als je er verder naast hangt, staat je motor rechter op. Rij je dus minder snel op/over het randje van je banden, heb je meer grondspeling.
Wat dat betreft zou je zeggen dat dan harder de bocht door kan.

Maar de uiteindelijke wrijvingskracht tussen band-asfalt blijft hetzelfde bij wel of niet naast hangen. En dat is de grens, dus als je daar al op zit maakt naast hangen of niet, niet veel uit
 
De hellingshoek hangt af van je snelheid en van de plaats van je zwaartepunt en natuurlijk van de radius van de bocht.
Het kan best zo zijn dat 2 dezelfde motoren met dezelfde snelheid in dezelfde bocht en even zware rijders toch een andere hoek hebben. De rijder kan nl zijn gewicht verplaatsen en daarmee ook het zwaartepunt.
Ook een volle of lege tank zal iets uitmaken. Niet veel, maar toch.

Daar is onze Natuur / Scheikunde leraar weer....

LOL :+
 
Als ik die Katja zo zie denk ik: "reed ik maar als een vrouw" '(

Die gast m/v erachter krijgt ook de knie aan de grond, terwijl die motor vrijwel rechtop staat... vind ik wat minder dat aapachtige.
 
jesus...wat een ongelovelijk lekkere vrouw.. :)
uwen vriendin?

offuh..ingepikt door iemand anders...
das toch geweldig als je zo n vriendin hebt die zo rijdt!!!

lekker samen tuffen... :)
 
LOL
Ik geloof dat er maar 1 on topic antwoord is.
Volgens mij klopt dat verhaal helemaal, maar ik vraag me nu af hoe groot het verschil kan zijn. Hoeveel km/u kan het schelen? De rest wist ook al wel....maar had dat niet erg duidelijk gemaakt, benieuwd naar de reacties.
Als ik naar het SBK kijk zie ik heeeeel veel veschillende stijlen. Haga die bijna op straat ligt en Abe (in de motoGP) die een houten rug lijkt te hebben. Toch gaan ze allebei vrijwel even hard....per rondje dan.

Over Katja: nee, het is niet mijn vriedin '( en zij haalt mij(!) ook niet binnendoor in. Da's het gevolg van ff photoshoppen.
 
Die gast m/v erachter krijgt ook de knie aan de grond, terwijl die motor vrijwel rechtop staat... vind ik wat minder dat aapachtige.

Dat kan je wel vinden, maar als je door er zo naast te hangen meer grondspeling creëert en dus harder de bocht door kan met dezelfde hellingshoek is dat dus wel de betere/snellere techniek.
Je knie is dan alleen niet meer echt een goed meetinstrument voor 'hoe plat zit ik nu'. Maar dan kan je wel compenseren door je knie minder ver uit te steken of te wachten tot je steppie de grond in gaat.

Wel lachen als je bedenkt dat ik dat dus ben, en zo ook op Zolder reed. Daar kwam ik af en toe mensen tegen die voor mijn neus de hele handel aan de grond reden, terwijl ik nog binnendoor voorbij kon met hogere snelheid. Style does matter!.....maar het moet er natuurlijk ook een beetje tof/stoer uitzien.
 
Dat kan je wel vinden, maar als je door er zo naast te hangen meer grondspeling creëert en dus harder de bocht door kan met dezelfde hellingshoek is dat dus wel de betere/snellere techniek.
Je knie is dan alleen niet meer echt een goed meetinstrument voor 'hoe plat zit ik nu'. Maar dan kan je wel compenseren door je knie minder ver uit te steken of te wachten tot je steppie de grond in gaat.

Wel lachen als je bedenkt dat ik dat dus ben, en zo ook op Zolder reed. Daar kwam ik af en toe mensen tegen die voor mijn neus de hele handel aan de grond reden, terwijl ik nog binnendoor voorbij kon met hogere snelheid. Style does matter!.....maar het moet er natuurlijk ook een beetje tof/stoer uitzien.

O, wat hebben we het weer druk :+ :+ :+ :+ :+ :+
 
Als je er verder naast hangt, staat je motor rechter op. Rij je dus minder snel op/over het randje van je banden, heb je meer grondspeling.
Wat dat betreft zou je zeggen dat dan harder de bocht door kan.

Maar de uiteindelijke wrijvingskracht tussen band-asfalt blijft hetzelfde bij wel of niet naast hangen. En dat is de grens, dus als je daar al op zit maakt naast hangen of niet, niet veel uit

Het maakt WEL uit of je er naast gaat hangen of niet..

Als je er VER naast gaat hangen verplaats je het zwaartepunt naar BINNEN van de bocht.
Daardoor wordt de straal van de bocht kleiner en kan je de bocht met een minder groote hellingshoek nemen. Waardoor je weer meer grondspeling overhoud... En dus nog IETS harder kunt...

BTW: Frankie Chili heeft dit nog eens een keertje uitgelegd op EuroSport ook... :)
 
Op vrijdag 16 augustus 2002 11:21 schreef Scintilla het volgende:BTW: Frankie Chili heeft dit nog eens een keertje uitgelegd op EuroSport ook... :)

Dat weet iedereen nu meteen ook waarom ik Dutch Chili genoemd wordt....heeft natuurlijk ook iets te maken met de kleurtjes van mijn motor...
 
LOL
Ik geloof dat er maar 1 on topic antwoord is.
Volgens mij klopt dat verhaal helemaal, maar ik vraag me nu af hoe groot het verschil kan zijn. Hoeveel km/u kan het schelen? De rest wist ook al wel....maar had dat niet erg duidelijk gemaakt, benieuwd naar de reacties.
Als ik naar het SBK kijk zie ik heeeeel veel veschillende stijlen. Haga die bijna op straat ligt en Abe (in de motoGP) die een houten rug lijkt te hebben. Toch gaan ze allebei vrijwel even hard....per rondje dan.

Over Katja: nee, het is niet mijn vriedin '( en zij haalt mij(!) ook niet binnendoor in. Da's het gevolg van ff photoshoppen.
Het berekenen ervan is niet zo moeilijk. Het verkrijgen van de gegevens voor de berekening wel. Je hebt o.a. nodig:

-massa van motor + rijder
-positie van het zwaartepunt (incl. rijder)
-wrijvings coeffficient tussen badn en weg
-radius van de bocht
-maximale hoek dat de motor schuin kan hangen

Als je dit weet kun je uitrekenen hoe hard je (theoretisch) door de bocht kan.
 
....
Maar de uiteindelijke wrijvingskracht tussen band-asfalt blijft hetzelfde bij wel of niet naast hangen. En dat is de grens, dus als je daar al op zit maakt naast hangen of niet, niet veel uit

Per vierkante cm gaat dit op. Als je hellingshoek ook bepalend is voor hoe groot het contactoppervlak is, dan maakt dat wel degelijk verschil!
 
Per vierkante cm gaat dit op. Als je hellingshoek ook bepalend is voor hoe groot het contactoppervlak is, dan maakt dat wel degelijk verschil!
En het opp. hangt weer af van de bandendruk.
En er zijn ook vast van die sportbandjes die aan de zijkant meer grip hebben dan in het midden.

Kortom: heel veel factoren die bepalen hoe hard je door de bocht kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan