Hellingshoek en bochtensnelheid

En het opp. hangt weer af van de bandendruk.
En er zijn ook vast van die sportbandjes die aan de zijkant meer grip hebben dan in het midden.

Kortom: heel veel factoren die bepalen hoe hard je door de bocht kan.
berekeningen heel erg leuk...
maar als je gewoon rijd...en je rijd je kuip aan de grond...dan zit je op je max hellingshoek...

en me banden zeggen dan..van ahhh...leon is dit alles?
 
En het opp. hangt weer af van de bandendruk.
En er zijn ook vast van die sportbandjes die aan de zijkant meer grip hebben dan in het midden.

Kortom: heel veel factoren die bepalen hoe hard je door de bocht kan.

Vergeet ook niet of je een stijgende of een dalende bocht hebt.
En hoe de hoek van de weg is (heette dat camber :? :? )
 
berekeningen heel erg leuk...
maar als je gewoon rijd...en je rijd je kuip aan de grond...dan zit je op je max hellingshoek...

en me banden zeggen dan..van ahhh...leon is dit alles?

Enne, vergroot dan de uitdaging op een andere manier voor jezelf....gooi er MacAdams onder :P Of koop een echte fiets :P
 
Ik heb wel iemand gevonden die de moeite heeft genomen om de berekening te maken.
http://www.msgroup.org/TIP067.html
Ergens in het midden staat een verwijzing naar een Excel spreadsheet. In dit spreadsheet wordt de hellingshoek uitgerekend. Input is dan o.a. massa van de motor, wielbasis, snelheid, etc.
Hierbij zit wel de massa recht boven de motor. Door deels naast de motor te gaan hangen verplaats je een deel van de massa. De formule is dan niet helemaal correct meer.
Puntje van aandacht: de man is Amerikaan en de eenheden zijn dus miles, pounds etc. Hij heeft zelf een Goldwing, dus de ingevulde massa is wat hoog.
 
Vergeet ook niet of je een stijgende of een dalende bocht hebt.
En hoe de hoek van de weg is (heette dat camber :? :? )
De heelingshoek is natuurlijk gemeten tov het asfalt.
Camber is volgens mij de hoek van het wiel tov het chassis (verticaal). Heb je alleen maar mee te maken bij auto's. De wielen staan niet perfect recht, ervan uit gaan dat je rechtdoor stuurt, maar staan aan de bovenkant verder naar binnen.
Vooraanzicht /--as--\\
Dit is nodig als je harder door de bocht wilt gaan.
Je hebt ook nog caster.

een motor heeft dus geen van beide ofwel 0 graden camber en caster.
 
Laatst bewerkt:
LOL
Ik geloof dat er maar 1 on topic antwoord is.
Volgens mij klopt dat verhaal helemaal, maar ik vraag me nu af hoe groot het verschil kan zijn. Hoeveel km/u kan het schelen? De rest wist ook al wel....maar had dat niet erg duidelijk gemaakt, benieuwd naar de reacties.
Als ik naar het SBK kijk zie ik heeeeel veel veschillende stijlen. Haga die bijna op straat ligt en Abe (in de motoGP) die een houten rug lijkt te hebben. Toch gaan ze allebei vrijwel even hard....per rondje dan.

Dan ik nog effe (Spuit 11)

- Katja is een lekker ding :9~ !!
- Die ene foto van Katja met de Powerwheely op die 750 is heeeel geil :P !!!!!
- Haga Rulez met zijn ridiculous style.. })

Maar over het ernaast hangen, etc: Reetje/ Chili hebben absoluut gelijk; hoe verder je ernaast hangt, je gewicht omlaag brengend, hoe rechter je motor blijft, hoe meer speling je over houdt, maar ook: hoe meer oppervlakte je banden hebben, en hoe harder/sneller je op het gas kan. Alzo aan mij uitgelegd door de instructeurs van Motorsportschool Zolder.

Grtzz HagaSan, die met zijn lange stelten bijna rechtuit kan knieën 8-) .
 
Chili, zover als jij ernaast hangt met die hellingshoek, wil maar 1 ding zeggen, beetje overdreven.

En je vergeet helemaal de lijn die je rijdt, vroeg insturen resulteert in een lange bocht en dus moet je steeds schuiner, later insteken, kort aan de grond, en weer snel recht zetten is een betere techniek, want je zit korter aan de grond, waardoor je langer en eerder harder kan en dus hogere eindsnelheid heb wat uiteindelijk de meeste winst oplevert op het rechte stuk.

hellingshoek heeft niets met snelheid te maken, kijk maar naar Manoj met zijn kneedown met 25km/u.
 
Ik vind deze discusies altijd een beetje overdreven.
Je moet een bocht gewoon nemen waar je jezelf het lekkerste bij voelt.
Iedereen heeft gewoon een andere rijstijl, en als een ander het anders doet dan jij hoeft dat niet automatisch verkeerd te zijn.
Ik hang er zelf altijd best ver naast, te ver volgens sommige betweters.
Maar ik rijd toch ook mijn (opgehoogte) stepjes van m'n gixxer regelmatig aan de grond.
Pas ging iemand mijn uitgebreid uit lopen leggen dat ik er te ver naast hing, en dat hij het wel goed deed.
5 min later haalde ik hem buitenom in op het klaverblad. :z
 
Het intresseert mij geen ruk hoe een ander rijd,leuk is het wel dat iedereen over het algemeen een andere stijl op de motor aanhouden.
Dit heeft ook te maken met je eigen lichaamshouding in het dagelijks leven...let er maar eens op ;)
Of een ander platter gaat dan mij(als men dit zegt tegen mij)..oke' maar eens ga je echt plat door dit.....ik zie het genoeg om mij heen.
Ook de manier van insturen is verschillend....laat insturen..of vroeg insturen..het ligt er maar aan hoe je er uit wil komen...EN VOORAL HOE HARD.
De moderne manier van rijden is een buitenboardstijl.....lekker genieten van het asfalt wat dichterbij komt..of je er harder door gaat of niet maakt niet uit..genieten heet zoiets.
Vanavond een rijder op een RF600 zien rijden met een enorme buitenboardstijl...leuk om te zien en er achter te rijden.(al is het niet nodig *D )


Knietje aan de grond kan ook met lage snelheid vaak genoeg geprobeerd/gedaan en gezien van anderen....kan gewoon.

misc.php


En niet zeiken dat er naast hangen niet hoeft :P (degene die dit schrijven kunnen dit niet .gewoon bang.. :j )...geniet van een ander ..... *D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan