Hellingshoek en verzitten

SnowFreak

MF veteraan
17 aug 2003
5.814
0
's Hertogenbosch
Ik had gisteren een leuke discussie over het bochtentechniek. Het onderwerp lijkt mij hier wel op zijn plaats aangezien jullie allemaal 'sportieve' rijders zijn.

De kwestie is "Waarom gaat een motorrijder verzitten in de bocht?"

Mijn visie is (met mijn beperkte kennis van motorrijden en natuurkunde)
Als een motorrijder met stel 80 km/u een bocht neemt zonder te gaan verzitten dan neemt de motor een bepaalde hoek aan om weerstand te bieden tegen de 'middelpuntvliegende kracht'.
Als een motorrijder gaat verzitten verplaatst hij het gewicht naar de binnenkant van de bocht waardoor hij de motor bij gelijke snelheid relatief rechterop zal houden.
Mijn stelling is dus door te gaan verzitten blijft de motor relatief rechterop waardoor er eerder op het gas kan worden gegaan en er dus harder door een bocht gereden kan worden. Bij het verhogen van de snelhied zal de motor wel weer 'platter' gaan natuurlijk.

De stelling van de ander was dat het gaan verzitten in de bochten geen invloed heeft op de hoek van de motor waarmee de bocht word genomen.

Jullie visie is.....? :9
 
Ik heb geen vizie, kan nu niet eens motorrijden.

Ik weel wel dat als je goed gaat verzitten je sneller door de bocht kan.
 
Ik had gisteren een leuke discussie over het bochtentechniek. Het onderwerp lijkt mij hier wel op zijn plaats aangezien jullie allemaal 'sportieve' rijders zijn.

De kwestie is "Waarom gaat een motorrijder verzitten in de bocht?"

Mijn visie is (met mijn beperkte kennis van motorrijden en natuurkunde)
Als een motorrijder met stel 80 km/u een bocht neemt zonder te gaan verzitten dan neemt de motor een bepaalde hoek aan om weerstand te bieden tegen de 'middelpuntvliegende kracht'.
Als een motorrijder gaat verzitten verplaatst hij het gewicht naar de binnenkant van de bocht waardoor hij de motor bij gelijke snelheid relatief rechterop zal houden.
Mijn stelling is dus door te gaan verzitten blijft de motor relatief rechterop waardoor er eerder op het gas kan worden gegaan en er dus harder door een bocht gereden kan worden. Bij het verhogen van de snelhied zal de motor wel weer 'platter' gaan natuurlijk.

De stelling van de ander was dat het gaan verzitten in de bochten geen invloed heeft op de hoek van de motor waarmee de bocht word genomen.

Jullie visie is.....? :9
Dat jij gelijk hebt. :)
 
Waarom zou je je motor 'rechtop' willen houden :? Zo rij je toch nooit je schaamranden eraf :9 :+

Die rij ik er toch wel af }) als je maar harder gaat.... *D
Hoef me dus nergens voor te schamen :X


Dan kun je beter naar de andere kant gaan verzitten... Druk je je motor extra plat. :P


:^ Kan je lekker samen van de zon genieten, wel een keer omdraaien he dat je bike gelijkmatig bruin wordt 8-) O-)
 
Als een motorrijder met stel 80 km/u een bocht neemt zonder te gaan verzitten dan neemt de motor een bepaalde hoek aan om weerstand te bieden tegen de [u['middelpuntvliegende kracht'[/u].

het is ; middelpuntvliedende kracht.....o-}
 
het is ; middelpuntvliedende kracht.....o-}

Serieus???? :? Zal het eens opzoeken dan.....

Heb het opgezocht met Google en beide komen voor
middelpuntvliedende kracht
Maar op verschillende natuurkunde sites vind je ook middelpuntvliegende kracht... en dan hebben ze het ook over krachten in cirkelbewegingen die afhankelijk zijn van snelheid. Is het niet hetzelfde???
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het wel met je eens maar denk dat:

1. een echte coureur naast z'n motor hangt omdat hij het einde van z'n max hellingshoek van de motor heeft berijkt.
2. een straatrijder naast z'n motor hangt omdat meneer Rossi het ook doet en dus te poseren en z'n kniepads te kunnen gebruiken.

Ik denk dat "eerder op het gas kunnen" niet echt de reden is omdat de krachten die op de banden grijpen enkel van de snelheid en bochtradius afhangen en niet van de hellinghoek.
 
Ben al blij als ik een kneedown voorelkaar krijg....

Zal me jeuken onder welke hoek 't gebeurd :)
 
Serieus???? :? Zal het eens opzoeken dan.....

Heb het opgezocht met Google en beide komen voor
middelpuntvliedende kracht
Maar op verschillende natuurkunde sites vind je ook middelpuntvliegende kracht... en dan hebben ze het ook over krachten in cirkelbewegingen die afhankelijk zijn van snelheid. Is het niet hetzelfde???

Niet alles op internet is waar (buiten deze zin verdomd weinig ;-)) Hou het maar op -vliedend
 
Ik ben het wel met je eens maar denk dat:

1. een echte coureur naast z'n motor hangt omdat hij het einde van z'n max hellingshoek van de motor heeft berijkt.
Als je de max hebt bereikt kan je dus niet verder want dan schuif je onderuit. Door er naast te gaan hangen gaat de motor wat verder van de max hellingshoek af waardoor je weer stabiler/sneller door de bocht kan.

2. een straatrijder naast z'n motor hangt omdat meneer Rossi het ook doet en dus te poseren en z'n kniepads te kunnen gebruiken.
:^ voor het overgrote deel is dat inderdaad het geval omdat je op straat geen wedstrijd doet en dus niets hebt aan het sneller door een bocht kunnen. Just for the kick of it })
 
Als je de max hebt bereikt kan je dus niet verder want dan schuif je onderuit. Door er naast te gaan hangen gaat de motor wat verder van de max hellingshoek af waardoor je weer stabiler/sneller door de bocht kan.

De geometrische max hellingshoek van de motor en die van de grip van de banden zijn niet hetzelde hoor. Als de motor de max geometrische hellingshoek heeft berijkt dan kan je door je achterwerk te verplaatsen het netto zwaartepunt nog wat naar binnen leggen waardoor de zwaartepunts-hellingshoek nog iets kleiner wordt bij dezelfde motor-hellingshoek.

92111
 
De geometrische max hellingshoek van de motor en die van de grip van de banden zijn niet hetzelde hoor. Als de motor de max geometrische hellingshoek heeft berijkt dan kan je door je achterwerk te verplaatsen het netto zwaartepunt nog wat naar binnen leggen waardoor de zwaartepunts-hellingshoek nog iets kleiner wordt bij dezelfde motor-hellingshoek.

(Afbeelding)
:} EdwinO
Als ik het dus nu goed begrijp is het een combinatie van jou verhaal en het mijne.... Mijn visie tot aan de max hellingshoek van de motor en daarna jou verhaal bij de foto hierboven :?

Is het niet zo dat jou verhaal niet puur constructief O-)
Snow heeft de klok horen luiden maar waar hangt die klepel :9
 
De geometrische max hellingshoek van de motor en die van de grip van de banden zijn niet hetzelde hoor. Als de motor de max geometrische hellingshoek heeft berijkt dan kan je door je achterwerk te verplaatsen het netto zwaartepunt nog wat naar binnen leggen waardoor de zwaartepunts-hellingshoek nog iets kleiner wordt bij dezelfde motor-hellingshoek.

Errr, ben de draad een beetje kwijt. Maar als je je kont verplaatst... gaat je zwaartepunt dan niet juist naar buiten? Zeg maar naar de bocht toe en niet van de bocht af?
 
Errr, ben de draad een beetje kwijt. Maar als je je kont verplaatst... gaat je zwaartepunt dan niet juist naar buiten? Zeg maar naar de bocht toe en niet van de bocht af?

Ja naar de binnenkant van de bocht, en da's juist wat je wilt.
 
het is ; middelpuntvliedende kracht.....o-}
Het is middelpuntvliedende of centrifugaal schijnkracht. O-)

Die kracht is er namelijk niet echt. De motor wil eigenlijk rechtdoor en je oefent een kracht uit om 'm in de bocht te houden (centripetaal kracht). Het lijkt dus of er een kracht is die de motor naar buiten duwt, maar dat is niet zo. Tis gewoon dat de motor rechtdoor wil. Je oefent een kracht uit naar binnen om de motor de bocht om te krijgen.
 
Ik ben natuurlijk ook geen expert... maar..

op het moment dat je op het randje van je banden zit, en je toch harder wilt, en de motor niet platter kan, je moet gaan verzitten.
Zo hang je in de bocht, om de snelheid hoog te houden. Maar blijft de motor iets rechter, zodat er nog steeds behoorlijk wat grip is.

Als je harder zou gaan, op het randje van je banden, dus op de kritische grens, is de kans groot dat je op je sleutelbeen afstapt.

:+

maar nogmaals... ik ben geen expert 8-)
 
Ik ben natuurlijk ook geen expert... maar..

op het moment dat je op het randje van je banden zit, en je toch harder wilt, en de motor niet platter kan, je moet gaan verzitten.
Zo hang je in de bocht, om de snelheid hoog te houden. Maar blijft de motor iets rechter, zodat er nog steeds behoorlijk wat grip is.

Als je harder zou gaan, op het randje van je banden, dus op de kritische grens, is de kans groot dat je op je sleutelbeen afstapt.

:+

maar nogmaals... ik ben geen expert 8-)

Een band vervormd, dus over het algemeen kun je, wanneer je je schaamrandjes precies weghebt, toch nog wel platter, zonder 'over de rand te vallen'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan