Hellup!! (start slecht)

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Sinds enige tijd start mij fiets veel minder snel dan eerst...Eerst was het choke open draaien, en een kick op de kickstarter (jajajaj, mn starknopje is kapot...) en dan sloeg ie aan, maar nu....moet nu een keer of 10 trappen voor dat ie blijft lopen, na iedere trap loopt ie enkele slagen en dan is het weer over...irritant dus')! Als ie dan eindelijk draait dan doet ie het prima, snelle gas reactie ed.
Wie helpt mij????
 
Geen blokkeringen in inlaat of iets dergelijks, en het luchtfilter is bijna nieuw...
Ik heb de choke handle aan de carburateurs zitten die via een asje 4 kleppen sluit voor de inlaat van de carburateurs.
 
Volgens mij moet je eens controleren hoe het zit met valse lucht. Ik heb eens gesleuteld aan een GS750 die ook valse lucht aanzoog, het ding was praktisch niet te starten. Als de motor op temperatuur is zijn door de warmte de kleine openingen weer dicht en is er niets te vinden.

PS: Wat voor motor praten we over?
 
Het betreft een CB400F uit '76.
Valse lucht lijkt me erg sterk, ik heb niet aan de motor gesleuteld, en de rubberen spruitstukken zijn niet uitgerdroogt of gescheurd....
 
Is je accu misschien versleten? De dymano geeft genoeg spanning voor de vonken, maar niet als de motor nagenoeg geen toeren maakt.

check de spanning eens met motor uit en lampen aan (incl remlicht), kijk ook ff naar accuzuur-peil


succes!
 
Ow, ok. De accu levert wel genoeg stroom, als ik de contactsleutel omdraai dan branden de lampen op volle sterkte.
Waarom heeft de motor 13 volt nodig om te kunnen starten?? Ik gebruik de startmotor dus niet.
 
de bobines zijn eigenlijk gewoon trafo's, die met een vaste verhouding die 13 volt omzetten naar een hoge spanning tbv. de vonkjes in de bougies.

als de lampen goed branden geeft dat geen garantie dat de spanning voldoende is (bij bijv 11volt doen die ut nog best goed)

maar hij kan best lopen zonder accu, bij gratie van de 13voltjes die uit de dynamo komen (die overigens snel kan sterven, bij rijden met een versleten accu)

ps. het probleem kan natuurlijk nog een hoop andere oorzaken hebben :?
(heb je bijv een filter tussen tank en carbs?)
 
Laatst bewerkt:
Zou'k nog effe niet doen, carburateurs is inderdaad kl#&e-werkje en 't is niet de meest voor de hand liggende oplossing voor je probleem.

Wat ik eerst zou doen,

zorg dat ie in ieder geval netjes stationair staat afgesteld (1200rpm bij goed warm blok)

als de bougies er +-nus 5000 of meer km. in zitten zijn ze echt aan vervanging toe (ook al vonken ze nog mooi blauw, de puntjes zijn waarschijnlijk versleten) <- dat zie je aan de afgeronde kanten

probeer bij het starten de choke hendel niet helemaal omhoog te zetten, maar ongeveer 80% (mijn 400-4 start dan veel beter, maar misschien moet 't bij jou weer anders)
suuk7
 
Terug
Bovenaan Onderaan