Hellup! Tips gevraagd voor BV-tjes

Motomuzzi

MF veteraan
25 aug 2004
6.119
1
Nijkerk
Hoi MF-ers,

Dame in nood hiero!!! Ik moet 12 oktober op voor het examen bijzondere verrichtingen en ik blijf moeite houden met de 3 'langzame' oefeningen :( De korte slalom, keren op de weg binnen 6 meter en het 8-tje. Hier moet dus tegengewicht gegeven worden en die knop wil bij mij maar niet om. Daarbij gaat het bochtje naar links nog weer iets beter als naar rechts. Wie heeft er tips om 'het kwartje te laten vallen' :?
 
Achterop bij de instructeur een aantal keren. En het belangrijkste bij motorrijden KIJKEN WAAR JE HEEN WILT.
 
Achterop bij de instructeur een aantal keren. En het belangrijkste bij motorrijden KIJKEN WAAR JE HEEN WILT.

Doe ik iedere les en dan gaat het wel iets beter maar nog krijg ik hem technisch niet lekker erdoor.

(de motor door de bocht dus :+ )
 
Weet je wel wat dat kost al die lessen :P En nee ik heb nog geen motor dus illegaal kan ook niet ;)

lijkt me toch de enigste manier om het onder de knie te krijgen, uit een boekje kun je zoiets niet leren. dus dan toch een paar extra lessen voor het examen en alleen maar deze oefeningetjes doen.
 
goed je gas erop houden en met je voetrem je snelheid beperken.
verder nog niet naar de straat kijken maar vooruit naar waar je naar toe wilt.

het is echt makkelijk. JUST DO IT!
 
Ja, das lastig ja. De tips zul je wel van je instructeur krijgen, daar kunnen we je niet verder mee helpen vrees ik. Je moet het gewoon vaak doen totdat je het onder de knie hebt. En dat is bij de ene nu eenmaal aarder dan bij de ander.

Veel succes!
 
gewoon kijken waar je heen gaat.
Gebruik je achterrem goed , beter iets meer gas en harder op je achterrem trappen
 
Niet teveel bij nadenken, "gewoon" doen. Als je overal bij nadenkt ga je harkerig rijden en daar wordt het niet beter van.

Ja dat is idd ook een probleem. Nu ga je iedere keer denken 'wat moet ik allemaal doen om er wel doorheen te komen' en dat werkt dus niet bevordelijk :)

Bedankt voor jullie reacties, het weekend maar eens in de praktijk brengen :]
 
Hoi MF-ers,

ik blijf moeite houden met de 3 'langzame' oefeningen :( De korte slalom, keren op de weg binnen 6 meter en het 8-tje.

Dus je drie rondjes draaien en via hetzelfde poortje als je binnen bent gekomen weer naar buiten lukt wel? Dan zou het keren op de weg toch helemaal geen probleem mogen zijn? (of zit dat er niet meer bij tegenwoordig?)

De tip die mij geholpen heeft is om een paar meter over de pionnen heen te kijken. Dus niet naar het pionnetje waar je naar toe wil, maar een paar meter verder kijken.

Succes!
 
3 rondjes tollen zit er tegenwoordig niet meer bij.


bij alle (langzame) oefeningen geldt eigenlijk: je moet je motor vertrouwen en hem (haar?) het werk laten doen. Niet te langzaam, goed kijken en ontspannen de motor zijn weg laten zoeken.

kostte bij mij ook een tijd voor ik het vertrouwen had. bijna van het ene op het andere moment veranderde het van hopeloos in spelen met de oefeningen. (op een gegeven moment deed ik de langzame oefeningen door constant een meter achter mijn lesgenootje te blijven rijden, welke oefening hij ook deed, ik volgde.)
 
Gewoon knop om en denken "kan mij het schelen". Ga je op je plaat, lekker boeiend. Opstappen en opnieuw proberen :)
 
Ken het probleem van het 8je, wilde bij ook maar niet totdat mijn instructeur zei, moet je stuur wegdrukken :?

Oke, het werkt als volgt, we rijden het vlak in en maken de eerste bocht naar links..je duwt met je rechterhand je stuur van je af, en tegelijkertijd druk je met je linkerhand je stuur naar de grond toe. Wat ook helpt is dat je met je kont gaat verzitten, dus ga je naar links dan ga je rechts op de rand van je buddy zitten. Zo verleg je namelijk je evenwicht en blijft je motor in balans. Het zelfde doe je als je de draai naar rechts maakt, verzitten naar links, druk met je linkerhand je stuur van je af, en druk met je rechterhand je stuur naar de grond.
Om te oefenen kun je anders ook beginnen met cirkels draaien in een richting en die steeds kleiner maken door je stuur steeds verder naar de grond te drukken.

Toen ik dit doorhad gingen mijn achtjes geweldig..zelfs de kijk techniek werd toen van minder belang. Kon me achtjes draaien zonder echt overdreven te kijken.

Veel succes ...... :)
 
hehehe oefenen op een intruder?

Als je het daarmee kan kan je het overal mee. :)
 
Als je er 1 goed doet ist ok ! De kleine slalom dus. Al kom je er schokkend, zwabberend, stuntelend doorheen ist niet erg ! Zolang je maar geen voeten aan de grond zet of pionnen omrijdt.

Succes ! Het viel mij echt 200% mee, had moeilijker verwacht...

Groeten,

Barry
 
Ken het probleem van het 8je, wilde bij ook maar niet totdat mijn instructeur zei, moet je stuur wegdrukken :?

Oke, het werkt als volgt, we rijden het vlak in en maken de eerste bocht naar links..je duwt met je rechterhand je stuur van je af, en tegelijkertijd druk je met je linkerhand je stuur naar de grond toe. Wat ook helpt is dat je met je kont gaat verzitten, dus ga je naar links dan ga je rechts op de rand van je buddy zitten. Zo verleg je namelijk je evenwicht en blijft je motor in balans. Het zelfde doe je als je de draai naar rechts maakt, verzitten naar links, druk met je linkerhand je stuur van je af, en druk met je rechterhand je stuur naar de grond.
Om te oefenen kun je anders ook beginnen met cirkels draaien in een richting en die steeds kleiner maken door je stuur steeds verder naar de grond te drukken.

Toen ik dit doorhad gingen mijn achtjes geweldig..zelfs de kijk techniek werd toen van minder belang. Kon me achtjes draaien zonder echt overdreven te kijken.

Veel succes ...... :)

Thanks Seven dit ga ik proberen :]
 
Iedereen weer bedankt :} De meeste dingen heeft mijn instructeur me idd ook wel verteld maar wie weet helpt dit. Als het nou het weekend een stuk beter gaat dan heeft het toch maar mooi geholpen :]
 
Hey Motorguzzietje, heb je ook al een keertje aan je instructeur gevraagd of je gewoon 1 of 2 lesjes alleen dat mag oefenen? Vaak laten mensen het aan de instructeur over wat er geoefend gaat worden, maar je kan er ook zelf om vragen. Als je je dan helemaal een lesje of 2 focussed op die oefening moet het lukken.

Enige advies wat ik kan geven is inderdaad al eens vermeld.

Stuur als wig gebruiken: Naar rechts? Met rechterhand duwen op stuur en met linkerhand trekken aan het stuur.

Rechtop blijven zitten, iets verzitten en armen vrij recht houden, dus niet indeuken met arm/bovenlichaam.

Ook erg belangrijk is (en hier nog niet gelezen) is dat je je snelheid in orde hebt VOORDAT je de BV gaat verrichten en die snelheid constant houden. Hierdoor hoef je je alleen te focussen op het sturen/kijken.

Kijken: Hoewel ik wist dat je moet kijken naar waar je heenwilt, betrapte ik mijzelf erop toch te dichtbij te kijken, het blijft lastig, maar toch blijven proberen en elke keer aan denken als je de BV gaat verrichten.

Veel succes!
 
Klinkt misschien wat raar maar heel veel van de langzame verrichtingen kun je prima oefenen op de fiets! (de trapfiets bedoel ik dan....).
Veel van de trucjes werken prima op de trapfiets, afschuinen etc.

Je zult dan merken dat het enige probleem wat je op de motor overhoudt is het houden van een constante snelheid. En dat kun je ook gewoon rechtuit oefenen.

Daarna is het een kwestie van eerste zorgen voor de constante snelheid (evt. corrigeren met de achterrem) en het toepassen van de fietstrucjes.

:X ik weet het, klink zo makkelijk als je het opschrijft.....

Succes !!!
 
Gewoon een lekkere aanloop nemen. Het motortje in zijn 1 zetten. gas geven met daarbij de achterrem ingedrukt. Zorgen dat ie op ongeveer 2000 toeren loopt. En dan :

- Tussen de paaltjes door
- Keren
- Of lekker het 8' tje rijden

Enne.... niet bang zijn om te vallen. Gebeurd niet als ie maar blijft rollen. En natuurlijk steeds naar het punt kijken waar je heen wilt.(Heb mijn rijbewijs net en dus niet zolang geleden ook het examen BV gedaan)

Succes.... gaat je lukken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan