helm advies

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
14
M'n Shoei Z-One zal binnenkort aan vervanging toe zijn. Omdat die niet meer leverbaar is wordt het dus een andere helm.
Belangrijkste eis die ik stel is dat de helm zo licht mogelijk moet zijn, vanwege m'n nekhernia. Dan denk je al snel aan carbonhelmen. Misschien heeft er iemand een suggestie voor me?
Shoei past op zich goed, al heb ik bij de nieuwere modellen wat weinig kinruimte. HJC past ook goed.
 
ik vind de Shoei Multitec systeemhelm een prima helm.
de lichtste van alle systeemhelmen
is ook erg aerodynamisch afgewerkt en stil

intergraalhelmen vind ik niet handig
zijn misschien wel iets lichter maar totaal niet werkbaar
voor elk contact met andere rijders of tankstop moet je dat ding
afzetten
ook zomers is een systeemhelm veel lekkerder 8-)
lekker in de koelte van de wind op je snuit :P
 
Over hoeveel grammen spreken we? 1000gram en daar onder?

Als er een goeie helm is die zo licht is, past die uiteraard in m'n favorietenlijstje. Verder staat alles open, ik schat in dat rond de 1200-1300 gram de grens ligt.
 
ik vind de Shoei Multitec systeemhelm een prima helm.
de lichtste van alle systeemhelmen
is ook erg aerodynamisch afgewerkt en stil

intergraalhelmen vind ik niet handig
zijn misschien wel iets lichter maar totaal niet werkbaar
voor elk contact met andere rijders of tankstop moet je dat ding
afzetten
ook zomers is een systeemhelm veel lekkerder 8-)
lekker in de koelte van de wind op je snuit :P
laat me raden, jij rijdt bmw? :+
 
ik vind de Shoei Multitec systeemhelm een prima helm.
de lichtste van alle systeemhelmen
is ook erg aerodynamisch afgewerkt en stil

intergraalhelmen vind ik niet handig
zijn misschien wel iets lichter maar totaal niet werkbaar
voor elk contact met andere rijders of tankstop moet je dat ding
afzetten
ook zomers is een systeemhelm veel lekkerder 8-)
lekker in de koelte van de wind op je snuit :P

Nee, een systeemhelm valt al meteen af, zwaarder, minder aerodynamisch en minder veilig. Dat weegt voor mij zwaarder dan het gemak van het klapgedeelte.
 
is de windbelasting niet erger dan het statische gewicht van de helm?

Met een aerodynamische helm ala shoei xr-1000/x-spirit arai viper/rx-7 is de windbelasting die waarschijnlijk het hards op je nek drukt vrij laag. Dat je hoofd van links naar rechts geslingerd wordt, is volgens mij niet heel erg belastend voor je nek/rugwervels en is het voornamelijk de druk dat je helm naar boven laat bewegen (dus als je naar boven kijkt)
 
Ga anders langs de motorbeurs, laatste weekend feb. Kan je alles ff uitproberen

succes
 
Nee, een systeemhelm valt al meteen af, zwaarder, minder aerodynamisch en minder veilig. Dat weegt voor mij zwaarder dan het gemak van het klapgedeelte.
de lichtste die je kan krijgen (buiten de carbon helmen) is volgens mij de helm waar ik nu een tijdje mee rij, de shoei x-spirit. wel prijzig maar super fijn, licht en ook bij op zij kijken is de luchtstroom dusdanig dat de helm niet van je hoofd lijkt te waaien.
Daarnaast is de ventilatie echt heel goed.
Carbon helmen zijn dan misschien licht, ik las daar enige tijd geleden een test over en daar kwamen ze op veiligheid allemaal erg slecht uit, degene van Schuberth haalde de norm zelfs niet! (qua kracht opname)
 
Als er een goeie helm is die zo licht is, past die uiteraard in m'n favorietenlijstje. Verder staat alles open, ik schat in dat rond de 1200-1300 gram de grens ligt.
Zelf heb ik de HJC AC-11, en die is 1300 gram volgens het stickertje op de helm.
Helaas heb ik slechts een leshelm als vergelijkingsmateriaal, maar hij bevalt me goed. Heeft een fiberglas/Spectra/Kevler buitenschaal.
 
wat voor eisen stel je er aan? Braincaps zijn over het algemeen <1000 gr, en meer dan voldoende kinruimte :+

HJC FS-10 Carbon Helm zal wel licht zijn, ligt er ook een beetje aan hoe dik je kop is groot je hoofd is.
 
Carbon helmen zijn dan misschien licht, ik las daar enige tijd geleden een test over en daar kwamen ze op veiligheid allemaal erg slecht uit, degene van Schuberth haalde de norm zelfs niet! (qua kracht opname)
Uiteraard geloof ik je meteen op je mooie ogen :P maar ik verbaas me dr wel over dat het zo zou zijn :?
 
Shark RSR2 schijnt de lichtste helm te zijn van de vlaggeschip modellen van de verschillende topmerken.
Maarja, pasvorm moet wel kloppen (je moet een shark-hoofd hebben) en hoe ie is bij hogere snelheden (200+) weet ik niet, maar ik weet niet of je daar regelmatig bovenzit (lijkt me zomaar van niet :+ ). Onder de 200 is de aerodynamica zeer goed.
Ik zeg dit, omdat ik zelf deze helm heb. :)
 
de lichtste die je kan krijgen (buiten de carbon helmen) is volgens mij de helm waar ik nu een tijdje mee rij, de shoei x-spirit. wel prijzig maar super fijn, licht en ook bij op zij kijken is de luchtstroom dusdanig dat de helm niet van je hoofd lijkt te waaien.
Daarnaast is de ventilatie echt heel goed.
Carbon helmen zijn dan misschien licht, ik las daar enige tijd geleden een test over en daar kwamen ze op veiligheid allemaal erg slecht uit, degene van Schuberth haalde de norm zelfs niet! (qua kracht opname)

Die Shoei x-spirit is toch ook carbon :?
 
Je kan naar een Carbon kijken, maar je kan ook kijken naar de stabiliteit van de helm op hoge en lage snelheden.
Zoals de Arai Rx7-Gp heeft een 'Air wing' achterop zitten, die zorgt dat de helm heel stabiel is op alle snelheden. Wing omhoog, stabiel op lage snelheden. Omlaag, zeer aerodinamisch, en ook stabiel op hoge snelheden.
Ook zit er een Pheri-nog wat :9 belt in, die meer ongevoelde druk uitoefent op je voorhoofd, zodat er minder druk ligt op je nek.
Quanta Kosta? €799,- voor de replica's, €749,- voor de effen
 
Hmja, Arai zit me gewoon niet lekker. 750 Eurie voor een helm is me ook wel ff te gortig. Dat is m.i. geen helm waard.

Maar bv. een Uvex carbon helm, heeft iemand daar ervaring mee? De HJC HQ1 of FS10 carbon?
 
Deze Shark helm kriijgt ook een vijf sterren resultaat bij de Sharp test.De Lichtste is echter Uvex met 990 tot 1050 gram naargelang de maat.Bij de ADAC test werd deze ook prima bevonden




Shark RSR2 schijnt de lichtste helm te zijn van de vlaggeschip modellen van de verschillende topmerken.
Maarja, pasvorm moet wel kloppen (je moet een shark-hoofd hebben) en hoe ie is bij hogere snelheden (200+) weet ik niet, maar ik weet niet of je daar regelmatig bovenzit (lijkt me zomaar van niet :+ ). Onder de 200 is de aerodynamica zeer goed.
Ik zeg dit, omdat ik zelf deze helm heb. :)
 
Nee,maar net als jij kijk ik ook in die richting.Het Lazer topmodel komt nu ook in een carbon uitvoering, keuze zat dus,alhoewel de Lazer allicht het meest voordelig is.



Hmja, Arai zit me gewoon niet lekker. 750 Eurie voor een helm is me ook wel ff te gortig. Dat is m.i. geen helm waard.

Maar bv. een Uvex carbon helm, heeft iemand daar ervaring mee? De HJC HQ1 of FS10 carbon?
 
Je kan eventueel naar een marushin kijken. Die hebben ook een carbon helm die niet al te duur is (± 300euro). Weegt 1050 g. Hij past denk ik wel goed op je hoofd, aangezien Arai je niet lekker zit. Ik heb momenteel nog een marushin, maar achteraf blijk ik toch meer een arai hoofd te hebben. Indertijd niet geprobeerd omdat ik ze veel te duur vond. Mijn hoofd is van bovenaf gezien ovaal, terwijl marushin beter om een rond hoofd past.

De kwaliteit van de marushin is goed, vizier bevestiging is stevig en zal nooit open waaien. Bekleding is ok en uitneembaar. Nadeel is vooral de windruis, maar dat schijnt arai ook te hebben :)
 
Die HJC carbon-dop is ongelooflijk qua value-for-money.

Netjes. Licht. Voor het geld uitstekend afgewerkt. Garantie etc lijkt prima ion orde.


Ik wilde het kreng kopen maar ik heb geen HJC hoofd.

Als hij jou wel pastzouik het wel weten.

Ik zou wel die met ingebouwd zonnevizier nemen. Dat is echt handig.

Succes met je keuze. En met je nekhernia ook trouwens. *D

Ik zie net dat het type varanderd is van HJC. Is nu FS-15

Gekleurd carbon verstevigde schaaltjes :9~ :9~ :9~

bcarbon_side.jpg


ik had deze FS-10 bekeken:

1351354808_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook voor een systeemhelm gaan. Ben zelf wel tevreden over Schuberth (heb een C2). Ik weet dat die C3 onwijs licht is. Wel duur nog.
 
als je een shoeihoofd hebt valt arai al snel af en waarschijnlijk shubert ook
heb een beetje hetzelfde als jij en buiten shoei zitten de helmen van shark en bell wel goed om mij schedel
zag op de beurs een hele mooie carbon van bell die qua gewicht onder de 1000g moet zitten
beetje zoeken op het net en je vind ze rond de 600 euro
dat was voor mij de reden dat ik nog ff moet doorsparen en dan komt hij zeker
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan