Helm Caber Tourmax

Robse

MF veteraan
8 mei 2011
1.468
290
Hengelo (ov)
Ik heb al even met de zoekfunctie gezocht maar niets kunnen vinden.
Momenteel rijd ik met een Schubert C3, prima helm. Maar de opvolger gaat mij wat teveel eurootjes kosten. Ik wil wel graag een systeem helm houden. Nu heeft Caberg een in mijn ogen geweldig model op de markt gebracht. De Tourmax. Een systeemhelm vooral voor de allroad rijder. Een helm met beetje cross uiterlijk door de zonneklep boven op.

Iemand met deze helm al ervaringen? En eventueel vergelijk met de C3 ?

Ben benieuwd.
 
Ik heb de caberg duke recent gekocht.
Bevalt mij prima alle horror vehalen kloppen niet.
Mja helm moet je toch altijd passen, zijn wel vrij luidruchtig.
Ik gebruik een setje alpine oordoppen sowieso een aanrader wil je langer goed kunnen blijven horen.
Zitten filters bij voor de windruis.

De borgpal van de kinbak was wel al stuk. Maar dat werd netjes kosteloos gerepareerd.
 
Caberg modus in bezit, en is voor mij een hele stille helm in combinatie met oordoppen en een helmmuts.
Verder nog geen nadelen aan gevonden, zit heerlijk, goede bevestiging met het omhoogzetten van het kinstuk.
 
Jarenlang met Caberg Justisimo gereden en nu de laatste jaren met een Schuberth C2. De Caberg levert gewoon vreselijk veel waar voor z'n geld. Prima helm voor een prima prijs.
 
Laatst bewerkt:
Alle reacties hadden dan wel betrekking op Caberg(waarvoor dank) maar iemand al ervaringen met de Caberg Tourmax?
 
Ik dacht dat gebruiker met naam v-twin kevin die helm heeft, misschien hem een pbtje sturen.
 
De tourmax is gewoon een Duke met een klep er op. Echt exact hetzelfde met 1 toevoeging en dat kost dan 100 euro meer.

Heb zelf ook een Caberg Duke. Bevalt me prima. Voor en tevens nadeel. Zonevizier knop/schuif zit boven op de helm. Je kan dit dus met beide handen bedienen. Nadeel je kan niet een camera op je helm plaatsen.

Bij mij wil ook wel eens het jethelm palletje uit zichzelf vast schieten. Als je dat niet door heb en je wil je kinnebak naat beneden doen trek je dus je hele helm mee en zit de boel weer niet lekker.

Verder ben ik er tevreden over de helm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Caberg Torumax in mat zwart!
TOP helm als je hem nooit open draagt.
Wind weerstand is te groot, rijdt niet lekker!

Ik draag hem zonder zonneklep op mijn fireblade en met zonneklep op mijn crosser!
Wat geluid betreft is niet de best, maar ik rij sws altijd met oordoppen in dus heb er geen last van.

1/10 krijg van mij de Tourmax van mij een 8
 
Vind het een mooie helm, ben gaan passen.

Maar op dat rare hoofd van mij werd het niets.
Het kinstuk zat tegen mijn kin en het zonnevizier drukte op mijn neus.

Dit zegt misschien meer over mijn hoofd dan over de helm maar niet geheel onbelangrijk.
 
Hier een eigenaar van een Caberg Duke Legend.
Prima helm voor die prijs.
Past goed, en de bewegende delen functioneren prima.
De Tourmax is idd een met iets toegevoegde Duke.
 
ik rijd nu 2000 km met de Tourmax en hij bevalt mij érg prima!

Pasvorm is persoonlijk natuurlijk dus daar hebben we het niet over. Wel 2 aandachtspuntjes: kinstuk kan tegen je kin komen en het bandje kan wat tegen de adamsappel drukken.

Ventilatie via de kin is uitstekend, op het voorhoofd voel je niks van. Je krijgt er een Pinlock bij dus geen zorgen maken over condens op je vizier. Helm voelt degelijk aan, geen rare speling op het scharnierende deel ofzo en de zonneklep voelt ook stevig en wiebelt niks.
Zonnevizier voelt degelijk, vizier sluit goed en heeft goed uitgekiende standen.

Ik gebruik hem bijna nooit als systeemhelm (alleen bij op- en afzetten en tijdens het tanken). Tot een gangetje of 70 km/h kun je wel open rijden, daarboven voel je al gauw dat de winddruk teveel wordt.

Ik zou het wel fijn vinden als de kinnenbak íets soepeler vastklikte in de omhoog stand. Ik moet voor mijn zin te hard duwen om hem vast te klikken en dan schuift de helm wat over m'n hoofd. Maar zoals ik al zei gebruik ik hem eigenlijk nooit open dus ik stoor me er niet echt aan :P

Gesloten rijdt hij prima. Ik was een beetje bang voor het effect wat die zonneklep geeft, maar daar merk ik eigenlijk vrij weinig van. Zeker zolang je rechtdoor gaat. Mijn motor gaat overigens maar 160, misschien dat het daarboven anders is ;)
Enkel bij het omkijken voel je dat die zonneklep wat wind vangt, maar niks ergs. Daar hoef je je niet druk om te maken :)
 
goed,
ik heb hem in het zwart.
omdat ik hem bij jos smit in haarlem kocht zat het pinlock al gemonteerd en kon ik hem zo opzetten en wegrijden.
het viel me op dat hij in eerste instantie wat "hoger" op mijn hoofd zat dan de HJC die ik had. dat wil zeggen, hij zat strakker bij mijn jukbeenderen.
toen ik het kinbandje omdeed was dat idee echter weg, toen klemde hij echt "om" het hoofd, dat geeft een vertrouwen dat ie goed blijft zitten en dat klopt.
het kinbandje zit vrij ver naar achter, als hij te strak zit voel je dat tegen je keel en adamsappel, iets losser zetten en je hebt nergens last meer van.
het losser zetten is wel een klus want het bandje schuift erg moeilijk!
in tegenstelling tot de HJC die ik had gaat deze gedurende de rit echt niet losser zitten!..
dan zit er een kliksysteem op de band als op een skischoen, da's ideaal want afstelen kan dis tijdens het aantrekken, wel of geen col is dus geen probleem meer.

de klep zit vrij hoog, je hebt er tijdens het rijden geen last van en je hoeft niet erg ver naar boven te kijken voor het stoplicht.
het vizier kan op een miniem kiertje voor frisse lucht, prettig tegen het beslaan!
de pinlock was in eerste instantie puur irritant en bijna gevaarlijk.
het was een geel soort filter waar de zon vreselijk op scheen en je beeld door werd verblind.
( het bleek dat dat gele filter een sticker was ter bescherming.... :oops: )
dus na een paar kilometer irriteren er vanaf gepulkt.

het is een stillere helm dan mijn vorige, ik kan mijn motor beter horen boven de windruis uit.
hij is wel erg gevoelig voor wind, omkijken is HEEL makkelijk, terug naar voren kost kracht. de klep vangt wind en dat merk je op dat moment.

ik vermoed dat ik mijn scherm opnieuw moet afstellen want ik heb boven de 150 last van turbulentie, dan gaat ie schudden.
als ik dan wat meer in elkaar ga zitten is het weg en bij 120 heb ik ook nergens last van.

al met al vind ik het een prettige helm die lekker zit en me veel vertrouwen bied! Wel iets om mee op te passen is, bij over de schouder kijken boven de 140 oppassen!
Door die klep trekt ie de kop van je romp!
Als je daar eenmaal aan gewend bent is er niks meer aan de hand.
De klep blijft wat onhandig dichtgaan, met één hand lukt het echt niet.
Die klep is ideaal tegen laagstaande zon, tegen regen helpt ie niet.
Altijd als je het kinstuk open hebt gedaan zit je vizier dicht.
Het kinbandje kan je met één hand halverwege de rit makkelijk strakker doen door de skischoen sluiting.
Boven op zit een knopje voor de luchtstroom, ik weet nog steeds niet wanneer ie open of dicht staat want ik ervaar geen verschil....
Als je het kinstuk open hè t is ie vrij flexibel aan de wangen.
dus makkelijk open afzetten voor brildragers.
mij bevalt ie erg goed
 
Zou toch wel bar slechte service zijn, als ze die er niet effe voor je op zetten...
:^

Zeg niet dat het niet kan, zeg alleen dat iedere fatsoenlijke tent het doet!
Koop je het bij een beunhaas die aan motoren sleutelt en toevallig een helm te koop heeft dan verbaast het mij niet nee.... Maar wie koopt daar dan überhaupt een helm?

Ik zei DEALERS!.... Kan je garanderen dat ze het doen!
Daar zijn ze ook delers voor, stukje service!
 
Laatst bewerkt:
yebbel yebbel yebbel...
kunnen we verder over de HELM?...

Ja ff verder over de helm. Ik heb hem besteld in kleur Gun metal. Soort mat grijs/antraciet. Moet alleen ff wachten ivm levertijd.
Rij nu al jaren met (mat)zwarte helm. Dus een keer wat anders.
In mijn huidige C3 heb ik een headset in de Tourmax komt ook weer een headset. Nu zag ik in een YouTube filmpie dat daar de kleine wangstukken worden verwijderd en daar de speakers geplakt kunnen worden. Volgens mij kan dit niet want op die plek moet volgens mij de kinband ook nog door het andere deel en daar kan je geen speakers op plakken....toch?
Iemand headset in de Tourmax of Duke :?
 
neuh, in de gebruiksaanwijzing staat ook dat je die kinstukken moet verwijderen, de kinband onder de vervangende wangstukken door moet trekken en op de manier zit het ook.
moet je allen niet boven de 100 uitkomen want het geluid viel mij erg tegen.....
 
Nog even een "lange termijn review" van mijn kant...
Heb de helm nu ongeveer 10 maanden, en +/- 15dkm mee gereden.

Ik heb dus ook een Caberg Tourmaxx, en een vriend van mij ook. Afgelopen jaar 3 weken mee op vakantie geweest, en hier in de buurt redelijk wat km's gemaakt. 100% tevreden ben ik niet over de helm. Komt misschien omdat ik terug kan van een helm van ruim 2x zo duur.
Maar beide hebben we op de vakantie het pinlock vizier eruit gegooid, na het meerdere keren opnieuw erin te zetten. Bij fikse regenbuien liep het water onder de klep door, tussen het vizier en de helm door naar binnen, en daarna ook nog eens tussen het vizier en de pinlock door, waardoor dus totaal niks te zien en droog te vegen was... En met pinlock erin besloeg de helm ook regelmatig. Zou kunnen een productie foutje, maar wel typisch dat bij ons beide het water met een dicht vizier de helm in liep...
Ook vind ik de voering niet helemaal top de verschillende stukken bewegen wat van elkaar, en 1 drukker laat bij mij vaak los. En open is de helm wat topzwaar.
Dit is wel mijn eerste helm met een zonnevizier, deze had in de hoeken wat langer/lager mogen zijn, maar kan zijn dat dit bij alle zonnevizieren zo is :)


Verder ook uiteraard wel wat positieve punten.
Het design van de helm ziet er top uit. De zonneklep vind ik niet erg storend in de wind, bij legale snelheden, op mijn Street Triple draag ik de helm ook wel eens, dan krijg ik pas boven de 150km/u last van de wind.
Kin ventilatie is erg lekker bij deze helm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan