Helm en kleding kopen.. waar op te letten?

CRX_master

MF'er
12 jan 2004
130
0
Tilburg
Hoi hoi,

Nou, dilemma met de hekjes is opgelost.. Motor kan komen.. zaterdag proefritje maken op een zx6r uit 98 :P .
Maar nu het volgende.. ik moet natuurlijk motorkleding en een helm hebben ook. Waar moet ik op letten bij de aanschaf hiervan? Alle tips zijn welkom!

Whoei, nog ff en dan lekker :]
 
Ik ben zelf een voorstander van leer, die pakkies zien er wel stoer uit 8-)
Staat wat mooier op een racer denk ik.. en moet wel iets zijn in het groen uiteraard :}
 
ik denk dat je er op moet letten dat het wel goed past!
en je nickname is lekker gekozen :+
 
Daar ga ik ook zeker heen.. maar waar moet ik bijv. bij een helm op letten? Soort vizier, ventilatie?

Vooral pasvorm lijkt me... ;)
Hij moet niet te los zitten, dan gaat hij schuiven op je bol als je gas geeft en bovendien beschermt hij dan niet goed. Mag dus best strak zitten in het begin, meestal zet een helm zich nog... :)
 
Vooral pasvorm lijkt me... ;)
Hij moet niet te los zitten, dan gaat hij schuiven op je bol als je gas geeft en bovendien beschermt hij dan niet goed. Mag dus best strak zitten in het begin, meestal zet een helm zich nog... :)

kijk, dat is een tip waar ik wat mee kan..
 
Zeker voor je helm en je pak moet je ff naar een motorzaak gaan. Als het een goede zaak is zullen ze je goed voorlichten, dan ben je voorbereid op de motorbeurs.
 
Vooral pasvorm lijkt me... ;)
Hij moet niet te los zitten, dan gaat hij schuiven op je bol als je gas geeft en bovendien beschermt hij dan niet goed. Mag dus best strak zitten in het begin, meestal zet een helm zich nog... :)


Het gedeelte om de bovenkant van je hoofd moet gewoon goed passen, niet te stak en niet te los. Dit is het 'harde gedeelte' aan de binnenkant van je helm, dit zet zich ook niet heel erg meer. Het gedeelte bij je wangen (het 'zachte gedeelte') mag lekker strak zitten, dat zet zich nog.
 
Eén tip:
natuurlijk is het belangrijk dat het je leuk staat, maar nog veel belangrijker dat het goed zit. Dus ga als je kleding gaat passen ook op een bike (zowel op een toer- als superbike) zitten en blijf niet alleen voor de spiegel staan. Je zal niet de eerste zijn die iets koopt wat mooi 'staat', maar naderhand helemaal niet lekker 'zit'!!

Succes, Michiel
 
Eén tip:
natuurlijk is het belangrijk dat het je leuk staat, maar nog veel belangrijker dat het goed zit. Dus ga als je kleding gaat passen ook op een bike (zowel op een toer- als superbike) zitten en blijf niet alleen voor de spiegel staan. Je zal niet de eerste zijn die iets koopt wat mooi 'staat', maar naderhand helemaal niet lekker 'zit'!!

Succes, Michiel

Het meeste is geloof ik wel gezegd, dus dan nu een anekdote over passen en op een fiets gaan zitten ;)

Ik, klein meiske, al tijden op zoek naar een leren pak. Aangezien bij mij de verhoudingen wat zoek zijn, viel dat niet mee :(

Op een dag...naar een zaak hier in Friesland en geïnformeerd...
Ze hadden wel iets dat me voor de breedte goed zou zitten en qua lengte lekker kort was. Gepast en het zat als gegoten. Ook op fiets ging goed. Hadden een Div staan, moest lukken.
Onthouden welke maat het was en naar huis om spaargeld over te schrijven :P

Weer terug met pinpas en toch nog maar een keer gepast om zeker te weten. Tis tenslotte aardig wat geld. Was de goede maat, maar zat veel strakker. liepen te geinen wat ik die dag wel niet gevr*ten had en flink was aangekomen. Op fiets zitten ging helemaal niet. Kreeg me been niet eens omhoog :(
Wat is dit nou weer :?

Goed...In het rek gekeken en dat andere pak van die maat weer aan. En zie daar, ik kon weer bukken op fiets gaan zitten :}

Les: Laat het pak dat je daadwerkelijk aan heb gehad en goed zat, niet uit het oog verliezen.
Zal niet altijd zo gebeuren, maar het kan dus wel :(
hoef je denk geen lcb voor te heten.
 
Als doorrijder heb ik voor waterdicht textiel gekozen (Rukka) (goretex-cordura)al staat leder wel stoerder. Helm = Schubert S1 (nog nooit zo iets goeds op mijn hoofd gekregen)
Niet alle soorten leder zijn zo sterk als cordura. Je moet al dik buffelleder nemen om sterker dan cordura uit te komen.
 
Hoi hoi,

Nou, dilemma met de hekjes is opgelost.. Motor kan komen.. zaterdag proefritje maken op een zx6r uit 98 :P .
Maar nu het volgende.. ik moet natuurlijk motorkleding en een helm hebben ook. Waar moet ik op letten bij de aanschaf hiervan? Alle tips zijn welkom!

Whoei, nog ff en dan lekker :]

Wat voor kleding (Leer of Textiel) hangt er met name van af hoe je de motor gaat gebruiken. Woon-werkverkeer (dus door weer en wind) is een textiel pak lekker want dat houdt het water buiten. Leer heeft deze eigenschap veel minder.

Ga je voornamelijk "touristisch" rijden, dus voor je lol met mooi weer, dan is een leren pak lekkerder. Met name als het erg warm buiten is dan blijf je in het leer koeler. Daarnaast is leer minder gevoelig voor de wind omdat het strakker om je lichaam zit.

Maar het allerbelangrijkste is dat het lekker moet zitten. Als het niet lekker zit ga je je hieraan irriteren en dat vermindert de concentratie voor het rijden.

Wat betreft je helm moet je gewoon gaan passen. Kies hierbij bij voorkeur voor eenn winkel die veel merken heeft staan, dan kan je een aantal merken passen. Niet elke helm zit bij ierdereen lekker. Persoonlijk vindt ik mij X-lite erg lekker zitten. Weinig last van de wind, goede afdichting van het vizier en standaard pinlock.

Suc6 met je keuze
 
een vraagje :
ik heb onlangs horen vertellen dat kledij en helmen goedkoper in Duitsland zouden zijn ,klopt dit?
iemand die dat kan bewijzen?
 
het scheelt maar niet genoeg om er heel ver voor te rijden. Of het moet in de aanbieding zijn.
Voorbeeld : Ik had een leuke jas gezien van het eigen merk bij Hein Gericke in nederland (zijn al goedkoper als de meeste dealers) voor een € 250,-
Ben toen toch naar duitsland gereden en heb hem daar gekocht scheelde € 20,- op de winkelprijs. Heb er nog wel 10% vanaf geluld maar als ik de benzine erbij tel ben ik niet goedkoper uit geweest. Wel een leuke rit naar duitsland gehad :P
 
Ik heb mijn helm gewoon hier in nederland gekocht een schubert helm, koste €399,-
Mijn man heeft hem in duitsland gekocht, dezelfde helm dus schubert en daar koste de helm €259,- (bij louis Munster)
Dus is wel een ritje waard lijkt me.
En anders eerst ff bellen
 
- Kleding moet lekker zitten, vooral als je op je fiets zit, bij 't passen dus altijd op je motor gaan zitten!!
- Leer zit in het begin erg strak, met op en afstappen zal het in het begin niet ideaal aanvoelen maar naar verloop van tijd wil je nooit iets anders meer!
- Helm moet goed aansluiten, laat je goed adviseren in de winkel!!

en laat die naam ff aanpassen :r :X
 
heb je soms een adres of website?
alvast bedankt
dacht net een systeemhelm van schubert te kopen ,kost idd rond de 400€ hier (belgie)
 
Een leren-combi zal ik je aanbevelen.
Staat beter bij een racer, en geeft betere bescherming.
Het grote nadeel is alleen dat leer niet waterdicht is.
Ik heb zelf een MQP Mecury in kawasaki kleuren. Volgens mij zijn ze nu overal in de aanbieding.

Dan zou ik ook kijken naar bijpassende handschoenen die niet te dik zijn, maar wel van leer. Zijn duur, maar heb je nodig.

Bij de helm moet je je goed laten voorlichten, dat verschilt namelijk nogal per persoon. Ik heb verschillende helmen opgehad, en het is uiteindelijk een Shoei geworden. Dure helm (500 Euro) maar had voor mijn hoofd de beste pasvorm. Een helm moet goed, maar ook lekker zitten. En qua vizier............ja waar hou je van. Op mijn helm zat een gewoon vizier, maar omdat ik niet met een zonnebril wou kloten heb ik een donker spiegelvizier gekocht. Heb nou geen zonnebril meer nodig.
Enige nadeel is wel dat je er alleen mee op de dag kan rijden. s'Avonds word het toch moeilijk kijken met een donker vizier.

Wat je misschien het beste kan doen is informeren bij winkels en de informatie meenemen naar de motorbeurs.

Groeten,

:] Kawamaus :]
 
geen shark helm van €200 kopen! die replica van alex barros

ik heb die en hij s heel leuk maar de vizieren daarvan sluiten niet goed af waardoor je dus gepiep krijgt en water in je helm onder t rijden
ik ben teruggegaan naar safe maar al die helmen zijn zo!

maar als je de echte koop van alex barros voor €800 heb je dat niet!

kawa chickie
 
Over kleding is al een hoop gezegd. Vooral dat het een goede pasvorm moet hebben en lekker zit.......... en terecht.

Aan de helm is tot nu toe iets minder aadacht geschonken.

Zelf vind ik het prettig een helm te hebben met een iets 'lager' (langer) mondstuk. Dit neemt veel wind, maar ook vliegjes en regenspatten (bij een snelheid van 120 km/uur al snel te voelen als speldeprikjes) weg.

Ook een goed anti-fog vizier is belangrijk. Helmen hebben een steeds betere pasvorm en sluiten beter af. Hierdoor kan ook het vocht minder goed weg en beslaat je vizier eerder. Anti-fog voorkomt dit.

Goede ventilatie in de helm is ook zeer aangenaam. Zowel bovenop de helm als voor bij het mondstuk zijn fijne plaatsen voor een beetje extra ventilatie.

Hopelijk heb je iets aan deze tips.

Succes met het zoeken van de juiste helm en kleding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan