Helm en wind

MLC

Die hard MF'er
22 nov 2017
342
87
Goedemiddag,

Ik zit al een tijdje met iets: sinds ik een helmmuts draag onder mijn helm heb ik meer last van het ruis van de wind onder mijn helm. Op dit moment is mijn traject naar mijn werk iets van 12km, dus ik heb niet veel tijd om last ervan te hebben, maar over enkele weken wordt het 100km enkele reis, voornamelijk snelweg.

Ik zit al weken naar allerlei soorten kollen en weet ik wat tegen de wind, maar blijkbaar is alles bedacht om je nek te beschermen tegen de wind, maar ik krijg niet het idee dat het mijn probleem echt zal verhelpen... En dat is mijn probleem niet... Toen het -6 graad was had ik er al geen last van, en ik wil het ook niet te warm krijgen als ik straks met mooier weer rijd...

Ik gebruik al gehoorbescherming, maar ik zou graag willen dat het basisgeluid minder is...
Wat ik nu doe voor langere ritten is een vest met opstaande kraag dragen onder mijn leren jas, en een sjaal om de opening aan de onderkant van de helm een beetje te dichten... Maar dat is niet heel erg comfortabel... en van de zomer wordt het me te warm denk ik...

Hebben jullie iets hiervoor?
 
Ik weet niet welke helm je hebt. Voor SHOEI helmen heb je een whisperkit. Niet dat dit alle wind tegenhoud, maar misschien bij jou net genoeg.

Ik denk dat de enige oplossing een jas met vaste hoge col is zoals de Rukka Energater.
https://www.voordeelhelmen.nl/media...assen-rukka-energater-jacket-black-990-10.jpg

Met zo'n jas kan je de col zo langs de onderkant zetten dat het de wind er langs laat gaan ipv er in.

Dat is mijn ervaring in ieder geval met mijn oude Hein Gericke jas die ook zo'n vaste col had.
Wat mis ik deze op mijn huidige jas zeg!
 
Laatst bewerkt:
Er is eens een topic over zoiets geweest:

Dainese halsbescherming aan helm... waar?

Bike-It-Helmet-Skirt-New-0.jpg


Er zijn genoeg opties

s-l1600.jpg
 
Ik ben eens een dagje op pad geweest met de Yamaha FJR 1300 en heb op de Autobahn even voor de gein mijn vizier open gezet bij 200 km/u. Dat windscherm werkt zo goed dat je dat makkelijk langere tijd zo vol zou kunnen houden. Op mijn huidige motor (Triumph 900 Sprint) is het ruitje net te klein / te laag, waardoor de turbulentie precies op het vizier dreunt. Ik ben dan ook vastbesloten er een hogere kuipruit op te zetten. (my 2 cents)
 
Er zijn zoveel factoren van toepassing dat er niet 1 echte oplossing is. Die helmmutsen zijn een soort "whisper kits". Die werken zeker niet altijd (goed).

Hetzelfde geldt voor ruitjes.

De helm, het type motor (de zithouding), wel \ geen ruitje, wel geen kuipen, etc. etc. speelt allemaal mee.

De wissel van een R6 naar een GSXR maakte bij mij veel verschil terwijl het toch beide supersports zijn. De kuip en het ruitje zijn echter wel compleet anders (GSXR is veel breder\groter).

Neemt niet weg dat wanneer de wind langs de onderkant gestuurd wordt, de onderkant niet eens dicht hoeft te zijn (de wind komt er immers niet).
Dat bereik je voor zover mijn ervaring enkel met een grote col die aan de jas vast zit en niet met die windstoppers \ whisper kits. De grote col zit namelijk voor de opening aan de voor-onderkant van de helm en loopt (deels) langs de zijkanten zodat de wind er langs gaat.

Zo'n windstopper zit in de helm en niet voor de helm zoals zo'n grote col.

Het is voor iedereen echter zo verschillend. Dat valt via een forum nooit aan te geven voor een ieder.

Kwestie van proberen
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook al eens kritisch naar je motorfiets gekeken? Misschien ligt het probleem helemaal niet aan je kleding, maar aan je motorfiets.

Ik heb op mijn Fazer bv een lager ruitje gemonteerd. Hierdoor komt de wind niet meer op mijn helm (met bijbehorende wind en andere onrust) maar op mijn borst. Rijdt vele malen fijner.
 
Nouja... wat me opgevallen is is dat ik het van de winter begon te merken, toen ik net een helmmuts had gekocht... eerder was het me nooit zo opgevallen.
Motor is hetzelfde, helm en jas ook... maar ik ga nog experimenteren...
 
Neem aan dat je het over een 'bivak' muts heb.
Dit is toch weer een extra laagje tussen hoofd en helm, waardoor het net anders kan gaan zitten.

Rij zelf alleen maar met een kol.
(winter en zomer kol)

Al is het strak blauw, met 35graden en je zwemt je pak uit, dan nog een kol
(zomer kol dan wel te verstaan :+ ) om, en nergens geen last van.
De rest van het lichaam wil je niet weten O-)

Maar comfort is voor iedereen anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan