helm gezocht

Maar ik durf er niet van uit te gaan. Minder last is nog steeds geen last meer van smidsy's dus mijn benadering blijft hetzelfde.
Mee eens. Als mensen graag fluo-gele spullen aantrekken omdat ze zich daar prettiger bij voelen dan is dat goed, schuilt geen kwaad in. Maar in een tijd dat zelfs grote fluo-gele ambu's met knipperende feestverlichting compleet over het hoofd gezien worden maak ik me geen illusies over de bijdrage van die kleurtjes aan de zichtbaarheid.

Het aantal smidsy's onderweg bepaal je vooral zelf d.m.v. je rijstijl. Vooral snelheidsverschil t.o.v. andere weggebruikers bepaald of die jou nog (tijdig) kunnen waarnemen, en de ruimte die je jezelf gunt bepaald of en hoe spannend dat wordt. Of een fluo-gele, roze, witte of juist zwarte helm extra opvalt hangt o.a. van de achtergrond af, en vooral of andere weggebruikers überhaupt de moeite nemen om al dan niet door een raampje naar buiten te kijken.

De afweging open/dichte helm is een afweging primaire/secundaire veiligheid; dat heb ik hierboven al uitgelegd.
Tja, een goede vriend riep dat ook altijd, totdat-ie in een split second veranderde van veelbelovend advocaat-in-spé in een meneer die niet meer verstaanbaar kan praten, of zelfstandig in een rechte lijn kan lopen, en eten of drinken is steevast een rommeltje. Met krap 30 km/u remde hij zich onderuit in een poging een fietser te ontwijken. Dat lukte, maar de helm had zijn hoofd al verlaten voordat-ie goed en wel de grond raakte,. Helaas was daar toen ook een stoeprand. Dat risico zou je imho niet moeten willen opzoeken.

Primaire veiligheid gaat over wat je kunt doen om ongelukken te voorkomen (rijstijl, opletten, tijdig eten/drinken/pauze, etc.), secundaire veiligheid gaat over het beperken van de gevolgen als dat eerste niet zo goed lukt (ABS, TCS, helm, kleding, etc.). En hoewel ventilatie veel kan bijdragen aan primaire veiligheid heeft het rijden met geopende systeemhelm met geen van beide categorieën iets te maken: tijdens rij-trainingen vaak genoeg gezien hoe een geopende systeemhelm ineens het zicht kan ontnemen als er bij een gangetje vanaf 70 km/u eens een keer écht goed geremd wordt. Gewoon omdat het ding door de remvertraging voorover kantelt en op neus of kin komt te hangen, of omdat het opgeklapte kinstuk ineens voor je ogen bungelt. Tot zover primaire/secundaire veiligheid...

Betwetering, wat? Niet zo bedoelt, maar misschien, want als je de gevolgen van dichtbij hebt meegemaakt wil je het liefst anderen daarvoor behoeden, that's all. Kijk maar of en wat je ermee doet.

Als oververhitting reden is om door te willen rijden met een geopende systeemhelm, dan is het sowieso verstandiger om wat vaker een korte pauze in te lassen. Warm immers, dus concentratie neemt onder die omstandigheden toch al sneller af. Als je dát doet en dan nog steeds last hebt van oververhitting, dan werkt de ventilatie van je helm niet goed.
 
Je hoeft natuurlijk niet de grote problemen op te zoeken, maar............

Ik denk altijd dat als in de sterren geschreven staat dat je aan de beurt bent, dat je er niet aan gaat ontkomen! TOP-integraal-helm of het Potje van Joep Meloen of een stalen harnas maakt dan niks meer uit.

Als je in het boek staat, dan zit Petrus al aan de hemelpoort op je te wachten.
(als je altijd netjes geleefd hebt, dus voor mij wordt mss een zijdeur)

Proest. _O-
 
Tja, een goede vriend riep dat ook altijd, totdat-ie in een split second veranderde van veelbelovend advocaat-in-spé in een meneer die niet meer verstaanbaar kan praten, of zelfstandig in een rechte lijn kan lopen, en eten of drinken is steevast een rommeltje. Met krap 30 km/u remde hij zich onderuit in een poging een fietser te ontwijken. Dat lukte, maar de helm had zijn hoofd al verlaten voordat-ie goed en wel de grond raakte,. Helaas was daar toen ook een stoeprand. Dat risico zou je imho niet moeten willen opzoeken.

Tragisch verhaal voor de betrokkene, maar een goed passende jethelm zou ook gewoon op het hoofd moeten blijven zitten bij een val, net zo goed als een integraalhelm of (dichte) systeemhelm.
 
Tragisch verhaal voor de betrokkene, maar een goed passende jethelm zou ook gewoon op het hoofd moeten blijven zitten bij een val, net zo goed als een integraalhelm of (dichte) systeemhelm.
Een jethelm is lichter, en bovendien véél minder topzwaar dan een systeemhelm in geopende toestand, en zal dus sowieso gemakkelijker op z'n plek blijven. Omdat ik persoonlijk nogal aan tanden en ogen hecht zou ik er niet snel eentje gebruiken, maar dat is niet zo relevant.

Slachtoffer in het laatste voorbeeld dat ik gaf reed met een splinternieuwe en goed passende systeemhelm, zij het in geopende toestand, want dat vond-ie hip. Verder heb ik genoeg praktijkvoorbeelden gegeven van hoe gemakkelijk een geopende systeemhelm níet op je hoofd blijft zitten, o.a. als je flink vertraagd.

Dat vetgedrukte in het citaat, daar gaat het om. Fijn dat we het daar nu een soort van over eens zijn. Succes met de zoektocht naar een fijne helm, want daar ging het om. AGV al bekeken? ;)
 
@DucBMW, doe geen moeite, sommige mensen moeten helaas het aan hun eigen lijf ondervinden voordat ze het licht zien. Ik zou zelf ook voor geen goud met een jethelm of systeemhelm rijden, ook al zitten ze dicht, blijft toch een zwakker geheel.

Hoop dat de topic starter nooit hetgeen zal ondervinden wat wij gezien hebben.
 
Een jethelm is lichter, en bovendien véél minder topzwaar dan een systeemhelm in geopende toestand, en zal dus sowieso gemakkelijker op z'n plek blijven. Omdat ik persoonlijk nogal aan tanden en ogen hecht zou ik er niet snel eentje gebruiken, maar dat is niet zo relevant.

Slachtoffer in het laatste voorbeeld dat ik gaf reed met een splinternieuwe en goed passende systeemhelm, zij het in geopende toestand, want dat vond-ie hip. Verder heb ik genoeg praktijkvoorbeelden gegeven van hoe gemakkelijk een geopende systeemhelm níet op je hoofd blijft zitten, o.a. als je flink vertraagd.

Dat vetgedrukte in het citaat, daar gaat het om. Fijn dat we het daar nu een soort van over eens zijn. Succes met de zoektocht naar een fijne helm, want daar ging het om. AGV al bekeken? ;)

Je hebt zeker een punt; ik geloof dat een opengeklapte systeemhelm ook niet zo ideaal is. Zit nu te kijken naar modulaire helmen.
 
@DucBMW, doe geen moeite, sommige mensen moeten helaas het aan hun eigen lijf ondervinden voordat ze het licht zien. Ik zou zelf ook voor geen goud met een jethelm of systeemhelm rijden, ook al zitten ze dicht, blijft toch een zwakker geheel.

Hoop dat de topic starter nooit hetgeen zal ondervinden wat wij gezien hebben.
Voor geen goud rijden met een dichte systeemhelm? Je kan ook overdrijven...dan moet je je afvragen of je überhaupt nog op de motor wilt stappen.

Jammer dat je helemaal niet ingaat op wat ik eerder schreef. Ik vind secundaire veiligheid enorm belangrijk; de enige reden om er iets van op te offeren, is door te kiezen voor meer primaire veiligheid. Met andere woorden: liever geen crash, dan mèt goede helm wel een crash (door verminderde concentratie bij grote hitte en lage snelheden)
 
Laatst bewerkt:
Voor geen goud rijden met een dichte systeemhelm? Je kan ook overdrijven...dan moet je je afvragen of je überhaupt nog op de motor wilt stappen.

Jammer dat je helemaal niet ingaat op wat ik eerder schreef. Ik vind secundaire veiligheid enorm belangrijk; de enige reden om er iets van op te offeren, is door te kiezen voor meer primaire veiligheid. Met andere woorden: liever geen crash, dan mèt goede helm wel een crash (door verminderde concentratie bij grote hitte en lage snelheden)
Je hebt gelijk, soms moet je een compromis sluiten. Van de 250.000 kilometer die ik op de motor heb gereden, heb ik er 1500 onbeschermd gereden. Was in Florida, waar je zo ongeveer van de motor viel van de hitte. Ik denk trouwens met de kennis van nu dat ik dat nu niet meer zou doen. Maar in ieder geval, voor je helm hoef je geen compromis te sluiten voor de hete dagen op je vakantie. Zoals ik hierboven al schreef, neem een helm die goed en comfortabel zit en neem een witte! Dat scheelt echt enorm. Met de klep dicht en open vizier rijden en een zonnebril op is dan heel goed mogelijk.
Ik denk echter dat je duizeligheid op de snelweg niet is veroorzaakt door een te warme helm. Dit klinkt veel meer als een geval van uitdroging. Wat drinken tijdens een tankbeurt is echt zwaar onvoldoende in Zuid Frankrijk. En tegen de tijd dat je duizelig wordt ben je al veel te ver heen. Wat je tijdens je vakantie op hete dagen moet gaan doen om duizeligheid te voorkomen is een 2 liter camelbak met water op je rug nemen zodat je onderweg tijdens het rijden kan drinken. Blijven drinken, want echt, dat is in die warme streken noodzaak, je verliest ongelofelijk veel vocht. Als je voldoende drinkt dan word je niet duizelig, ook niet bij een gesloten helm.
 
Het zijn wel weer hopeloze beginnerspraatjes. Sommige mensen komen net uit de couveuse kruipen lijkt het wel.
 
Het zijn wel weer hopeloze beginnerspraatjes. Sommige mensen komen net uit de couveuse kruipen lijkt het wel.
Zo zo, stoer hoor... Als je vind dat deze discussie beneden jou waardigheid is als ervaren motrorrijder, dan reageer je toch gewoon niet? Ga je jezelf fijn vermaken in het ik-heb-alles-al-tien-keer-gezien-en-weet-alles-beter topic.

:W :W :W
 
Voor geen goud rijden met een dichte systeemhelm? Je kan ook overdrijven...dan moet je je afvragen of je überhaupt nog op de motor wilt stappen.

Jammer dat je helemaal niet ingaat op wat ik eerder schreef. Ik vind secundaire veiligheid enorm belangrijk; de enige reden om er iets van op te offeren, is door te kiezen voor meer primaire veiligheid. Met andere woorden: liever geen crash, dan mèt goede helm wel een crash (door verminderde concentratie bij grote hitte en lage snelheden)


Ik rijd met een systeemhelm, de n91 van Nolan, dubbele homologatie, maar vindt de opengeklapt stand waardeloos om mee te rijden, je hoofd wordt topzwaar. Daarnaast loop je risico, dat bij een val het kingedeelte ergens achter haakt en dan zegt je nek knap. Zusje is ambulance verpleegkundige en raadt het open rijden ten zeerste af, praktijk ervaring zeg maar.

Ook al zal het ombouwen lastig zijn, een modulaire helm lijkt me dan beter. En oververhitting voorkomen, door heel veel te drinken is nog beter.

Ik heb de systeemhelm puur voor het gemak bij op en afzetten en openklappen bij stilstaan. Als ik rijd is hij dicht. En in tegenstelling tot sommige dure helmen van Shubert of bmw blijft het kingedeelte bij een crash heel.
 
Je hebt gelijk, soms moet je een compromis sluiten. Van de 250.000 kilometer die ik op de motor heb gereden, heb ik er 1500 onbeschermd gereden. Was in Florida, waar je zo ongeveer van de motor viel van de hitte. Ik denk trouwens met de kennis van nu dat ik dat nu niet meer zou doen. Maar in ieder geval, voor je helm hoef je geen compromis te sluiten voor de hete dagen op je vakantie. Zoals ik hierboven al schreef, neem een helm die goed en comfortabel zit en neem een witte! Dat scheelt echt enorm. Met de klep dicht en open vizier rijden en een zonnebril op is dan heel goed mogelijk.
Ik denk echter dat je duizeligheid op de snelweg niet is veroorzaakt door een te warme helm. Dit klinkt veel meer als een geval van uitdroging. Wat drinken tijdens een tankbeurt is echt zwaar onvoldoende in Zuid Frankrijk. En tegen de tijd dat je duizelig wordt ben je al veel te ver heen. Wat je tijdens je vakantie op hete dagen moet gaan doen om duizeligheid te voorkomen is een 2 liter camelbak met water op je rug nemen zodat je onderweg tijdens het rijden kan drinken. Blijven drinken, want echt, dat is in die warme streken noodzaak, je verliest ongelofelijk veel vocht. Als je voldoende drinkt dan word je niet duizelig, ook niet bij een gesloten helm.
Klopt; ik had inderdaad te weinig gedronken. Ik was overigens niet zozeer duizelig maar kon eigenlijk geen beslissingen meer nemen, had wat bizar gedrag, eigenlijk een zonnesteek dus. Ben er goed van geschrokken achteraf. Heb ik van geleerd en gelukkig was het geen dure les. Op het tankstation een half uur onder de lauwe douche gestaan en toen was ik er wel weer.

En er is een grens natuurlijk; ik weet nu wanneer je moet stoppen. 2 Jaar geleden in Frankrijk hadden we op een gegeven moment boven de 40 graden. Dan moet je gewoon op tijd onderkennen dat verder rijden geen goed plan is. Toen hebben we snel het dichtstbijzijnde meer opgezocht, motorpak uit, zwemkleding aan en de rest van de dag gedobberd. Pas 's avonds nog een paar uurtjes gereden. Ach, er zijn ergere dingen 8-)

Het zijn wel weer hopeloze beginnerspraatjes. Sommige mensen komen net uit de couveuse kruipen lijkt het wel.
En speciaal voor jou: je kunt heel blasé doen dat jij alles al weet maar ik ben ervan overtuigd dat dat er hier best meelezers zijn die dezelfde fout zouden kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oma, Jij wat geels op je hoofd, ik ook!

Het heeft even geduurd, maar ik heb de helm gevonden die ik zocht. *O* *O*
Deze is het geworden:

https://www.voordeelhelmen.nl/x-lite-x-403-gt-hi-vis-n-com-fluo-yellow-09.html

Geen systeemhelm maar een modulaire helm, XXS, zonnevizier en geel. En het belangrijkste: hij past me als een handschoen. Heb hem dit weekend meteen in de Eiffel uitgeprobeerd en hij is super!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oma, Jij wat geels op je hoofd, ik ook!

Het heeft even geduurd, maar ik heb de helm gevonden die ik zocht. *O* *O*
Deze is het geworden:

https://www.voordeelhelmen.nl/x-lite-x-403-gt-hi-vis-n-com-fluo-yellow-09.html

Geen systeemhelm maar een modulaire helm, XXS, zonnevizier en geel. En het belangrijkste: hij past me als een handschoen. Heb hem dit weekend meteen in de Eiffel uitgeprobeerd en hij is super!
Lady Di, laat je even weten hoe het zit met windruis, comfort? Grtz
 
Hallo Oma, Jij wat geels op je hoofd, ik ook!

Het heeft even geduurd, maar ik heb de helm gevonden die ik zocht. *O* *O*
Deze is het geworden:

https://www.voordeelhelmen.nl/x-lite-x-403-gt-hi-vis-n-com-fluo-yellow-09.html

Geen systeemhelm maar een modulaire helm, XXS, zonnevizier en geel. En het belangrijkste: hij past me als een handschoen. Heb hem dit weekend meteen in de Eiffel uitgeprobeerd en hij is super!


X-lite, de dure versie van Nolan, maar wel erg mooi spul. :)
 
Lady Di, laat je even weten hoe het zit met windruis, comfort? Grtz
Inmiddels al een weekend getoerd in de Eiffel met deze helm. En ik ben er echt blij mee!
Pasvorm is natuurlijk een heel persoonlijk ding maar dit zit super. Ook bij de schoudercheck bij een snelheid van 200+ op de autobahn verschuift hij geen millimeter.
De kwaliteit is echt mooi. Fijne voering, ook na een hele dag rijden in warm weer gaat het niet irriteren. Ook de sluiting (ratel) is van een solide kwaliteit en alle mechanieken zoals het vizier en het zonnevizier voelen solide aan.
Omdat de helm in verschillende buitenschaalgroottes wordt gemaakt, zit ik niet met zo'n waterhoofdmodel. Ook wel fijn. En wat ook heel fijn is, is het brede blikveld. Dat maakt echt uit!

Heb er al een mega-stortbui op gehad en dan is het fijn om te merken hoe goed het vizier aansluit. Er komt beslist geen drup regen door.
Ventilatie is ook goed. Met gesloten vizier beslaat alles meteen maar met ventilatie open valt dat weer reuze mee. En effectieve verkoeling.
Er wordt overigens een pinlockvizier standaard meegeleverd maar dat heb ik nog niet gemonteerd.
Hij is duidelijk stiller dan mijn vorige helm. Ik heb ook een stuk zonder kindeel gereden en ook dan valt de windruis nog best mee, al is het natuurlijk wel meer dan met gesloten helm.

Natuurlijk is het belangrijkste deel van een helm de pasvorm en dat is bij iedereen anders, maar degenen die deze helm passen, kan ik hem absoluut aanraden.
(pasvorm is overigens heel anders dan Nolan, die past mij beslist niet goed)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels al een weekend getoerd in de Eiffel met deze helm. En ik ben er echt blij mee!
Pasvorm is natuurlijk een heel persoonlijk ding maar dit zit super. Ook bij de schoudercheck bij een snelheid van 200+ op de autobahn verschuift hij geen millimeter.
De kwaliteit is echt mooi. Fijne voering, ook na een hele dag rijden in warm weer gaat het niet irriteren. Ook de sluiting (ratel) is van een solide kwaliteit en alle mechanieken zoals het vizier en het zonnevizier voelen solide aan.
Omdat de helm in verschillende buitenschaalgroottes wordt gemaakt, zit ik niet met zo'n waterhoofdmodel. Ook wel fijn. En wat ook heel fijn is, is het brede blikveld. Dat maakt echt uit!

Heb er al een mega-stortbui op gehad en dan is het fijn om te merken hoe goed het vizier aansluit. Er komt beslist geen drup regen door.
Ventilatie is ook goed. Met gesloten vizier beslaat alles meteen maar met ventilatie open valt dat weer reuze mee. En effectieve verkoeling.
Er wordt overigens een pinlockvizier standaard meegeleverd maar dat heb ik nog niet gemonteerd.
Hij is duidelijk stiller dan mijn vorige helm. Ik heb ook een stuk zonder kindeel gereden en ook dan valt de windruis nog best mee, al is het natuurlijk wel meer dan met gesloten helm.

Natuurlijk is het belangrijkste deel van een helm de pasvorm en dat is bij iedereen anders, maar degenen die deze helm passen, kan ik hem absoluut aanraden.
(pasvorm is overigens heel anders dan Nolan, die past mij beslist niet goed)
Duidelijk, bedankt! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan