Helm glipt klein stukje naar boven bij omkijken op snelweg

Aschtra

MF'er
4 mrt 2017
107
0
Goedenavond,

Ik ben vrij nieuw met motorrijden, ik les momenteel voor mijn A2 rijbewijs op een Naked motor.
Ik had 22 februari voor het eerst mijn eigen helm op tijdens rijles. Ik heb een HJC RPHA11 helm. Toen ik voor het eerst op de snelweg ging merkte ik meteen op dat de helm een héél klein beetje omhoog 'glipte' tijdens het naast mij kijken om te wisselen van baan. Als ik gewoon recht voor mij kijk is er niets aan de hand. Dit gebeurt voor zover ik kon merken alleen bij snelheden boven de 100/110 km/uur.

Hebben meer mensen dit? Is er iets wat ik kan doen om dit te verhelpen? De helm is dus nieuw en zit mij goed om het hoofd:

- Wangen zitten erg strak. Als ik mijn mond dicht wil bijten dan bijt ik op mijn wangen.
- Voorhoofd zit ook goed strak
- Kin komt niet tegen de helm aan
- Kin flapje is aanwezig.

De D-sluiting kon misschien nog wel iets strakker

Maakt het feit dat ik momenteel les op een naked motor nog uit? Als ik mijn rijbewijs heb ga ik een sportmotor kopen. Eentje met een ruitje dus.
Ook is de kleding van de rijschool textiel wat erg flappert tijdens het snelweg rijden. Kan dit ook zorgen dat er lucht in mijn helm komt als ik naast mij kijk?

Ik kom zelf uit Apeldoorn en heb de helm in Nijmegen gekocht. Ik ga dus ook niet 'zomaar' even naar Nijmegen.

edit: Ik lees net in een ander topic dat een helmmutsje ook nog wel eens kan helpen. Ik heb een kleintje van de rijschool. Die probeer ik zaterdag op te doen
 
Laatst bewerkt:
zou kunnen dat bij het hoofd draaien de rijwind vat heeft op de helm en de helm aan de voorzijde lift. de rijwind staat immers zijdelings op de helm ipv in de rijwind als je rechtuit kijkt.
 
Kinband moet zo strak dat er max 2 vingers tussen passen.
Aangezien de helm strak om je wangen en je voorhoofd zit, lijkt hij niet te groot.
Voel je de helm wel op je hele hoofd contact maken? De stabiliteit van de pasvorm komt voornamelijk van hoe hij om je kruin/achterhoofd zit.
Als hij iets te klein is, zit er ruimte tussen je hoofd en de helmschaal en zal hij niet helemaal stabiel zitten.
Ook kan het zijn dat de vorm van de helm niet helemaal goed bij je hoofd past. Heb je destijds verschillende merken gepast?
 
Laatst bewerkt:
Hmm dat van die kinband en twee vingers wist ik nog niet. Heb inderdaad verschillende merken gepast. Bij deze HJC had ik en de verkoper allebei het gevoel dat deze het beste past.

Ik heb de helm net even op gehad met dat helmmutsje dat ik heb, voelt wel ietsje strakker. Ik probeer het gewoon tijdens rijles
 
Goedenavond,

Ik ben vrij nieuw met motorrijden, ik les momenteel voor mijn A2 rijbewijs op een Naked motor.
Ik had 22 februari voor het eerst mijn eigen helm op tijdens rijles. Ik heb een HJC RPHA11 helm. Toen ik voor het eerst op de snelweg ging merkte ik meteen op dat de helm een héél klein beetje omhoog 'glipte' tijdens het naast mij kijken om te wisselen van baan. Als ik gewoon recht voor mij kijk is er niets aan de hand. Dit gebeurt voor zover ik kon merken alleen bij snelheden boven de 100/110 km/uur.

Hebben meer mensen dit? Is er iets wat ik kan doen om dit te verhelpen? De helm is dus nieuw en zit mij goed om het hoofd:

- Wangen zitten erg strak. Als ik mijn mond dicht wil bijten dan bijt ik op mijn wangen.
- Voorhoofd zit ook goed strak
- Kin komt niet tegen de helm aan
- Kin flapje is aanwezig.

De D-sluiting kon misschien nog wel iets strakker

Maakt het feit dat ik momenteel les op een naked motor nog uit? Als ik mijn rijbewijs heb ga ik een sportmotor kopen. Eentje met een ruitje dus.
Ook is de kleding van de rijschool textiel wat erg flappert tijdens het snelweg rijden. Kan dit ook zorgen dat er lucht in mijn helm komt als ik naast mij kijk?

Ik kom zelf uit Apeldoorn en heb de helm in Nijmegen gekocht. Ik ga dus ook niet 'zomaar' even naar Nijmegen.

edit: Ik lees net in een ander topic dat een helmmutsje ook nog wel eens kan helpen. Ik heb een kleintje van de rijschool. Die probeer ik zaterdag op te doen

De meeste hoofden/helmen combinaties hebben dit. Zelf heb ik al veel helmen versleten, maar zelfs met tophelmen zoals Shoei en Arai heb ik er "last" van.

Sluiting iets strakker kan inderdaad (enige) verbetering geven en inderdaad, op een naked kan het "probleem" erger zijn.

"" want er valt mee te leven.

Sportmotor, he? :t
 
Volgens mij hoort in zo'n situatie de kinband toch echt niet nodig te zijn om je helm op de plaats te houden. Het klinkt eerder alsof er iets in de pasvorm aan de hand is.. iedereen heeft een ander hoofd. Als je wangen geplet worden wil dat nog niet perse zeggen dat je schedel ook goed omsloten is. Ik kan me zelfs voorstellen dat die wangklemming als een soort asje waar omheen hij scharniert werkt. Daarnaast merkte ik toen m'n helm nog nieuw was dat de wangen voor m'n gevoel echt idioot klemde. Schijnt normaal te zijn.

Een helmmutsje vind ik een vreemde oplossing. Dat suggereert dat je helm eigenlijk te groot is en dat je hem op moet vullen, en in dat geval rek je de voering nog verder op.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Ik ben vrij nieuw met motorrijden, ik les momenteel voor mijn A2 rijbewijs op een Naked motor.
Ik had 22 februari voor het eerst mijn eigen helm op tijdens rijles. Ik heb een HJC RPHA11 helm. Toen ik voor het eerst op de snelweg ging merkte ik meteen op dat de helm een héél klein beetje omhoog 'glipte' tijdens het naast mij kijken om te wisselen van baan. Als ik gewoon recht voor mij kijk is er niets aan de hand. Dit gebeurt voor zover ik kon merken alleen bij snelheden boven de 100/110 km/uur.

Hebben meer mensen dit? Is er iets wat ik kan doen om dit te verhelpen? De helm is dus nieuw en zit mij goed om het hoofd:

- Wangen zitten erg strak. Als ik mijn mond dicht wil bijten dan bijt ik op mijn wangen.
- Voorhoofd zit ook goed strak
- Kin komt niet tegen de helm aan
- Kin flapje is aanwezig.

De D-sluiting kon misschien nog wel iets strakker

Maakt het feit dat ik momenteel les op een naked motor nog uit? Als ik mijn rijbewijs heb ga ik een sportmotor kopen. Eentje met een ruitje dus.
Ook is de kleding van de rijschool textiel wat erg flappert tijdens het snelweg rijden. Kan dit ook zorgen dat er lucht in mijn helm komt als ik naast mij kijk?

Ik kom zelf uit Apeldoorn en heb de helm in Nijmegen gekocht. Ik ga dus ook niet 'zomaar' even naar Nijmegen.

edit: Ik lees net in een ander topic dat een helmmutsje ook nog wel eens kan helpen. Ik heb een kleintje van de rijschool. Die probeer ik zaterdag op te doen

Als dat bij Termaat is zou ik toch de moeite nemen om daar even langs te gaan, ze zullen alle moeite nemen om dit op te lossen.
 
Volgens mij hoort in zo'n situatie de kinband toch echt niet nodig te zijn om je helm op de plaats te houden. Het klinkt eerder alsof er iets in de pasvorm aan de hand is.. iedereen heeft een ander hoofd. Als je wangen geplet worden wil dat nog niet perse zeggen dat je schedel ook goed omsloten is. Ik kan me zelfs voorstellen dat die wangklemming als een soort asje waar omheen hij scharniert werkt. Daarnaast merkte ik toen m'n helm nog nieuw was dat de wangen voor m'n gevoel echt idioot klemde. Schijnt normaal te zijn.

Een helmmutsje vind ik een vreemde oplossing. Dat suggereert dat je helm eigenlijk te groot is en dat je hem op moet vullen, en in dat geval rek je de voering nog verder op.
Ik heb zelf de HJC RPHA10 dus een model eerder en de kinband zit bij mij nooit echt strak ook niet nodig want die helm zit muurvast aan mij hoofd en met 200+ kan ik rustig om mij heen kijken als ik dat wil, denk inderdaad dat de pasvorm gewoon niet helemaal juist is, bij mij waren de wang stukken ook behoorlijk strak in het begin dat is nu wat ingezakt en de helm zit als een kussen rond mijn hoofd lekker strak maar wel lekker :]
 
Als dat bij Termaat is zou ik toch de moeite nemen om daar even langs te gaan, ze zullen alle moeite nemen om dit op te lossen.

Is inderdaad bij Termaat in Nijmegen. Ik stuur ze vooraf sowieso een berichtje met hoe en wat.
Maar als ik daarheen ga en zij geven een oplossing, dan kan ik niet meteen even op de motor stappen om te kijken of het nu goed is.

Wellicht beter om te wachten totdat ik mijn eigen motor heb?

Bedankt voor de overige reacties! Ik weet nu dat het in ieder geval niet goed is en dat het beter moet kunnen
 
Kan ook gewoon met de stand van je hoofd te maken hebben. Als er wind met meer dan 100 km per uur op je hoofd komt, wil er wel eens wat verschuiven als je je niet aerodynamisch opstelt... m.a.w. als je gewoon je hoofd probeert recht te houden, dan gaat dat niet goed. Je moet een beetje je kop tegen de wind in richten, als een boze stier zeg maar.
 
Is inderdaad bij Termaat in Nijmegen. Ik stuur ze vooraf sowieso een berichtje met hoe en wat.
Maar als ik daarheen ga en zij geven een oplossing, dan kan ik niet meteen even op de motor stappen om te kijken of het nu goed is.

Wellicht beter om te wachten totdat ik mijn eigen motor heb?

Bedankt voor de overige reacties! Ik weet nu dat het in ieder geval niet goed is en dat het beter moet kunnen

Ik probeerde duidelijk te maken dat het waarschijnlijk NIET op te lossen is, in ieder geval niet volledig. Aerodynamica van een helm dwars op luchtstroom is altijd minder goed dan tegen de stroom in. Het verschil is vaak ook groter als je rijdt wanneer het stormt.

Edit: zie dat Gilles ook al iets dergelijks zei.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeerde duidelijk te maken dat het waarschijnlijk NIET op te lossen is, in ieder geval niet volledig. Aerodynamica van een helm dwars op luchtstroom is altijd minder goed dan tegen de stroom in. Het verschil is vaak ook groter als je rijdt wanneer het stormt.

Edit: zie dat Gilles ook al iets dergelijks zei.

Andere mensen (ook in andere topics) geven aan dat het niet normaal is dat je helm ook maar iets omhoog komt bij snelweg snelheden.

Ik ga ook wat proberen om meer naar onderen te kijken als ik omkijk

edit: Ik heb in ieder geval Termaat net een berichtje gedaan
 
Laatst bewerkt:
Voorhoofd mag zeker niet te strak zitten, dus mag niet knellen. Je moet een vinger tussen kunnen krijgen tussen je voorhoofd en helm. In de zomer zet namelijk je hoofd uit door de warmte en als die ruimte er niet is gaat de helm geheid knellen, dat wil je echt niet.

Een helm mag niet zomaar iets omhoog schieten ook al is de kijkhoek anders dan in het midden.
Dat is een teken dat of de helm te los zit, of de pasvorm is niet goed.
Je moet probleemloos opzij kunnen kijken met 120+ km/h zonder je zorgen moeten maken dat je je helm verliest (want dat gevoel krijg jij dus).
Zou nog even aanzien, en testen met de kinband strakker aangetrokken. Anders voor andere helm gaan die wel goed zit.
 
Voorhoofd mag zeker niet te strak zitten, dus mag niet knellen. Je moet een vinger tussen kunnen krijgen tussen je voorhoofd en helm. In de zomer zet namelijk je hoofd uit door de warmte en als die ruimte er niet is gaat de helm geheid knellen, dat wil je echt niet.

Een helm mag niet zomaar iets omhoog schieten ook al is de kijkhoek anders dan in het midden.
Dat is een teken dat of de helm te los zit, of de pasvorm is niet goed.
Je moet probleemloos opzij kunnen kijken met 120+ km/h zonder je zorgen moeten maken dat je je helm verliest (want dat gevoel krijg jij dus).
Zou nog even aanzien, en testen met de kinband strakker aangetrokken. Anders voor andere helm gaan die wel goed zit.

Dat verzin je gewoon.
 
Ik heb al bericht terug van Termaat. Herkenden het probleem niet en willen toch dat ik even langskom.
Ik ga er donderdag in ieder geval even heen.

Als iemand anders verder nog ideeën / ervaringen heeft dan hoor ik dat graag
 
Ik heb ook een hjc waarvan ik vond dat ie met opzij kijken wat omhoog kwam.
Daarbij had ik het idee na wat ijden met de helm dat er boven op mijn hoofd wat ruimte zat en aan beide zijkanten had ik twee knelpunten.
Blijft lastig want in de winkel zat ie voor mijn gevoel perfect.

Waarschijnlijk komen er nu de nodige reacties maar ik heb de drukpunten wat aangeduwd met een lepel en aan de bovenkant tussen het piepschuim en de originele voering een extra padding gelegd.
De helm zit nu vele malen lekkerder en doordat ik het kinbandje net wat strakker doe blijft ie ook veel bete zitten.
Nu zit ie echt lekker en heb nergens last meer van.
Helm heb ik ook bij termaat gekocht.
Een volgende helm koop ik ook daar maar dan ga ik er wel meer passen om de verschillen te ervaren.
 
Ik heb van hetzelfde fenomeen last gehad bij een goed zittende helm (Shoei)maar dan juist bij een motor met kuip. In mijn geval zat de oorzaak ook in het feit dat de rijwind bij het opzij kijken onder mijn kin kwam en het hoofd net iets voorover kantelen zodat de wind niet onder je kin kan vatten was ook in mijn geval een prima oplossing. Het hoeft echt maar minimaal en zo heb ik met deze helm/motor combinatie jaren rondgereden zonder er last van te hebben.

Gr.

Boris
 
Laatst bewerkt:
Laat me wel een beetje twijfelen of ik helemaal naar Nijmegen zal gaan morgen naar Termaat. Ik zit eraan te denken om morgen wel te gaan, even kijken wat ze te zeggen hebben. Mocht er niets uitkomen, of ik kan bijvoorbeeld de helm nog omruiilen en het is nog niet goed dan kijk ik wel weer als ik mijn eigen motor heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan