Helm goed of niet?

Lampenkap

Die hard MF'er
17 jun 2007
507
1
Dag mede MF,ers,

Vandaag ben ik gaan kijken voor een helm bij verschillende motordealers.

Nu kreeg ik bij de eerste zaak te horen dat een helm echt strak moet zitten.
Kreeg vervolgens de Arai Chaser maat S op,en vond deze wel heel erg strak zitten ook met op en af doen trek ik bijna me hersenpan mee met die helm

Maar volgens de mevrouw hoort dit zo te zitten en was de maat volgens haar ook perfect.
Had daarna een maat M op en deze zat wat strak (niet te,maar wel gewoon strak) maar deze was volgens haar niet geschikt voor mij.

Nu was mijn vraag aan jullie.
Hoort een helm in het begin echt zo strak (bijna iets oncomformtabel) te zitten zoals de mevrouw aangaf.

Of is strak maar niet te en gewoon conformtabel ook goed?
 
Als je een helm op heb moet ie aan de volgende dingen voldoen;

# Je wangen moeten ingedrukt zijn, hij moet daar dus strak zitten
# Houd je hoofd stil, en probeer je helm heen en weer te draaien, als je dat doet moet je vel op je gezicht meegaan
# D'r moeten 2 vingers tussen je voorhoofd en de bovenkant van je helm zitten (vanaf je wenkbrouwen zeg maar)

Dat zijn de dingen die ik weet, misschien is d'r iemand anders die d'r meer over kan vertellen.

Maar volgens mij moet een helm ook gewoon comfortabel zitten, je trekt toch ook geen schoenen aan die 2 maten te klein zijn?
 
Laatst bewerkt:
Tja,

Een helm moet idd strak zitten. Maar niet zo strak dat je er denkt last van te krijgen.

Oftewel een kwartier a 30 minuten de helm op houden in de winkel ( Je loopt idd als een Pannekoek rond ) Maar dan weet je wel of hij niet te strak gaat zitten.

Als je in de spiegel kijkt, Moet je boven je wenkbrauwen nog een klein beetje ruimte hebben.

Ook moet je een half vinger kootje tussen het voorhoofd en de helm kunnen steken.

Tja moeilijk allemaal. Maar als alles goed is en je hebt er zelf een goed gevoel bij dan
heb je de juiste maat.

Greats

Peer ( Trotse eigenaar Arai GP-5X Maat S )
 
Hey Lampenkap,

Normaal bij 9 van de 10 motor zaken is het zo, dat als je de helm op hebt, er 2 vingers vlak ( naast elkaar dus ) achter bij je hoofd er bij moet kunnen steken. Gaat dit niet zit die te strak, heb je meer plaats, dan is die uiteraard te groot, ook bij snel links en rechts draaien, moet die mooi mee gaan. Dat is wat ze mij altijd hebben verteld.


'' Nu was mijn vraag aan jullie.
Hoort een helm in het begin echt zo strak (bijna iets oncomformtabel) te zitten zoals de mevrouw aangaf ''

Hij moet gewoon zitten alsof je hem al jaren draagt, kan zeker wat uitzetten na een tijd, maar klem zitten is absoluut niet oké.

Mvg
 
wat hierboven gezegd is komt mij ook wel bekent voor. wat mij ook op is gevallen toen ik een helm aan het uitkiezen was, is dat een shark het beste past, een lazer iets minder maar zou ook nog kunnen maar een nolan of een suomy helemaal niet passen. ook al is het dezelfde maat. bij de laatste twee heb ik geen ruimte bij m'n voorhoofd. dus daar zit ook nog weer verschil in, moet je gewoon proberen wat het beste zit.
 
wat nog 2 belangrijke dingen zijn
- er moet bij je kin minimaal 1 vinger ruimte zijn ( in verband met, wanneer je op je kin terecht komt bij een val, je je kaken niet breekt )

- als je de helm op hebt, en je beweegt hem omhoog, dan moeten je wenkbrauwen mee gaan en je moet hem niet over je voorhoofd kunnen duwen.

als tip moet het eigenlijk net niet lekker zitten, maar absoluut geen pijn doen op voorhoofd en slaap.
 
Dank je wel voor alle nuttige reacties!
Zal dan zeker jullie tips proberen als ik terug kom voor de helm.

Vond het ook al zo raar dat een helm die zo strak zat als die eerste goed zou zijn.
Maarja... geloof soms te snel wat een verkoper zegt :+

Daarom erg handig zo een forum.

8-)
 
heb net een nieuwe helm en kan absoluut geen kauwgom eten als ik hem op heb zonder op mijn wangen te bjiten..

hij zit (als ik hem op heb) goed, maar op en afdoen is een crime, mede dankzij de whisperkit die er op zit en mijn hoeveelheid aan haar.. maar een maat groter is gewoon echt te groot omdat die op mijn hoofd kon bewegen..

mijn vorige had ik meer op comfort gekocht, passend maar niet te strak, en die kon na bijna 2 jaar gebruik zonder moeite op mijn hoofd worden bewogen.. was absoluut niet goed dus.
 
Ik heb ook een pas nieuwe helm, en als ik hem op zet zit hij vooral bij mijn wangen erg strak. Zoals Lilanie hierboven zegt, kan niet kauwen zonder op mijn wangen te bijten.

Op en afdoen was in het begin echt pijnlijk, nu ken ik de helm wat beter en wordt het ook wat minder pijnlijk. Echter makkelijk gaat het niet...
 
En reacties zoals lilanie zet me dan toch weer aan het twijfelen hahah.
Tja en anders toch maar voor een ander merk helm kijken..

Wilde graag voor een Shoei XR-1000 of een arai gaan.
Maar beide merken helmen waren volgens de eerste winkel waar ik was,niet geschikt voor mijn hoofd.

En die Arai Chaser maat S zat gewoon niet lekker (M daarentegen wel) maar wil inderdaad ook niet na 2 jaar weer een nieuwe helm gaan kopen.

Dus zal er nog even goed over nadenken.
 
En reacties zoals lilanie zet me dan toch weer aan het twijfelen hahah.
Tja en anders toch maar voor een ander merk helm kijken..

Wilde graag voor een Shoei XR-1000 of een arai gaan.
Maar beide merken helmen waren volgens de eerste winkel waar ik was,niet geschikt voor mijn hoofd.

En die Arai Chaser maat S zat gewoon niet lekker (M daarentegen wel) maar wil inderdaad ook niet na 2 jaar weer een nieuwe helm gaan kopen.

Dus zal er nog even goed over nadenken.
Meet even de omtrek van je koppie, ook een bijdrage om je helmmaat te bepalen. ;)

kinderhelmen
omtrek in cm bestelmaat
50 XXS
51 XS
52 S
53 M
54 L

8-) :+
 
:')

helmmaten volwassene
omtrek in cm bestelmaat
49/50 XXXS
51/52 XXS
53/54 XS
55/56 S
57/58 M
59/60 L
61/62 XL
63/64 XXL

;)
 
Check in godsnaam de productiedatum van die helmen die bij motorzaken liggen. Vooral de afgeprijsde. Ze verkopen zo helmen van 2005 als "nieuw".
 
wat iedereen een keer kan overkomen is dat je onderuit gaat. mocht je dan met je helm op de weg komen kun je hem weggooien.

als je een carbon helm neemt van zeg €600,- of een plastic van €150 - 200,- is het financieel gezien "beter" om een plasticen helm te nemen. elke helm heeft een keurmerk dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken.

en verder, kijk gewoon bij meer zaken en probeer gewoon wat helmen uit. een tip die ik je nog wel wil geven is neem een helm met veel opvallende kleuren zoals geel, rood, groen, wit en blauw. want een helm is ongeveer het eerste wat een automobilist opvalt.
 
Had wel een andere helm die ik erg mooi vond.

Was een maatje S en die gewoon goed strak zat.
Alleen als ik mijn lippen in een "zoen positie" zet kwamen ze wel tegen het mondstuk vd helm aan,dus dat valt ook al af.

pfff... nooit gedacht dat "ff een helm kopen" nog zo lastig kon zijn.
:+

Oh en wat betreft een opvallende kleur helm..
Me pak,schoenen en handschoenen zijn allemaal zwart/wit dus om dan met een fluor opvallend kleur helm op me knar rond te rijden. :9

Is uiteraard wel een stuk veiliger.
 
Laatst bewerkt:
.... elke helm heeft een keurmerk dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken.
.....

Jammer joh. Een keurmerk zegt niets. De helmen bij de Lidl hebben ook een keurmerk. Een slimme fabrikant kan gewoon labeltjes kopen of op wat voor manier dan ook de eisen omzeilen. Bovendien staan er geen sancties op overtreding of misbruik van het keurmerk. Het is dus helaas een wassen neus. Je bent overgeleverd aan de goede of minder goede bedoelingen van de fabrikant.
 
Laatst bewerkt:
Nee een helm van de LIDL lijkt me ook niks.
Dat knappe koppie van me is wel iets meer waard dan 39,95

:+
 
Tsja, je zegt dat u wel, maar het vreemde is, geloof het of niet, dat ide Lidl helm (als ie een ece keur heeft) en overal goed aansluit "strak zit" veiliger dan die helemaal übergeile simon crafar replica, die aan de zijkanten avn je hoofd niet aansluit.


Want de verkoper heeft gewoon gelijk als ie zegt dat bepaalde helmen niet geschikt zijn, immers er zijn een heleboel soorten schedelvorm, zeker als er in je failie ergens indisch bloed zit, heb je aan de gewone Arai helmen helegaar niks, omdat die een typisch caucasisch model voeren in europa (model eierkop/suske&wiske).

Het eerste waar je naar moet kijken is dus *niet* of je een helm mooi vind, maar of de interne vormgeving overeenkomt met je schedelvorm.

Grofweg gaat het van Boxer (rond hoofd, breed dus) tot aan Arai (smal typisch germaans eierkop model) en daarna ga je inderdaad passen en ben je pas tevreden als de helm net niet oncomfortabel strak zit, en zoals gezegd de hoofdhuid meetrakt als je de helm beweegt, mooie test is; Helm op, kinbandje *los* en schudden maar alsof je in the snakepit bij motorhead staat...


Als de helm je dan op je wenkbrauwen schuift of achterover a la paul de leeuw, is ie pertinent te groot, o ja en doe dezelfde test ook na twee jaar, want als ie dan verschuift is het tijd voor een nieuwe... (enne dan heb je hem in eerste instantie waarschijnlijk te groot gekocht !)
 
Gewoon de strakke kopen! ik was ook eigenwijs en heb toen 1 maatje groter gekocht, nu een half jaar later zit ie net iets te los waardoor ik meer last heb van de rijwind.
 
heb net een nieuwe helm en kan absoluut geen kauwgom eten als ik hem op heb zonder op mijn wangen te bjiten..

hij zit (als ik hem op heb) goed, maar op en afdoen is een crime, mede dankzij de whisperkit die er op zit en mijn hoeveelheid aan haar.. maar een maat groter is gewoon echt te groot omdat die op mijn hoofd kon bewegen..

mijn vorige had ik meer op comfort gekocht, passend maar niet te strak, en die kon na bijna 2 jaar gebruik zonder moeite op mijn hoofd worden bewogen.. was absoluut niet goed dus.
:^ haha idd _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan