Helm: HJC ZF-8 of SHOEI Raid

mielclaessens

Die hard MF'er
21 mrt 2003
321
0
Maastricht
ok ik ben een beginnend motorrijder (moet mijn roze papiertje nog halen maar ben op weg!) en ben me aan het orienteren op kleding en een motor..

Laten we bij dat laatste beginnen (om even een beeld te schetsen).

Ik wil graag (mede door de reacties hier) een Kawasaki Vulcan 750 kopen (liefst een zwarte of een blauwe).

Kleding heb ik ook al zo goed als uitgezocht:

Jas: evolution t-207 blue (http://www.evolutionmotorsport.com/nln/tj_2_07_blk_ant_blu.htm)
Broek: Evolution tp 260 zwart (http://www.evolutionmotorsport.com/nln/tp_2_60_black.htm)
Laarzen: Evolution LB 4.02 zwart (http://www.evolutionmotorsport.com/nln/lb_4_02_black.htm)
Handschoenen: geen idee welk merk maar zwart in ieder geval...


Maar nu komt het probleem.... de helm..

Ik heb de keuze weten te beperken tot 2 modellen (alletwee zwart) die alletwee lekker zitten/aanvoelen.

1. HJC ZF-8 voor 180 euro
2. SHOEI Raid voor 331 euro


Van de ene kant denk ik: qua veiligheid zijn ze alletwee even goed.... ze zitten even goed.. dus doe mij die HJC maar.
Van de andere kant lees ik dat de HJC's nogal last hebben van "ruis" tijdens het rijden al zou dat bij de ZF-8 minder zijn.

Met andere woorden: ik ben zwaar in dubio wat ik zal kopen (krijg 10% korting als ik alles samen koop)..... het is niet dat ik het geld niet heb maar ik wil die extra 150 euro liever besteden aan mijn motor....

dus daarom vraag ik jullie hulp in deze keuze (en eventueel andere adviezen over mijn set so far!)

dank alvast!
 
zelf heb ik ook nog geen motor en papiertje, maar wel een tip! als ik jou was zou ik wel voor wat meer kleur kiezen i.p.v alles in het zwart
(en blauw) want als je alles in het zwart hebt, dan ben je echt zo slecht zichtbaar! vooral als het donker weer of regenachtig weer is.
en de helm; gewoon allebei een tijdje opzetten, voelen welke het beste zit, kies die het beste zit! van die ruis heb ik geen ervaring mee, ik weet alleen dat het ook wel bij de andere merken voorkomt. veel succes met je keuze en straks lekker :]
 
Probleem is dat de meeste kleding tegenwoordig zwart is met nauwelijks kleur eraan.... de reden hiervoor is dat "men" geen felle kleuren koopt...

zal gewoon nog voorzichtiger moeten zijn denk ik dan....

maar ik had er wel al over nagedacht! dank je!
 
He Miel,

ikzelf heb een hjc zf-7 al een paar jaar, en die bevalt mij prima. Over ruis kan ik je weinig vertellen want ik rij altijd met oordojes in. En als ik niet met oordopjes zou rijden zou ik waarschijnlijk alleen maar het geluid van mij uitlaat horen! :) :)
 
He Miel,

ikzelf heb een hjc zf-7 al een paar jaar, en die bevalt mij prima. Over ruis kan ik je weinig vertellen want ik rij altijd met oordojes in. En als ik niet met oordopjes zou rijden zou ik waarschijnlijk alleen maar het geluid van mij uitlaat horen! :) :)

Ik heb al 2 jaar een ZF-7 en ik vind het een ontiegelijk k*thelm zelfs met oordoppen in.

Daarom binnenkort een andere. HJC zuigt
 
Probleem is dat de meeste kleding tegenwoordig zwart is met nauwelijks kleur eraan.... de reden hiervoor is dat "men" geen felle kleuren koopt...

zal gewoon nog voorzichtiger moeten zijn denk ik dan....

maar ik had er wel al over nagedacht! dank je!

Ga eens naar een andere zaak zou ik zeggen. Je kan echt de wereld kleding kopen met alle kleuren van de regenboog. Zwart is best tof, maar wel een beetje saai op een gegeven moment. Beetje kleur is nooit weg, ook ivm zichtbaarheid ed
 
Staat een artikel in de nieuwe Promotor. Het effect van kleur in kleding blijkt erg ttegen te vallen. Zwart valt net zo op als kleur.

Ik heb de Shoei Raid. Zwart met een zwart vizier. Erg fijne helm, past ook een bril onder.
 
Staat een artikel in de nieuwe Promotor. Het effect van kleur in kleding blijkt erg ttegen te vallen. Zwart valt net zo op als kleur.

Ik heb de Shoei Raid. Zwart met een zwart vizier. Erg fijne helm, past ook een bril onder.
Dat zei de mevrouw in de winkel ook..... ik twijfel nog erg over de helm.. hoe is de SHOEI qua geluidsoverlast??
 
Op de Motorbeurs in Utrecht heb ik een Shoei Raid gekocht. De helm past mij echt perfect. Over het geluid? Ik ben nog aan het lessen. Met de helm van de rijschool kon ik mijn instructeur altijd goed verstaan. Nu met mijn eigen helm is dit een stukkie minder. De helm sluit zo goed aan dat mn oortje tegen mn hoofd wordt gedrukt. Hierdoor is deze minder te verstaan. En bij de oefeningen hoeft mijn instructeur echt niet te proberen om instructies te roepen want ik hoor hem toch niet! Hij zal toch echt zn mobilifoon moeten gebuiken. De helm is dus hartstikke stil. Ook ik heb oordoppen. Ik heb ze alleen nog niet gebruikt want ook met 120 km/u hoor ik niets in mn helm. Super dus ...
 
Ja fijn, nix horen, ben je ook al verongelukt voor je gevaar hoort |(
Met niets bedoel ik het wind geluid. De helm knelt niet zo dat ik helemaal niets meer hoor. De helm is gewoon geluidsstil. Als mn instructeur naast mij staat kunnen we nog gewoon een conversatie voeren.
 
ok ben vandaag dus weer wezen shoppen (na tijdens mijn rijles voor het eerst bijzondere verrichtingen gereden te hebben.... jee wat een geklooi is die slalom.. kijk steeds naar de pionnen!!)

Na mij rijles ben ik naar Venlo gereden (Motorport) en heb daar eens rondgekeken...

Leuke motoren! maar eerst rijbewijs en dan proefrijden.....cant wait!!

Ik heb daar even staan praten over die helmen.... SHOEI is goed voor meerdere jaren (stuk of 4, 5) terwijl HJC toch minder strak gaat zitten...

heb gepast met een SHOEI XL maar die was te groot... heb de L op gezet die echt strak zat en ook goed... dus denk dat het de SHOEI L wordt...

Heeft iemand het magazine al van MOTORPORT en kan die dan even de aanbieding van die jas die daar in staat inscannen (van 317 voor 189??) DANK!
 
heb gepast met een SHOEI XL maar die was te groot... heb de L op gezet die echt strak zat en ook goed... dus denk dat het de SHOEI L wordt...

Nou, ik was al tijden benieuwd hoe groot je hoofd eigenlijk was :Z . Deze info geeft een hoop duidelijkheid. Bedankt ;)
 
Rij zelf met ZF-8 en heb er helemaal geen problemen mee, fijne helm en ook niet veel ruis!!! Ruis onstaat vaak ook door de hoek van windschermen, kleding die de luchtstroom verbreken, dus ruis is zoieso subjectief. In ieder geval met ZF-8 rijden zonder oordoppen gaat prima en scheelt een hoop centen!!
 
Quote:

----------------------------------------------------------------------------
Ik heb daar even staan praten over die helmen.... SHOEI is goed voor meerdere jaren (stuk of 4, 5) terwijl HJC toch minder strak gaat zitten...
----------------------------------------------------------------------------

Bull**** maat van mij rijd nu 4,5 jaar met HJC en zit nog prima is niks groter geworden.
 
Ik heb bijna 3 jaar met een zilvergrijze HJC ZF-7 gereden, superfijne helm, niks op aan te merken... enige reden waarom ik hem zelf niet meer gebruik is dat ik persé een systeemhelm wilde hebben 8-) Oordopjes gebruik ik toch wel, ook bij mijn huidige helm (Schubert Concept), omdat dat heerlijk rustig is :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan