helm laten vallen

brat

Rookie
21 jan 2004
16
0
groningen
Shit heb vandaag mn helm van de zijspiegel laten pleuren.
Drie krasjes erop wat me echt mateloos irriteerd.
Heb gehoord dat een helm naar de klote is als ie is gevallen, is dit waar?

Hoop t niet,400 euro naar de kloten... :X
 
nee daar is meer voor nodig, dus nooit meer je helm aan de spiegel of je handvaten er is toch ruimte zat als je motor neerzet, voor het zelfde zitten er een paar krassen op je vizier en dat is minder leuk .
 
Een beetje. In ieder geval bij Arai is de lak een onderdeel van de stevigheid van de helm. Na een crash kan een helm op twee manieren afgeschreven worden, als laminaat gebroken is (dat hoef je dus niet te zien aan de buitenkant) en/of als de schuimkern aan de binnenkant ingedeukt is. Voor die laatste moet je hoofd dus in de helm zitten als je de helm laat vallen. Maar het laminaat kan wel beschadigen zonder dat er een hoofd in de helm zit, gooi hem van drie hoog op een harder ondergrond en je ziet aan de buitenkant alleen wat krasjes omdat de buitenschaal gewoon terugspringt in de originele vorm, maar het laminaat is zwaar beschadigt. Om dat te zien moet je dus de schuimkern aan de binnenzijde van de helm verwijderen. Dat laatste nooit doen met een goede helm want je krijgt het niet meer teruggeplaatst.
Arai, Shoei, Shark hebben service adressen waar je een helm heen kunt sturen om te laten beoordelen of de helm nog veilig is.
 
"helm die valt is nie meer goed"

Dat was zeker een helmen verkoper? Eigenbelang misschien?

Als een helm die je hoofd moet beschermen bij een 200 km/h val al kapot gaat van een tikkie op de stenen dan is er dus iets mis met die helm of iemand wil veel helmen verkopen.
De omstandigheden zijn echter wel heel belangrijk, valt een helm van 1,5 meter op een heel scherpe punt of valt ie in fijn grind. In beide gevallen is de kinetische energie hetzelfde, maar in het eerste geval wordt deze op een klein punt uitgeoefend (waar een helm niet tegen kan) en inn het andere geval over een groot oppervlak verdeelt waardoor de impact per vierkant cm laag is.
Als je aan de buitenkant glasvezels (of carbon vezels) ziet dan is het tijd om de helm te vervangen.

Note: Polycarbonaat (plastic) helmen zijn om brommer mee te rijden.
 
"helm die valt is nie meer goed"

Dat was zeker een helmen verkoper? Eigenbelang misschien?

Als een helm die je hoofd moet beschermen bij een 200 km/h val al kapot gaat van een tikkie op de stenen dan is er dus iets mis met die helm of iemand wil veel helmen verkopen.
De omstandigheden zijn echter wel heel belangrijk, valt een helm van 1,5 meter op een heel scherpe punt of valt ie in fijn grind. In beide gevallen is de kinetische energie hetzelfde, maar in het eerste geval wordt deze op een klein punt uitgeoefend (waar een helm niet tegen kan) en inn het andere geval over een groot oppervlak verdeelt waardoor de impact per vierkant cm laag is.
Als je aan de buitenkant glasvezels (of carbon vezels) ziet dan is het tijd om de helm te vervangen.

Note: Polycarbonaat (plastic) helmen zijn om brommer mee te rijden.

allemaal goed, alleen dat laatste, dat ben ik absoluut niet met je eens. het nadeel van poly. helmen is dat het materiaal van de buitenschaal chemisch gezien veeeel minder stabiel is. na een aantal jaar wordt het bros, een fiber heeft dit vrijwel niet.
 
allemaal goed, alleen dat laatste, dat ben ik absoluut niet met je eens. het nadeel van poly. helmen is dat het materiaal van de buitenschaal chemisch gezien veeeel minder stabiel is. na een aantal jaar wordt het bros, een fiber heeft dit vrijwel niet.
:^
de weekmakers die erin zitten harden uit idd
en polycarbonaat is zeker niet alleen voor brommer, neem helmen als nolan, aantal types sharks, uvex, lazer. Zijn toch niet de minste merken en allemaal polycarbonaat...

keertje vallen moet je helm wel kunnen hebben hoor ;) tis dr niet bevoordelijk voor maar moet kunnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan