helm laten vallen..

Vervang je je helm als je 'm "een beetje" hebt laten vallen?

  • Ja, natuurlijk, ik heb toch geld genoeg...

    Stemmen: 4 4,4%
  • ja, als er krassen op zijn dan wel

    Stemmen: 0 0,0%
  • nee, tenzij er duidelijke schade is (als er verf/lak af is)

    Stemmen: 17 18,9%
  • nee, dat kan bruintje niet trekken...

    Stemmen: 29 32,2%
  • ik heb mijn helm nog nooit laten vallen

    Stemmen: 40 44,4%

  • Totaal aantal stemmers
    90

dbuvens

Die hard MF'er
4 nov 2002
502
0
Brussel
Naar aanleiding van het topic tweedehands Suomy met lichte schade kopen of niet... laten we even eerlijk zijn... wie van ons heeft zijn helm nog niet uit zijn bloemkoolpoten laten vallen, tegen de hoek van de tafel geslagen, op bed gegooid waardoor de helm terug ván bed stuiterde, .... om daarna gewoon de helm te bekijken, te zeggen, "nou, ziet er nog goed uit" en gewoon er mee verder doen. Na een crash, waarbij de helm tegen 100+ km/u tegen het asfalt botste, OK... maar als je je helm "gewoon" "een beetje" laat vallen, vervang jij je helm dan consequent??? :?
 
Heb net nieuwe helm dus heb m nog niet laten vallen O-)
Vreemd genoeg gebeurt dat altijd bij nieuwe helmen. Wil je 'm --blij als een kind met een snoepje-- laten zien, haal je de helm met veel zwier uit de doos/kast/opbergvak... iets té veel zwier... **KNOTS** tegen de auto/tafel/hond. :o Murphy's law...
 
Hangt er natuurlijk ook van af waar ie terrecht komt.
Plavuizen, tegels of parket is heel wat anders dan
gras, vloerbedekking, ...
Vanaf 150 cm vallen is heel wat anders dan van 50 cm vallen.

Zo'n helm kan natuurlijk wel wat hebben.
Maar hoeveel eigenlijk? Zijn daar getallen voor?
 
Van je eigen helm weet je tenminste altijd wat er mee is gebeurt. :)

bij een tweedehands suomy met lichte schade weet ik het eigenlijk niet.
van het stuur gevallen? waarom doetie hem eigenlijk weg. Valschade is niet altijd even duidelijk te zien. Zelf ook wel eens met een aardige snelheid het asfalt van dichtbij gezien, helm zag er op het oog nog goed uit maar toch maar vervangen, heb toch ook een paar dagen koppijn gehad.
 
Ik werk in de luchtvaart industrie en kom in die hoedanigheid wel vaker in contact met composiet materialen (waar helmen ook van gemaakt zijn). Het probleem bij dit soort materialen is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of er inwendig schade is opgelopen. Dit in tegenstelling tot metalen die dan netjes een deuk laten zien zodat je gelijk weet dat er wat aan de hand is.

De sterkte van sommige composiet materialen kan zonder problemen gehalveerd zijn, zonder dat je er aan de buitenkant iets van ziet.

Als je zelf je helm laat vallen kun je zelf inschatten of je het verantwoord vind om er mee door te rijden. Je weet in ieder geval precies wat er mee gebeurd is.
Bij een gebruikte helm (van een ander) weet je dat nooit, en als die helm dan al schade heeft....
 
Veel fabrikanten testen helmen na een val, om te zien of de helm nog voldoende bescherming biedt. Bij twijfel zou je van die service gebruik kunnen maken.

Overigens: belangrijkste onderdeel van de helm is de binnenschaal (dat piepschuim). Die verdeelt en dempt de kracht van de klap. Die binnenschaal blijft natuurlijk intact als je de helm laat vallen.
Ik heb overigens van een fabrikant gelezen dat een helm die van een meter of minder valt, geen probleem hoeft op te leveren.

Ik zou inderdaad NOOIT een tweedehands helm kopen. Heel simpel omdat je niet weet of die helm z'n werk nog wel doet en er niet achter wilt komen als je onderuit gaat.....

Leuke grap overigens, dat iemand z'n helm al 15 jaar heeft..... Dát is nou veiligheidsbewust..... :X :X
 
Laatst bewerkt:
15 jaren dezelfde helm, en nog steeds als nieuw. Gewoon voorzichtig zijn.

duh..en in je signature dat je daarvan 11 jaar niet gereden hebt...

ik geloof dat het overigens ook nog wel eens uit maakt hoe veel je rijd.....of je alleen zomers en af en toe gaat rijden...of het hele jaar door.

Ik zit ongeveer elk jaar wel op een nieuwe helm..of omdat die er niet meer uit ziet, of hij is weer eens van de motor gevallen terwijl die tegen beter weten in toch op het zadel stond :)
Die helm als nieuw houden en elke dag rijden het hele jaar is niet mogelijk geloof ik.....

Frank
 
Helm is wel een keer van het zadel afgevallen, met het gevol dat er een schaafplekje op de kin zat.
Maar no way dat ik zo'n helm direct ga vervangen..........
 
Als een helm "zonder inhoud" een keertje van je buddy-seat rolt en daarmee direct onveilig zou zijn, wat voor bescherming zou je er dan van mogen verwachten als je er een ongeluk mee hebt met 100+ k/u? Dat zijn impacts van een volkomen ander niveau. Hoe voorzichtig je ook moet zijn met een helm, je hoeft het ook weer niet te overdrijven lijkt me.

Ps! Als je helm van je buddy rolt en vervolgens raast lijn 11 er ook nog es overheen, dan is het verhaal natuurlijk anders... ;)
 
Ik heb in ieder geval wel dat een helm na een jaar of 3 een heel stuk losser gaat zitten, en dat ik om die reden de muts vervang....niet voor de krasjes....

Volgens mij is dat niet bij alle helmen zo, maar bij de Uvex3000 van mij wel...
 
ik vin t er ook aan liggen waar ie op valt, als ie op de kin valt vind ik het niet zoveel uitmaken, daar zit bij 9 van de 10 helmen geen beschemrende binnenschaal... kijk als je em nou van de trap af laat stuiteren, tjah, dan is het een adner verhaal, maar verder vervang ik em alleen bij vallen met de motor (wat ik gelukkig nog niet gedaan heb) :+
 
najaar 1997: Eerste helm Shoei TXR. Nooit laten vallen.

zomer 2002; nieuwe HJC Sy-max gekocht. Eerst vizier dat niet goed op de helmschaal aansluit en dus tocht. Teruggebracht, nieuwe gekregen. Euvel nog steeds niet helemaal verholpen.
Eerste toertochtje valt ie van de buddyseat. Kleine Lakbeschadigingen achterop (lak losgelaten). Zonde. (nu niet meer te ruilen, dus maar wat geimproviseerd)
zomer 2004; Helm in helmtas schiet van schouder. Doffe klap op asfalt, geen zichtbare schade. 2 weken geleden; apparaat valt wederom van motor. dit keer van de koffer. (vorm onderkant is net ff 'onstabieler' dan de Shoei) Weer lakschade, nu op 'voorhoofd'.

Rij nu weer met die oude Shoei. (t'ring wat zijn helmen duur!) Maar er komt wel een nieuwe. Met die gare liever niet meer..
 
Je moet je helm toch ook 1 x in de vijf jaar vervangen!? Dat doet ook niet iedereen volgens mij.
Dat hangt een beetje van het materiaal van de helm af, en hoe vaak je ermee rijdt. Een helm van polycarbonaat veroudert onder invloed van zonlicht/UV-straling, ook als je er niets mee doet. Van polycarbonaat helmen wordt aangeraden ze elke 3 tot 5 jaar te vervangen als je niet extreem veel/helemaal niet rijdt, of elke 1 tot 2 jaar te vervangen als je dagelijks veel kilometers rijdt (en dus veel UV-straling op je helm krijgt).
Glasvezelhelmen zijn een ander verhaal: glasvezel is ongevoelig voor UV-straling en daaraan gekoppelde materiaalveroudering, dus als je een glasvezelhelm niet laat vallen kun je hem ook langer dan 5 jaar blijven gebruiken, even vooropgesteld dat de pasvorm goed blijft.
 
.. Splinternieuwe helm ...
.. Dus zaterdag daarop mee naar les ...
.. Valt ie van m'n stuur |( (Instr: Ja daar moet je de helm ook nooit aanhangen)
.. Kras bovenop :( ...


(Nog maar niet vervangen; eerst met vallen maar s kijken)
 
Ik heb met mijn -glasfiber- helm een lichte schuiver gemaakt, je ziet dat hij geschaafd is op het kinstuk -alle pothelmen zouden ze ritueel moeten verbranden- En ik heb m nog gewoon op, als die schaafplek achterop het hoofd had geweest had ik m wel moeten vervangen. Vergelijk het maar een beetje met een ei, puntige kanten zijn het sterkste.
 
Ik heb mijn helm ook nog nooit laten vallen of gestoten. Zit geen schrammeke op :} .

Stel dat je helm eens van de tafel, kast... zou vallen dan is er niets aan de hand!!! De helmen worden getest met een inhoud van een 4kg ( als ik me niet vergis). Als je helm dan eens valt is hij niet beschadigd. Let wel... je moet hem ook niet op de grond gooien of het moet ook geen 10 keer gebeuren. Dit heeft een verdeler van helmen op het motosalon me verteld. Indien je met je helm tijdens het rijden tegen de grond smakt vervang je hem best!!!
 
Hangt deels ook van de leeftijd af, als ik de mijne nu hard uit mijn klauwen zou laten donderen zou ik meer haast maken.

maar eerlijk gezegd vertrouw ik hem nu al niet! :X

Toch maar eens op zoek naar een groene dan!
 
Ik heb 3 mnd geleden een schuivertje gehad en daarbij was ook mijn helm beschadigd aan de zijkant waar het vizier vastzit.

En ondanks dat de helm pas 2 weken oud was heb ik geen risico genomen en hem linea recta in de kliko gegooid.

En de nieuwe Shoei XR1000 gaat gewoon na elk ritje weer veilig in zijn hoesje.
 
Ik ben eens onderuit gegeaan met mn scootertje toen nog en dat was tegen 40 ofzo op glad wegdek, aan de helm was niets te zien, buiten de klepjes van mn visier, die waren er af gevallen ;)

[me]Anthro gaat wel eens sparen voor een nieuwe helm (kleur past niet bij mn nieuwe motor :9 )[/me]
 
Ik wel eens gehoord dat de verzekering niet alle schade wil dekken als blijkt dat je helm niet goed meer was. Als je dus hoofdletsel hebt en na onderzoek van je helm blijkt dat dat deze door een eerdere val schade heeft gehad en daardoor minder bescherming heeft geboden, heb je dus kans dat de verzekeraar weigert uit te batalen. Komt dan in wezen op hetzelfde neer als rijden zonder helm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan