helm na 4 jaar niet veilig meer?

jawaperak

MF'er
10 feb 2003
76
0
Nuenen
beste motorrijders,

laatst hoorde ik in een motorzaak dat helmen na 4 jaar niet meer veilig zijn,
of je deze helm nou wel of niet gebruikt hebt.

de goedkopere merken (bijv. hjc) was naar 4 jaar niet meer veilig.
en de duurdere merken (bijv. arai) was naar 8 jaar niet meer veilig.

de 'beschermlaag' schijnt dan niet meer 100% bescherming te bieden?

wat weten jullie hiervan?

:]
 
:?

ik zou het niet weten, ben dus ook eigenlijk wel benieuwd, de mijne is nu bijna 4 jr oud.
 
Stuk gaat hij toch wel wanneer je er hard op valt.
-O- Of hij nu 4 jaar of 1 jaar oud is.

Denk trouwens dat de kwaliteit echt niet zo hard zal afnemen in de loop der jaren wanneer je er gewoon netjes mee om gaat.
 
Laatst bewerkt:
Denk als de helm niet blootgesteld is aan uv...dus binnen heeft gelegen, het niet uithaalt.

Verouderingsproces zal denk ik snellergaan door zonlicht...

Grtzz...
 
Denk als de helm niet blootgesteld is aan uv...dus binnen heeft gelegen, het niet uithaalt.

Verouderingsproces zal denk ik snellergaan door zonlicht...

Grtzz...


*O* *O*

met de helmzak erop en dan rijden

*O* *O*


wel ff een opening maken anders zie je niks

:+
 
voor een goede gemiddelde fiber (of sterker) helm toch maximaal een jaar of zes... da's zowat het maximum (!!) waarbij je nog op de echte bescherming mag rekenen.


polycarbonaat helmen idd. maximaal 4 jaar. maar ik zou zowiezo al geen pc helm opzetten op een motor.
 
het gaat ook meer om de uvstralen

een lak die uv-werend is ken ik nog niet.

Het gaat ook om de bescherming van de binnenkant het 'piepschuim' word ook aangetast door zweet bijvoorbeeld.

ze geven meestal 3 tot 5 jaar op.
 
Ik heb vorig jaar een bijna 10jaar oude Arai laten testen, de kwaliteit van de helm was nog zo goed dat ze zo een E-keur had kunnen krijgen.

Er was vrijwel geen verschil meetbaar met een nieuwe, ook het piepschuim was nog gewoon zgan omdat ik niet zo'n zweetkop heb :) !!!


Arai geeft trouwens zo i zo 5 jaar garantie op z'n helmen, zegt ook wel wat...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar een bijna 10jaar oude Arai laten testen, de kwaliteit van de helm was nog zo goed dat ze zo een E-keur had kunnen krijgen.

Er was vrijwel geen verschil meetbaar met een nieuwe, ook het piepschuim was nog gewoon zgan omdat ik niet zo'n zweetkop heb :) !!!


Arai geeft trouwens zo i zo 5 jaar garantie op z'n helmen, zegt ook wel wat...

totdat je echt aanspraak op die garantie wil maken :S

Tisnet met verzekeren, iedereen is goed verzekerd als de zon schijnt...totdat het gaat regenen.

Na 5 jaar wordt het echt wel tijd voor een nieuwe helm :Y
 
Het is zo dat pc helmen rond de 4 jaar gaan en fiber helmen rond de 8 jaar. Ook als ze alleen maar op de plank hebben gelegen! Neem het zekere voor het onzekere en vervang het gewoon. Anders laten testen en laten keuren.

Er zijn verschillende oorzaken van slijtage, zoals uv stralen, maar ook benzine dampen en zuurstof. Ik zou niet moeilijk gaan doen, als het op veiligheid aankomt.
 
Achja je ziet een topic in week1 voorbij komen, vervolgens week2 en dan week3 tot het moment dat je zoiets hebt van: "werkt die zoek functie alleen bij mij of hoe zit dat nou ?" :P
 
Waar en hoe laat je je helm testen?
Inderdaad, ik dacht dat een helmtest meteen het einde van een helm betekent?

Ik geloof zelf niet dat een moderne poly-carbonaat helm-schaal al na 4 jaar onbruikbaar zou zijn; sommigen beweren dat een verouderde schaal als glas kan breken bij een geringe belasting, maar dan zouden andere thermo-plast onderdelen op een motor ook snel stuk gaan.
Ik heb al meermaals destructieve testen gezien van oude pc-helmen die zelfs na 15 jaar nog ruimschoots aan de veiligheids normen voldeden van toen ze gefabriceerd werden. Het grote probleem is de binnenkant van de helm: Als je een helm veel gebruikt kan die binnen enkele jaren te ruim gaan zitten. De enige oplossing is een nieuwe kopen. Of meer bacon eten :+
 
het lijkt logisch dat een fabrikant aangeeft hoe lang een helm goed blijft, dwz aan de eisen voldoet, in de loop der tijd. dus even vragen aan de verkoper of kijken wat het merk hierover zegt.

bij wat neuzen op het net kwam ik een uitgebreid verhaal tegen mbt testen van helmen. hier komt ook het verschil ter sprake van een polycarbonaat helm en een polyester/glasfiber/kevlar helm.
een heel beknopte samenvatting want het is een behoorlijke lap tekst.

bij het testen van helmen zijn er 4 soorten testen met ieder zijn eigen testwaardes. de testen voor een poly helm of een fiber helm zijn gelijk per soort test.
1 DOT test, lichtste eisen, maker geeft ZELF aan of helm hieraan voldoet.
2 DOT,BSI ietsie zwaarder, extern testen
3 ECE 22-05/DOT weer iets zwaardere eisen
4 snell 2000/DOT zwaarste

wat blijkt, ten eerste schelen DOT geteste helmen in niets tov snell geteste helmen wat schokabsorbtie betreft, eigenlijk zijn de DOT helmen hier zelfs beter in.
wat naar voren kwam in de testen was dat veel fiber helmen die aan de zwaarste snell normen voldeden, in de ogen van de onafhankelijke testers, juist te sterk waren om tot een goede schokabsorbtie te komen. ze voldeden aan de minimum eisen maar gaven beduidend meer energie door aan je hoofd dan een bijv.poly of fiber helm uit de dot groep. dit kwam dan vooral door de gestelde eisen waar de helmen voor waren gemaakt.

nb de goedkope helmen veelal poly helmen waren zeker niet slecht zelfs beter dan heel veel fiber helmen incl. arai echter de maar is dat deze helmen veelal in 1 maat worden gemaakt voor zowel xs tot xxxl. dit drukt de prijs behoorlijk maar verplicht de koper wel tot goed zoeken naar de helm die erg goed past.
dit dus itt arai die wel 3 modellen en diverse maten voert dat alleen al tot duurdere prijzen voert.
nb er werd alleen een bots/val proef gesimuleerd dus er werd niks gezegd over geluid pasvorm en kleur van de helm wat natuurlijk ook de keuze bepaald.

tevens werden er geen helmen getest zonder kinstuk, veel ongelukken zijn face forward dus zonder kinstuk veel schade, was zinloos om de helm te testen als je toch met je gezicht op het asfalt valt, wat dus veel schijnt te gebeuren.

de komplete tekst.
Consent Form | Motorcyclist
 
Polycarbonaat, lexan, e.d. thermoplasten verouderen onder invloed van UV. Bij normaal gebruik is deze na zo'n 4 à 5 jaar aan vervanging toe. De buitenschaal wordt brozer en geeft bij een ongeval geen optimale bescherming meer.

Een glas- of carbonfiber helm heeft daar geen last van. Alleen het binnenwerk (de voering en de polystyreen binnenschaal) zullen na jaren gebruik wat meegeven en is de pasvorm niet meer 100%. Bij een ongeval kan dat dus minder bescherming gaan geven. Het advies is dan ook - bij normaal gebruik - na zo'n 8 jaar de helm te vervangen. De mooiweerrijders die jaarlijks nog geen 2000 km op de teller zetten kunnen dus vééééél langer genieten van zo'n helm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan