Helm na val

Tmanneke

MF veteraan
10 mrt 2020
2.655
3.640
Aangezien er in motormiddens vaak discussie is over het al dan niet vervangen van een helm na een impact, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn oude helm na een val onlangs, uit mekaar te halen en te fotograferen. Doe er uw voordeel mee. De helm in kwestie is een Shoei Neotec II, 2019.

Tijdje geleden in een bocht uitgeschoven en met mijn hoofd op het asfalt gekletst. Motor en berijder, buiten wat gras tussen de valbeugels, verder helemaal ok. Ik moet met mijn helm op een puntig steentje terecht gekomen zijn. Impact zie je op deze foto:

Buitenkant impact.jpeg


Zo ziet het er aan de binnenkant uit. Het leek nog erg stevig, maar heb er niet met een vergrootglas naar gekeken.

Binnenkant impact.jpeg


Er lijkt niet veel aan de hand, tot je een bureaulamp achterzet (geen al te sterke lamp).

binnenkant licht.jpeg


Het heldere stuk zal wel ontbrekende lak zijn, maar mij viel vooral het gebied errond op (komt niet zo goed tot uiting op deze foto).

Op de binnenschaal zie je ook de impact. Aan de binnenkant van de schaal is niks te zien. Gelukkig heeft het allemaal gedaan wat het moest doen en is mijn hoofd nog heel. 🆒

Binnenschaal impact 2.jpg



Afgelopen zomer werd in Zweden mijn helm van mijn stuur gereden door een camper. Toevallig stond mijn camera nog aan, zo kwam ik er s avonds achter trouwens. Ondanks de redelijk harde klap, vond ik buiten wat krasjes, geen zichtbare schade, niet aan de buiten- en niet aan de binnenkant. (En tussen ()'s: de verzekering van de meneer in kwestie heeft binnen 2 dagen alles netjes betaald, waardoor ik een nieuwe helm kon kopen, en de oude dus uit mekaar kon halen).

Mij conclusie is voorzichtig deze: na een val van de motor en zonder je hoofd of iets anders van gewicht in de helm, kan je m.i. een helm gewoon blijven gebruiken. Ook na een val met je hoofd er wel in, blijft een helm bruikbaar. Significante schade aan de binnenschaal was er zeker niet, en ook de buitenschaal toonde aan de binnenkant geen breuken/scheuren. Ter informatie: de uitschuiver gebeurde in een bocht op een klein weggetje, reed waarschijnlijk ergens tussen 20-40km/uur. Ik had verder geen andere kwetsuren en ook het motorpak vertoonde geen schade. Hoe dit een helm eruit ziet na een val bij >60km/u weet ik dus niet.
Hopelijk draagt het wat bij aan de discussies hierover.
 
Laatst bewerkt:
Ja het is ook overdreven allemaal. Net als de hoodbaarheidsdatum. Nou vervang ik hooguit na 3 jaar mijn helm indien deze nog heel is omdat het er niet meer fris is en de vizier naar de kloten gaat door de krassen. Maar dat slap gelul dat een helm op de schap zou verouderen en minder veilig zou zijn is onzin.

Met 2 helmen van mij heb ik ook wat tikken gehad op het asfalt waarbij je een schaafplek zat. Had die ook uit elkaar getrokken en je zag niet eens dat de binnenschaal beschadigd/gedrukt was. Dan moet de helm echt een flinke klap hebben gehad.

Maarja ieder zijn ieder zijn eigen ding. Ik snap het advies wel. Net als dat 1.5 meter afstand regel in de coronacrisis dat je iets moet bedenken zodat alle idioten het begrijpen, kan ik me best voorstellen dat ze meteen zeggen dat je de helm moet vervangen na een kleine tik.
 
@Tmanneke

leuk dat je je eigen helm hebt kunnen bekijken en dat je je bevindingen deelt.
het is echter weinig wetenschappelijk. Je conclusie vat ik dan ook op als een persoonlijke. Zelf zou ik nog steeds de helm vervangen. De ene klap is de andere niet. En wat is €500 (kan ik prima een helm voor kopen) om je hersens te beschermen? Dat jij andere keuzes maakt gebaseerd op je eigen ervaring is top, maar verwacht niet dat iedereen je ontdekking voor waarheid aanneemt of dat het iets bewijst...

ride safe! 🖖
 
@Tmanneke

leuk dat je je eigen helm hebt kunnen bekijken en dat je je bevindingen deelt.
het is echter weinig wetenschappelijk. Je conclusie vat ik dan ook op als een persoonlijke. Zelf zou ik nog steeds de helm vervangen. De ene klap is de andere niet. En wat is €500 (kan ik prima een helm voor kopen) om je hersens te beschermen? Dat jij andere keuzes maakt gebaseerd op je eigen ervaring is top, maar verwacht niet dat iedereen je ontdekking voor waarheid aanneemt of dat het iets bewijst...

ride safe! 🖖

€500 🤔 in nog geen 500 jaar.
Voor €200-300 heb je een perfecte helm,ECE gekeurd en al🥳
 
De ene val is de andere niet en een keurmeester kan dat niet zien. Bij racen heb je ook voorwaarden dus word er niet gegokt, schade is afkeur.

Voor op de weg is het je eigen gezonde verstand. Klap je echt op de grond/tegen een auto is de impact veel groter.

En vallen vd helm zonder hoofd = poetsen en gebruiken.
 
Mijn glasfiber helm is na anderhalve week bekogelt in de grindbak op Zandvoort. De enige zichbare schade zijn de putjes.
Dezelfde heb ik niet meer kunnen vinden, hij heeft het asfalt niet geraakt.. vind het toch zonde om hem niet meer te gebruiken. :)

20ZA2-3988.jpg

20ZA2-3987.jpg

DSC_3233.jpg
DSC_3234.jpg
 
Mijn glasfiber helm is na anderhalve week bekogelt in de grindbak op Zandvoort. De enige zichbare schade zijn de putjes.
Dezelfde heb ik niet meer kunnen vinden, hij heeft het asfalt niet geraakt.. vind het toch zonde om hem niet meer te gebruiken. :)

Maar je geeft dus wel een grote som met geld uit aan de motor en aan deze hobby. Maar dat ding op je kop wat uiteindelijk misschien je leven kan redden vervang je dan niet? Of begrijp ik het nu verkeerd?
 
Maar je geeft dus wel een grote som met geld uit aan de motor en aan deze hobby. Maar dat ding op je kop wat uiteindelijk misschien je leven kan redden vervang je dan niet? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik heb al een andere helm gekocht voor deze, en überhaupt nog wel vier recente liggen, maar deze is fijner, niet meer te vinden.
En ik geloof dus niet dat hij defect is..
Moest die dag wel even naar huis om een andere te halen wegens afkeur.. (pak ook)...

Twee jaar geleden heb ik twee helmen weg gedaan, voor gelukszoekers bij het grofvuil maar even de nodige sabotage gepleegd.
Ik wilde niet dat er nog iemand mee zou rijden na al die jaren.
De glasfiber helm zag er tot mijn verbazing (en na het verwijderen van de binnenvoering) nog als nieuw uit. 8)7
Met een voorhamer beide helmen geprobeerd te kneuzen, maar dit was vrij lastig. _O-

En drie jaar geleden met een mooie Xlite bij Motorport geweest of ze die na wilden kijken en om de bebloede binnenvoering te vervangen.
Nee, dat was niet de service...........
 
Laatst bewerkt:
Hoe ziet de binnenkant eruit als je de binnenschaal eruit haalt?
 
Tof dat het hier even gedeeld word na de "discussie"in een ander topic, conclusie vind ik alleen nogal vreemd.. maar dat is persoonlijk net als het dragen van een helm na een val.

Zolang er nog helmen gekocht worden bij de lidl en gamma etc of op ali express etc dan kan je zelf natuurlijk prima gaan rondrijden met een helm die al eens gevallen is.
Vraag blijft alleen wat die helm doet als die nog eens valt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan