Tmanneke
MF veteraan
- 10 mrt 2020
- 2.657
- 3.657
Aangezien er in motormiddens vaak discussie is over het al dan niet vervangen van een helm na een impact, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn oude helm na een val onlangs, uit mekaar te halen en te fotograferen. Doe er uw voordeel mee. De helm in kwestie is een Shoei Neotec II, 2019.
Tijdje geleden in een bocht uitgeschoven en met mijn hoofd op het asfalt gekletst. Motor en berijder, buiten wat gras tussen de valbeugels, verder helemaal ok. Ik moet met mijn helm op een puntig steentje terecht gekomen zijn. Impact zie je op deze foto:
Zo ziet het er aan de binnenkant uit. Het leek nog erg stevig, maar heb er niet met een vergrootglas naar gekeken.
Er lijkt niet veel aan de hand, tot je een bureaulamp achterzet (geen al te sterke lamp).
Het heldere stuk zal wel ontbrekende lak zijn, maar mij viel vooral het gebied errond op (komt niet zo goed tot uiting op deze foto).
Op de binnenschaal zie je ook de impact. Aan de binnenkant van de schaal is niks te zien. Gelukkig heeft het allemaal gedaan wat het moest doen en is mijn hoofd nog heel.
Afgelopen zomer werd in Zweden mijn helm van mijn stuur gereden door een camper. Toevallig stond mijn camera nog aan, zo kwam ik er s avonds achter trouwens. Ondanks de redelijk harde klap, vond ik buiten wat krasjes, geen zichtbare schade, niet aan de buiten- en niet aan de binnenkant. (En tussen ()'s: de verzekering van de meneer in kwestie heeft binnen 2 dagen alles netjes betaald, waardoor ik een nieuwe helm kon kopen, en de oude dus uit mekaar kon halen).
Mij conclusie is voorzichtig deze: na een val van de motor en zonder je hoofd of iets anders van gewicht in de helm, kan je m.i. een helm gewoon blijven gebruiken. Ook na een val met je hoofd er wel in, blijft een helm bruikbaar. Significante schade aan de binnenschaal was er zeker niet, en ook de buitenschaal toonde aan de binnenkant geen breuken/scheuren. Ter informatie: de uitschuiver gebeurde in een bocht op een klein weggetje, reed waarschijnlijk ergens tussen 20-40km/uur. Ik had verder geen andere kwetsuren en ook het motorpak vertoonde geen schade. Hoe dit een helm eruit ziet na een val bij >60km/u weet ik dus niet.
Hopelijk draagt het wat bij aan de discussies hierover.
Tijdje geleden in een bocht uitgeschoven en met mijn hoofd op het asfalt gekletst. Motor en berijder, buiten wat gras tussen de valbeugels, verder helemaal ok. Ik moet met mijn helm op een puntig steentje terecht gekomen zijn. Impact zie je op deze foto:
Zo ziet het er aan de binnenkant uit. Het leek nog erg stevig, maar heb er niet met een vergrootglas naar gekeken.
Er lijkt niet veel aan de hand, tot je een bureaulamp achterzet (geen al te sterke lamp).
Het heldere stuk zal wel ontbrekende lak zijn, maar mij viel vooral het gebied errond op (komt niet zo goed tot uiting op deze foto).
Op de binnenschaal zie je ook de impact. Aan de binnenkant van de schaal is niks te zien. Gelukkig heeft het allemaal gedaan wat het moest doen en is mijn hoofd nog heel.
Afgelopen zomer werd in Zweden mijn helm van mijn stuur gereden door een camper. Toevallig stond mijn camera nog aan, zo kwam ik er s avonds achter trouwens. Ondanks de redelijk harde klap, vond ik buiten wat krasjes, geen zichtbare schade, niet aan de buiten- en niet aan de binnenkant. (En tussen ()'s: de verzekering van de meneer in kwestie heeft binnen 2 dagen alles netjes betaald, waardoor ik een nieuwe helm kon kopen, en de oude dus uit mekaar kon halen).
Mij conclusie is voorzichtig deze: na een val van de motor en zonder je hoofd of iets anders van gewicht in de helm, kan je m.i. een helm gewoon blijven gebruiken. Ook na een val met je hoofd er wel in, blijft een helm bruikbaar. Significante schade aan de binnenschaal was er zeker niet, en ook de buitenschaal toonde aan de binnenkant geen breuken/scheuren. Ter informatie: de uitschuiver gebeurde in een bocht op een klein weggetje, reed waarschijnlijk ergens tussen 20-40km/uur. Ik had verder geen andere kwetsuren en ook het motorpak vertoonde geen schade. Hoe dit een helm eruit ziet na een val bij >60km/u weet ik dus niet.
Hopelijk draagt het wat bij aan de discussies hierover.
Laatst bewerkt: