helm niet goed

Switchblade

MF'er
10 apr 2009
60
0
Beste motor forum leden,

Ik zit met een klein probleempje. 3 maanden geleden heb ik een caberg rhyno helm gekocht bij een motorzaak. Deze helm heb ik voor mijn rijlessen gebruikt en na het lessen ongeveer 750 km mee gereden. Als ik nu 120+ rijdt en ik mijn hoofd draai om in te voegen etc op de snelweg dan komt de wind op de rand van het vizier waardoor deze open trekt, als ik mijn hoofd terug draai dan hoor ik hem weer dicht klikken. Dit is behoorlijk irritant, wind in je gezicht met 140 bijvoorbeeld. Ik ben hiermee gisteren terug gegaan naar de motorwinkel, hier hebben ze wat aan de helm zitten draaien en stellen, maar het probleem is er nog steeds. Ik heb gisteren gelijk gevraagd wat er gebeurd als het probleem niet verholpen is waarop ik te horen kreeg als ik een andere helm zou kopen bij hem dat ik een deel van het aankoop bedrag terug zou krijgen. Een deel was volgens hem zo'n 100 euro van de 190 euro. Nu is mijn vraag: Kan dit als winkel? Hij levert mij een helm die simpelweg niet goed is en doordat hij rotzooi levert krijg ik de helft van het aankoop bedrag terug. Wat zouden jullie doen of mij adviseren?

Met vriendelijke groeten,

Jan
 
veel motorzaken nemen sowieso geen helmen terug. Omdat ze dan niet zeker meer weten wat er met de helm gebeurt is enzo :S
 
ja dat werd mij ook verteld.. maar zelfs bij nieuwe helmen van dit type gaat het vizier de eerste paar mm makkelijk open. erg jammer maarja..
 
Mijn helm HJC, doet dat nog geen eens bij 240!! Dus niet acceptabel. Mijn helm heeft overigens een knopje om het vizier te locken, deze gebruik ik niet!! Maybe voor jouw de oplossing?
 
Ik vind het eigenlijk wel netjes van die winkel. Ding is tenslotte al 3 mnd oud en laten we eerlijk zijn, alle waar is naar zijn geld (zeg je dat zo?). Helm kost rond de 160 euro en daar moet je bepaalde verwachtingen bij hebben. Ik wel in ieder geval en als het mij zou gebeuren met dat vizier met die helm zou ik er niet raar van opkijken. Aanbod aannemen dus en wellicht voor een ander (duurder) model/merk gaan!
 
Misschien kan je een uurtje eenzelfde type helm van de motorzaak lenen? En kijken of het alleen met jouw helm gebeurt (technisch foutje?) of met alle helmen van dat type(ontwerpfout)?
 
Het is een veelvoorkomend probleem dit. Je bent dan ook niet de eerste die er een topic over opent. Het is bekend van sommige helmen dat ze makkelijk open gaan en voor veel helmen is er ook geen oplossing. Mijn Shoei heeft een lock zodat hij gewoon helemaal niet open kan. Of dat te maken heeft met prijsklasse etc. weet ik niet.
Wellicht had je op internet kunnen zien of dit een probleem was, of je had het de verkoper kunnen vragen. Zoals het nu is heeft de verkoper jou een helm verkocht die je waarschijnlijk ook even gepast hebt in de winkel. Door hem te kopen gaf je aan dat je tevreden was over zoals de helm op dat moment was. Inclusief het opengaan dus. Dat de verkoper je nou geld wil terug geven vind ik meer dan schappelijk, een drie maanden oude helm kan ie nou niet bepaald weer terug in het schap zetten.
Ik vind drie maanden ook vrij lang om er achter te komen dat je vizier niet sluit bij bepaalde snelheden.
 
Ik vind het eigenlijk wel netjes van die winkel. Ding is tenslotte al 3 mnd oud en laten we eerlijk zijn, alle waar is naar zijn geld (zeg je dat zo?). Helm kost rond de 160 euro en daar moet je bepaalde verwachtingen bij hebben. Ik wel in ieder geval en als het mij zou gebeuren met dat vizier met die helm zou ik er niet raar van opkijken. Aanbod aannemen dus en wellicht voor een ander (duurder) model/merk gaan!

Wat is dat voor een rare beredenatie?

Je koopt iets wat voor een doel is gemaakt(in dit geval motorrijden) en het hoort naar behoren te werken. Een openklappend vizier vind ik niet echt naar behoren werken en hier lijkt mij garantie toch wel op z'n plaats
 
En als je een nieuwe helm van hetzelfde merk/type krijgt zal je het probleem weer binnen no-time hebben :X
Ik zou het geld aannemen een een Shoei of ander gerenomeerd merk kopen: die hebben tenminste wel een degelijk lock systeem!
 
Dat palletje van Shoei is niet om het vizier te vergrendelen, maar om het een heel klein stukje open te houden.

Dat grendeltje van Arai is de reden dat ik geen Arai heb gekocht: je hebt te veel aandacht nodig om het vizier te openen.
Die aandacht hou ik liever op de weg, multitasken bestaat namelijk niet.
 
Het is een veelvoorkomend probleem dit. Je bent dan ook niet de eerste die er een topic over opent. Het is bekend van sommige helmen dat ze makkelijk open gaan en voor veel helmen is er ook geen oplossing. Mijn Shoei heeft een lock zodat hij gewoon helemaal niet open kan. Of dat te maken heeft met prijsklasse etc. weet ik niet.
Wellicht had je op internet kunnen zien of dit een probleem was, of je had het de verkoper kunnen vragen. Zoals het nu is heeft de verkoper jou een helm verkocht die je waarschijnlijk ook even gepast hebt in de winkel. Door hem te kopen gaf je aan dat je tevreden was over zoals de helm op dat moment was. Inclusief het opengaan dus. Dat de verkoper je nou geld wil terug geven vind ik meer dan schappelijk, een drie maanden oude helm kan ie nou niet bepaald weer terug in het schap zetten.
Ik vind drie maanden ook vrij lang om er achter te komen dat je vizier niet sluit bij bepaalde snelheden.

De reden dat ik er 3 maanden over gedaan heb is dat ik 3 weken geleden mijn rijbewijs gehaald heb, en sinds afgelopen weekend een eigen motor heb waar ik harder dan 120 mee rijdt.. Mij wordt in de motorzaak verteld dat dit een goede helm is. Ik heb totaal geen ervaring met helmen etc dus ik ga af op de kennis van de verkoper. Maar ik ga inderdaad een nieuwe helm kopen daar, maar zal er wel het maximale uitpersen :)
 
geld terug of een andere helm daar heb je gewoon recht op.

Je hebt een product gekocht dat niet voldoet aan de eisen die je er aan stellen mag, binnen 6 maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat het gebrek door jouw handelen komt kan ie dit niet moet hij gewoon of repareren op eigen kosten of vervangen op eigen kosten.

Dit alles staat allemaal zo in het consumenten recht...
 
Netjes van die winkel hoor. Als het je echt stoort zou ik dat aanbod maar aanpakken. Je kan ook je kijktechniek wat aanpassen (hoofd iets meer naar beneden kantelen), waardoor de wind minder snel vat krijgt op je vizier. Zo heb ik hetzelfde "probleem" opgelost in elk geval.
 
Netjes van die winkel hoor. Als het je echt stoort zou ik dat aanbod maar aanpakken. Je kan ook je kijktechniek wat aanpassen (hoofd iets meer naar beneden kantelen), waardoor de wind minder snel vat krijgt op je vizier. Zo heb ik hetzelfde "probleem" opgelost in elk geval.

:^

en die posts van gelijk op je achterste poten gaan staan en een nieuwe helm eisen, vind ik beetje overdreven.
De winkelier bied je een goede deal aan (in mijn ogen), ik zou het aannemen!
 
Mijn helm HJC, doet dat nog geen eens bij 240!! Dus niet acceptabel. Mijn helm heeft overigens een knopje om het vizier te locken, deze gebruik ik niet!! Maybe voor jouw de oplossing?
:^

Mijn C2 gaat ook niet open.

Volgens mij kan je gewoon onder de garantie terug. Dit hoort niet bij een helm. Waarschijnlijk weet jouw verkoper dat niet.

Ik vind het overigens wel netjes van de zaak dat hij een deal voorstelt.
 
Zo'n mooie deal vind ik het dus niet :N

De helft van de waarde afschrijven in 3 maanden omdat er een productiefout in zit :? :? :?



Ze horen je een goeie helm aan te bieden of een andere met aftrek van 190,- euro.
 
Ik ga vanmiddag terug naar de winkel en kga wel even kijken wat er mogelijk is. Misschien ligt het ook wel aan mijn kijktechiek maar als ik andere helmen bekijk/voel dan gaan deze niet makkelijk open de eerst 2 mm.. Bij deze voel je dat hij pas weerstand geeft na 2-3 mm.. maar we gaan even kijken wat er mogelijk is. In ieder geval bedankt voor alle reacties :) ik laat het vanmiddag wel weten wat er gebeurd is :)
 
mijn caberg rhyno doet precies hetzelfde... maar wel pas na 1 jaar intensief gebruik...

dus ik denk dat het wel te maken heeft met de productie..
 
Ik heb een Shoei XR1000.
Geen geluid, of last van openspringende vizieren.
Zit zelfs een "locking" op, dat het net niet helemaal dicht gaat. (staat ie bij mij altijd op)
Zelfs dan gaat ie met 200 nog niet zomaar open.

Ik zou, als ik jou was, navragen bij de importeur / dealer van Caberg of dit wel normaal is.
 
geld terug of een andere helm daar heb je gewoon recht op.

Je hebt een product gekocht dat niet voldoet aan de eisen die je er aan stellen mag, binnen 6 maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat het gebrek door jouw handelen komt kan ie dit niet moet hij gewoon of repareren op eigen kosten of vervangen op eigen kosten.

Dit alles staat allemaal zo in het consumenten recht...

Internetheld! De winkelier hoeft niets te vervangen!

Zorg eerst eens voor goede kennis op dit gebied, je weet in principe hoe het zit zo lees ik in je post. Je advies aan de TS is echter volkomen onredelijk! Simpel word ik van mensen die denken dat alles maar vervangen wordt. Wat denk je dat zoiets kost? Service is belangrijk maar ooit bereik je een grens!

Jij hebt als consument recht op garantie, in de regel is dit een tweetal jaren (slijtagedelen etc). Mocht binnen zes maanden blijken dat het product niet naar behoren functioneert moet de winkelier aantonen dat dit door onjuist gebruik komt. Valschade, waterschade, niet opvolgen van installatie/gebruiksinstructies om waar wat te noemen.

Mocht dit het geval zijn dan is de garantiekwestie daarmee afgedaan. Kan de winkelier dit niet aantonen dan is hij verplicht om de helm te (laten) herstellen. Mocht dit niet mogelijk zijn dan komt er pas een nieuwe exemplaar om de hoek kijken....

Buiten deze zes maanden is het aan de consument om aan te tonen dat het defect niet door onjuist gebruik is opgetreden.

Om nog maar een fabel uit de wereld te helpen, de leverancier hoeft het niet zelf te repareren. Hij mag het ook gewoon opsturen naar zijn leverancier/importeur. De opmerking dat de consument niets met de importeur te maken heeft komt voort uit het feit dat de winkelier de consument niet door mag verwijzen. De winkelier moet zelf het product ter reparatie aanbieden!

Leuk, consumentenrecht, consumenten die dingen horen, consumenten die denken dat ze dat "wel ff gaan regelen", consumenten die dan de deksel op de neus krijgen, consumenten die dan een klacht in gaan dienen, consumenten die dan heel beteuterd kijken. Ik vind het best leuk :+


On topic: Is de helm al ter reparatie weg geweest? Mocht dit na een aantal malen nog niet gerepareerd zijn dan kun je vervanging eisen.
 
Laatst bewerkt:
@rEwd. Juist!

Ik word ook zo moe van die hollanders die voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten en dan gaan janken als het produkt op een gegeven moment tegenvalt. Als je een chinese fiets koopt voor 150 euro dan weet je toch ook wel dat de spatborden er na een half jaar vanaf rammelen? Nee, lekker teruggaan en een nieuwe fiets gaan eisen....

Maar dit terzijde. Lekker weer vandaag!
 
Ik vind het eigenlijk wel netjes van die winkel. Ding is tenslotte al 3 mnd oud en laten we eerlijk zijn, alle waar is naar zijn geld (zeg je dat zo?). Helm kost rond de 160 euro en daar moet je bepaalde verwachtingen bij hebben. Ik wel in ieder geval en als het mij zou gebeuren met dat vizier met die helm zou ik er niet raar van opkijken. Aanbod aannemen dus en wellicht voor een ander (duurder) model/merk gaan!


Nou, dat valt toch nog te bezien. Ik heb zelf een Lazer Aikido van € 150, gekocht bij een Duitse motorzaak, dus "TUV gepruft" en met de nominatie van beste koop van het jaar 2008. Had eerst een HJC en een Bayard die veel duurder waren, maar waarvoor de Lazer niets onderdoet. En ook al rijd ik er 180 mee op de snelweg, mijn vizier klapt echt niet open hoor..ook zonder "lock systeem". Shoei en Arai zijn natuurlijk prima merken, maar wel behoorlijk overgewaardeerd in zowel prijs als kwaliteit.
Je moet er gewoon geluk mee hebben, zoals met alles. Ik zou teruggaan, het aanbod accepteren en een ander type/merk helm kopen. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan