Helm - productiedatum en verkoop

JuliusXL

Die hard MF'er
14 nov 2002
361
0
Beringen (BE)
M'n vriendin heeft net als ik net een nieuwe helm gekocht. Beide een Shoei, zij een Raid II en ik een XR-1100. Nu weet ik dat je naast de pasvorm en de materialen moet letten op de productiedatum, maar ik wist deze bij een Shoei helm niet te vinden. Vorige helmen waren Arai en daar staat het op het kinbandje aan de DD-sluiting.

Na wat zoeken in de helm en online toch eindelijk gevonden waar de productiedatum staat. Nu komt mijn vraag: vinden jullie het kunnen dat een dealer helmen verkoopt met een productiedatum van 3 jaar terug? De Raid II van m'n vriendin is namelijk van augustus 2007. Aangezien zij slechts sporadisch meerijdt achterop is het een beetje zonde om een helm die normaal 7 jaar meekan, nu na 4 jaar de deur uit moet willen we de optimale veiligheid behouden.

Ik kan best begrijpen dat ze ook van hun stock af willen, maar hier hoort toch iets op gevonden te worden (i.s.m. fabrikanten).

Graag jullie reactie/mening.
 
Hmmm, 3 jaar in de schappen is wel lang ja.
Ik heb daar zelf eerlijk gezegd nog nooit op gelet bij de aanschaf van een helm. :/

Maar zou de kwaliteit echt zo hard achteruit gaan bij alleen maar op de schappen liggen?
Stuur anders de fabrikant eens een mailtje wat de effecten of hoe zij er over denken?







Oh, en jouw avatar is niet leuk. B|







:+
 
Volgens mij scheelt dat per soort helm.

De glasfiber helmen slijten niet van in het rek (of in de doos) staan, hun levensduur wordt vooral bepaald door de binnenvoering, als die te ruim wordt en de helm gaat liften op de snelweg moet je een nieuwe hebben (zolang er geen schades of zo spelen). Ze kunnen door UV wel wat kleur verliezen maar daar wordt het laminaat niet zwakker van.

Bij Polycarbonaat helmen is het volgens mij zo dat die langzaam hun weekmaker verdampen en dus na een bepaalde periode hard en daarmee breekbaar zouden worden. Normaal zouden die ongeveer 5 tot 6 jaar mee moeten gaan en zover mij bekend gaat dat proces gewoon door in het rek of in de doos dus die zouden dus wel korter mee gaan.

Volgens mij is het wel zo dat die veroudering van die buitenschalen zwaar wordt overtrokken en ik zou zelf iedere helm rustig op m'n kop zetten totdat hij niet strak genoeg meer zit, bij mijn laatste helm heeft dat zo'n 8 jaar geduurd. Overigens zou zo'n oude helm natuurlijk wel in de koopjeshoek of uitverkoop thuishoren. Hoort wat mij betreft niet meer als nieuw verkocht te worden want de helmfabrikanten vertellen ons zelf dat het schuim van de binnenvoering ook in de doos en op de plank wel door blijft verouderen dus waarschijnlijk blijft een oude helm inderdaad minder lang een goede pasvorm behouden.
 
@ Meangreengirl : Sorry voor de avatar ;-) Goed idee om Shoei even te contacteren hierover en eens te horen wat zij te zeggen hebben.

@ kwispelhond : Inderdaad denk ik ook dat dit vaak overtrokken wordt. Zowel Shoei als Arai zeggen echter dat een helm omwille van de binnenvoering) maximaal 7 jaar meegaat na productiedatum. Nu ja, als fabrikant hebben zij natuurlijk makkelijk praten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan