Helm vervangen?

Dat ding wordt betaald door de verzekering, dus sowieso vervangen.

Maar los daarvan, je kan een helm toch altijd laten onderzoeken door de dealer/fabrikant? Dat zou dan weer een goedkopere oplossing kunnen zijn...
 
Dat ding wordt betaald door de verzekering, dus sowieso vervangen.

Maar los daarvan, je kan een helm toch altijd laten onderzoeken door de dealer/fabrikant? Dat zou dan weer een goedkopere oplossing kunnen zijn...

Bij mijn skihelm stond in het boekje dat je bij beschadigingen of na een val (met of zonder zichtbare schade) hem terug mocht sturen naar de fabrikant, dan vernietigden ze hem en stuurden ze je een nieuwe op. :t Dat is denk ik om te voorkomen dat mensen met een beschadigde helm verder gaan en zich bezeren met een helm van die fabrikant. Dat zal bij motorhelmen wel anders zijn, wellicht omdat het duurder is om zomaar een helm te vervangen, maar ook omdat DE MEESTEN het op de motor iets serieuzer nemen met de veiligheid en zonder vragen te stellen een nieuwe helm zullen kopen.
:W
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn skihelm stond in het boekje dat je bij beschadigingen of na een val (met of zonder zichtbare schade) hem terug mocht sturen naar de fabrikant, dan vernietigden ze hem en stuurden ze je een nieuwe op. :t Dat is denk ik om te voorkomen dat mensen met een beschadigde helm verder gaan en zich bezeren met een helm van die fabrikant. Dat zal bij motorhelmen wel anders zijn, wellicht omdat het duurder is om zomaar een helm te vervangen, maar ook omdat DE MEESTEN het op de motor iets serieuzer nemen met de veiligheid en zonder vragen te stellen een nieuwe helm zullen kopen.
:W
Echt? Welk merk was dat?

In dit geval gaat het zo te zien om Shoei (?) Volgens mij is hun policy dat ze hem wel controleren na een val. Stond Shoei vorig jaar ook niet op de motorbeurs voor zoiets?
 
Laten controleren zal ook net gratis zijn (en zie dat maar eens te claimen bij de tegenpartij), en als het wel gratis zou zijn: het is waarschijnlijk een write-off en dus zonde van de tijd/en energie.
Mijn helm was minder beschadigd, maar is wel TL verklaard.
Gewoon de helm claimen bij de tegenpartij. De schadeexpert zal het uit te keren bedrag (dagwaarde) berekenen door van de nieuwprijs de afschrijving af te trekken. Volgens mij staat voor een helm 5 jaar(?)
 
Laten controleren zal ook net gratis zijn (en zie dat maar eens te claimen bij de tegenpartij), en als het wel gratis zou zijn: het is waarschijnlijk een write-off en dus zonde van de tijd/en energie.
Mijn helm was minder beschadigd, maar is wel TL verklaard.
Gewoon de helm claimen bij de tegenpartij. De schadeexpert zal het uit te keren bedrag (dagwaarde) berekenen door van de nieuwprijs de afschrijving af te trekken. Volgens mij staat voor een helm 5 jaar(?)
:^

In België staat een helm voor drie jaar.
althans, belastingtechnisch gezien toch. Hier mag je elke drie jaar een nieuwe kopen en 100% terug betaald krijgen door de staat, als je kan voorleggen dat je voornamelijk woon werk rijd.
 
Echt? Welk merk was dat?

In dit geval gaat het zo te zien om Shoei (?) Volgens mij is hun policy dat ze hem wel controleren na een val. Stond Shoei vorig jaar ook niet op de motorbeurs voor zoiets?

Paul (manager Shoei Nederland) gaat dan écht niet vertellen dat je de helm zonder problemen kan gebruiken. Maar als TS de helm meeneem naar Utrecht ben ik wel eens benieuwd!
 
Gewoon geld incasseren van de verzekering en deze helm blijven dragen. De beschadiging stelt niks voor....Ik heb mijn leven te danken aan een oeroude helm die toen ik het ongeluk kreeg lang geleden al 3x op de schroothoop moeten liggen. Laat je toch niet bang maken, overdreven gedoe dat je een helm om de paar jaar moet vervangen. Zelf vervang ik de helm om de 10 jaar. Het is naar mij mening veelal commercieel geklets van fabrikanten!
 
Gewoon geld incasseren van de verzekering en deze helm blijven dragen. De beschadiging stelt niks voor....Ik heb mijn leven te danken aan een oeroude helm die toen ik het ongeluk kreeg lang geleden al 3x op de schroothoop moeten liggen. Laat je toch niet bang maken, overdreven gedoe dat je een helm om de paar jaar moet vervangen. Zelf vervang ik de helm om de 10 jaar. Het is naar mij mening veelal commercieel geklets van fabrikanten!


Dat jij het geklets vind moet jij weten.
Maar ergens weet je zelf wel dat je onzin kletst.
Het is niet per definitie een datum waarop je helm niet goed meer is maar na een aantal jaren is een helm nou eenmaal aan vervanging toe.
Is gewoon een feit.
 
Gewoon geld incasseren van de verzekering en deze helm blijven dragen. De beschadiging stelt niks voor....Ik heb mijn leven te danken aan een oeroude helm die toen ik het ongeluk kreeg lang geleden al 3x op de schroothoop moeten liggen. Laat je toch niet bang maken, overdreven gedoe dat je een helm om de paar jaar moet vervangen. Zelf vervang ik de helm om de 10 jaar. Het is naar mij mening veelal commercieel geklets van fabrikanten!


|( prachtig dit _O-
 
Dat jij het geklets vind moet jij weten.
Maar ergens weet je zelf wel dat je onzin kletst.
Het is niet per definitie een datum waarop je helm niet goed meer is maar na een aantal jaren is een helm nou eenmaal aan vervanging toe.
Is gewoon een feit.
Ondanks ik de helm van TS persoonlijk ook zou vervangen, moet ik toch toegeven dat ze niet helemaal ongelijk heeft.

Het is vooral afhankelijk van de mate waarin er schade is opgetreden (zowel uiterlijk als innerlijk).

Een helm waar nooit iets mee misgelopen is, en al 10 jaar in gebruik kan best nog in goede staat zijn. Hangt af van de omstandigheden.
Als je bijvoorbeeld maar 1000km* per jaar rijdt, en hem nooit heb laten vallen of bij niet gebruik niet buiten in de zon laat liggen, is die na 10 jaar nog nieuw.

Ik vervang mijn helm elke 3 jaar (belastingaftrek heeft daar ook wel wat mee te maken), maar dan wordt het ook wel stilaan tijd. Ik doe alleen al aan woon werk ongeveer 28000km per jaar, in weer en wind.

* en er zijn er genoeg die niet meer, of niet veel meer dan dat doen op een jaar

En als je een helm laat vallen van op "heuphoogte", dus als je hem in je hand hebt, gaat je helm niet zodanig beschadigen dat hij niet meer deugd.

Maar nogmaals, aan de foto van TS te zien lijkt de impact toch wat groter dan dat ...
 
Dat jij het geklets vind moet jij weten.
Maar ergens weet je zelf wel dat je onzin kletst.
Het is niet per definitie een datum waarop je helm niet goed meer is maar na een aantal jaren is een helm nou eenmaal aan vervanging toe.
Is gewoon een feit.
Ja je hebt helemaal gelijk hoor, ik klets maar wat!
Waarom rijd jij op zulke relatief lichte motorfietsen? Gezien de afbeelding onder jouw 'naam' ben jij wel een hele beste hunk. Dan zou ik toch wat'dikkers' tussen de benen willen hebben.....
 
Ja je hebt helemaal gelijk hoor, ik klets maar wat!
Waarom rijd jij op zulke relatief lichte motorfietsen? Gezien de afbeelding onder jouw 'naam' ben jij wel een hele beste hunk. Dan zou ik toch wat'dikkers' tussen de benen willen hebben.....

Vandaar dat die 1000cc van jouw te koop staat.
To hot to handle?
 
Succes verder ik ben er weg van op dit topic.
Mensen die dit soort opmerkingen maken zijn in mijn ogen nog te dom om te kakken.
Mzzl :W
 
Dames, geen ruzie maken. Nu on topic, de levensduur van een helm heeft ook te maken met het feit dat de schaal begint uit te harden na 5 jaar en daardoor ook broos word en op die manier een helm zijn capaciteit verliest waardoor de impact die hij kan incasseren ook steeds kleiner wordt. Ik heb momenteel 2 helmen in gebruik en als de 5 jaar om zijn dan koop ik gewoon een nieuwe. Als die valt dan ist ook meteen een nieuwe. Bezuinig niet op je eigen veiligheid.
 
de levensduur van een helm heeft ook te maken met het feit dat de schaal begint uit te harden na 5 jaar en daardoor ook broos word

Als het een feit is dan kun je dat vast wel aantonen. Kunnen we ook leren waarom een helm de eerste vijf jaar "zacht" is...

en op die manier een helm zijn capaciteit verliest waardoor de impact die hij kan incasseren ook steeds kleiner wordt.
.

Wat is die capaciteit dan? kun je dat in SI eenheden uitdrukken?

Als die valt dan ist ook meteen een nieuwe. Bezuinig niet op je eigen veiligheid.
Ook een val van 1 cm hoogte op een betonnen ondergrond bij 20c celsius? of 2 cm? of een ZOAB asfalt ondergond?
 
Terug
Bovenaan Onderaan