Helm voor mensen met bril

Mario

Die hard MF'er
22 aug 2001
361
0
Turnhout
Zaterdag ben ik heel even een zaak binnen geweest om gewoon wat rond te kijken en om m\'n bijna 2-jarig zoontje een pleziertje te gunnen, want die wordt altijd halfgek als hij een motor ziet.

Ik heb ook eens een helm over m\'n hoofd proberen te trekken, maar toen ik voelde dat dat enige moeite zou kosten, ben ik maar gestopt. Ik had geen zin om allelei toeren uit te halen om de helm ook over m\'n bril te krijgen.

Zitten er hier (buiten MartijnL) nog andere brillendragers en hoe doen jullie dat dan ? Of is een systeemhelm dan toch de ideale oplossing.

Ook: waar moet je op letten als je een gewone, degelijke helm wil kopen ? Ik dacht eerst aan een Uvex Boss 3000 omdat het scherm daarvan niet zou condenseren. Martijn raadde me een Nolan aan, maar ik heb dan weer gelezen dat systeemhelmen het lawaai minder goed isoleren.

Misschien wat veel vragen ineens ?
 
BYM (tijdje al niet gezien btw) heeft een Schuberth systeemhelm en die is daar wel tevreden mee geloof ik. Daar zit ook iets van een anti-condensvizier of een zonnevisier in ofzo :?

Verder kan je gewoon eerst je bril afzetten en daarna weer opzetten als je de helm op hebt. Zo heb ik het in eerste instantie met rijles gedaan (helm van de rijschool).

Die Nolan kan een redelijke herriebak zijn, maar dat ligt voor een groot deel ook aan mijn motor die de windstroom precies op mijn helm doet belanden. Op de lesmotor was een stuk stiller :+
 
Bij een nieuwe helm is het onmogelijk om deze op je hoofd te krijgen terwijl je de bril nog ophebt. Dit omdat een nieuwe helm zo ongeveer \"onaangenaam\" strak moet zitten.

Misschien dat de helm van de rijschool een XXXXXXL was...

Systeemhelmen geven inderdaad per difinitie meer herrie, maar de absolute hoeveelheid hangt van veel meer faktoren af. Bovendien zijn er ook nog oordopjes, die ik bij elke helm kan aanraden.

Oplossing is anders toch om de bril op te zetten terwijl je de helm ophebt, maar een systeemhelm is naturlijk ook een goed idee.
 
Ik zou in ieder geval geen helm kopen omdat er een vizier in zit wat niet beslaat. Kan je altijd een pin-lock in zetten of gewoon met wat dreft schoon maken.
Een helm moet gewoon goed zitten dus dat wordt 100 helmen passen met bril :) .
 
Ik ben bril-dragend 8-) en heb een Roof Boxer helm. Deze staat niet alleen errug apart maar heeft ook een eenvoudig wegklapbaar mondstuk.
Maar..je moet van het model houden.

Tegen het beslaan van de bril heeft bij mij eigenlijk nog nooit iets echt afdoende gewerkt. Beslaat je vizier niet, dan is het de bril wel, of andersom...
Wat wel ideaal blijft is zo\'n zeempje aan de pink van je handschoen, zodat je bril/vizier snel kunt afvegen.
 
Helm over bril krijgen ???? Als je het over systeemhelm hebt OK, maar zelf draag ik een integraalhelm (NOLAN N81, met Pinlock-systeem tegen aandampen) en wurm mijn bril op mijn neus eens ik mijn helm opheb, geen problemen dus.
 
Pinlock is OK. Heb ik zelf ook en werkt erg goed.

Nadeel is dat je het vizier niet makkelijk omhoog kan doen, want hij blijft een beetje steken achter de Pinlock. Dit weegt niet op tegen de voordelen (zoals vanochtend naar mijn werk :( ).
 
Ik heb zelf ook een Nolan N81, en hij bevalt me nog steeds perfect na 3 jaar! Heb ook lang bril gedragen, geen probleem. Veel helmen geprobeerd, maar meestal zat de bril niet lekker, je oren te strak tegen je hoofd zeg maar. 8-)

Mijn ervaring dus
 
Als je een helm over je hoofd kunt trekken terwijl je je bril nog op hebt, is natuurlijk altijd veel te groot!
Ik heb eens een foggy-mask gekocht tegen het beslaan,die wordt in de helm geplaats en sluit om de rand van de helm en je neus.
Bij mijn vrienden voldeed dit erg goed, maar bij mij niet! omdat ik brildragend ben sloot het niet goed aan bij m\'n neus of ik moest m\'n bril er boven op wurmen, geen succes dus.
Nu spuit ik af en toe wat anti-condes spray op m\'n vizier, niet ideaal maar je moet wat.
 
Ik heb een HJC integraalhelmpje (niet systeem) en een bril... Gewone bril heeft van die leuke veertjes a/d poten & gaat goed... Bril met \'starre\' scharniertjes kan regelmatig losser op je hoofd gaan zitten bij een goed passen helmpje, omdat de pootjes toch iets knel komen te zitten met opzetten... paar brillen terug (i/d brommertijd) bril snel kaduuk met helm op & af...
Gewoon de bril afzetten, i/d hand houden (op de tank leggen = vanzelf een keer vallen.....), bandjes v/d helm uit elkaar houden, helm op, zorgen dat de helm goed zit, bril op, bandje dicht... Went heel snel... :)
 
Ik heb ook lange tijd een bril gehad (nu lenzen, goddank :) ) en die kon idd niet op houden wanneer ik mijn helm opzette (zo heb ik m\'n bril regelmatig gesloopt, KRAK!! oeps, iets vergeten... :( ). Wel had ik een niet-systeemhelm uitgekozen die op de plek van de veertjes een inkeping had (overgang tussen twee kussentjes) zodat deze niet zou irriteren. Dit was een AGV el cheapo helm 8-) .

In jouw geval zou ik toch echt voor een systeemhelm gaan in combinatie met een setje oordoppen.
 
Ik heb een HJC integraalhelm, net als deGroteMuis dus. :)

Draag danwel geen bril maar een zonnebril bij dat ding gaat niet geweldig.
 
Heb al een tijdje een Schubert systeem helm (en al veel langer een bril!) en die bevalt mij prima!

ieder keer mijn bril afzetten en opzetten als die helm op of af moet is niets voor mij, want dan heb ik na vier keer mijn bril gesloopt. Systeemhelm is daarvoor ideaal!

Het is me, nadat ik een beugel microfoon had geinstalleerd voor de intercom, overigens wel een keer gelukt om met de microfoon mijn bril van mijn hoofd af te slaan .... die vervolgens op de tegelvloer kapot viel :(

Ach, aldoende leert men!
 
Draag normaal lenzen, maar die ene keer met bril, inderdaad brilaf-helmop-brilop, vond ik het bij wat hogere snelheden, zeg 220+, niet zo geweldig meer. Door de turbulentie gaat er van alles schudden, en het visueel effect was dat de hele wereld begon te schudden. Is niet prettig.
 
Draag normaal lenzen, maar die ene keer met bril, inderdaad brilaf-helmop-brilop, vond ik het bij wat hogere snelheden, zeg 220+, niet zo geweldig meer. Door de turbulentie gaat er van alles schudden, en het visueel effect was dat de hele wereld begon te schudden. Is niet prettig.
220, foei! :+ ;)

Door de turbulentie schudt bij die snelheid mijn complete helm, windbescherming is niet geweldig op een FZR400. :P
 
Ik heb zelf een Nolan N100 classic systeemhelm.
En die bevalt perfect.

Ik zat tijdens het lessen altijd te kutten met mijn bril weer opkrijgen. onder helm + binnenmuts(verplicht) en over oren + oordopje.

Systeemhelm is echt ok. Een maat van me had altijd een gewone integraal, maar heeft nu ook een systeemhelm en die vindt het ook vele malen beter, gemakkelijker.
 
Jep, zoals MartijnL al zei, ik heb een Schubert systeemhelm, en als brildrager zijnde vinnik het een verrekte handig stukje beveiliging....
dit is de mijne, en dit is hem als ie is opengeklapt.

Ik persoonlijk vind het een \"lekker ding\" om te dragen, zeker dat ik geen zonnebril meer op hoef ivm de ingebouwde zonnebril, ook hoef ik geen brilwisselarij meer toe te passen, en bij een tankstation is het zeker praktisch, ik klap hem omhog en wandel naar binnen zonder bang te hoeven zijn dat mijn helm op de grond stuiterd.
(niet dattie daar niet voor bedoeld is, maar ik wil het zo lang mogelijk uitstellen :] )
 
Door de turbulentie gaat er van alles schudden, en het visueel effect was dat de hele wereld begon te schudden. Is niet prettig.
Heb (had) ik bij 220+ dat ik nogal begon te tranen. Had het idee dat er wat wind langs de kin van m\'n (integraal)helm binnenkwam.. ook erg irritant, maarja, \'k draag dan ook geen sjaal of iets dergelijks.
 
Ik ga vandaag eens een motorzaak binnen denk ik en eens serieus naar een helm uitkijken.
 
Draag normaal lenzen, maar die ene keer met bril, inderdaad brilaf-helmop-brilop, vond ik het bij wat hogere snelheden, zeg 220+, niet zo geweldig meer. Door de turbulentie gaat er van alles schudden, en het visueel effect was dat de hele wereld begon te schudden. Is niet prettig.
Vanddag effe bij onze Duitse vrienden gas gegeven... Top op teller rond 275 (bijna einde teller) en geen problemen met trillingen qua zicht... Wel plat op de motor, maar toch... Tot 225 nog niet helemaal plat & wel de helm strak tegen bolletje, maar zicht blijft goed... Misschien combinatie helm - motor net wat gunstiger?

Bril moet trouwens wel precies goed zitten, anders bij 110 al (lichte) trillingen....
Ook geen tranende ogen & geen sjaaltje... Zal bril wel weer helpen, want voel soms wel een briesje door de helm gaan...

Mario: Als het mogelijk is, vraag dan of je effe een stukje mag proefrijden met de helm... Dit is vaak (al dan niet met aanbetaling of achterlaten van rijbewijs) mogelijk...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even een systeemhelm van Nolan op m\'n kop gehad. Was niet slecht :) .

Maar ben uiteindelijk terug naar huis gekomen met... een paar laarzen (Sidi, Stivali Dry Road of zoiets) en een vest (Richa, model Millenium jacket). Een hele hap uit m\'n budget, maar ik ben wel blij. M\'n vriendin heeft me al voor knettergek versleten en is kwaad naar boven gelopen, maar ik ben nu gewoon een happy chappy op dit moment. Gekocht bij een grote zaak in Brussel waar ik heel af en toe binnen loop: \'The good bike\'. Vriendelijke mensen daar.

Wel nog geen motor of rijbewijs, maar nu is er haast geen weg terug...
 
Laatst bewerkt:
Op Zaterdag 15 september 2001 22:09 schreef Mario het volgende:
Ik heb even de X-lite van Nolan op m\'n kop gehad. Was niet slecht :) .

Maar ben uiteindelijk terug naar huis gekomen met... een paar laarzen (Sidi, Stivali Dry Road of zoiets) en een vest (Richa, model Millenium jacket). Een hele hap uit m\'n budget, maar ik ben wel blij. M\'n vriendin heeft me al voor helemaal gek versleten, maar ik ben gewoon een happy chappy op dit moment.

Wel nog geen motor of rijbewijs, maar nu is er haast geen weg terug...
Wordt dus snel beginnen met rijles :]
 
Met de Nolan N100 (klaphelm), en m\'n huidige BMW System 4 Evo (systeemhelm), geen problemen met m\'n bril, deze kan ik gewoon ophouden. Moet hem af en toe even rechtduwen na het opzetten, maar meer niet.

Ik heb nog nooit een integraalhelm met goede pasvorm gezien die ik zonder m\'n bril af te zetten op kon doen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar gevoelsmatig zou ik de pasvorm dan wantrouwen.

Het grootste probleem met een bril is het beslaan. Je vizier kan nog zo condensvrij zijn, je bril beslaat... RainX anticondens werkt redelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan