Helm voor woon/werk verkeer

Frontysco

Die hard MF'er
18 sep 2006
683
6
Bemmel
Heren en dames.

Since the beginning.... Rijd ik rond met een HCJ FS-MAX N systeem helm die redelijk bevalt. Omdat ik het hele jaar door rijd (pekel uitgezonderd) ben ik meer eisen aan de helm gaan stellen waardoor deze NIET meer bevalt.

Onlangs is het rubbere afdichting van het vizier gaan scheuren waardoor de helm lekt bij een goed buitje. Deze is uit coulance door HJC gerepareerd maar helaas zonder succes. Bij een redelijke buitje heb ik het idee dat een Chiwawa in mijn gezicht aan het niessen is.

Buiten dat dit niet prettig rijd is het ook nog is gevaarlijk omdat het vizier van binnen ook nat word en ik soms echt moet stoppen omdat ik niets meer zie. Tijd voor een nieuwe dus!

Omdat iedereen zijn eigen helm aanprijst en er een erg groot aanbod is zie ik de spreekwoordelijke bomen niet meer.

Eisen:

  • Systeemhelm
  • Geintergreerde zonnebril
  • Stil
  • Warm
  • Waterdicht!
  • <600 euro

Bucketlist:

  • HJC R-Pha-Max (schijnt beter uit de test te komen dan de C3)
    [*]Schubert C3
  • Shoei Neotec
  • BMW system 6

Welke doorgewinterde motormuis heeft voor mij de oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er idd ook uit als n goede kandidaat! Heb m er bij gezet.
Iemand trouwens ervaring met een dubbelwandig vizier (geen pinlock meer nodig)
 
Elk hoofd is anders. Kan best zijn dat alles wat nu genoemd word je voor geen meter zit. Ga naar een goeie motorkledingzaak laat je voorlichten en ga passen.
 
Schuberth C3 Pro. Prachtige helm als je de centen er voor over hebt. 't Was een rib uit mijn lijf maar ik ben er dolgelukkig mee. Maar echt waterdicht? Nee, die van mij niet. Maar het is niet erg genoeg om je er druk om te maken. Ik heb nog altijd meer zicht dan in de auto.
 
Elk hoofd is anders. Kan best zijn dat alles wat nu genoemd word je voor geen meter zit. Ga naar een goeie motorkledingzaak laat je voorlichten en ga passen.

Maak je geen zorgen, ik ga bij een motorzaak aankopen. Maar advies heb ik liever uit de praktijk. Niet van een verkoper :P
 
BMW system 6 :Y

Afgelopen week tot 4 maal toe een fikse regenbui op de kop gehad. Klein beetje water in de helm via de ventilatie maar mocht geen naam hebben. Kost wat maar heb je ook wat :)

En ze hebben nog toffe kleuren ook :+

helm_6evo.jpg
 
Check de helmen die je op het oog hebt even op SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME voor de veiligheid.
Ze testen daar bijvoorbeeld ook in hoe goed het kinstuk dicht blijft bij een val.

De HJC R-PHA max komt daar bijzonder slecht uit de impact-test.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er idd ook uit als n goede kandidaat! Heb m er bij gezet.
Iemand trouwens ervaring met een dubbelwandig vizier (geen pinlock meer nodig)

Ik had een dubbelwandig vizier op m'n Uvex. Leek me een perfect idee.
Ik was er niet blij mee. Het ding "lekte", waardoor hij van binnen besloeg. Daarnaast paste hij niet helemaal goed en raakte de helm, waardoor hij op de randen kraste als je 'm open en dicht deed. Ik heb nog een nieuwe onder garantie gehad, maar daar gebeurde binnen korte tijd hetzelfde mee.
Maar dat wil niet zeggen dat het bij een ander merk net zo slecht werkt.

Pinlock is in feite hetzelfde dubbelwandige systeem (iets kleiner qua oppervlak), maar die kun je goedkoper vervangen als hij onverhoopt toch krast.
 
Maak je geen zorgen, ik ga bij een motorzaak aankopen. Maar advies heb ik liever uit de praktijk. Niet van een verkoper :P

Qua veiligheid, afwerking en ventilatie vind ik Shoei altijd prima. De Schuberth vind ik vrij zwaar.

Maar uiteindelijk komt het er op neer: welke helm past jou het beste.
 
BMW system 6 :Y

Afgelopen week tot 4 maal toe een fikse regenbui op de kop gehad. Klein beetje water in de helm via de ventilatie maar mocht geen naam hebben. Kost wat maar heb je ook wat :)

En ze hebben nog toffe kleuren ook :+

[afbeelding]

Toevoegd, thnx!

Ik ben idd een lijstje met kandidaten aan het verzamelen.
Deze ga ik dan stuk voor stuk bekijken en passen en daaruit de balans opmaken.
 
in het lijstje met eisen ontbreekt comfortabel. het is echt geen pretje om elke dag met koppijn op je werk te komen.
en als je slim bent zet je comfortabel op de eerste plaats met uitroeptekens en ga je daarna naar de dealer om te passen. als je dan een lijstje hebt met lekker zittende helmen helpen we je hier wel aan de plus en min punten.
 
Ik ben na een jaar en 30.000km van schuberth c3pro weer terug bij Nolan. Had een N103 voor de C3pro en nu een N104evo. De schuberth had bij mij aan 1 stuk door pinlock gezeik. Bleef beslaan ook na vervanging. Bij mist zelfs met open vizier moeten rijden omdat het niet te doen was.

Ondanks dat de helm verder goed zit, krijg ik in de schuberth bij temperaturen van +15 graden toch hoofdpijn. Logischerwijs nog eens een modelletje groter op mn hoofd gehad maar dat is toch echt te groot en kleiner past niet.

Heb hem na aankoop direct goed kunnentesten (hoosbuien) en pinlock werkt perfect, ook lekker waterdicht. Maar dat was de C3pro ook.

Kan een maandagochtend helm geweest zijn ik weet het niet. Maar ik ben zeer blij met mn n104, zit nog wat strakker maar geen drukpunten en incl. communicatie kun je voor 500 euries klaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
in het lijstje met eisen ontbreekt comfortabel. het is echt geen pretje om elke dag met koppijn op je werk te komen.
en als je slim bent zet je comfortabel op de eerste plaats met uitroeptekens en ga je daarna naar de dealer om te passen. als je dan een lijstje hebt met lekker zittende helmen helpen we je hier wel aan de plus en min punten.

Comfortabel hangt van erg veel dingen af waaronder de vorm van je hoofd. Om deze reden heb ik dat ook niet als punt erbij gezet omdat ik dat zelf moet ervaren. Maar bedankt voor t meedenken!
 
De shoei neotec trekt het vizier aan waardoor er geen water naar binnen komt, dat is wel anders bij mijn Schuberth C3............
 
Waarom geen Shark Evoline 3 toegevoegd. Ik vind het zelf de prettigste systeemhelm die ik in 25 jaar gehad heb. Ben inmiddels aan de tweede bezig. Na vijf jaar durf ik te zeggen dat dit voor mijn hoofd de prettigste helm is die er is. Ik doe redelijk wat ww verkeer (ca. 25.000 km jaar) dus ik weet wel waar ik over praat denk ik. De Evoline 1 lekte wel bij het vizier, bij de 3 nog niet gehad. Verder is de kwaliteit van het vizier vind ik goed (niet krasgevoelig en redelijk ontwasemend)

Benno
 
Ik ben na een jaar en 30.000km van schuberth c3pro weer terug bij Nolan. Had een N103 voor de C3pro en nu een N104evo. De schuberth had bij mij aan 1 stuk door pinlock gezeik. Bleef beslaan ook na vervanging. Bij mist zelfs met open vizier moeten rijden omdat het niet te doen was.

Ondanks dat de helm verder goed zit, krijg ik in de schuberth bij temperaturen van +15 graden toch hoofdpijn. Logischerwijs nog eens een modelletje groter op mn hoofd gehad maar dat is toch echt te groot en kleiner past niet.

Heb hem na aankoop direct goed kunnentesten (hoosbuien) en pinlock werkt perfect, ook lekker waterdicht. Maar dat was de C3pro ook.

Kan een maandagochtend helm geweest zijn ik weet het niet. Maar ik ben zeer blij met mn n104, zit nog wat strakker maar geen drukpunten en incl. communicatie kun je voor 500 euries klaar zijn.

Ik had dit dus met mijn N103. Uit frustratie maar een andere helm gekocht destijds en nu onlangs een Shoei en gvd! Wat ben ik een lul dat ik niet meteen een Shoei heb gekocht. |(

Ik koop na mijn ervaring nooit meer een Nolan. Waarschijnlijk ook een maandagochtend model maar een helm is te duur om het maar nog een keer te proberen.
 
Je komt niet helemaal uit de richting maar laat je anders eens informeren bij termaat (nijmegen). Ik heb het gevoel dat men echt kennis van zaken heeft en hoe druk het ook is de tijd voor je neemt.
(Probeer do-avond en zaterdag te mijden indien mogelijk)

Ze hebben voor elke eis / budget wel passende producten is mijn ervaring
 
Je komt niet helemaal uit de richting maar laat je anders eens informeren bij termaat (nijmegen). Ik heb het gevoel dat men echt kennis van zaken heeft en hoe druk het ook is de tijd voor je neemt.
(Probeer do-avond en zaterdag te mijden indien mogelijk)

Ze hebben voor elke eis / budget wel passende producten is mijn ervaring

Ik woon in Arnhem en werk in Nijmegen ;-) Ken termaat, goede zaak en service
 
heb ook de BMW 6. Pasvorm en draagcomfort super. Geintegreerd zonnevizier werkt goed.
Geluidsnorm val mij persoonlijk beetje tegen. Had hem stiller verwacht. Is niet storend, maar heb helmen gehad die stiller waren.
Heb soms het idee dat het vizier niet helemaal perfect aansluit (geen idee of dit te stellen is)
 
Laatst bewerkt:
misschien een rare vraag, maar heb je al geprobeerd het vizier wat strakker af te stellen? Dat hij dus dichter tegen de rubber afdichting aan komt te zitten.
 
misschien een rare vraag, maar heb je al geprobeerd het vizier wat strakker af te stellen? Dat hij dus dichter tegen de rubber afdichting aan komt te zitten.

Ja, helaas al in 100 posities maar hij sluit niet lekker precies in het midden boven aan. Misschien maar n halve mm maar dat is genoeg voor lekkage bij n flinke bui.
 
Zeker eeens de Shark Evoline proberen. Is heel stil, het visier slaat vrijwel nooit aan. goede verluchting en dito zonnevisier. Absoluut waterdicht, en, zeker niet onbelangrijk: het kingedeelte klapt helemaal naar achter, waardoor je bij erg warm weer de helm als jethelm kunt gebruiken, zonder zo'n rare kabouterpuntmuts op je hoofd te hbben, die je bij andere helmen wel hebt, wanneer je ze als jethelm wilt gebruiken.
De Evoline is ook gekeurd als jethelm en Systeemhelm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan