Helm vraagje

PaulR1

MF veteraan
19 jan 2002
3.899
67
Weert
Ik heb ooit eens gelezen dat een helm maar een bepaald aantal jaren mee gaat. Dit door de natuurlijke invloeden op de buitenschaal van de helm.

Is dit zo, en na hoeveel jaar moet een helm vervangen worden? :?
 
Met de goedkopere helmen is dat zo.. (5 jaar ofzo?). Deze zijn van polycarbonaat gemaakt en dat 'vergaat' onder invloed van de zon (UV straling). Maar de wat betere helmen kunnen ook langer mee.. die zijn vaak gemaakt van fiberglass. Ik kan me alleen niet voorstellen dat iemand 10 jaar lang dezelfde helm draagt. Na 5 jaar zal je toch wel weer eens wat nieuws willen lijkt me zo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens gehoord dat goedkope helmen die van een thermoplast gemaakt zijn een korte levensduur van maar een jaar of 4, afhankelijk of deze veel in de hete zon is gebruikt, maar gaan helmen die van vezelversterkte hars zijn gemaakt (Arai, Shoei etc.) veel langer mee. Ik denk dat de binnenvoering van deze laaste groep helmen een kortere levensduur heeft dan de schaal zelf.
 
Quote van onderstaande site:
Zoals gezegd bestaat de buitenschaal van een motorhelm uit polycarbonaat (of een andere kunststof) of glasvezel/glasfiber. Het nadeel van polycarbonaat zit in de beperkte houdbaarheid van de helm als gevolg van UV-straling. De buitenschaal wordt door de inwerking van zonnestralen langzaam poreus waardoor de werking van deze schaal grotendeels verloren gaat. Het valt niet precies te zeggen hoelang een polyarbonaat helm meegaat, maar meestal wordt een houdbaarheid van vier jaar aangehouden.

Glasvezel helmen kennen dit nadeel niet. Ook bij deze helmen geldt een maximale houdbaarheid als gevolg van slijtage door de werking van de elementen, maar de levensduur van deze helmen wordt vaak op acht jaar gesteld. Kijk voor aankoop van altijd even of de productiedatum in de helm staat. Deze in meestal in de buurt van het E4-keurmerk te vinden. Overjarige helmen hoeven niet veel slechter te zijn dan nieuwe, maar ze liggen soms al wel een tijdje in de vitrine. Dit geeft natuurlijk een goede reden om wat af te dingen.

Hoewel sommige mensen anders beweren kan gesteld worden dat er tegenwoordig geen groot verschil is tussen polycarbonaat en glasvezel helmen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit de absolute waarheid is maar ik neem aan dat de maker van de site research heeft gedaan...
Ik heb een tricarbonaat helm... Staat niet hoe lang die mee gaan :?



[edit]
Aardige site trouwens... Motorrijden voor beginners
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan