Helm waar oren niet onder druk staan

TDG

Rookie
10 mrt 2016
6
0
Hallo, Ik ben nieuw hier, maar val meteen met de deur in huis:
Ik heb al een jaar of 6 mijn autorijbewijs, maar ben nu aan het overwegen om een motor rijbewijs te halen, maar ik heb één probleempje, en dat is de helm.

Het zit namelijk zo: er mag om 'medische' reden zal ik maar zeggen géén druk komen op mijn rechter oor. En dan bedoel ik echt dat het oor helemaal vrij is tijden het dragen, en zo min mogelijk contact tussen helm en oor tijdens het opzetten. Even ter vergelijking: een simpele muts een half uur ophebben over mijn oren is eigenlijk al te veel druk.

Voordat ik rijscholen ga bellen wil ik graag weten of er helmen zijn die aan die voorwaarde voldoen, of die eventueel aangepast kunnen worden zodat ze hieraan voldoen. Als dat niet zo is, kan ik het hele motorrijden wel vergeten. Als dat wél zo is, zal ik hier waarschijnlijk in de toekomst wat vaker komen kijken :)

Groetjes,
Stefan
 
Nou ja zoals je zelf al aangeeft als een muts al te veel is, is een helm dat zeker, een goed passende helm krijg je niet op zonder contact te maken met je oor.
 
Laatst bewerkt:
Bij een rijschool zou ik niet teveel verwachten, die hebben meestal standaard goedkope botsmutsen. Misschien dat je een helm op maat kan laten maken, dat er op de plek van je oor een kleine uitsparing in het schuim gezet kan worden?
 
Bij een rijschool zou ik niet teveel verwachten, die hebben meestal standaard goedkope botsmutsen. Misschien dat je een helm op maat kan laten maken, dat er op de plek van je oor een kleine uitsparing in het schuim gezet kan worden?

Maar dan nog in een helm is toch altijd druk aanwezig.
 
Ik verwacht inderdaad dat ik een eigen helm moet gaan kopen voor de rijles, maar ik stel de vraag hier omdat ik graag zou willen weten of jullie toevallig merken kennen waar misschien al uitsparingen zitten, of waar ze makkelijk gemaakt kunnen worden o.i.d.

Voor mij is alles van motoren en motorkleding nieuw, dus ik zie door de bomen het bos niet meer. Daarnaast wordt er in online winkels bij de helmen niet veel verteld over de binnenkant.

Zodra ik iets meer van potentiele merken of modellen weet kan ik gericht gaan zoeken en passen bij een motorzaak.

Ook niet onbelangrijk: ik heb waarschijnlijk xl of groter nodig, en het maakt me op dit moment niet zo veel uit of het een integraal of systeem helm is, ondanks dat systeem me handiger lijkt in gebruik.
 
Klinkt als maatwerk ja (of je moet zelf gewoon schuim weghalen bij je oor ;)). Sommige helmen hebben wel meer ruimte bij het oor dan anderen, maar dat is dan gewoon zoveel mogelijk uitproberen (hopelijk lukt dat dan wel?).

Maar is natuurlijk wel een compromis, hoeveel materiaal haal je weg voor je oor en wat doet dat met de veiligheid.
Geen idee of je met deze vraag ook bij de fabrikant of importeur terecht zou kunnen.. Je kan toch niet de eerste zijn die iets speciaals met z'n helm wilt :)
 
Wat Rappie zegt, je zal niet de eerste zijn. Mensen met een gehoorapparaat kiezen soms ook voor een maatwerk helm, omdat deze dan minder op t oor drukt. Misschien even googlen op "maatwerk helm"? De vulling die in je helm zit is vooral bedoeld om je helm goed strak op je hoofd te houden en voor comfort? lijkt me dat een kleine uitsparing bij het oor niet onwijs veel gevaarlijker is. Denk dat het verschil tussen met pothelm rijden of integraal al groter is. :P
 
Ik had vroeger een HJC systeem helm welke geheel vrij was bij mijn oren, dus er zullen zeker helmen zijn die hieraan voldoen. Een opengeklapte systeem helm kan je ook wat uit elkaar trekken bij het opdoen om wat meer ruimte te krijgen, maar het zal altijd wel een beetje langs je oren gaan.

Zou zeggen ga een keer langs een motorkledingwinkel en bekijk wat modellen en probeer het uit.
 
Schuberth en BMW helmen hebben best wat ruimte bij de oren.
Andere merken weet ik niet zo.
Kwestie van uitproberen.
 
Je kan inderdaad eventueel wat extra ruimte (laten) maken voor je oor. De duurdere helmen kun je krijgen in verschillende buitenschaal grote. Jij bent gebaad bij een zo groot mogelijke buitenschaal t.o.v. je hoofdmaat. Het kan zijn dat daarom een duurdermerk voor jou geval slechter of juist beter uitvalt afhankelijk van je hoofdmaat.

Wat betreft het op en afzetten. Een systeemhelm geeft wat meer mogelijkheden omdat het kinstuk niet in de weg zit. Sommige helmen hebben een verwijderbare onderrand die bedoeld is om de helm stiller te maken. Dit is dus niet perse noodzakelijk. Wat wel noodzakelijk is, is gehoorbescherming. Die kun je voor ca 100 op maat krijgen.

Hou er rekening mee dat als je een keer valt cq een ongeluk krijgt er een kans is dat de druk toch op je oor komt.

Beste is om eens langs te gaan bij een motorzaak
 
Hallo, Ik ben nieuw hier, maar val meteen met de deur in huis:
Ik heb al een jaar of 6 mijn autorijbewijs, maar ben nu aan het overwegen om een motor rijbewijs te halen, maar ik heb één probleempje, en dat is de helm.

Het zit namelijk zo: er mag om 'medische' reden zal ik maar zeggen géén druk komen op mijn rechter oor. En dan bedoel ik echt dat het oor helemaal vrij is tijden het dragen, en zo min mogelijk contact tussen helm en oor tijdens het opzetten. Even ter vergelijking: een simpele muts een half uur ophebben over mijn oren is eigenlijk al te veel druk.

Voordat ik rijscholen ga bellen wil ik graag weten of er helmen zijn die aan die voorwaarde voldoen, of die eventueel aangepast kunnen worden zodat ze hieraan voldoen. Als dat niet zo is, kan ik het hele motorrijden wel vergeten. Als dat wél zo is, zal ik hier waarschijnlijk in de toekomst wat vaker komen kijken :)

Groetjes,
Stefan



Ik ben bang dat je het meer in dit Kennisgeving voor omleiding segment zal moeten gaan zoeken.
Maar of dat je veiligheid wel ten goede komt durf ik te betwijfelen.
 
Je kan inderdaad eventueel wat extra ruimte (laten) maken voor je oor. De duurdere helmen kun je krijgen in verschillende buitenschaal grote. Jij bent gebaad bij een zo groot mogelijke buitenschaal t.o.v. je hoofdmaat. Het kan zijn dat daarom een duurdermerk voor jou geval slechter of juist beter uitvalt afhankelijk van je hoofdmaat.

Wat betreft het op en afzetten. Een systeemhelm geeft wat meer mogelijkheden omdat het kinstuk niet in de weg zit. Sommige helmen hebben een verwijderbare onderrand die bedoeld is om de helm stiller te maken. Dit is dus niet perse noodzakelijk. Wat wel noodzakelijk is, is gehoorbescherming. Die kun je voor ca 100 op maat krijgen.

Hou er rekening mee dat als je een keer valt cq een ongeluk krijgt er een kans is dat de druk toch op je oor komt.

Beste is om eens langs te gaan bij een motorzaak

Ga ik zeker doen! Ben nu vooral op zoek naar wat merken / namen zodat ik wat gerichter kan beginnen met zoeken en passen.

Als er tijdens een ongeluk druk op komt heb ik wel andere zorgen aan mijn hoofd denk ik zo. Het gaat mij erom dat er tijdens het normale gebruik geen druk op komt.

En gehoorbescherming heb ik al op maat. Weliswaar de muzikanten variant, maar ik neem aan dat dat ook prima werkt.

Ik wil het wel veilig houden, dus zo'n Jet helm wordt het NIET. Gewoon een goede systeem of integraal helm.
Ik zal eens kijken naar HJC Schubert en BMW helmen zodra ik ga passen.
 
Shoei heeft uitsparingen voor de oren, als de helm eenmaal op staat dan zijn de oren helemaal vrij...tenzij je Dumbo heet natuurlijk.
 
Ik had vroeger een HJC systeem helm welke geheel vrij was bij mijn oren, dus er zullen zeker helmen zijn die hieraan voldoen. Een opengeklapte systeem helm kan je ook wat uit elkaar trekken bij het opdoen om wat meer ruimte te krijgen, maar het zal altijd wel een beetje langs je oren gaan.

Zou zeggen ga een keer langs een motorkledingwinkel en bekijk wat modellen en probeer het uit.

:^

Als je een helm kan opzetten zonder dat je oren een beetje 'dubbel' gaan, dan is de helm veel te ruim.
In vele helmen zitten tegenwoordig ook uitsparingen voor speakertjes voor een communicatie systeem. Die ruimte kun je ook benutten om je oren vrij te krijgen.
Vaak zit daar een stukje voering dat verwijderbaar is en je dus 1cm aan ruimte 'wint'. Nadeel is dat je daar dan geen comfort hebt, maar in jouw geval is dat juist een pre.

Bij mijn shark liggen mijn oren iig vrij zodra ik de kussentje voor de speaker verwijder.
 
Laatst bewerkt:
ik heb hier meerdere schuberth's en ook een groot hoofd en er is bij die van mij voldoende ruimte om speakers tussen binnenschaal en oor in te stoppen zonder dat mijn oren in de knel komen. maar dan moet je wel een schuberth hoofd hebben. en een helm zou ik nooit online kopen zeker niet als de pasvorm en druk op de oren zo belangrijk is. ga gewoon naar een goede zaak met veel keuze op voorraad en vakkundige verkopers en ga daar passen. het is misschien een eind rijden en waarschijnlijk krijg je niet de beste prijs als het lukt maar het is zeker de moeite waard.
 
Misschien eens gaan informeren bij een 'betere' motorzaak voor wat er mogelijk is.

Ik rijd zomers vaak met een jet-helm met vizier.
Bij het opzetten kan je de beide zijden van elkaar trekken, en dat zet al heel wat prettiger op. Jazeker, minder veilig dan een integraal. Maar ikzelf heb bij opzetten hiermee nooit last van verkreukelde oren, wat ik bij de integraal wel heb. Voor mij geldt dat ik dat alleen maar onprettig vind. O ja, en de integraal is een heel stuk stiller!!
 
:^

Als je een helm kan opzetten zonder dat je oren een beetje 'dubbel' gaan, dan is de helm veel te ruim.
In vele helmen zitten tegenwoordig ook uitsparingen voor speakertjes voor een communicatie systeem. Die ruimte kun je ook benutten om je oren vrij te krijgen.
Vaak zit daar een stukje voering dat verwijderbaar is en je dus 1cm aan ruimte 'wint'. Nadeel is dat je daar dan geen comfort hebt, maar in jouw geval is dat juist een pre.

Bij mijn shark liggen mijn oren iig vrij zodra ik de kussentje voor de speaker verwijder.

Mijn paar maanden geleden gekochte Shark helm heeft zogenaamde voorbereiding voor sharktooth. D.w.z dat er ruimte bij je oor zit om speakers te plaatsen. Nu zitten er kussens en als ik deze weghaal is mijn oor helemaal vrij. Neem aan dat Shark niet het enige merk is met een soortgelijk systeem.
 
Bij de Shoei Neotec zitten er op de plaats van je oren losse kussentjes.
Deze kussentjes kun je verwijderen om plaats te maken voor bijvoorbeeld dr speakers van een intercom.
Als je ze eruit haalt zijn je oren vrij (Tenminste bij mij.
Het voordeel van een systeemhelm is, dat je tijdens het opzetten de onderkant iets uit elkaar kunt trekken, zodat je oren niet geraakt worden tijdens het op- en afzetten.

Kwestie van proberen lijkt me....
Hans
 
Zoiets en dan de gehoorbescherming eruit slopen?
Pilotrear.jpg
 
Shoei heeft uitsparingen voor de oren, als de helm eenmaal op staat dan zijn de oren helemaal vrij...tenzij je Dumbo heet natuurlijk.

Is inderdaad zo, maar houd er ook rekening mee, dat je tijdens het lessen een oortje in / op je oor hebt zitten. Hier komt ook wat druk bij zetten. Dat merkte ik zelf met name bij de Schuberth S2 erg goed, daarentegen bij de Shoei XR1100 had ik nergens last van.
 
koop een helm en ga een tijdje met je Autorijbewijs op een 3 wieler rijden,
later kan je altijd nog meer uitgeven voor je A rijbewijs
 
1,5 jaar geleden was ik opzoek naar nieuwe systeem helm en ben meerdere tegen gekomen die bij de oren behoorlijk vrij waren. Besef wel dat dan geluid tijdens rijden best luid/irritant kan zijn.
 
Maar er mag totaal geen druk op je oren komen?
Gaat het dan niet totaal mis als je een keer ergens tegen aan stoot of onverhoopt met je helm het asfalt raakt? De druk wordt dan natuurlijk ineens heel groot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan