Helm zonder kinband, klapt dicht aan onderkant

Mirakel

Die hard MF'er
26 apr 2009
299
0
Naarden
Ik heb ooit eens een helm gezien die geen kinband had als sluiting, maar waarbij er aan de onderkant twee openklappende delen waren. Aan de onderkant zit dus een gat ongeveer ter grootte / dikte van je nek, en de onderkant kan open klappen (één deel naar voren en éeen deel naar achteren) waardoor je hem makkelijk op kon zetten.

Een soort systeemhelm, maar dan dus het systeemdeel aan de onderkant ;)

Iemand enig idee wat ik bedoel, of die helmen nog bestaan, of ze een speciale naam hebben en waar ze te vinden zijn?
 
Laatst bewerkt:
die ken ik, dat was ongeveer een jaar of twintig, vijfentwintig geleden. Zal dus niet echt veel meer in zitten.

Ander alternatief was de Levior Function 1, dik tien jaar oud inmiddels. Als het geen vijftien zijn. Dat was nog eens een gaaf concept. Alleen ook erg zwaar en ingewikkeld en dus ook geen blijvertje.
 
Ja, 20 jaar geleden zou inderdaad wel kunnen ja...
Leek me zo'n handig systeem, geen gedoe met kinbandje, minder windruis wellicht...
 
Ik ken het van Schuberth. Deze klapt aan 1 kant open en heeft ook nog een kinband. Maar de kinband stel je 1x in en verder gebruik je het klapmechanisch. Was een jaar of 5 geleden nog te koop.
 
ik heb er zelfs eentje gehad, was begin jaren 80. revolutionair maar niet populair geworden. naam ligt op mijn lippen maaaaaaar. de vergrendeling werd aangeduid met hoefijzersluiting.
nah ga er vanacht is over denken hoe het kreng heet.
 
Ah, hoefijzersluiting brengt me in ieder geval wel op een plaatje:

full
 
Heh ... Fazerman is me al voor ... -O-

Dat zijn inderdaad GPA helmen uit de jaren 70-80, toen reed elke stoere Sjako in de Formule 1 met zo'n helm;

full


Ze waren destijds vergelijkbaar met wat Arai nu is; niet goedkoop, maar wel de top van wat er toen verkrijgbaar was.

Ik heb jarenlang een grote poster van GPA op m'n slaapkamertje gehad in begin 80-er jaren, met foto's van alle F1 coureurs en hun helmen erop. *D
 
heb bij Termaat ooit een helm gezien waarvan het kinstuk in het midden opende en als 2 schuifdeuren links en rechts lans de helm opende
appart principe, maar iets te star-wars voor mijn smaak
voordeel was wel dat je open kon rijden zonder windvanger op je voorhoofd
 
totdat je er mee verongelukt en ze je zo'n nekband omdoen om je nek te ondersteunen.
en zie dan nog maar eens goed de helm af te krijgen.

geloof dat ze om die reden ook niet meer gebruikt worden.
 
Dat was de GPA Sj
heb hem zelf ook gehad in die periode
was echt geen slechte helm
was wel waanzinnig warm omdat er eigenlijk geen ventilatie door liep
En je moest het truukje doorhebben om hem makkelijk op en af te zetten

groet
Easy Living
 
Ze waren destijds vergelijkbaar met wat Arai nu is; niet goedkoop, maar wel de top van wat er toen verkrijgbaar was.

full


Ik heb er eind jaren '80 Hfl. 459,-- voor betaald, een Arai Giga kostte toen Hfl 750,--, een Shoei Tasc Five Hfl 710, een BMW systeemhelm Hfl. 500,-- en de Schubert Profil Hfl. 300,--

Of de GPA SJ echt top was?

Bij een test (in de consumentengids ism met de ANWB) bleek de schokdempende werking van de GPA SJ beneden de maat terwijl de Arai, Shoei, Schubert en de BMW helmen zeer goed scoorden.

In de documentatie en in testen stond dat de GPA SJ een glasfiber (TH) helm was, dus niet: mijn GPA SJ is van polycarbonaat, op zich niets mis mee met polycarbonaat, maar de hogere prijs werd o.a. wel gerechtvaardigd vanwege de gebruikte duurdere materialen.

Er zat een hele fijne badstof voering in. Wel jammer dat tussen helm en sluiting een beste kier zat en bij regen de voering zich goed vol zoog met water. Lang nadat het weer droog was, bleef de voering thv van je kin zeiknat.

Op zich vond ik de GPA wel een hele fijne helm, maar ben blij dat ik er niet heel hard mee gecrasht ben. Heb hem maar snel zelf afgezet toen ik weer wist waar ik was, een behulpzame passant begreep niet helemaal hoe de sluiting los moest en begon een beetje lomp aan mijn kop te sjorren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in die tijd nog zo een GPA met een rubberen neusstuk gehad. Was best wel een stoere helm, en op mijn brommertje ging ik niet zo hard. Is maar goed ook, want als ik op m'n snuit was gevallen, had ik waarschijnlijk een keer of 12 gestuiterd.
 
Mooie helmen als je er mee crashte. De plastic knoppen smolten bij het glijden.

Je had ze ook met wel een kinband, maar dan kon je op de zijkant van de helm een hendel overhalen om de helm los te doen. Ik heb indertijd bij zo'n helm eens een kinbandje doorgeknipt omdat de vergrendeling versmolten was.

EgbertO
 
Hmm, lijkt me niet echt praktisch.. zal ook wel lekker strak zitten om je keel of niet?

Ja net zoals alle helmen nu klemmen op je hoofd en je niets kan instellen... je mag toch wel aannemen dat ze dat fatsoenlijk passend kunnen maken, hij hoeft niet verder onder je kin te zitten als waar het bandje nu zit, rest kan zacht/instelbaar zijn.
 
Zo een helm heb ik ook.

Alleen de vizier ontbreekt...

waar kan ik ze nog verkrijgen?
Ze waren in verschillende tinten te verkrijgen toendertijd.

mvg,

chris
 
Terug
Bovenaan Onderaan