Helm??

De Jas

Rookie
26 mrt 2004
2
0
Nijmegen
Hallo!
Net klaar met rijbewijs, jeuj! Nu nog een helm: is duur altijd beter? Want, prijzen varieren nogal. Bijvoorbeeld vanaf 55 euro tot ....wat je maar wil! Hhmz. Wat is wijsheid als je niet veel briefjes hebt??

Duur is misschien wel beter, maar er is ook een prijs/kwaliteit waarbij deze jongen zegt "zo is het voor mij goed genoeg". Een helm van 50 euro lijkt mij bromfietskwaliteit, maar voor 200 euro heb je toch al best een goed ding volgens mij.

Niet teveel bezuinigen op je kleding.

Waarom staat dit onder nieuwe gebruikers eigenlijk?

Voor €55 heb jij geen goeie motorhelm :?
Vanaf €200 ofzo. En dan heb je een erg overjarig model.

Duur is niet per definitie beter.

Wijsheid is om naar een motorzaak te gaan en je laten informeren over bv het materiaal waarvan de helm gemaakt is.
Verder moet ie vooral erg goed passen en liever wat te strak dan te ruim in het begin. Ook weer niet te strak, maar omdat ie nog naar je hoofd moet gaan staan, moet je hem dus zeker niet te ruim kopen.

Een integraal/systeemhelm/potje...wat jij wil.

Cliche :X Op veiligheid niet bezuinigen :X

Edit:
Ga eens naar Termaat in Nijmegen.

Nee hoor, vanaf 200 euro heb je een nieuwe glasfiberhelm, alleen niet van Shoei of Arai ofzo ;)

>> Algemeen
Nee, 1 of ander vaag merk wat hier al eens is langs gekomen })

En anders hebben we altijd de LIDL nog ;)

Ik ben zelf afgelopen weekend aan het orienteren geweest bij een motorzaak en meteen wat advies ingewonnen. Grote verschil tussen prijzen zit 'm in het materiaal: glasfiber of polycarbonaat. Glasfiber schijnt beter de klap op te kunnen vangen / verdelen en is lichter. Daarnaast gaat glasfiber langer mee (5-10 jaar) dan polycarbonaat (1-5 jaar).

Een glasfiber helm heb je dan in verschillende soorten, maar volgens mij moet je wel rekenen op een euro of 300.

Maar, ik zei het al; ben zelf erg newbie, dus wellicht maak ik hier een fout ;)

Toen ik spullen ging kopen rekende ik op zon 150 euro voor een helmpje. "ik begin net, duur is vast voor patsers en bevordenden" Dacht ik toen...

Maar toen ik ging passen...man wat een verschil!! Die "goedkope" dingen van 150 euro waren echt prutshelmpjes vergeleken met wat ik uiteindelijk heb gekocht. (Shoei Raid voor 300 euro)

Ok, wel balen...want dat is natuurlijk best ziek bedrag voor een helmpje, maar de rest zat echt brak vegeleken met die Shoei. (ok, ik heb wel groot hoofd)

Een ding is zeker, voor 300 heb je een goede. :)

beste tip wat ik kan geven....ga es ff verschillende merken passen, de 1 zit totaal niet en de andere wel.
Als je dan een paar merken hebt die je goed zitten kun je eens kijken naar de verschillen in prijs/kwaliteit enz

Ik heb van het weekend een overjarig model van Suomy gekocht voor 198 euro (van 407). Hij is van glasvezel dus is in de loop der tijd niet/minimaal aangetast. Suomy garandeerd nog 4 jaar absolute veiligheid in elk geval.

Voordeel was dat ie perfect bij m'n fiets past. (alsof ie in de goede kleuren is gespoten!) En het geld natuurlijk.

Btw. bij Safe in apeldoorn gekocht in de Koopjeshal.

Hallo,

Mijn beste advies voor jou is een goeie 2e handse te kopen, heb nog wel leuke helm liggen, ben alleen deze week even op vakantie, Ik woon zelf in Den Haag. Later kan ik wel een foto sturen of zo.

Gr, B

Hallo,

Mijn beste advies voor jou is een goeie 2e handse te kopen, heb nog wel leuke helm liggen, ben alleen deze week even op vakantie, Ik woon zelf in Den Haag. Later kan ik wel een foto sturen of zo.

Gr, B

Ik wil je verkoop niet belemmeren,

maar naar mijn idee is een 2e hands helm het stomste wat je kan doen. Je weet niet wat er mee gebeurd is. Hij kan best schade hebben zonder dat je dat aan de buitenkant kunt zien. (uit handen vallen etc). Ik zou voor een koopje op zoek gaan bij motorzaken.

voor motor en auto nooit bezuinigen op Remmen en banden, en motorkleding.

Je kunt wel een brommerhelm voor 50 kopen, en dan bespaar je 150 euri, maar als je onderuit gaat met de motor baal je dat je die 150 bespaart hebt, als je zwaar letsel hebt.. Waar je rekening mee moet houden is dat goedkopere helmen alleen gebouwd zijn voor lagere snelheden.

AGV is een goede en goedkope helm.

Maar belangrijkste is natuurlijk dat ie gewoon perfect moet zitten ook ivm windruis etc.

Toch?

Ik denk trouwens dat prijs niets (weinig) met de kwaliteit van een helm te maken heeft.Arai en Shoei spenderen ook een hoop aan de speciale paintings die ze erop hebben, dit zijn helmen vanaf 400 eurootjes geloof ik. Het enige verschil wat er in zit is denk ik dan of ze van glasfiber zijn of niet. Voor de rest moeten ze allemaal door Europese keuringen heen anders komen ze nooit bij een motorzaak terecht ( als t goed is ). Ik heb zelf een helm van AGV voor 99 eurootjes. Hij zit heerlijk en het is lekker stil van binnen. Hij is alleen niet van glasfiber maar daar lig ik ook niet wakker van.

Laatst bewerkt:
Veiligheid zit met de heel erg goedkopere helmen ook wel redelijk, zolang ze goed passen. Ze zijn immers ook gewoon goedgekeurd volgens de Europese normen. Waar je dan wel last van hebt is: minder comfort, meer windruis, slechte kwaliteit lak, sneller kapotgaande ventilatiesluitinkjes,...
Maar het allerbelangrijkste is dat je helm goed past, een 100 € helm die je goed past zal je stukken beter beschermen dan een 800 € Arai die niet de juiste vorm/grootte voor je hoofd heeft. :)

Veiligheid zit met de heel erg goedkopere helmen ook wel redelijk, zolang ze goed passen. Ze zijn immers ook gewoon goedgekeurd volgens de Europese normen. Waar je dan wel last van hebt is: minder comfort, meer windruis, slechte kwaliteit lak, sneller kapotgaande ventilatiesluitinkjes,...
Maar het allerbelangrijkste is dat je helm goed past, een 100 € helm die je goed past zal je stukken beter beschermen dan een 800 € Arai die niet de juiste vorm/grootte voor je hoofd heeft. :)

:}

vooral de pasvorm is belangrijk.. en helm die niet goed zit, beschermt ook niet goed. das dus t allerbelangrijkste. als je dan eenmaal een merk/een paar merken hebt gevonden die je goed zitten, ga je pas op andere dingen letten, zoals materiaal, budget enz enz. ternminste, zo doe ik t.

dus: vooral VEEL VERSCHILLENDE merken passen en van daar uit verder werken

Toen ik begon met rijden had ik een helm gekocht van 200 gulden toen nog ,maar achteraf vond ik dat helemaal niets, maar dat merkte ik pas nadat ik een arai had gepast [gekocht]en nu weet ik wel beter goedkoop is duurkoop.
Ik heb de arai nu 3 jaar en is nog op en top ,dat mag ook wel voor die prijs natuurlijk.
Maar ik moet wel bekennen dat ik nu eigenlijk wel een race replica wil [MAX BIAGGI] en dan zou duurkoop ook duurkoop zijn want ik zou nog zeker een paar jaar van deze helm met goed gevoel gebruik kunnen maken.
Dus wat ik wil zeggen is zoek een helm die je aanspreekt en die goed zit,want volgend jaar wil je misschien wel weer een nieuwe. :Z :Z :Z

Mij is gezegd in een vd Hein Gericke zaken (niet dat dat daarom de 'waarheid' is) dat Nolan prijs/kwaliteit een vd betere is.
Vandaar dat ik een N100E helm heb, waar k later een donker viziertje op heb gezet.
Heb ik nu 280+46 euries aan uitgegeven.
fototje

De "echte" duurdere helmen zijn vaak de (mooi, maar da's een kwestie van smaak) in mooie kleurtjes gespoten helmen. In veel gevallen zijn dit ook replica's.
Wanneer je een ouder modelletje, wat al wat langer in de winkel ligt, koopt kun je vaak heel veel geld besparen.

Zoals bij elk kledingstuk doet ook het merk wat erop staat veel. Je betaald veel voor een merk. Of dit beter is... wellicht zit er wat verschil in kwaliteit met de wat mindere merken. Maar in mijn optiek staat dit in geen verhouding met de prijs-/kwaliteitsverhouding. Daarnaast kost comfort ook geld, dat zie je natuurlijk wel terug in de prijs.

Zoals reeds aangegeven, zorg dat het ding past. Check ff of er een "E" keurmerk in zit. En je hoofd zal voldoende beschermd zijn (voor zover mogelijk). Sowieso vraag ik me af of het uberhaupt uit zal maken of je een helm van € 800 of € 200 op hebt als je het minimale verschil in kwaliteit nodig hebt. Alle helmen (met bovengenoemd keurmerk) zijn fatsoenlijk getest en bieden voldoende bescherming. Als je een dusdanige crash maakt dat dit minimale kwaliteitsverschil de doorslag moet geven... denk aan het koppen van koekblikken met 180 km/h... weer ik niet of het nog zo interessant is wat voor helm je op je knar hebt.

Maar uiteraard, doe wel ff wat research en koop een fatsoenlijke en vooral passende helm. Je hebt maar één hoofd, dus ga hier niet teveel op bezuinigen.

Terug
Bovenaan Onderaan