Helmen chaos (nieuwe motorrijder)

Zit je in de buurt van een zaak van Motorkledingcenter? Ik heb niets dan lof voor die zaak (zelf ervaring met die in Hazerswoude) als het op uitrusting aankomt; al een paar keer langs geweest en altijd keurig geholpen met goeie info. Newbies helpen ze maar al te graag op weg naar goed (en goed passend) spul.

Vééééul helmen op voorraad, ook, dus lekker veel te passen.

Helaas niet, ik zit echt in het noorden van Nederland, ik heb wel hun webshop en review video's gezien.

Meteen tip voor TS: als je een keer thuis komt (of op camping, hotelkamer etc) met je vizier vol vliegenlijkjes: leg even een nat zakdoekje over het vizier, na een kwartier veeg je die aangekoekte cadavertjes er zo af ;)

Altijd handig om die tip alvast in de pocket te hebben, dit zal in de toekomst met enige regelmaat nog wel gebeuren vermoed ik...

Wat voor helm heb je nu dan? Ik mag toch aannemen dat je er niet een uit het rek van de rij-instructeur op je hoofd gedrukt hebt gekregen.

Ik heb inderdaad gewoon een helm van de rij-opleider een HJC of Scorpion is deze keuze, zitten wel oke...maar beetje muf als je begrijpt wat ik bedoel. Op zich wil ik mijn vervolg lessen dan ook met een eigen helm uitvoeren.

Donderdag ga ik mijn motorjas en broek ophalen, ik ga meteen even wat helmen testen en passen. In het weekend heb ik nog een pas-afspraak gepland staan, eens zien of ik wat kan vinden. In ieder geval neem ik een berg advies mee van dit forum geweldig!
 
Even een ervaring, los van het bovenstaande want alles wat hierboven staat zijn goede tips.

Mijn vriendin had paar maanden geleden bij Hans van Wijk een helm gekocht. Iets van anderhalf uur lopen passen etc. Budget was toen rond de 150-200 euro. Uiteindelijk toen met een Shark Riddill naar buiten gelopen. Helm was zowel door mij (:+) als de medewerker van HvW goed passend bevonden: pinkie tussen helm en voorhoofd, zat goed om de wangen, duwde de wangen omhoog en naar binnen en schoof niet met het draaien van het hoofd (terwijl je de helm vast houd).

Nu heeft mijn vriendin toen haar AVB lessen gedaan en dat was helemaal prima. Maar toen begon ze kort geleden met AVD lessen en kwam ze voor het eerst de snelweg op en wat bleek? De helm was een drama bij snelheden van 110+ km/h. Kwam helemaal omhoog, bij kijken in der spiegels draaide de helm zowat de andere kant op, etc. Nog teruggegaan naar HvW en die gingen kijken of er nog dikkere wangkussens waren, maar die waren er niet. En helm was ook al aantal maanden oud dus retouren was geen optie. Sowieso is retouren bij HvW geen optie hoorde ik laatst van een medewerker. Dus wellicht dan toch ff proberen bij Louis gezien je daar wel een coulantere regeling hebt qua retouren, ff doorlezen dus.

In ieder geval gaat mijn vriendin nog ff doorrijden met deze helm en spaart ze door voor een Shoei ivm het aanpassen van de dikte van de padding. Plus ze gaat ww-verkeer rijden in de toekomst, dus dan heb je gelijk een goede helm.

Ter vergelijking heb ik een Shark S900 gehaald jaren terug voor 150 euro. Zit nog steeds prima, enkel bij 150+ drukt ie best tegen mijn neus en het is niet de meest winddichte helm. Maar gezien het geld doet ie het aardig goed.
 
true, maar ik heb liever een helm die overal hard is dan 1 die op 4 punten hard is en de rest niet... de zijkant van mijn hoofd 5 cm naast het drukpunt is toch iets anders dan de antenne, niet?
Tuurlijk heb ik ook liever een helm die mij van alle kanten beschermt, helemaal mee eens! Echter, hoe een helm getest wordt komt soms ook niet overeen met hoe je komt te vallen op de openbare weg en waar de grootste klap komt. Dat kan zeer verschillen. De testen zijn gebaseerd op de meest mogelijk punten van impact, niet hoe jij of ik van de motor gecaramboleerd worden bij een aanrijding, hoe gek dat ook moge klinken maar t'is wel zo. En daar zijn die wettelijke eisen op gebaseerd. Dus ja, dat in je achterhoofd houden is die 5cm naast de drukpunt hetzelfde als die antenne. Maar ben ermee eens dat een helm 100% bescherming moet bieden.
 
Maar ben ermee eens dat een helm 100% bescherming moet bieden.

Dat is natuurlijk een onhaalbaar concept, maar we kunnen ons wel afvragen hoe goed de "minimum wettelijke eisen" zijn

Leuk om te weten dat steentjes die tot 50km/u tegen je vizier knallen statistisch gezien het meeste voorkomen en dat de instanties dat als "Lat" hebben gelegd voor de fabrikanten
Maar hoe zit het met die steentjes die in mindere mate voorkomen, maar met veel hogere snelheid tegen je vizier knallen?
En welk effect heeft dat op een helm van een fabrikant die z'n vizieren niet verder heeft ontwikkeld dan om die minimum eis te halen?

het zal allemaal wel loslopen hoor, zoveel blinde motorrijders rijden er niet rond, maar het is wel stof tot nadenken
 
Dat is natuurlijk een onhaalbaar concept, maar we kunnen ons wel afvragen hoe goed de "minimum wettelijke eisen" zijn

Leuk om te weten dat steentjes die tot 50km/u tegen je vizier knallen statistisch gezien het meeste voorkomen en dat de instanties dat als "Lat" hebben gelegd voor de fabrikanten
Maar hoe zit het met die steentjes die in mindere mate voorkomen, maar met veel hogere snelheid tegen je vizier knallen?
En welk effect heeft dat op een helm van een fabrikant die z'n vizieren niet verder heeft ontwikkeld dan om die minimum eis te halen?

het zal allemaal wel loslopen hoor, zoveel blinde motorrijders rijden er niet rond, maar het is wel stof tot nadenken
Tja, je zegt het zelf al, de steentjes bij 50 km/u is dan waarschijnlijk het meest voorkomende situatie en de steentjes op de snelweg die met 100 km/u tegen je vizier knallen een minder voorkomende waarschijnlijkheid. Dus ergens moet je de lat leggen en dat is dus bij de meest waarschijnlijkste en meest voorkomende situaties.

100% veiligheid is uiteraard een utopie, 100% veilig of 100% veiligheid bestaat gewoon niet. Je kan de onveilige situaties alleen maar zo klein mogelijk maken en dat is niet alleen het werk van de fabrikant maar ook van de motorrijders zelf uiteraard.

Hoe goed de minimum wettelijke eisen zijn kan ik je ook niet vertellen, maar die zullen hoop ik toch wel bijgesteld worden naar aanleiding van enkele ongevallen waarbij er nieuwe verschijnselen op het gebied van veiligheid naar boven komen drijven en wat weer aanleiding geeft om de eisen en testmethodes bij te stellen om de kans op die verschijnsel zo klein mogelijk te maken. Wettelijke eisen en testmethodieken kan je eigenlijk zien als het spreekwoordelijke doekje na het bloeden, ze lopen meestal achter de feiten aan te hollen.
 
Ik heb alle berichten ook maar eens gelezen en daar komt idd een boel info uit. Vorig jaar een HJC-is17 gekocht, prima helm zit lekker maar stukje op de snelweg is wel even anders. Het is blijkbaar niet een van de stilste helmen die er te koop zijn. Nu rij ik gelukkig niet zo heel veel op de grote weg, liever kronkelwegen waar je max 80 mag. Maar als ik de keuze opnieuw mocht maken dan zou ik toch kiezen voor een helm met minder wind geruis. Vorige week een Sena 10upad setje aangeschaft voor deze helm en dat bevalt prima, geluid van nav of muziek is goed verstaanbaar. Ik lees ook veel over oordoppen, daar heb je ook weer mega veel keuze, welke zouden jullie aanraden? Denk niet dat je die op je gemak kan gaan passen😂. Hoor graag jullie reacties.
 
Op maat gemaakte oordoppen hoef je niet te passen :+
Ik moest wel "passen".. Dat ging met (een beetje) luchtdruk. Als de druk te snel afneemt sluit de dop niet goed, dus een nieuwe.. :Y

@TS: Op de site van sharp vind je ook een aantal dingen waar je op moet letten bij het passen.. ( Get the right fit - SHARP )

Mijn schuberth C3 pro kwam er bij sharp niet zo lekker uit als ik naar de sterren kijk. Slechts 3, dat viel me wel tegen voor die prijs. Hoe stil de helm is vind ik ook tegenvallen. Schuberth zit voor mij wel lekker, maar gaat het denk ik niet opnieuw worden.
 
Mijn eerste rijles was een "Try The Bike" van een paar uurtjes. Alle kleding van daar. Direct van genezen. Mijn eerste echte rijles had ik alles van mezelf.

Ik heb gelest in oktober november en december... Ik vond het prima, lekker alles van daar aan en erna goed douchen... Zat ik tenminste niet met de natte zooi elke keer.. Bovendien wil ik alles rustig uitzoeken en dat kon prima nadat ik alles had.. (nb, vanaf de laatste 3 lessen had ik wel alles zelf trouwens)..
 
Ja, maar die had ik al vanaf mijn brommer. Vind het sowieso vies om zo'n veel gebruikte helm te dragen. Ik was dan ook het binnenwerk om de 2 welen
ik draag mijn helm alleen met droog haar, dus de avond of ochtend haar gewassen.. Dit is dan ook niet nodig.. Behalve als ik zou hebben gezweet
 
Dat is natuurlijk een onhaalbaar concept, maar we kunnen ons wel afvragen hoe goed de "minimum wettelijke eisen" zijn

Leuk om te weten dat steentjes die tot 50km/u tegen je vizier knallen statistisch gezien het meeste voorkomen en dat de instanties dat als "Lat" hebben gelegd voor de fabrikanten
Maar hoe zit het met die steentjes die in mindere mate voorkomen, maar met veel hogere snelheid tegen je vizier knallen?
En welk effect heeft dat op een helm van een fabrikant die z'n vizieren niet verder heeft ontwikkeld dan om die minimum eis te halen?

het zal allemaal wel loslopen hoor, zoveel blinde motorrijders rijden er niet rond, maar het is wel stof tot nadenken
Moet een motorvizier niet aan de EN 166 eis voldoen? Dat is een object van 6mm diameter @ 160 km/h. Best een realistische lat ;)
 
Op maat gemaakte oordoppen hoef je niet te passen
Ik weet nog dat mijn pa via zijn werkgever (kartonfabriek) oordoppen kreeg aangemeten met geluidsdemping tegen (te) hoge decibellen. Dat ging echt niet van een handvol plastiek in de oor douwen en klaar. Meneer de oordeskundige had pasmodellen en meetwerktuigen bij zich. Na enkele weken kreeg mijn pa de dopjes overhandigt maar eerst weer passen en meten om te kijken of ze met de juiste afmetingen/pasvorm gemaakt waren. Hij was in zijn nopjes met die oordoppen, alleen flink wennen in het begin omdat die oordoppen zowat zijn hele gehoorgang afdichte (niet tot aan de trommelvliezen uiteraard) en lichte druk tegen de oorschelp/hoofd aan vanwege het afdichten. Maar hij kon samen met een collega naast zo'n draaiende, stomende, piepende, krakende, veel herrie en kabaal makende wals straat gaan staan maar een normaal en fatsoenlijk gesprek voeren zonder te moeten schreeuwen of om de haverklap "wat zeg je" te roepen. Alle herrie en kabaal en lawaai boven en onder bepaalde decibels werden gewoon weggefilterd.
 
Over de sterkte durf ik niet te spreken, ik weet alleen dat (goedkopere) helmen met een ander materiaal een kortere (4-5 jaar) levensduur hebben, en glasvezel en carbon 5-7. Carbon zul je toch niet tegenkomen in de lagere prijsklasses.

Als je rond de 300 euro zit bij merken zoals Scorpion, HJC, dan heb je echt al erg goede helmen. Het belangrijkste is dat hij je goed past.

Ik heb zelf laatst een helm van bijna 800 euro gekocht. Ik was eigenlijk klaar om een Schuberth carbon te kopen, maar die zat me voor geen meter, en maakte nog meer kabaal ook, door de slechte pasvorm. Mijn Scorpion van 300 euro was stukken beter.

Prijs zegt (gelukkig) lang niet alles.

De buitenschaal heeft weinig met de levensduur van doen (afgezien van hoe je hier mee omgaat dan) maar het is vooral het binnenwerk van de helm die zijn 'houdbaarheid' bepaald. De soort buitenschaal is veelal een gewichtsbepaler. Goedkopere helmen ook hebben vaker minder maten in de buitenschaal want dat is kostenbesparend dus meer of minder dempend materiaal afhankelijk van je maat eierdop...
 
Het gesprek gaat voort gelukkig, ik heb even een drukke week gehad vandaar geen reactie.

Ik heb mijn ogen laten vallen tijdens al het gepas op de AGV K-5 S Solid.

Iemand ervaring met deze helm?
 
De buitenschaal heeft weinig met de levensduur van doen (afgezien van hoe je hier mee omgaat dan) maar het is vooral het binnenwerk van de helm die zijn 'houdbaarheid' bepaald.
De buitenschaal verhardt over tijd en verliest daarmee de capaciteiten om krachten van een impact over de schaal te verdelen. Dit gebeurt o.a. door invloed van uv.
Bij polycarbonaat gaat dat sneller dan bij glasvezel. Dit is het verschil in levensduur dat eerder is aangegeven.
De binnenschaal heeft inderdaad ook een levensduur, omdat ook die over tijd minder goed in staat wordt energie te verdelen.

Een andere verklaring voor de keuze voor een duurdere helm kan materiaal keuze zijn. Een duurdere helm heeft meestal betere of fijnere materialen. Dit verhoogt het comfort en soms ook de pasvorm. Zeker als je vaak en ver rijdt kan dit belangrijk zijn. Droogt de helm snel van binnen. Groeit er daarom geen schimmel in de voering. Kan je de voering wassen, is het duurzaam en comfortabel genoeg om 500km te dragen. Sluit het vizier goed en makkelijk. Goede ventilatie, krasvastheid van het vizier, het gewicht van de helm etc etc. Dit staat natuurlijk los van het feit of hij goed past.
 
Laatst bewerkt:
Het gesprek gaat voort gelukkig, ik heb even een drukke week gehad vandaar geen reactie.

Ik heb mijn ogen laten vallen tijdens al het gepas op de AGV K-5 S Solid.

Iemand ervaring met deze helm?
Ik heb er een. Ik kocht hem vanwege de goede pasvorm en comfort, maar dat is erg persoonlijk. De ventilatie werkt goed, maar is in geopende toestand de oorzaak van extra windgeruis. Dat kan ook bijna niet anders.
 
....

Verder: Glasvezel is beter dan carbon, polycarbonaat
...

Carbon en glasvezel gaan langer mee 6-8 jaar en composiet 3-5 jaar, al lopen de meningen over de exacte houdbaarheid uiteen.
Op zich is polycarbonaat net zo veilig. Het is ook helemaal niet raar om met niet zo'n dure helm te beginnen om erachter te komen wat je precies prettig vindt.

belangrijker is de vorm: sommige helmen zijn meer rond, andere meer ovaal. Staar je dus niet blind op een bepaald merk maar zoek eerst uit welke merken voor jouw hoofd in aanmerking komen. En dan wil de pasvorm binnen hetzelfde merk ook nog weleens variëren.
Veiligheid hangt vooral af van de pasvorm; hij moet jouw hoofd omsluiten.
 
Laatst bewerkt:
Vraag over getinte vizieren: kan ik deze zien ter vervanging van een apart zonnevizier (of zonnebril) ? Of dien ik op een zomerse dag zeker nog een zonnebril onder de helm te dragen? Het kan aan mij liggen, maar het lijkt wel of ik steeds minder helmen zie met een geintegreerd zonnevizier? Of het moet komen doordat die getinte vizieren voldoende comfortable met felle zon zijn, maarja, dan kun je er 's avonds niet mee rijden toch? Ik neem aan dat je niet aan het einde vd dag steeds van vizier gaat wisselen.
 
In de zomer donker vizier erop, dan zijn de dagen lang genoeg om niet in het donker te hoeven rijden. In de winter helder vizier en als nodig het neerklapbare zonnevizier of een zonnebril gebruiken.
 
wat ik echt zalig vind, naast alle goede tips hier, is het interne zonnevizier. Ideaal! Zou ik nooit weer willen missen.
 
...

Nu heeft mijn vriendin toen haar AVB lessen gedaan en dat was helemaal prima. Maar toen begon ze kort geleden met AVD lessen en kwam ze voor het eerst de snelweg op en wat bleek? De helm was een drama bij snelheden van 110+ km/h. Kwam helemaal omhoog, bij kijken in der spiegels draaide de helm zowat de andere kant op, etc. Nog teruggegaan naar HvW en die gingen kijken of er nog dikkere wangkussens waren, maar die waren er niet. En helm was ook al aantal maanden oud dus retouren was geen optie. Sowieso is retouren bij HvW geen optie hoorde ik laatst van een medewerker. Dus wellicht dan toch ff proberen bij Louis gezien je daar wel een coulantere regeling hebt qua retouren, ff doorlezen dus.
...

Als tip: Om de tijd makkelijker door te komen tot er een nieuwe helm wordt gekocht kun je een helm muts kopen om een beetje de kiertjes op te vullen en misschien dat de helm wat stroever gaat zitten.

wat ik echt zalig vind, naast alle goede tips hier, is het interne zonnevizier. Ideaal! Zou ik nooit weer willen missen.

Yup, tot dusver ook gehad met beide (eigenlijk alle drie) helmen die ik heb gehad. Bevalt zeer goed.

db
 
wat ik echt zalig vind, naast alle goede tips hier, is het interne zonnevizier. Ideaal! Zou ik nooit weer willen missen.


Allesbehalve, geen zin in schijven plastic die half in m'n gezicht hangen tijdens een crash
Ik heb met lessen me al aangeleerd om zonder bril of dergelijke in de zon te rijden
 
Even een ervaring, los van het bovenstaande want alles wat hierboven staat zijn goede tips.

Mijn vriendin had paar maanden geleden bij Hans van Wijk een helm gekocht. Iets van anderhalf uur lopen passen etc. Budget was toen rond de 150-200 euro. Uiteindelijk toen met een Shark Riddill naar buiten gelopen. Helm was zowel door mij (:+) als de medewerker van HvW goed passend bevonden: pinkie tussen helm en voorhoofd, zat goed om de wangen, duwde de wangen omhoog en naar binnen en schoof niet met het draaien van het hoofd (terwijl je de helm vast houd).

Nu heeft mijn vriendin toen haar AVB lessen gedaan en dat was helemaal prima. Maar toen begon ze kort geleden met AVD lessen en kwam ze voor het eerst de snelweg op en wat bleek? De helm was een drama bij snelheden van 110+ km/h. Kwam helemaal omhoog, bij kijken in der spiegels draaide de helm zowat de andere kant op, etc. Nog teruggegaan naar HvW en die gingen kijken of er nog dikkere wangkussens waren, maar die waren er niet. En helm was ook al aantal maanden oud dus retouren was geen optie. Sowieso is retouren bij HvW geen optie hoorde ik laatst van een medewerker. Dus wellicht dan toch ff proberen bij Louis gezien je daar wel een coulantere regeling hebt qua retouren, ff doorlezen dus.

In ieder geval gaat mijn vriendin nog ff doorrijden met deze helm en spaart ze door voor een Shoei ivm het aanpassen van de dikte van de padding. Plus ze gaat ww-verkeer rijden in de toekomst, dus dan heb je gelijk een goede helm.

Ter vergelijking heb ik een Shark S900 gehaald jaren terug voor 150 euro. Zit nog steeds prima, enkel bij 150+ drukt ie best tegen mijn neus en het is niet de meest winddichte helm. Maar gezien het geld doet ie het aardig goed.


Heeft je vriendin een Shoei hoofd ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan