Helmen chaos (nieuwe motorrijder)

MarkBrink

Rookie
13 mei 2019
9
0
Beste allemaal,

Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar het duurt niet lang of er komt een nieuwe motorrijder op de weg erbij.

Nu ben ik flink aan het oriënteren op een helm, welkom in de chaotische wereld van duizenden helmen!! Van 80€ tot 1500€, maar ja prijs zegt niet altijd alles... kunnen jullie mij adviseren welke merken maken nu echt goede en veilige helmen? Zelf heb ik mijn oog op een SHARK of SHOEI laten vallen, maar wat is jullie ervaring?

Hoor graag wat jullie belevenissen zijn van de verschillende soorten helmen, mijn voorkeur gaat wel uit naar integraal.

Gegroet,
Mark
 
Integraal helmen zijn de best beschermende....
Verder hoef je echt geen helm van € 1500 aan te schaffen.
Ook in de lagere prijsklassen bieden helmen goede veiligheid. Hooguit boet je wat in op comfort.
Het belangrijkst is dat een helm je goed past !
 
[..] Het belangrijkst is dat een helm je goed past !
Hier gaat het bij sommigen nog eens fout, wees er op voorbereid dat een goed passende helm je wangen omhoog duwen, maar niet bij je voorhoofd knelt.
Het belangrijkste voor iemand zonder ervaring vind ik passen, passen, passen. En goed advies van de winkel kan ook helpen, al zal die vooral dat stukje over wangen en voorhoofd noemen.

Verder: Glasvezel is beter dan carbon, integraal steviger dan systeem (al zweer ik bij systeem i.v.m. bril en comfort), een jethelm zou je niet op hoge snelheden moeten dragen want als er iets gebeurt mag je een kunstgebit aan laten meten en vergeet het belang van oordoppen met filter niet kijkend naar een prettige toekomst.

Mij heeft het goed geholpen om veel video's te bekijken met informatie (Fortnine op YouTube ook aangeraden) en verder voor het merk echt te passen. Sommige merken zitten bij jou prettiger dan andere merken, iedereen heeft een uniek hoofd.
 
Hier gaat het bij sommigen nog eens fout, wees er op voorbereid dat een goed passende helm je wangen omhoog duwen, maar niet bij je voorhoofd knelt.
Het belangrijkste voor iemand zonder ervaring vind ik passen, passen, passen. En goed advies van de winkel kan ook helpen, al zal die vooral dat stukje over wangen en voorhoofd noemen.

Verder: Glasvezel is beter dan carbon, integraal steviger dan systeem (al zweer ik bij systeem i.v.m. bril en comfort), een jethelm zou je niet op hoge snelheden moeten dragen want als er iets gebeurt mag je een kunstgebit aan laten meten en vergeet het belang van oordoppen met filter niet kijkend naar een prettige toekomst.

Mij heeft het goed geholpen om veel video's te bekijken met informatie (Fortnine op YouTube ook aangeraden) en verder voor het merk echt te passen. Sommige merken zitten bij jou prettiger dan andere merken, iedereen heeft een uniek hoofd.

Mijn zin is goed vertaald met jou verhaal :}
 
@Mark

gewoon even checken of hij hier goed is getest
https://sharp.dft.gov.uk/
Zie je bijvoorbeeld hoe slecht een merk als Schubert is geworden, gemiddelde helm van de Lidl is veiliger
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-r2/
Bovenstaande site is van de Engelse overheid. Zij vinden de EU testen te mager vooral klappen van opzij worden bij ons niet meegenomen.

Materiaal van de buitenschaal is lood om oud ijzer.

Arthur
 
Ik zal vooral gaan passen, als je een motorzaak met een goede kledinggedeelte of een zaak hebt die puur motorkleding verkoopt naar binnen gaan en daar vragen.

Wat ik merk met mensen om mij heen die zelf een helm kopen zonder hulp dat ze hem allemaal te groot kopen, of simpelweg een helm die niet helemaal bij de vorm van hun hoofd past. Er is niks zo vervelend als een drukpunt ergens in je helm hebben.

Een helm kan nog zo veilig zijn, maar als hij niet goed zit heb je er niks aan. Het zal je verbazen hoeveel verschil in pasvorm er zit tussen merken.

Als je toch gaat kijken voor een helm, schaf ook gelijk oordopjes aan. Waarde daarvan wordt ernstig onderschat
 
@Mark

gewoon even checken of hij hier goed is getest
https://sharp.dft.gov.uk/
Zie je bijvoorbeeld hoe slecht een merk als Schubert is geworden, gemiddelde helm van de Lidl is veiliger
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-r2/
Bovenstaande site is van de Engelse overheid. Zij vinden de EU testen te mager vooral klappen van opzij worden bij ons niet meegenomen.

Materiaal van de buitenschaal is lood om oud ijzer.

Arthur
Ik heb net even gekeken mn hjc is 17 komt er met 5 sterren vanaf en hij kost maar 180 euro misschien een goede optie
 
Wauw bedankt allemaal voor de snelle en uitgebreide reacties! Passen ga ik zeker en wat ik begrijp is er niet één bepaald merk dat beter is dan de ander, hij moet gewoon goed zitten.

Ik ga binnenkort langs motozoom om eens uitgebreid te passen passen passen om henri-alexander te quoten. De oordoppen met filter en de tip over de wangen omhoogdrukken neem ik graag mee van jullie. Ook de carbon, glasvezel vindt ik een interressante zelf vindt ik carbon mooier, maar veiligheid voor alles!

Nogmaals bedankt en mochten er nog meer tips zijn ik sta ervoor open!

Gr. Mark
 
Keuze 1: soort helm. Als je alles altijd overal op de motor doet, zeker als je ook nog brildagend bent, rookt en je graag onder het rijden scheert of puisjes uitknijpt in je spiegels, en ook zo min mogelijk problemen wilt bij helm ophouden tijdens winkelen/tanken neem je een systeemhelm. Als je supersnel wilt blitsen, of racen, optimale bescherming tegen vallen en lawaai wilt en mischien wat wilt besparen t.o.v. systeemhelm kom je al snel bij een integraaltje. Een pot of een jet is goed voor lagere snelheden, bij dik gekuipte of geruite fietsen en bij veel tattoos en chroom. Em zo'n raar crossding met zo'n taartschep op je voorhoofd zal wel nuttig zijn bij crossdingen en zo, I guess.

Keuze 2:
Daarna ga je voor de pasvorm. Passen, passen en nog eens passen. Als het kan ga je ook een rondje rijden met pasmodellen, waarbij je ook hogere snelheden gaat proberen voor de herrie. Zoals al gezegd, evt op maat laten maken, hoewel in mijn ervaring dat toch minder goed zit dan een af-fabriek goede pasvorm. Ik heb zelf bijvoorbeeld een ontiegelijk Shoei hoofd.

Keuze 3: pas daarna kun je letten op prijsverschillen, comm inbouwmogelijkheden,, zonnevizieren, pinlock compatibiliteit, uiterlijk etc.. Maar dat is allemaal alleen maar belangrijk bij helmen die je passen en geschikt zijn voor je verwachte gebruik.
 
O ja, uiteraard is de Shoei Neotec de perfecte helm want die heb ik (als primaire helm naast mijn oude backuphelmen), dus als ik dat niet zeg beschadig ik mijn zelfvertrouwen en ego.
 
Als je veel km's gaat doen, ga voor de wat hogere prijsklasses, zie het als goeie wandelschoenen, daar wil je ook niet oncomfortabel op lopen, of om de haverklap nieuwe voor moeten kopen

M'n Shoei XR1000 heb ik nooit de wangstukken hoeven vervangen en maar 1x m'n heldere vizier (hoewel dat laatste niet moest, ondanks dat ik er nog wel 's een schuursponsje over heb gehaald om de vliegen er vanaf te krabben), en het skai aan de onderkant was een beetje de gladde laag kwijt van elke keer op de kast zetten
Kinband was nog in prima staat, scharnieren waren ook nog steeds in orde, afdichtrubbers waren nog soepel, ventilatieklepjes waren nog steeds intact
Uiteindelijk na 10 jaar met pensioen gestuurd in ruil voor een X-Spirit

Goed, elke helm met E-keur is goed genoeg (word beweerd door de regelmakers) maar er is echt wel verschil tussen een helm van €50, € 150, of €400
Betere -veiligheid, -draagcomfort, -levensduur -Aftersales
 
Gewoon een die lekker zit en niet zwart is
Lidl , Aldi maakt geen reet uit zijn allemaal goedgekeurd
Ik koop ze op marktplaats helemaal nieuw voor de prijs van sokken _O-
 
Helm keuze kan reuze lastig zijn is mijn eigen ervaring.
Koop niet gelijk na het passen je hem ga na een tijdje weer terug en pas ze nog eens er vallen je dan nog meer dingen op.
Als je denkt dat je de jusite maat gevonden hebt zet een grotere en dan een kleinere op.
De helm zou voor je gevoel net iets te strak moeten zitten dan heb je een goede maat.

Nog even een opm over shoei deze kan je later moch hij toch iets los zitten op een plek hij is aan te passen dat is een hele goede service en goed voor de veilig heid.
 
Een puntje dat ik zo snel nog mis is het gebruikte materiaal behalve de buitenschaal.
Goedkopere helmen (meestal ook polycarbonaat buitenschaal) hebben vaak meer kunstleer achtige onderdelen in de voering. Werkt prima maar gaat ook sneller afbladderen of word 'plakkerig'.
Er zijn vast en zeker uitzonderingen maar in de goedkoopste klasse kan je verwachten dat je om die reden eerder een nieuwe wilt aanschaffen in de toekomst. Bij aanschaf van mijn eerste helm voelde je ook echt wel het verschil. Hangt ook wel af van hoeveel je ermee gaat rijden en waar je de helm bewaard etc etc.

Voor mij was pasvorm / comfort het belangrijkste in combinatie met prijs. Het materiaal was voor mij de extra stap net iets meer uit te geven dan ik had gehoopt.
 
Tekort door de bocht.

Ja gekeurd zijn ze allemaal maar de betere helmen zijn getest op meer punten dan het minimum om goedgekeurd te worden.
Uiteraard is meer testen uitvoeren beter om een hogere kwaliteit te behalen. Echter is het testen op de minimum vereiste punten voldoende om een helm CE gekeurd te krijgen. Meer testen, welke niet vereist zijn, resulteert in een hogere kwaliteit maar ook in een hogere aanschafprijs van de helm, de kosten voor het extra testen beland uiteraard op het bordje van de consument. Een helm die uitgebreider getest is is per definitie niet beter dan een helm die voldoet aan de minimum gestelde keuringseisen. Een goedkope €50 Lidl helm moet aan dezelfde (wettelijke) eisen voldoen als een dure €1500 helm , voor beide helmen gelden dezelfde eisen dus op dat punt zijn beide helmen gelijkwaardig aan elkaar. Wat dan overblijft wat een wezenlijk verschil maakt tussen de dure €1500 merkhelm en de goedkope €50 Lidl helm is keuze materiaal voor de binnen/buitenschaal, afwerking, wel/geen zonnevizier, integraal of systeem helm, wel/geen headset voorbereiding, type/soort kinbandje, etc. Dus de zaken die de kwaliteit van de helm bepalen. En waar je ook voor betaald is natuurlijk de merknaam die erop staat, je betaald wel die paar honderd Euro meer omdat het een Shoei of een Shark of een Schubert helm is maar je gaat echt geen €1500 betalen voor een Lidl helm.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is meer testen uitvoeren beter om een hogere kwaliteit te behalen. Echter is het testen op de minimum vereiste punten voldoende om een helm CE gekeurd te krijgen. Meer testen, welke niet vereist zijn, resulteert in een hogere kwaliteit maar ook in een hogere aanschafprijs van de helm, de kosten voor het extra testen beland uiteraard op het bordje van de consument. Een helm die uitgebreider getest is per definitie niet beter dan een helm die voldoet aan de minimum gestelde keuringseisen. Een dure €1500 helm moet aan dezelfde (wettelijke) eisen voldoen als een €50 Lidl helm, voor beide helmen gelden dezelfde eisen dus op dat punt zijn beide helmen gelijkwaardig aan elkaar. Wat dan overblijft wat een wezenlijk verschil maakt tussen de dure €1500 merkhelm en de goedkope €50 Lidl helm is keuze materiaal voor de binnen/buitenschaal, afwerking, wel/geen zonnevizier, integraal of systeem helm, wel/geen headset voorbereiding, type/soort kinbandje, etc. Dus de zaken die de kwaliteit van de helm bepalen. En waar je ook voor betaald is natuurlijk de merknaam die erop staat, je betaald wel die paar honderd Euro meer omdat het een Shoei of een Shark of een Schubert helm is maar je gaat echt geen €1500 betalen voor een Lidl helm.

Je mag me naief noemen maar ik ga er vanuit dat een merk als Arai/Shoei/Shark/ed hun helmen ook GOED maken op die extra punten. Ze zullen niet zeggen “oke hij is niet goed op de extra punten maar fuck it, prijs van 600 euro en laat ze maar schuiven.


Daarbij, helmen van 1500 ben ik nog niet tegen gekomen. De Isle of Man limited edition betaal je een bak geld voor maar dat is het ontwerp.
 
Ik ben echt heel blij met hoe actief dit forum is zeg, zoveel goede tips en dingen om mee te nemen bij mijn keuze. Eén ding is wel duidelijk pas niet één dag, maar gewoon meerdere dagen en kijk of hij dan nog steeds goed ziet. Veilig zijn ze "allemaal", maar inderdaad comfort en extra's komen met een bedrag.

Is glasvezel en carbon nu wel even sterk of zit daar wel verschil in? Ik hoor verschillende verhalen hierover...?

Wederom bedankt voor alle input, niet alleen voor mij belangrijk maar volgens mij voor meer mensen die problemen hebben met de keuzechaos.
 
Ik denk (let op dénk) dat de buitenschaal puur interessant is voor de levensduur. Het 1 is langer houdbaar als de ander. Alle zullen de klap weerstaan, de binnenschaal zorgt voor de demping.
 
Is glasvezel en carbon nu wel even sterk of zit daar wel verschil in? Ik hoor verschillende verhalen hierover...?

Over de sterkte durf ik niet te spreken, ik weet alleen dat (goedkopere) helmen met een ander materiaal een kortere (4-5 jaar) levensduur hebben, en glasvezel en carbon 5-7. Carbon zul je toch niet tegenkomen in de lagere prijsklasses.

Als je rond de 300 euro zit bij merken zoals Scorpion, HJC, dan heb je echt al erg goede helmen. Het belangrijkste is dat hij je goed past.

Ik heb zelf laatst een helm van bijna 800 euro gekocht. Ik was eigenlijk klaar om een Schuberth carbon te kopen, maar die zat me voor geen meter, en maakte nog meer kabaal ook, door de slechte pasvorm. Mijn Scorpion van 300 euro was stukken beter.

Prijs zegt (gelukkig) lang niet alles.
 
Je mag me naief noemen maar ik ga er vanuit dat een merk als Arai/Shoei/Shark/ed hun helmen ook GOED maken op die extra punten. Ze zullen niet zeggen “oke hij is niet goed op de extra punten maar fuck it, prijs van 600 euro en laat ze maar schuiven.
Uiteraard, maar dat neemt nog niet weg dat een merkhelm aan dezelfde minimum eisen moet voldoen dan een goedkope budgethelm. Deze eisen zijn uiteraard getest en "uit ervaring" opgedaan. Maar je hebt gelijk als je zegt dat een duurdere merkhelm net iets meer aandacht besteed aan die puntjes die de kwaliteit bepaald. Dat is dan ook het enige manier om goed onderscheid te maken. Neem als voorbeeld de kinbandjes, op de Lidl helm zit een kinbandje die voldoet aan de wettelijke (keurings)eisen, maar een helm van een duurdere merk heeft ook een kinbandje die aan dezelfde wettelijke eis voldoet echter is er iets meer gelet op afwerking, materiaalkeuze, manier van los/vast maken dus maw. de kwaliteit is stukken beter van die dure merkhelm dan van de goedkope Lidl helm, maar voldoet dat kinbandje van de Lidl helm dan niet? Tuurlijk voldoet en volstaat dat kinbandje van de Lidl helm ook want die is volgens de dezelfde wettelijke eisen gekeurd, alleen kan deze kwalitatief minder zijn dan van de dure helm, maar wettelijke volstaat ie wel.

Daarbij, helmen van 1500 ben ik nog niet tegen gekomen. De Isle of Man limited edition betaal je een bak geld voor maar dat is het ontwerp.
Die heb je zeker wel! Ga maar eens naar een motor specialzaak of zoek maar eens online. Je gaat ze vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan