Helmen chaos (nieuwe motorrijder)

Zit je in de buurt van een zaak van Motorkledingcenter? Ik heb niets dan lof voor die zaak (zelf ervaring met die in Hazerswoude) als het op uitrusting aankomt; al een paar keer langs geweest en altijd keurig geholpen met goeie info. Newbies helpen ze maar al te graag op weg naar goed (en goed passend) spul.

Vééééul helmen op voorraad, ook, dus lekker veel te passen.
 
Zit je in de buurt van een zaak van Motorkledingcenter? Ik heb niets dan lof voor die zaak (zelf ervaring met die in Hazerswoude) als het op uitrusting aankomt; al een paar keer langs geweest en altijd keurig geholpen met goeie info. Newbies helpen ze maar al te graag op weg naar goed (en goed passend) spul.

Vééééul helmen op voorraad, ook, dus lekker veel te passen.
Heb daar mijn spullen ook vandaan. Kan jouw mening alleen maar beamen. Ben er zeer goed geholpen met het uitzoeken voor een goede helm en kleding, goed advies gekregen, netjes geholpen en de verkoper bleef de hele tijd bij je staan ongeacht hoeveel mensen er langs kwamen met vragen, de verkoper liep niet weg (dit heb ik anders meegemaakt).
 
Ik weet niet of het al gezegd is, maar als je een helm past, ga dan als het mogelijk is even op je motor zitten of op een motor van het type dat je wilt gaan rijden. Als je rechtop zit, zitten de meeste helmen wel goed. Maar als je voorover buigt in een wat sportievere houding, kan de boel gaan drukken op je voorhoofd en/of in je nek. Het recept om een bonkende hoofdpijn te krijgen. Check ook of de bovenrand nog wel hoog genoeg zit om goed zicht te behouden. Niets is vervelender dan in je comfortabele houding tegen de bovenrand van de vizieropening aan te moeten kijken.
Wat ook best irritant is, is wanneer je kin de binnenkant van de helm raakt. Niet kopen, ga je je mateloos aan ergeren.

Nog een gouwe ouwe tip is dat wanneer je je kaken van elkaar haalt en weer sluit, je bij een goed aansluitende helm net wel/net niet op je wangen zal bijten.

Dus wat iedereen hiervoor al geadviseerd heeft: passen en nog een passen en qua pasvorm geen compromis sluiten.
 
Daarbij, helmen van 1500 ben ik nog niet tegen gekomen. De Isle of Man limited edition betaal je een bak geld voor maar dat is het ontwerp.

€1499 :X

 
Mijn tip, zoals ook velen voor mij: pas er veel, héél veel. Ook verschillende types van hetzelfde merk (kunnen anders vallen). Ook gewoon hele dure en hele goedkope passen. Het doel is dat je leert voelen wat wel en niet goed zit.

Lekker strak bij de wangen (als je je kaken dicht doet moet je als het ware op je wangen bijten), dit wordt namelijk ook nog wel iets ruimer in de toekomst.
Hij moet lekker goed, semi-strak, aansluiten rondom het hele hoofd (wordt niet heel veel ruimer in de toekomst, beetje maar van de voering), dus als je echt drukpunt(en) voelt is het niet goed. Hou de helm ook even wat langer op om te voelen. En hoe meer je er dus past des te beter en sneller je voelt of een helm goed zit.
 
Indien mogelijk doe een proefritje met een helm die je goed past i.v.m. geluid.
1Tje die goed past op je hoofd kan een lawaaierig exemplaar zijn en dat is dan ook geen goede aankoop.
Passen en testen als het kan.
Als ik een helm koop en ik kan hem niet even proefrijden koop ik niet in die winkel ,zo'n helmen heb ik al gehad en die verdwijnen dan ook ergens in een vergeethoekje.
Bij Louis in Tilburg staat zo'n soort van windtunnel en het kan helpen maar is niet realistisch.
Neem je tijd , maak geen overhaaste beslissingen want een helm is levensbelangrijk.
 
Zie je bijvoorbeeld hoe slecht een merk als Schubert is geworden, gemiddelde helm van de Lidl is veiliger

Gezien de rating zou dit betekenen dat hij gelijk staat met de Shoei GT-AIR.. Of dat nou echt zo is.. Shoei (GT-Air) wordt toch al tijden gezien als een zeer betrouwbare helm binnen de branche.

Overigens wordt een lidl helm alleen met een blok lood op impact getest op de wettelijke punten, de overige delen zijn bagger.
 
Overigens wordt een lidl helm alleen met een blok lood op impact getest op de wettelijke punten, de overige delen zijn bagger.
Maar wel getest op de wettelijke punten, en dat is het em nu net. Voldoen die punten binnen de gestelde eisen dan wel aan de eisen gekoppelde marges, dan krijgt de helm de CE keuring. Dat de rest bagger is... Wat jij bagger vind is voor een ander goed genoeg. Verschil van opvatting en mening. T ís net als met de botsproeven van auto's, daar worden ook eisen aan gesteld op het gebied van veiligheid. Bij het testen wordt er bv gekeken of de airbag correct en snel werkt bij impact. Dat dan de antenne krombuigt bij de test is bijzaak. Zo is het met helmen ook. Vanuit de overheid cq. overheidsinstanties zijn er keuringseisen opgesteld waaraan een helm aan moet voldoen. En daarnaast zal je nooit in welke winkel waar dan ook in Nederland dan wel online shop's gevestigd in Nederland geen niet gekeurde helmen vinden. Die zekerheid heb je alvast.
 
Als je toch gaat kijken voor een helm, schaf ook gelijk oordopjes aan. Waarde daarvan wordt ernstig onderschat

Dit is zo ontzettend waar! Echt, draag altijd goede oordoppen. Doe je het niet, dan sloop je gewoon je gehoor. Bij mij is een snelwegritje van 30 minuten al genoeg om een (kortstondige) ruis in m'n oren te krijgen. Dat zegt genoeg.

Is glasvezel en carbon nu wel even sterk of zit daar wel verschil in? Ik hoor verschillende verhalen hierover...?

Ik zou daar niet bij stil staan. Je hebt momenteel al zoveel variabelen om op te letten, deze doet er - mijn inziens - niet zo heel erg veel toe. Focus je vooral op wat lekker en goed zit.

Ook goed om op te letten is of er een geïntegreerd zonnevizier in de helm verwerkt. Dit zie je tegenwoordig steeds meer en is super handig, want goed en ontspannen kunnen kijken is op de motor ontzettend belangrijk. Zelf heb ik deze feature niet en moet daardoor af en toe van vizier wisselen. Een ongemak dat ik zelf voor lief neem, maar eigenlijk is het niet zo verstandig/handig.
 
ondanks dat ik er nog wel 's een schuursponsje over heb gehaald om de vliegen er vanaf te krabben
Meteen tip voor TS: als je een keer thuis komt (of op camping, hotelkamer etc) met je vizier vol vliegenlijkjes: leg even een nat zakdoekje over het vizier, na een kwartier veeg je die aangekoekte cadavertjes er zo af ;)
 
Meteen tip voor TS: als je een keer thuis komt (of op camping, hotelkamer etc) met je vizier vol vliegenlijkjes: leg even een nat zakdoekje over het vizier, na een kwartier veeg je die aangekoekte cadavertjes er zo af ;)

Je bent mij voor ik wilde het het opperen. Even laten weken en je vizier is weer als nieuw
 
Ik laat die vliegen altijd eerst helemaal hard worden en haal ze er voor de volgende rit pas af.O-)
Bij aankomst hotel of camping heeft dat de laagste prioriteit, evenals ketting smeren.
Eerst een biertje , dan nog een en dan wat eten.:9 Dat is mijn tip.
 
Beste allemaal,

Momenteel ben ik nog aan het lessen, maar het duurt niet lang of er komt een nieuwe motorrijder op de weg erbij.

Nu ben ik flink aan het oriënteren op een helm, welkom in de chaotische wereld van duizenden helmen!! Van 80€ tot 1500€, maar ja prijs zegt niet altijd alles... kunnen jullie mij adviseren welke merken maken nu echt goede en veilige helmen? Zelf heb ik mijn oog op een SHARK of SHOEI laten vallen, maar wat is jullie ervaring?

Hoor graag wat jullie belevenissen zijn van de verschillende soorten helmen, mijn voorkeur gaat wel uit naar integraal.

Gegroet,
Mark

Wat voor helm heb je nu dan? Ik mag toch aannemen dat je er niet een uit het rek van de rij-instructeur op je hoofd gedrukt hebt gekregen.
 
Maar wel getest op de wettelijke punten, en dat is het em nu net. Voldoen die punten binnen de gestelde eisen dan wel aan de eisen gekoppelde marges, dan krijgt de helm de CE keuring. Dat de rest bagger is... Wat jij bagger vind is voor een ander goed genoeg. Verschil van opvatting en mening. T ís net als met de botsproeven van auto's, daar worden ook eisen aan gesteld op het gebied van veiligheid. Bij het testen wordt er bv gekeken of de airbag correct en snel werkt bij impact. Dat dan de antenne krombuigt bij de test is bijzaak. Zo is het met helmen ook. Vanuit de overheid cq. overheidsinstanties zijn er keuringseisen opgesteld waaraan een helm aan moet voldoen. En daarnaast zal je nooit in welke winkel waar dan ook in Nederland dan wel online shop's gevestigd in Nederland geen niet gekeurde helmen vinden. Die zekerheid heb je alvast.

true, maar ik heb liever een helm die overal hard is dan 1 die op 4 punten hard is en de rest niet... de zijkant van mijn hoofd 5 cm naast het drukpunt is toch iets anders dan de antenne, niet?
 
Wat voor helm heb je nu dan? Ik mag toch aannemen dat je er niet een uit het rek van de rij-instructeur op je hoofd gedrukt hebt gekregen.

Dat krijg je allemaal he als je begint met lessen.. Of had jij voor je eerste rijles al een helm liggen van een paar honderd euro ?
 
Wauw bedankt allemaal voor de snelle en uitgebreide reacties! Passen ga ik zeker en wat ik begrijp is er niet één bepaald merk dat beter is dan de ander, hij moet gewoon goed zitten.

Ik ga binnenkort langs motozoom om eens uitgebreid te passen passen passen om henri-alexander te quoten. De oordoppen met filter en de tip over de wangen omhoogdrukken neem ik graag mee van jullie. Ook de carbon, glasvezel vindt ik een interressante zelf vindt ik carbon mooier, maar veiligheid voor alles!

Nogmaals bedankt en mochten er nog meer tips zijn ik sta ervoor open!

Gr. Mark

Naast alles wat al is gezegd: als het in je mogelijkheden ligt, ga passen bij Termaat in Nijmegen.
Als je daar niet kunt slagen, kun je 't nergens.
(en nee, ik heb geen aandelen)
 
Dat krijg je allemaal he als je begint met lessen.. Of had jij voor je eerste rijles al een helm liggen van een paar honderd euro ?

Het mag misschien wat arrogant overkomen, maar ; ja, dat had ik. En destijds waren het nog guldens. Bovendien is het, zeker bij een helm, je eigen gevoel wat je moet laten prevaleren, niet het advies van wie dan ook. Nog meer dan bij motorkleding is het passen van een helm belangrijk.
 
Dat krijg je allemaal he als je begint met lessen.. Of had jij voor je eerste rijles al een helm liggen van een paar honderd euro ?
Mijn eerste rijles was een "Try The Bike" van een paar uurtjes. Alle kleding van daar. Direct van genezen. Mijn eerste echte rijles had ik alles van mezelf.
 
Het mag misschien wat arrogant overkomen, maar ; ja, dat had ik. En destijds waren het nog guldens. Bovendien is het, zeker bij een helm, je eigen gevoel wat je moet laten prevaleren, niet het advies van wie dan ook. Nog meer dan bij motorkleding is het passen van een helm belangrijk.

Ik ook, theorie gestart, gelijk helm van beter als brommerkwaliteit aangeschaft (€399)

.. als ik alleen 3 keer in het jaar zou karten zou ik wel een helm van €50 kopen
 
Terug
Bovenaan Onderaan