Helmen : duur is beter ? Of net niet ?

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
303
212
West-Vlaanderen, België
Eens aan het kijken voor een helm. Heb een Royal Enfield Continental GT gekocht en ben dus op zoek naar een geschikte helm, in classic vintage stijl, een jethelm of integraal.
Is mijn eerste motor dus ben dus niet thuis in merken van helmen.
Ik merk wel dat prijzen enorm uiteenlopend zijn, gaande van rond de 100 euro tot wel 700 euro.

Waar moet ik op letten bij een helm en belangrijker, wat kost nu een goede helm ?
 
Prijs zegt opzich niet heel veel. Het is belangrijk dat hij goed past.

Een "budget"helm van 200,- die perfect past is beter dan een super deluxe helm van 1000,- die niet goed zit...


Ga naar een goede motor(kleding) zaak en laat je adviseren door een medewerker die er verstand van heeft. Pas diverse helmen van diverse merken en kijk samen welke goed zit.
 
Prijs zegt op zich wel veel.

simpel, een goede helm heb je niet voor €100,-
aan de andere kant....€700,- hoeft ook weer niet.

laat je goed informeren en pas zorgvuldig.
Het zou mooi zijn als je ook nog ff een proefrit mag maken.

kies een gerenommeerd merk. ( en dan niet van Alie of Wish)
 
Het is een beetje aan wie je het vraagt. Als ik net veel geld uitgegeven heb voor een helm, dan vind ik dat wel de beste kwaliteit! En wie voor een schappelijk bedrag tevreden is met een goed passende helm is ook overtuigd van de kwaliteit.

Om het quasi objectief te maken kan je naar test resultaten gaan kijken.
 
Ik woon vlakbij de Franse grens en deze winkel werd mij aangeraden door een collega. Ze hebben een heel goeie online winkel en ook 2 enorme fysieke winkels ; één daarvan is op een half uurtje van bij mij thuis. Ik ga volgend weekend eens langs om ter plaatse te passen, maar heb ondertussen al min of meer wat uitgekozen 😋
Helm :
https://www.motoblouz.com/vente-casque-nexx-x-g100-racer-lone-howl-153015.htmlJas :
https://www.motoblouz.com/vente-blouson-helstons-indy-cuir-rag-180964.htmlSchoenen :
https://www.motoblouz.com/vente-baskets-tcx-boots-street-ace-air-anthracite-103708.htmlBroek :
https://www.motoblouz.com/vente-jea...s=0&crossContext=157137&crossProduitId=142129Handschoenen :
https://www.motoblouz.com/vente-gants-helstons-sun-cuir-soft-181052.htmlSnood :
https://www.motoblouz.com/vente-tour-de-cou-rev-it-irving-wb-80376.html
Al een paar positieve reviews gezien van die helm. Iemand toevallig ervaring met deze helm, of met het merk ?
 
Ervaring met de helm heb jij helemaal niks aan als de helm niet goed past. Een helm is wat dat betreft enorm persoonlijk, maar dit is ook al meermaals aan bod gekomen in het topic over welke motor je moest kopen. Daar is het advies ook al geweest, een helmenmerk moet je uitkiezen a.d.h.v. goed advies van kundig personeel in een motorkledingwinkel. Je kunt wat mij betreft je hele kledingset al uitgekozen hebben, als je de helmkeuze maar helemaal vrij houdt. Als jij nu al merken helmen gaat uitzoeken, dan wordt het lastiger om het advies van de medewerker te volgen die jou een heel ander merk adviseert. Dat heb je namelijk ook met de motor gedaan, je vraagt naar advies maar je kiest toch je eerste keuze. Dit is helemaal prima, maar laat dit met een helm alsjeblieft niet gebeuren.

Inhoudelijk antwoord over advies van een helm, lees je in over de verschillende types (glasvezel/plastic), houd rekening met veiligheid (integraal is het meest veilig, dan systeem, daarna jethelm, gevolgd door géén helm) en houd rekening met twee meest voorkomende sluitingen, ratel en dubbel-D. Dubbel-D is duurzamer, ratel is meestal van plastic maar is meer gangbaar vandaag de dag, sneller/makkelijker en gaat gewoon lang genoeg mee. Normaliter in ieder geval de gemiddelde levensduur van een helm (let op de levensduur, die gaat niet per aantal kilometers maar vaker gaat het over jaren vanwege mogelijke degradatie van het schuim).

Daarnaast kun je rekening houden met wangkussens die bij een ongeval makkelijk door medisch personeel te verwijderen is, sommige merken hebben officiële communicatiesets (let op dat sommige merken geen of zeer weinig ruimte vrij houden voor speakers achteraf plaatsen), veel helmen hebben een geïntegreerd zonnevizier, sommige merken hebben getinte of gespiegelde vizieren als alternatief (let op, niet prettig in het donker waardoor je meestal altijd een normaal vizier in je tas hebt dragen) en vergeet de verschillende ventilatieopties van merken en typen, als je alleen met mooi weer rijdt en je helm ventileert voor geen meter dan word je niet blij. Je hebt ook nog een Pinlock systeem, dat is een extra visiertje aan de binnenkant van je vizier die moet helpen tegen beslaan bij kou, regen en mist maar als je alleen mooi-weer rijder bent, zoals je in het andere topic aangaf, dan voegt dat weinig toe voor jou.

Ik heb je zojuist aandachtspunten gegeven, zodat je de medewerker eventueel over de verschillende opties kunt vragen. De medewerker kan jou inhoudelijk alle advies hierin geven maar het kan je helpen om tot een juiste keuze te komen. Niet nu al, maar in de winkel pas. Zie het alsjeblieft niet als kritiek, maar als kritisch goedbedoeld advies. Ik ben namelijk bang dat je de verkeerde keuze maakt door teveel vooronderzoek te doen / advies te vragen. Laat je verrassen door de kundigheid.
 
Voor helmen geldt hetzelfde als voor motoren eigenlijk: je kunt ze niet vanaf je computer uitzoeken. Motoren moet je proefrijden, helmen moet je passen.

Ik had online vergeleken en kwam goed beslagen ten ijs: wist welke helm welke features had, ik wist de prijzen, ik wist de kleurtjes. Geen enkele review had vermeld dat ik de pootjes van mijn bril er niet gemakkelijk in kreeg. M'n "tweede keus" helm ging vlekkeloos. Hoe kom je hier achter? Passen. Met vakkundig personeel inderdaad.
 
Goed passend is het belangrijkste,maar ook de kwaliteit,je heb niks aan een goed passende helm die na een vrij kort tijd
mankementen gaat vertonen,ik heb hier een Arai van 16 jaar oud die nog in nieuwstaat is,en ook een veel goedkopere helm
die na nog geen jaar al mankementen vertoont,zoals scheurtjes in de voering,en daar zijn nog veel meer voorbeelden van te vinden
op dit forum,dat maakt het verschil tussen een dure en goedkope helm.
 
Ik woon vlakbij de Franse grens en deze winkel werd mij aangeraden door een collega. Ze hebben een heel goeie online winkel en ook 2 enorme fysieke winkels ; één daarvan is op een half uurtje van bij mij thuis. Ik ga volgend weekend eens langs om ter plaatse te passen, maar heb ondertussen al min of meer wat uitgekozen 😋
Helm :
https://www.motoblouz.com/vente-casque-nexx-x-g100-racer-lone-howl-153015.htmlJas :
https://www.motoblouz.com/vente-blouson-helstons-indy-cuir-rag-180964.htmlSchoenen :
https://www.motoblouz.com/vente-baskets-tcx-boots-street-ace-air-anthracite-103708.htmlBroek :
https://www.motoblouz.com/vente-jea...s=0&crossContext=157137&crossProduitId=142129Handschoenen :
https://www.motoblouz.com/vente-gants-helstons-sun-cuir-soft-181052.htmlSnood :
https://www.motoblouz.com/vente-tour-de-cou-rev-it-irving-wb-80376.html
Al een paar positieve reviews gezien van die helm. Iemand toevallig ervaring met deze helm, of met het merk ?
Als je gevoelig bent voor uiterlijk zou ik niet een helm kopen met zo'n rare bestickering, maar een neutrale, die ook nog eens goedkoper is. Bovendien heb je voor die prijs ook wel een helm van een beter merk.
 
Ervaring met de helm heb jij helemaal niks aan als de helm niet goed past. Een helm is wat dat betreft enorm persoonlijk, maar dit is ook al meermaals aan bod gekomen in het topic over welke motor je moest kopen. Daar is het advies ook al geweest, een helmenmerk moet je uitkiezen a.d.h.v. goed advies van kundig personeel in een motorkledingwinkel. Je kunt wat mij betreft je hele kledingset al uitgekozen hebben, als je de helmkeuze maar helemaal vrij houdt. Als jij nu al merken helmen gaat uitzoeken, dan wordt het lastiger om het advies van de medewerker te volgen die jou een heel ander merk adviseert. Dat heb je namelijk ook met de motor gedaan, je vraagt naar advies maar je kiest toch je eerste keuze. Dit is helemaal prima, maar laat dit met een helm alsjeblieft niet gebeuren.

Inhoudelijk antwoord over advies van een helm, lees je in over de verschillende types (glasvezel/plastic), houd rekening met veiligheid (integraal is het meest veilig, dan systeem, daarna jethelm, gevolgd door géén helm) en houd rekening met twee meest voorkomende sluitingen, ratel en dubbel-D. Dubbel-D is duurzamer, ratel is meestal van plastic maar is meer gangbaar vandaag de dag, sneller/makkelijker en gaat gewoon lang genoeg mee. Normaliter in ieder geval de gemiddelde levensduur van een helm (let op de levensduur, die gaat niet per aantal kilometers maar vaker gaat het over jaren vanwege mogelijke degradatie van het schuim).

Daarnaast kun je rekening houden met wangkussens die bij een ongeval makkelijk door medisch personeel te verwijderen is, sommige merken hebben officiële communicatiesets (let op dat sommige merken geen of zeer weinig ruimte vrij houden voor speakers achteraf plaatsen), veel helmen hebben een geïntegreerd zonnevizier, sommige merken hebben getinte of gespiegelde vizieren als alternatief (let op, niet prettig in het donker waardoor je meestal altijd een normaal vizier in je tas hebt dragen) en vergeet de verschillende ventilatieopties van merken en typen, als je alleen met mooi weer rijdt en je helm ventileert voor geen meter dan word je niet blij. Je hebt ook nog een Pinlock systeem, dat is een extra visiertje aan de binnenkant van je vizier die moet helpen tegen beslaan bij kou, regen en mist maar als je alleen mooi-weer rijder bent, zoals je in het andere topic aangaf, dan voegt dat weinig toe voor jou.

Ik heb je zojuist aandachtspunten gegeven, zodat je de medewerker eventueel over de verschillende opties kunt vragen. De medewerker kan jou inhoudelijk alle advies hierin geven maar het kan je helpen om tot een juiste keuze te komen. Niet nu al, maar in de winkel pas. Zie het alsjeblieft niet als kritiek, maar als kritisch goedbedoeld advies. Ik ben namelijk bang dat je de verkeerde keuze maakt door teveel vooronderzoek te doen / advies te vragen. Laat je verrassen door de kundigheid.

Eens, maar ook de kleding kun je niet online uitzoeken. Hoe weet je in vredesnaam of je het past en hoe het zit?

@ChristofR
Ga naar die winkel en pas helmen zonder naar de prijs of graphics te kijken. Je voelt vanzelf wat het lekkerste zit. Elk merk heeft zn eigen pasvorm, de helm kan er nog zo leuk uit zien en betaalbaar zijn maar als die pasvorm niet bij je hoofd past moet je gewoon door naar het volgende merk. Misschien beland je bij een helm van 600 euro, en dan is dat wat je helm je gaat kosten.
 
Prijs zegt idd niet zo veel. Toen ik op zoek was moest mijn volgende helm “stil” zijn. Volgens de verkoper zou dat een helm zijn van ruim 600€; ik merkte het verschil niet met proefrijden...! Die is het dus niet geworden.. Laat je lekker voorlichten, ga er een proefritje mee doen( als dat mag) en de helm moet lekker zitten, of die dan 300€ of 600€ moet kosten is eigen keuze.
 
Gewoon naar de winkel gaan een mooie uitzoeken die fijn zit en rijden.

Iedere in Nederland als motor helm verkochte helm is veilig. Zijn keurmerken voor etc etc.

Een maatje van mij heeft een verschrikkelijke crash gehad met een 30 euro Lidl helm. Helm heeft super gehouden.

Feit is wel van de budget hoek (zeg tot 100 euro) dat de rest van de kwaliteit tegen valt.
Kleppen die moeilijk open en dichtgaan of gewoon er af vallen. Bandjes die ontzettend schuren. Voeringen die niet lekker zitten. Doorgaans veel lawaai. Goedkopere helmen zijn doorgaans zwaarder en logger. Om met goedkoper materiaal even veilig te zijn als de dure moeten ze er meer van gebruiken. Voor jouw toepassing onrelevant.

Prijs is niet echt te zeggen. Ik heb een geweldige helm gehad van 110 euro, en flut dingen van op de 300.

Bedenk ook dat het aller aller aller beste goeiste fijnste geweldigste niet hoeft he!
Je rijdt een retro motor met (met alle respect) geen echte performance. Daar zul je je rijstijl ook enigszins op aanpassen.
Jij kunt met een heel andere helm toe dan de wannabe Valentino Rossi. Voor die mensen is een 100 gram lichtere helm 200 euro extra waard. Op een retro motor zou mij dat aan m'n reet roesten...
 
Ik ga sowieso passen, hoor, mensen. Ben niet zo gek dat ik dat allemaal online ga bestellen.
Is gewoon kwestie van smaak ook, he. Een helm en kleding moeten niet alleen goed zitten en passen, maar ze moeten er ook cool uitzien, of ik draag ze niet.

Dit gezegd zijnde, ga me goed laten informeren, maar gezien ik én een goede pasvorm, én goede kwaliteit, én een coole look wil, belooft de zoektocht nog lang te worden...
 
Gewoon naar de winkel gaan een mooie uitzoeken die fijn zit en rijden.

Iedere in Nederland als motor helm verkochte helm is veilig. Zijn keurmerken voor etc etc.

Een maatje van mij heeft een verschrikkelijke crash gehad met een 30 euro Lidl helm. Helm heeft super gehouden.

Feit is wel van de budget hoek (zeg tot 100 euro) dat de rest van de kwaliteit tegen valt.
Kleppen die moeilijk open en dichtgaan of gewoon er af vallen. Bandjes die ontzettend schuren. Voeringen die niet lekker zitten. Doorgaans veel lawaai. Goedkopere helmen zijn doorgaans zwaarder en logger. Om met goedkoper materiaal even veilig te zijn als de dure moeten ze er meer van gebruiken. Voor jouw toepassing onrelevant.

Prijs is niet echt te zeggen. Ik heb een geweldige helm gehad van 110 euro, en flut dingen van op de 300.

Bedenk ook dat het aller aller aller beste goeiste fijnste geweldigste niet hoeft he!
Je rijdt een retro motor met (met alle respect) geen echte performance. Daar zul je je rijstijl ook enigszins op aanpassen.
Jij kunt met een heel andere helm toe dan de wannabe Valentino Rossi. Voor die mensen is een 100 gram lichtere helm 200 euro extra waard. Op een retro motor zou mij dat aan m'n reet roesten...

Elke helm is veilig, nou dat is een goed onderbouwd en de crash van je maat ook.

Heb je al eens gezien hoe een crashtest word uitgevoerd en met name de zeer goedkope helm fabriekanten hoe zij deze helm daar specifiek aanpassen

Afblijven hiervan snel wegwezen en zeker van zulke adviezen.
 
Ik weet van de Royal Enfield dealers dat zij meestal wel een assortiment bijpassende helmen hebben.

Niet te zwaar aan tillen. Voor ons stervelingen is goed gewoon goed genoeg. Vooral met je eerste motor gewoon lekker rijden.
Koop vooral geen super dure carbon ultralight ruimtevaart materiaal helm.
Beginners hebben de neiging om beginners dingen te doen... Helmen net niet stabiel op het zadel leggen... Schuivertjes te maken... Helmen op bed/bank gooien waarna ze doorstuiteren...
Zorg dat beginnersfoutjes geen €700 per stuk kosten.

@orangektm Jouw verhaal gaat op in de VS en andere 3e wereld landen. Gelukkig hebben wij een EU die nog eisen stelt.
 
Ik ga sowieso passen, hoor, mensen. Ben niet zo gek dat ik dat allemaal online ga bestellen.
Is gewoon kwestie van smaak ook, he. Een helm en kleding moeten niet alleen goed zitten en passen, maar ze moeten er ook cool uitzien, of ik draag ze niet.

Dit gezegd zijnde, ga me goed laten informeren, maar gezien ik én een goede pasvorm, én goede kwaliteit, én een coole look wil, belooft de zoektocht nog lang te worden...
_O-

Vanaf 200 euro heb je meestal al een goede helm qua bouwkwaliteit en materiaal gebruik.
Veiligheid en prijs zijn 2 volledig verschillende eigenschappen.

Oh en als je geen belang hecht aan je kin en kaak kan je gerust een jethelm kopen.
 
In principe telt "alle waar naar zijn geld", en zeker als je te veel wil voor te weinig geld. Maar de algehele prijs/kwaliteit verhouding is echt enorm verbeterd ondertussen. Je kan voor €100,- een integraal kopen die op alle vlakken prima (niet fantastisch natuurlijk) presteert.

Vergelijken met vroegâh: Ik kocht op mijn 16e een kut Caberg helm (luid, klef, slecht vizier, bagger afwerking, ventilatie kapje klapte er af bij 80 km/h..) voor het equivalent van €250,-.
 
Voor de beeldvorming.

Ik heb in de aanbieding een AGV integraal helm gekocht. Is wat luid, maar verder een prima ding. 89 euro bij een gerenommeerde motorzaak. Lag 2 jaar op de plank. Volgens de boekjes zelfs nog 5 jaar door dus.

Prima helmen gaan al onder de 100 tegenwoordig.
 
Ik weet van de Royal Enfield dealers dat zij meestal wel een assortiment bijpassende helmen hebben.

Niet te zwaar aan tillen. Voor ons stervelingen is goed gewoon goed genoeg. Vooral met je eerste motor gewoon lekker rijden.
Koop vooral geen super dure carbon ultralight ruimtevaart materiaal helm.
Beginners hebben de neiging om beginners dingen te doen... Helmen net niet stabiel op het zadel leggen... Schuivertjes te maken... Helmen op bed/bank gooien waarna ze doorstuiteren...
Zorg dat beginnersfoutjes geen €700 per stuk kosten.

@orangektm Jouw verhaal gaat op in de VS en andere 3e wereld landen. Gelukkig hebben wij een EU die nog eisen stelt.

Jij hebt je zeker nog nooit verdiept in de helmkeuringsnormen en sommige fabrikanten daar mee omgaan..... wat @orangektm zegt is waar. Er zijn een heleboel (voornamelijk) goedkope helmen die op de test plekken net genoeg verstevigd zijn om goedgekeurd te worden voor de ECE normen, maar die net naast de testzones compleet falen.
 
Oh en als je geen belang hecht aan je kin en kaak kan je gerust een jethelm kopen.

Wou eerst een Jet helm kopen maar ga nu eerder voor integraal, althans dan toch wel een vintage/classic look. Heb verschillende modellen bekeken van Nexx, Premier, HJC, enz en de Nexx helmen lijken me qua look en kwaliteit wel heel goed. Ook qua ventilatie (ja ik weet dat dat belangrijk is), maar gezien ik in de winter eigenlijk heel weinig ga rijden, tenzij eens de motor sporadisch op een droge dag uithalen om hem niet té lang te laten stilstaan, en is de regelbare ventilatie-opening van zo'n Nexx GX100Racer wel genoeg. Nu nog passen, natuurlijk.
AGV en Bell zijn een stuk duurder, zitten ook heel leuke tussen maar weet niet of die nu zo veel beter zijn dan bv. Nexx.

Bij koud en guur weer kom ik er sowieso niet mee buiten...
 
Bell heeft ook retro-integraal helmen, misschien zit daar wat voor je bij.
Ik heb zelf een jethelm van Bell en ben er vooralsnog(heb 'm nog niet zo lang) tevreden over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan