Helmen : duur is beter ? Of net niet ?

Als het je om veiligheid gaat: check de sharp test van een paar helmen die je interessant vindt.
SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME

Ik heb een HJC-IS17 (ooit voor een ex gekocht) die net zo veilig bleek als mijn 2x zo dure Shoei XR1100 en m'n huidige RYD. Maar qua comfort zit er een groot verschil tussen de relatief goedkope HJC en de Shoei's.
 

Ook al wat reviews gelezen.
Air intake is inderdaad niet optimaal met retro integraalhelmen. Het is een compromis, ik weet het, maar ik wil sowieso niet zo'n hypergestroomlijnd modern ding op m'n hoofd, zou nogal onnozel staan op een retro motorfiets (alsof je met een cross helm op een Harley zou rijden).
Bij een Jet helm heb je natuurlijk geen problemen met airflow, maar die bieden dan minder bescherming.
Wordt afwegen...
 
In mijn ervaring is duur niet altijd goed, maar goedkoop is vrijwel nooit echt goed.
Heb een aantal goedkope helmen gehad (€100-150) en die zaten goed bij het passen, maar na een half jaar waren de kussentjes hun vorm verloren waardoor de helm los ging zitten. Ook de windruis was vrij aanwezig. En goedkopere helmen zijn over het algemeen wat zwaarder.

Heb nu een shoei GT air2 (±€450) en die zit na 2 jaar nog steeds als gegoten, maar ook de windruis ie een heel stuk minder omdat de kwaliteit en dus naden/afsluitingen net ff wat strakker zijn waardoor er minder ruis is.

Qua veiligheid kan ik gelukkig niets zeggen wat het verschil is, maar ik zou persoonlijk nooit besparen op iets wat m'n hoofd moet beschermen bij een crash :t
 
Dan de vraag: Is die luchtflow zo interessant?
Tuurlijk, bij verder dezelfde helm gewoon doen, maar de airflow is vooral belangrijk als je flink aan de bak moet.
Voor all-road/off-road ritten of knallend door de bochten jezelf van kant naar kant over de motor gooiend ben je zoveel lucht nodig als je krijgen kunt. Maar rondtoerend op een retro motor waar je ook nog vol in de wind zit... Volgens mij kun je wat ventilatie betreft met bijna elke helm toe.

Daarbuiten is het afwegen waarvoor je hem gaat gebruiken. Zit je veel op de snelweg dan wil je echt een stillere helm, zit je vooral op de 60 wegen met af en toe een uitschieter naar de 100 en verder lekker cruisen, dan voldoet een heel andere klasse helm al.

Die retro helmen zijn gemaakt met hedendaagse veiligheidsstandaarden, maar ouderwetse ergonomie. Toen ouderwets nog nieuwerwets was reed men er ook met plezier mee...
 
Zelfs super geventileerde ADV helmen slaan dicht bij slecht weer, Pinlock helpt daar al de helft voor. Zelfs mijn knaken €89 helm zit dat op. Die heeft voor de vorm ventilatie, maar haalt geen sier uit. Die Pinlock daarintegen...

Eigenlijk wat ik probeer te zeggen is:
Kijk naar waar je het voor gebruikt en weeg af hoe belangrijk al die specificaties zijn.
Als de verkopers hun zin krijgen loop je met minstens €1500 aan kleding naar buiten, het liefst nog een beetje meer. Tuurlijk duurder is vaak wel beter, maar ben je beter nodig?
Goedkoop is vaak volgens de techniek van een paar jaar geleden gemaakt en die techniek werd toen de hemel ingeprezen door diezelfde verkopers. Toen was je er ook zonder blikken of blozen mee op de motor gestapt. In die verschillen dat je er een veelvoud voor had betaalt en je hier op het forum vele duimpjes zou krijgen voor het kiezen van het veiligste van het veiligste.
 
Laatst bewerkt:
Mja eerlijk is eerlijk, ik heb vooral snel last van een beslaande bril bij slecht weer. Een goed geventileerde helm scheelt daarin al de helft.
 
Mja eerlijk is eerlijk, ik heb vooral snel last van een beslaande bril bij slecht weer. Een goed geventileerde helm scheelt daarin al de helft.

Mee eens, al had ik er zelfs met ADV bril zoveel last van dat ik ben overgestapt op lenzen, wat weer een heel andere discussie is.
 
Als het je om veiligheid gaat: check de sharp test van een paar helmen die je interessant vindt.
SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME

Ik heb een HJC-IS17 (ooit voor een ex gekocht) die net zo veilig bleek als mijn 2x zo dure Shoei XR1100 en m'n huidige RYD. Maar qua comfort zit er een groot verschil tussen de relatief goedkope HJC en de Shoei's.
Ja er stond toevallig een topic over HJC op het forum,ding was letterlijk onbruikbaar geworden door scheuren in het materiaal,
en dat was geen oude helm.
 
Ja er stond toevallig een topic over HJC op het forum,ding was letterlijk onbruikbaar geworden door scheuren in het materiaal,
en dat was geen oude helm.
En wie weet hoe die mishandelt werd als de TS zelf al zegt dat er waarschijnlijk nogal hardhandig mee is omgegaan.
Ik heb ook al enkele keren gezien dat mensen hun helm opengeklapt gooien of een paar keer van de 2m hoge kast gevallen.
 
In mijn ervaring is duur niet altijd goed, maar goedkoop is vrijwel nooit echt goed.
Heb een aantal goedkope helmen gehad (€100-150) en die zaten goed bij het passen, maar na een half jaar waren de kussentjes hun vorm verloren waardoor de helm los ging zitten. Ook de windruis was vrij aanwezig. En goedkopere helmen zijn over het algemeen wat zwaarder.

Heb nu een shoei GT air2 (±€450) en die zit na 2 jaar nog steeds als gegoten, maar ook de windruis ie een heel stuk minder omdat de kwaliteit en dus naden/afsluitingen net ff wat strakker zijn waardoor er minder ruis is.

Qua veiligheid kan ik gelukkig niets zeggen wat het verschil is, maar ik zou persoonlijk nooit besparen op iets wat m'n hoofd moet beschermen bij een crash :t


Dit.

Vergeet aub echt niet, dat als je een beetje serieus motor gaat rijden, je snel gaat upgraden.
Voorbeeld:

ik kocht toen ik begon met motorrijden een Shark S900 voor 150 euro. Inclusief zonnevizier en later pinlock bijgekocht. Prima ding, veilig, mag zeker niet klagen.

Ik merkte echter toen ik woonwerk ging rijden, a 130 km per dag, dat die helm (wellicht meerdere helmen in die prijsrange) niet heel fijn was voor langdurig snelweg. Denk aan windruis langs, boven en onder de helm (en kin), wind wat een manier vind om in je helm te komen, tussen je vizier door komt, in je ogen komt (fijn als je lenzen hebt), geluid en de padding/kussens van de binnenkant.

Na 2 jaar een Shark te hebben gehad, heb ik toch maar de overstap gemaakt naar een Shoei Air GT1. Bij Hans van Wijk kon ik voor 30 euro ook nog dat Shoei personal fitting doen, dus de kussens worden aangepast aan jouw vorm van jouw hoofd.
Die Shoei is letterlijk op alle fronten beter qua herrie, windruis, padding e.d. Er komt echt gewoon geen wind in die helm als je dat niet wilt.

Plus een helm van composiet gaat langer mee dan polycarbonaat (dit heeft te maken met UV straling op je helmschaal en de plastic beschermschaal welke tussen je padding en buitenkant van je helm zit) en 'breekt' veiliger. De impact wordt verdeeld in veel kleine stukjes en scheurtjes, een pc helm scheurt doormidden, soort van.

Lang verhaal kort: bespaar geld en koop een goede, 'goede' helm, ipv een goede helm. Nu ben ik in 2 jaar 550 euro kwijt, ipv 1 x 400 euro.

Neem dit dus mee in je keuze.
 
En wie weet hoe die mishandelt werd als de TS zelf al zegt dat er waarschijnlijk nogal hardhandig mee is omgegaan.
Ik heb ook al enkele keren gezien dat mensen hun helm opengeklapt gooien of een paar keer van de 2m hoge kast gevallen.
Tja dat is de grote vraag,maar ook bij mijn goedkope helm begon er al scheurtjes in het voering materiaal te komen,
en begon een ventilatieklep te rammelen,en ik kan je verzekeren dat ik die helm netjes behandeld,mijn Arai rammelt nergens en die is 16 jaar oud,
en de voering is nog als nieuw.
 
Ja er stond toevallig een topic over HJC op het forum,ding was letterlijk onbruikbaar geworden door scheuren in het materiaal,
en dat was geen oude helm.
Dat was volgens mij een vrij goedkope systeemhelm. Die ik heb liggen is integraal, daar kan wat minder aan stuk. ;)
 
Ik ben geen type voor zestien jaar met dezelfde helm rijden.
Nu heb ik er drie waarbij ik iedere keer een andere opzet, en na drie, vier jaar en wekelijks gebruik koop ik een andere.
Meestal zit ik dan ook in de goedkope categorie van Nolan en de laatste tijd Airoh, en dat bevalt prima.
Met rijden moet je oordoppen in doen, bij iedere helm, anders kan je beter niet gaan rijden boven de 80 km/u.

Via een prijsvraag had ik een X-lite 802 glasfiber helm gewonnen, die schaal kan wel bijna oneindig mee zag ik bij het strippen en weggooien.
Maar het was in de testen (eigen methode Motorrad) toch niet de meest veilige helm (terwijl veel duurder). :)
 
Dat was volgens mij een vrij goedkope systeemhelm. Die ik heb liggen is integraal, daar kan wat minder aan stuk. ;)
Ik heb ook een systeem helm,ding was maar 165,-,met het idee als hij het een paar jaar volhoud dan ben ik al blij,ik moet zeggen
buiten de al eerder genoemde gebreken het verder een prima helm is,ik heb er nog garantie op,dus ga eerdaags maar ff zeuren bij de verkoper.
 
https://www.motoblouz.com/vente-casque-nexx-x-g100-racer-lone-howl-153015.htmlDeze is voorlopig mijn favoriet. Na reviews gelezen te hebben, is de kwaliteit er toch wel degelijk.
Er is een pinlock voor deze helm :
https://www.motoblouz.com/vente-film-pinlock-nexx-x-g100-x-g100r-186638.html
Ga sowieso passen, maar als deze helm mijn ding is qua comfort etc, dan koop ik die. Als hij tegenvalt, tja, dan zal ik even op zoektocht moeten gaan in de winkel en wat advies vragen.
Waarom geen systeem helm aanschaffen,kan je ook nog eens open rijden als je dat wil,vooral met een meer tour dan sportmotor
ideaal.
 
https://www.motoblouz.com/vente-casque-nexx-x-g100-racer-lone-howl-153015.htmlDeze is voorlopig mijn favoriet. Na reviews gelezen te hebben, is de kwaliteit er toch wel degelijk.
Er is een pinlock voor deze helm :
https://www.motoblouz.com/vente-film-pinlock-nexx-x-g100-x-g100r-186638.html
Ga sowieso passen, maar als deze helm mijn ding is qua comfort etc, dan koop ik die. Als hij tegenvalt, tja, dan zal ik even op zoektocht moeten gaan in de winkel en wat advies vragen.
Pas ook andere helmen die je niet mooi vind. Het verschil tussen ok passen en goed passen merk je pas als je kort na elkaar verschillende helmen op hebt.
 
@ChristofR : Heeft je Royal Enfield-verdeler geen helmen bijpassend aan je moto? En welke helm wil je eigenlijk hebben, dan kan ik die vervolgens aanraden.
 
https://www.motoblouz.com/vente-casque-nexx-x-g100-racer-lone-howl-153015.htmlDeze is voorlopig mijn favoriet. Na reviews gelezen te hebben, is de kwaliteit er toch wel degelijk.
Er is een pinlock voor deze helm :
https://www.motoblouz.com/vente-film-pinlock-nexx-x-g100-x-g100r-186638.html
Ga sowieso passen, maar als deze helm mijn ding is qua comfort etc, dan koop ik die. Als hij tegenvalt, tja, dan zal ik even op zoektocht moeten gaan in de winkel en wat advies vragen.
Ik zie dat deze helm geen regelbare ventilatie heeft,daar ga je spijt van krijgen kan ik je nu al vertellen.

Herstel,niet goed gelezen:$,dat heeft de helm wel.
 
Waarom geen systeem helm aanschaffen,kan je ook nog eens open rijden als je dat wil,vooral met een meer tour dan sportmotor
ideaal.

Vind ik absoluut niet mooi. Bij zo'n helm denk ik meteen aan een motor met een paar bagagebakken achterop, of een Goldwing. Ook de politie draagt dit type helm.
Ik kraak dit type helm niet af, he, is een andere stijl en dat past perfect bij een bepaald type motor, maar het is écht niet mijn ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan