Helmonderhoud, wat doe jij?

Heb een pinlock & chrome vizier, en matzwarte helm.
Na elke rit maak ik de helm schoon met S100 helmreiniger en een microfiber doekje, want keukenrol geeft meer stofjes en krassen. Levert vrijwel altijd een goed resultaat achter dan als ik het alleen met water schoon veeg.

De binnenkant maak ik 3x per jaar schoon in de wasmachine, op koude was 30°C.

Pinlock had ik op m'n vorige helm al 2 jaar, nooit beslagen, zaten wel wat krasjes op door het schoonmaken met keukenrol.
 
ik doe nix... :N ...enkel met een sloffe doek de dikste muggetroep eraf om wat te kunnen zien nog.
binnenkant schoonmaken doe ik nooit....als het heel erg meurt spuit ik er wat deodorant in... _O-
ik gebruik mijn helm ongeveer 8 jaar en als ie van ellende uit elkaar dondert haal in een nieuwe...
altijd arai....
doe het al 30 jaar zo en bevalt prima....nieuwe helmen vind ik echt shit... er moet eerst wat verkleuring op de voerring zitten en je eigen persoonlijke zweetlucht en dan is ie perfekt... :Y
 
Voering af en toe in de was, zorgen dat de meeste insecten drek eraf is....natte vadoek erop beetje in laten trekken.
 
Als het vizier vies is dan leg ik er een natte keukendoek op. Nadat het los is geweekt veeg ik het schoon met een schone doek. Buitenkant verder doe ik met een nat stuk keukenrol. Binnenkant 1x per jaar uit wassen. Pinlock 1x per jaar uitnemen en vizier en pinlock van beide kanten schoon maken.
 
Doorsmeren, olie verversen, alle bouten/schroeven/bevestigingen nalopen en op moment vastzetten indien nodig, grondig reinigen en in de was zetten. Daarna een botsproef om te checken of hij nog aan de specs en het opgegeven aantal sterren voldoet, een valtest, een maattest, 5000 keer open en dichtklappen (systeemhelm hè) en als de helm aan alle voorwaarden heeft voldoen, mag hij nog een jaartje mee... :)
 
Laatst bewerkt:
Oh ja! Dat was ik natuurlijk vergeten. Voor aanvang van elke rit de helm even testen mbv een vuisthamer om evt zwakke plekken op te sporen. Het is wel je eigen veiligheid natuurlijk.
 
Klein beetje off-topic, maar zo ziet het water er uit als ik mijn pak in de badkuip was.

Dit is +/- 5000 km Noord Italiaans straatvuil.
full
 
Hoe onderhoud men een matte helm eigenlijk ?
Vlekjes vallen eerder op dan op een glanzende
 
Bij thuiskomst na een rit zet ik helm op de rand van de gootsteen en met heel natte vaatdoek maak ik alle insektenlijkjes flink week. Dan na 10 min met keukenrol schoonpoetsen.
 
Op de eerste plaats viel ik al bijna van mijn stoel dat er schijnbaar dus ook een appje is voor je helm....

Gaan we daar naartoe, dat niemand meer zijn gezonde verstand gebruikt, zelf niet kan constateren of de pinlock nog werkt, dat het vizier dichtvalt en niet meer open blijft staan, zelf niet meer merkt dat de helm te groot of te klein is geworden, zelf niet meer ziet of er een horde insecten op zijn helm is geplet...

What's next?
Appje voor je benzinetank? olienniveau? spanning van de ketting?....

K@W@ is droevig gestemd vandaag

Haha, vraag me ook wel eens af, appje dit, appje dat.
Het doel wordt vaak flink voorbij geschoten.

Maar on topic, maak het vizier schoon na iedere rit en indien nodig onderweg, spuit af en toe wat siliconenspray in het mechanisme en op de rubberen rand die tegen het vizier sluit.
Rest van de helm maak ik 2 of 3 keer per seizoen( +/- 5000km ) schoon.
Binnenvoering in 3 jaar nog niet gewassen
 
ik pis regelmatig over mijn helm heen.
De urine laat ik 10 minuten inwerken. :P
Daarna doe ik er een grote boodschap overheen en smeer deze uit over de helm.
Als laatste spuit ik er wat deodorant overheen tegen de stank. ;)
Behalve strontvliegen geen last van ongedierte 8-)
 
Bij thuiskomst na een rit zet ik helm op de rand van de gootsteen en met heel natte vaatdoek maak ik alle insektenlijkjes flink week. Dan na 10 min met keukenrol schoonpoetsen.

Dit. Altijd.

Ook bij tankstops op reis: eerst de helm laten inweken, dan taken, betalen, coffee, wifi, en dan het vizier voorzichtig schoonmaken.

Ook af en toe losmaken en binnenkant vizier poetsen.

Elk jaar ander vizier en pinlock erin laten zetten, meestal bij begin zomer of net voor de 1e grote trek.
 
Laatst bewerkt:
Helm onderhoud bijna nooit...

Voor ik het vizier aan de buitenkant schoonmaak heb ik me er al een maand aan geïrriteerd dat hij zo smerig is, en in die tijd heeft het meestal al een keer geregend waardoor hij vanzelf wel weer schoon weekt. Hij zit ook onder de krassen maar ik heb hem eigenlijk alleen bij regen dicht, verder rij ik eigenlijk altijd met vizier open, dus ik heb er weinig last van. Ingebouwde zonnevizier gebruik ik vaak en die maak ik wel af en toe schoon. Meestal gaat er ook wel een tijdje overheen voor ik dat doe. Dan neem ik me onderweg voor om hem bij thuiskomst meteen schoon te maken, dat vergeet ik uiteraard waardoor ik er de volgende ochtend achterkom dat ik hem zodra ik op het werk ben echt meteen moet schoonmaken, wat ik uiteraard ook weer vergeet, en zo gaat het wel even door. Als ik dan toch op het punt van schoonmaken ben aangekomen dan zie ik er meestal ook echt geen ruk meer door. Buitenschaal ongeveer 1x per jaar in de winter tijdens de pekel, maar hij zit toch al onder de krasjes en beschadigingen, dus hoe hij er uit ziet boeit me eigenlijk ook niet. Binnenkant was ik nooit, maar draag wel altijd een balaclava die elke week in de wasmachine gaat.

Kortom, ik verwaarloos mijn helm dus nogal :o Maar het is nou eenmaal een gebruiksvoorwerp voor mij.

Onlangs wel de pinlock vervangen, dat was echt matglas geworden. Hoe weet ik niet, maar het was de zijde van de pinlock aan de kant van het vizier. Hij raakt het vizier niet, behalve aan de randen uiteraard, dus hoe het zo heeft kunnen beschadigen weet ik niet. Waarschijnlijk gewoon oud en vergaan. Helm is 4 jaar oud en naar schatting ruim 100.000km gebruikt, dus dan mag het ook wel een keer.
 
Laatst bewerkt:
Als ex inwoner van Helmond las ik Helmonder-hout. Dus om de verkeerde reden hier gaan lezen. Duurde even voordat ik uit de openingspost de strekking van de titel begreep. :?

Als binnenkant wat muf wordt van het zweet de binnenvoering er uit en wassen. Verder de buiten en binnenkant van vizier en buitenkant van de helm met microvezeldoek inweken en afnemen. Nooit keukenpapier met houtvezel gebruiken, krijg je microkrasjes op je vizier van.
 
Maar dit is een mythe toch? Hoe kunnen houtvezeltjes nou harder zijn dan het plastic van je vizier :?
Je zou beter kunnen zeggen dat die wat-krast-wat regel gebaseerd op hardheden een mythe is. Glas is veel harder dan een stukje ijzerdraad. Toch kun je makkelijk krassen maken met een paperclipje. Natuurlijk, als A veel harder is als B, zal B niet makkelijk krassen maken in A, en ze zullen ondieper zijn, maar het kan wel.

Als bril-drager, en dus iemand die heel vaak een paar plastic raampjes moet poetsen, kan ik je garanderen dat papier ongeschikt is om mee te poetsen. Je kunt het wel gebruiken om te weken (doorweekt velletje op het glas leggen), maar gebruik voor poetswerk een schoon microvezel doekje.

Of het papieren doekje uiteindelijk meer krassen zal veroorzaken dan gewoon gebruik is moeilijk te zeggen. Ik was niet van plan het uit te proberen.
 
Die van mij stop ik gewoon in de vaatwasser. Door de sproeiarmen zijn binnen- en buitenkant binnen no-time weer superschoon, ongeacht de laag vliegjes of hoeveelheid opgedroogd zweet. :t
 
Gewoon vizier schoon houden en als hij echt onder het vuil zit dan ook de rest van de buitenkant poetsen. De binnenkant doe ik nooit wat aan, maar koop elke 3-4 jaar een nieuwe helm. Het scheelt waarschijnlijk wel dat er geen haar op mijn hoofd groeit :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Op de eerste plaats viel ik al bijna van mijn stoel dat er schijnbaar dus ook een appje is voor je helm....

Gaan we daar naartoe, dat niemand meer zijn gezonde verstand gebruikt, zelf niet kan constateren of de pinlock nog werkt, dat het vizier dichtvalt en niet meer open blijft staan, zelf niet meer merkt dat de helm te groot of te klein is geworden, zelf niet meer ziet of er een horde insecten op zijn helm is geplet...

What's next?
Appje voor je benzinetank? olienniveau? spanning van de ketting?....

K@W@ is droevig gestemd vandaag

Ik heb gisteren zitten kijken op het internet naar een nieuwe tandenborstel. Ik heb zo'n elektrisch ding en dat is mij bevallen, maar inmiddels heeft die zoveel gepoetst dat het eens tijd is voor een nieuwe.

Ook ik flikkerde bijna van mijn stoel omdat je tegenwoordig zelfs tandenborstels hebt met apps. _O-

-O- :/ |(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren zitten kijken op het internet naar een nieuwe tandenborstel. Ik heb zo'n elektrisch ding en dat is mij bevallen, maar inmiddels heeft die zoveel gepoetst dat het eens tijd is voor een nieuwe.

Ook ik flikkerde bijna van mijn stoel omdat je tegenwoordig zelfs tandenborstels hebt met apps. _O-

-O- :/ |(
En met bluetooth maakt ie verbinding met dat appie
 
Altijd na het rijden plak ik een kletsnat stuk keukenrol op mijn vizier. Na ca 5 minuten veeg je de lijken er zo af. Af en toe doe ik ook zo de rest van mn helm.
En 1 x per jaar ofzo gaat de voering eruit en was ik hem uit (op de hand).

Pinlock heb ik niet gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan