Helmonderhoud, wat doe jij?

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Vandaag popt er een melding open op mijn telefoon: pinlock vervangen.
Want precies een jaar geleden kocht ik mijn Schubert C3 Pro (want ik ben een pro). Ik kreeg gelijk de tips; goed schoonhouden aan de buitenkant want insecten bijten in en beschadigen je helm, vizier goed poetsen met dit micoviber-doekje anders krijg je krassen, pinlock ieder jaar vervangen anders werkt het niet meer oid of het beschadigd je vizier, binnenkant iedere 3 maanden wassen.

Gauw genoteerd natuurlijk en het enige dat ik ooit doe is het vizier schoonmaken met een keukenrolletje als het zicht ècht belemmerd is :X

Wie doet er meer?
 
Laatst bewerkt:
*iedere dag rijder hier*

Niet veel anders als bovenstaand.
Vizier van buiten schoonvegen indien nodig.
Vizier van binnen nagenoeg nooit
Binnenvoering helm eens per ~2 maand - indien nodig
Pinlock zit er al een paar jaar in en werkt nog prima.
 
Buitenkant houd ik netjes (vizier+schaal/ventilatie), voering was ik eens per jaar, binnenkant vizier doe ik nagenoeg niks aan.
 
Was al even bang dat ik weer te laks was, maar gelukkig lijk ik daarin niet de enige :P
 
Enige wat ik doe is direct als ik de helm afzet de vliegjes met keukenpapier en water weg halen, verder niks.

Voor het eerst dat ik hoor dat een pinlock een "houdbaarheidsdatum" heeft,wat gebeurd er met een pinlock waardoor hij vervangen moet worden?
 
Ik rijd af en toe door een wasstraat heen..


Is alles gelijk weer schoon: Helm, Motorpak, Motor.. *D
 
Ik rijd af en toe door een wasstraat heen..


Is alles gelijk weer schoon: Helm, Motorpak, Motor.. *D
Krijg je dan ook zo'n voorruit doekje om de wax eraf te halen, of laat je dat met opzet op je vizier zitten zodat de regen er makkelijker af parelt?
 
Mijn routine:

Voor het rijden:
- Visuele inspectie buitenkant op scheuren, krassen en droogte scheurtjes
- Visuele inspectie binnenkant op beestjes, gerafelde voering, vettigheid
- Even voelen of de piepschuim schaal geen deukjes heeft opgelopen aan de binnenkant
- Vizier mechanisme controleren (ff snel open/dicht klappen en voelen of er geen tandjes overgeslagen worden)
- Pinlock aansluiting checken, of het rubber nog tegen het vizier zit
- ventilatie sleufjes even snel doorblazen met een pompje/balgje/perlucht (lage druk)
- Dan zie je ook gelijk of ze nog goed vast zitten
- BELANGRIJKSTE: helm bandje controleren op rafels, sneetjes oid en DD sluiting checken op losse sticksels (hij zou maar afvliegen tijdens het rijden!!)
- Vervolgens zet ik hem even op (met oordoppen al in) en kijk ik of de pinlock nog goed werkt door even flink warm te ademen.

Na het rijden:
- eigenlijk dezelfde lijst als voor het rijden



















Haha, no way :+ :+ :+
Gewoon rijden, en vervolgens de vliegen met papier/water van je helm weken.
Ojah, geen handschoenen erin tijdens opslag en liefst niet in zonlicht opslaan.
 
Laatst bewerkt:
Krijg je dan ook zo'n voorruit doekje om de wax eraf te halen, of laat je dat met opzet op je vizier zitten zodat de regen er makkelijker af parelt?

Gewoon laten zitten, is goed tegen de regen.
Wel hang ik altijd zo'n dennen-geur kerstboom aan de binnenkant van mn vizier.. :+
 
Ik doe eens in de zoveel tijd de buitenkant en de binnenkant met een nat doekje of sopje.

Voor de rest niet veel.
 
Enige wat ik doe is direct als ik de helm afzet de vliegjes met keukenpapier en water weg halen, verder niks.

Voor het eerst dat ik hoor dat een pinlock een "houdbaarheidsdatum" heeft,wat gebeurd er met een pinlock waardoor hij vervangen moet worden?

Slecht aansluiten denk ik waardoor er "adem" tussen het pinlock en het vizier kan komen te zitten. Dit hoopt op en wordt "vetting \ wazig". Net zoals de binnekant van een autoruit als je deze te lang niet afneemt.

Ook kan het pinlock iets losser gaan zitten waardoor er speling komt welke weer krassen veroorzaakt op het vizier.

Om nu een pinlock (helemaal die van Schuberth voor de hoofdprijs) te gaan vervangen terwijl er nog helemaal niets mis is zou ik niet doen.
 
Laatst bewerkt:
zijn ook beetje verkoopspraatjes he. ze willen je ook optijd eens terug zien.

Wat ik zelf doe is hetzelfde als de meest andere gewoon tijdig schoon maken.

binnenkant. [Ik heb een paar jaar geleden op de motorbeurs een bus putoline helmet sanitizer gekregen]
putoline-helmet-sanitizer-reinigingsspray.jpg


En die mag je voor heel je helm gebruiken.
Buiten schaal vizier binnen/buiten en zelfs voor de voering

En ik moet zeggen werkt erg prettig en gaat LANG mee.

Buiten kant even opspuiten schuimt zich dan.
Even laten zitten en je poetst het kerkhof er zo af in 1 vloeiende beweging.
zelfde voor vizier.

Binnenkant.... sja je ziet op filmpjes dat men de hele binnekant ook inspuit..
dus het zou moeten kunnen echter ik spuit gewoon wat op een doek en die haal ik er dan door.

ben toch beetje huiverig met binnenkant schoonmaken. die foam van de helm zelf wil ik niet aantasten. Dus daar ben ik een beetje voorzichtig mee.

Plus ik ga nooit met een Gel-kop in mn helm. Dus echt snel vies worden krijg je dan ook niet.

maar die putoline spul is een aanradertje [nee geen voordeel bij mn praatje.]
 
Als je het nooit doet of heel af en toe eens in de wasmachine: Was de binnenvoering van je helm voor de gein eens in een teiltje met lauw water en wat zeep.

Grote kans dat je schrikt van de kleur van het water.

Verder kijk/voel ik ook altijd in de helm voordat ik hem op m'n knar zet. Dit ben ik gaan doen nadat ik een flinke spin op hoofd kapot duwde. Lekker al die bagger in je haar en tussen de gaatjes van de binnenvoering.
:(
 
Slecht aansluiten denk ik waardoor er "adem" tussen het pinlock en het vizier kan komen te zitten. Dit hoopt op en wordt "vetting \ wazig". Net zoals de binnekant van een autoruit als je deze te lang niet afneemt.

Ook kan het pinlock iets losser gaan zitten waardoor er speling komt welke weer krassen veroorzaakt op het vizier.

Om nu een pinlock (helemaal die van Schuberth voor de hoofdprijs) te gaan vervangen terwijl er nog helemaal niets mis is zou ik niet doen.


Thx voor je uitleg.

Maar voor mij is dat inderdaad geen rede om het pinlock preventief te vervangen....
Ik wacht het beslaan wel af, vervangen kan dan ook nog ;)

Maar ik ging er eigenlijk van uit dat zo'n pinlock gewoon goed bleef....
Ik zal het in de gaten houden dus.
 
Ik gooi de helmvoering van mijn HJC helm altijd in de wasmachine bij de rest van mijn pak. Het spul wordt weer lekker fris en komt er zonder schade uit.
 
Gewoon 1-2x per jaar de voering eruit halen en wassen. Buitenkant altijd eerst bevochtigen met een vochtige microvezel doek en efkes laten rusten zodat de vuiligheid er gemakkelijk af gaar zonder krassen.
Pinlock wordt na 1j ook vettig, dus heel lichtjes ontvetten en zacht doekje erover.
 
Op de eerste plaats viel ik al bijna van mijn stoel dat er schijnbaar dus ook een appje is voor je helm....

Gaan we daar naartoe, dat niemand meer zijn gezonde verstand gebruikt, zelf niet kan constateren of de pinlock nog werkt, dat het vizier dichtvalt en niet meer open blijft staan, zelf niet meer merkt dat de helm te groot of te klein is geworden, zelf niet meer ziet of er een horde insecten op zijn helm is geplet...

What's next?
Appje voor je benzinetank? olienniveau? spanning van de ketting?....

K@W@ is droevig gestemd vandaag
 
Voering was ik goed met de hand wanneer dit nodig is. Vizier gaat een doekje overheen wanneer er te veel insecten op zitten. Mijn helm heeft een auto seal systeem maar die werkt een beetje te goed dus de rubberen seal heeft af en toe een likje vaseline nodig. Zelfde geldt voor de schaal net boven het rubber bij het voorhoofd gedeelte. Daar slijt het vizier tegen de schaal.
 
In hou enkel het vizier schoon. De rest heb ik nog nooit onderhouden...
In de winter is het soms heel erg qua smeuigheid die zich op de helmschaal bevindt, maar die wordt er in de zomer weer afgeregend toch?
 
Binnenwerk van je helm ieder jaar in een lauw warm sopje.
Dan ga je toch schrikken en blijkt het dus zeker nodig!
(als je bij heel hoge temp's hebt gereden, blijk je toch flink wat zweet achter te laten)

Goed uitspoelen, opdrogen en weer in je helm klikken.
Opnieuw heerlijk fris voor een heel jaar................... *D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan