Helmplicht Trike & Quad per 1 januari 2002

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.555
2.130
Nederland
Was deze al bekend? Stond op de voorpagina van de Telegraaf van 13 nov.

\"Helmplicht voor trikes en quads zonder gordels

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG - De helmplicht voor berijders van trikes en quads, gemotoriseerde drie- en vierwielers, wordt op 1 januari aanstaande van kracht. Dat zal verkeersminister Netelenbos vandaag bekend maken.

Bestuurders worden echter ontheven van de helmplicht als hun voertuig beschikt over goedgekeurde gordels. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat controleren welke voertuigen voor die vrijstelling in aanmerking komen.

Ook bestuurders van de BMW C1, een \'overdekte\' motorfiets, mogen vanaf volgend jaar zonder helm rondrijden, mits zij beschermd worden door goedgekeurde gordels.

Op een motorfiets met zijspan blijven de bestuurder en de bijrijder verplicht een helm te dragen. Hoewel ook dit voertuig drie wielen heeft, is het volgens het ministerie minder stabiel dan een trike.\"


Hoe weet het ministerie nou of een zijspan minder stabiel is dan een trike, die lui hebben nog nooit motor gereden, laat staan dat ze zelf auto rijden!
Liever een helm op m\'n kop dan een gordel op een trike of quad ;) Dan sta je toch voor lul ? Bovendien is een helm lekker tegen vliegjes of zoals nu, de kou.
Maargoed, ik blijf op 2 wielen, trike of quad zal ik nooit kopen. Wel misschien een keer huren.
 
TJA,,,de never ending Tinus N......... story,
( aanduiding voor een crimineel, of verdachte !!!)

ik stond gisteren toevallig bij een C1 te kijken bij een BMW dealer, een leuke tegenhanger voor een Smart,( zonder deuren) maar veilig ???? ik betwijfel het, als je daarin zonder helm een zijwaartse botsing beleeft, nee, ondanks 2 gordels kruislings, denk ik toch dat de kans op letsel aannemelijk is.

Tja Tinus maakt weer rare sprongen, ( een kat in het nauw maakt ook rare sprongen)
 
Ja klote he, net nu ik de trike bijna klaar heb voor de keuring. Nu moet ik toegeven dat het zonder helm niet echt prettig is met zo\'n 120/140 km/h ( of al bij lagere snelheden met koud weer ), maar vrije keus was wel zo leuk geweest.
Ik ga heupgordels monteren zodat ik zonder helm in en om de stad kan rijden en voor de snelweg toch maar een potje op.
 
Goed zo, maar ik zou ook altijd een helm op doen op zo\'n quad (trike zal ik NOOIT gaan rijden).

Eindelijk een nuttige regel, net zoals bij brommers, volgens mij is bij ongeveer 3/4 van de dode scooteraar geen helm de oorzaak. Stomste wat je kunt doen is zonder helm rijden en het rijd nog klote ook (hoe zou ik dat toch weten |( )
 
(trike zal ik NOOIT gaan rijden).
Hoezo geen trike maar wel een motor en een quad?

[edit] zie net dat je geen motor hebt, dus vraag wordt, waarom wel brommer en quad en geen trike?[/edit]
[edit] JW\'s woorden: \"Maargoed, ik blijf op 2 wielen, trike of quad zal ik nooit kopen. Wel misschien een keer huren\"................
Of een keertje achterop bij mij als de trike een kenteken heeft? :] [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Op Donderdag 15 november 2001 21:55 schreef nitromax het volgende:Hoezo geen trike maar wel een motor en een quad?

[edit] zie net dat je geen motor hebt, dus vraag wordt, waarom wel brommer en quad en geen trike?[/edit]

Ik vind sjoppers enz (en zo zien die trikes er ook altijd/meestal uit) niet mooi, MAAR ik ben snel over te halen dus laat me een plaatje zien van een mooie trike.

Heb trouwens wel een motor (een CB250 uit 1971, ja lach maar, en of ie mooi is; NEE maar toch wel leuk. Wereld van verschil tussen brommer en motor)


Dus mooie plaatjes van trikes welkom.

(en als ik jou trike even mag uitproberen.....)
 
Zijn er trouwens ook quads zonder die off road banden?

Lijkt mij heel mooi; quad met wegracebanden en dat lijkt mij ook een stuk populairder worden, een R1 quad ofzo, best markt voor.

Maar laat ik eerst maar eens een fatsoenlijke 2 wieler gaan (en leren) rijden.

En nitromax, heb je geen foto\'s van je (zelf gebouwde?) trike?
 
Laatst bewerkt:
Zijn er trouwens ook quads zonder die off road banden?

Lijkt mij heel mooi; quad met wegracebanden en dat lijkt mij ook een stuk populairder worden, een R1 quad ofzo, best markt voor.

Maar laat ik eerst maar eens een fatsoenlijke 2 wieler gaan (en leren) rijden.

En nitromax, heb je geen foto\'s van je (zelf gebouwde?) trike?
Stond al ergens een foto van m\'n 4.2 liter 6 cilinder Jaguartrike op het forum, maar kan hem niet zo snel vinden dus hierbij:
DTrolling.jpg

Niet zelf gebouwd, gekocht in Engeland, maar al wel erg veel aan gedaan om hem klaar te maken voor de RDW keuring. Ziet er toch niet echt uit als een chopper of wel? Ontwikkelingen met tekst en foto\'s op www.nitromax.nl-> Trike pagina\'s via de linker navigatiebalk. Enne...mooi? Nee, geen stukjes sierplastic, meer een soort post-apocalyptisch MadMax geval 8-) , tranenplaat en RVS.
Ik heb in de Option Moto ( zeer goed Frans motorblad ) een foto van een GSX-R trike, erg mooi ding.
CB250, prima ding, was ooit m\'n 2e motortje ( in \'76 ;( , 6 jaar voordat jij werd geboren ;) )
 
Laatst bewerkt:
Zijn er trouwens ook quads zonder die off road banden?

Lijkt mij heel mooi; quad met wegracebanden en dat lijkt mij ook een stuk populairder worden, een R1 quad ofzo, best markt voor.

Maar laat ik eerst maar eens een fatsoenlijke 2 wieler gaan (en leren) rijden.

En nitromax, heb je geen foto\'s van je (zelf gebouwde?) trike?

JIj hebt alleen de cross-quads gezien, er zijn inderdaad ook quads met wegbanden, kennis van me had er zo een met wegbanden, een Yamaha 125cc, reed iets van 110km/u ofzo. Leuk ding, ook zonder helm natuurlijk, alleen was toendertijd lastig om een verzekering te vinden.

Verder heb je ook crosstrikes, die zijn geinig, zien er niet uit, en das juist het stoere van die dingen :)

Ennuh dat jij nooit een trike wil rijden, das toch hardstikke leuk! Nooit gedaan, maar ga ik ZEKER wel doen, enige nadeel is dat je niet kan file rijden, maar dan ga je toch in de zomer \'s avonds rijden, of gewoon overdag ?
 
Op Donderdag 15 november 2001 21:55 schreef nitromax het volgende:Of een keertje achterop bij mij als de trike een kenteken heeft? :] [/edit]

Hehehe ik wou het al aan je vragen, of ik een keertje achterop zou mogen als ie eenmaal RDW gekeurd is, maar dan liever wel als het wat warmer buiten is :)

Trikes zijn echt geinig.. en veel bekijks! En dat is ALTIJD leuk :) Dusseh, als je \'m volgend jaar nog hebt, en je hebt een plekkie over (als je vrouw (of vriendin?) dat goed vind wil ik wel een keertje achterop..).. als je me dan maar niet doodrijd ! :)

Maaruh ik vind het een vet ding, lekker breed, enorme cilinderinhoud.. hoe hard loopt ie nou met 4200cc en wat is het gewicht? 400-500kg ofzo?

Ben absoluut geen chopperfan, maar een trike zie ik ook niet echt als chopper...


Trouwens, even iets anders, zag gister in de Aktueel dat Suzuki misschien een sportwagen gaat bouwen met een Hayabusa blok erin, dus de motor op 4 wielen... ze noemden \'m de GSX R/4
Gewicht schijn heel laag te zijn, maar er was alleen nog maar een schaalmodel gemaakt... ben benieuwd of ie ooit wordt gemaakt, ze konden daar bij Suzuki nog niets over zeggen.


Edit : Ik lees de aktueel natuurlijk voor de goede artikelen, niet voor de blote tieten ;)
Nee hoor, ben alleen wel fan van Ratbags & de strippies achterin.
 
Laatst bewerkt:
Hehehe ik wou het al aan je vragen, of ik een keertje achterop zou mogen als ie eenmaal RDW gekeurd is, maar dan liever wel als het wat warmer buiten is :)

Trikes zijn echt geinig.. en veel bekijks! En dat is ALTIJD leuk :) Dusseh, als je \'m volgend jaar nog hebt, en je hebt een plekkie over (als je vrouw (of vriendin?) dat goed vind wil ik wel een keertje achterop..).. als je me dan maar niet doodrijd ! :)

Maaruh ik vind het een vet ding, lekker breed, enorme cilinderinhoud.. hoe hard loopt ie nou met 4200cc en wat is het gewicht? 400-500kg ofzo?

Ben absoluut geen chopperfan, maar een trike zie ik ook niet echt als chopper...
Snelheid weet ik nog niet, heb ik nog niet echt uit kunnen proberen, maar met 275 pk en 840 kilo gaat\'ie best van z\'n plekkie ( helemaal wanneer er na het inrijden N2O opkomt natuurlijk :} )
Hou op m\'n site maar in de gaten wanneer\'ie klaar is en neem dan contact met me op voor dat ritje.
 
Stond al ergens een foto van m\'n 4.2 liter 6 cilinder Jaguartrike op het forum, maar kan hem niet zo snel vinden dus hierbij:
DTrolling.jpg

Niet zelf gebouwd, gekocht in Engeland, maar al wel erg veel aan gedaan om hem klaar te maken voor de RDW keuring. Ziet er toch niet echt uit als een chopper of wel? Ontwikkelingen met tekst en foto\'s op www.nitromax.nl-> Trike pagina\'s via de linker navigatiebalk. Enne...mooi? Nee, geen stukjes sierplastic, meer een soort post-apocalyptisch MadMax geval 8-) , tranenplaat en RVS.
Ik heb in de Option Moto ( zeer goed Frans motorblad ) een foto van een GSX-R trike, erg mooi ding.
CB250, prima ding, was ooit m\'n 2e motortje ( in \'76 ;( , 6 jaar voordat jij werd geboren ;) )

Zow, dat is pas een trike, heel iets anders dan alle trikes die ik gezien heb.

Dat blok is wel heeeel erg bruut hé! zit er mooi onder. Stuurt dat nog een beetje dan? ziet er vreemd uit maar het lijkt me wel een hele ervaring om erop te rijden of zelfs alleen al te zien.
Moch ik ooit op zo\'n meeting van MF komen als ik m\'n rijbewijs heb en een goede motor (of m\'n CB goed rijdend) heb, kom jij dan op dat ding? (duurt nog wel even hoor), wil \'m wel eens in het echt zien.

De enige trikes die ik tot nu toe heb gezien waren allemaal van die lelijke dingen met ommeunig hoog stuur maar ik mag ze natuurlijk niet allemaal over een kam scheren he.

Bruut is het enige woord.
 
Op Vrijdag 16 november 2001 15:58 schreef bogarde het volgende:Zow, dat is pas een trike, heel iets anders dan alle trikes die ik gezien heb.

Bruut is het enige woord.
8-) 8-)
Ik vind het ook nog steeds een enorm stoer ding als ik er aan bezig ben ( net de uitlaten erop gezet, wil ik hem starten.....kutaccu leeg, dus nu eerst laden )
Sturen doet\'ie prima, al doe je dat net als een bakfiets. In Engeland gewoon al die kleine rotonde\'s volle vaart genomen, die Jaguar achteras houdt de wielen wel op de grond! Wel omgebouwd van hand- naar voetgas, zodat ik links en rechts af net zo scherp kan draaien.
 
8-) 8-)
Ik vind het ook nog steeds een enorm stoer ding als ik er aan bezig ben ( net de uitlaten erop gezet, wil ik hem starten.....kutaccu leeg, dus nu eerst laden )
Sturen doet\'ie prima, al doe je dat net als een bakfiets. In Engeland gewoon al die kleine rotonde\'s volle vaart genomen, die Jaguar achteras houdt de wielen wel op de grond! Wel omgebouwd van hand- naar voetgas, zodat ik links en rechts af net zo scherp kan draaien.

Kon je geen startkabels gebruiken en die aan die 2CV hangen? :)
Maar 275pk en 840 kilo... hmmm verdomd lichte racewagen he ?
Denk dat dat toch wel zo\'n 250+ wordt met gemak.
Alhoewel de grootste zorg de luchtweerstand zal zijn denk ik. Gooi er een mooie racekuip omheen!

Ik zal je site checken en dan zie ik wel wanneer ie af is, maar pas als het weer wat warmer wordt stap ik een keer achterop in Utrecht ;)

Ben benieuwd of je er wheelies mee kan maken :}
 
8-) 8-)
Ik vind het ook nog steeds een enorm stoer ding als ik er aan bezig ben ( net de uitlaten erop gezet, wil ik hem starten.....kutaccu leeg, dus nu eerst laden )
Sturen doet\'ie prima, al doe je dat net als een bakfiets. In Engeland gewoon al die kleine rotonde\'s volle vaart genomen, die Jaguar achteras houdt de wielen wel op de grond! Wel omgebouwd van hand- naar voetgas, zodat ik links en rechts af net zo scherp kan draaien.
Ik heb je site maar eens doorgelezen, en is ie nog in de autoweek gekomen?

Dit plaatje is toch van je voetgas pedaal he? Heel leuk.
DTfoot.jpg


Ik denk dat je er ook nog wel mee op tv kan komen, bij Cars and Bikes (klote programma i know) vroegen ze nog wel naar apparte machines (autos en motoren).

En op dit plaatje vind ik \'m er bruter uitzien:
DTian.jpg
 
Op Vrijdag 16 november 2001 08:17 schreef HELLdesker het volgende:
R1_quad.jpg

Dat is echt wat voor Pooh!! Dan kan ie niet meer vallen.. wel lelijk, tering, een R1 als quad... zal wel raar rijden.. weet wel dat je gewoon quads kan maken met crossmotorblokken eronder, maar een R1 ombouwen tot quad? Beetje vreemd en zonde van de machine.
 
Zoiets ja! haha

hoe kom je aan dat plaatje?
Zelf gemaakt met photoshop ofzo?


Ik zit een beetje te slapen, staat gewoon boven aan het plaatje: shown at..... |(

Edit: ik zit echt te slapen, ik schreef: shot at ipv shown at :z
 
Laatst bewerkt:
GSX-R trike:
te vinden op www.lazareth.fr met nog wat meer leuk spul ( alles in het Frans ).

[edit]het lukt me niet om een plaatje te pikken van die site, alles staat als complete paginalink.[/edit]

Van achteren is dat een super cool ding maar de voorkant is minder, verder moeten er ook andere wielen op, van die grijze quad die bij het volgende linkje staat (daar kun je ook de voorkant van de oranje quad zien:

http://perso.wanadoo.fr/lazareth/Presentation/Presentation%20Quad.html
 
Sjonge jonge ;) GSXR quad, DAT IS ECHT VOOR POOH :)
en voor andere mensen die bang zijn om te vallen ;)

Nee doe mij maar gewoon 2 wielen, en als het smerig weer is, en glad is 4 wielen.
 
Sjonge jonge ;) GSXR quad, DAT IS ECHT VOOR POOH :)
en voor andere mensen die bang zijn om te vallen ;)

Nee doe mij maar gewoon 2 wielen, en als het smerig weer is, en glad is 4 wielen.

Iemand met een crosser die ban ik voor smerig weer en gladheid :?

;)

Maar er zijn ook mensen met crossers die dat juist leuk vinden, maar ik lig ook niet zo graag op de grond hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan