Helmschaal maten ?

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.007
53.927
Kampen (Overijssel)
Ik ben toe aan een nieuwe helm en denk dat het de GP-tech gaat worden van AGV.
Eigenlijk was ik er vorig jaar al aan toe maar door een op handen zijnde operatie aan mijn hand toch niet aan motorrijden toe gekomen maar ik had al wat uitgeprobeerd en kwam er achter dat de shoei x-spirit niet het juiste model (inwendig) voor mij was en de AGV zit als gegoten. Dus het moet er maar van komen.

Nu lees ik dat de helmschaal in drie verschillende maten uitgevoerd is maar hoe zit dat nu precies? Ik begrijp wel dat een XXL hoofd nooit in een S helmschaal gaat passen maar hoe moet ik die verdeling interpreteren?

Ik heb m'n kop opgemeten en dat is ongeveer 56/57 centimeter dus tussen small en medium in. van de AGV krijg ik de small gewoon goed om m'n schedel en verwacht daar eigenlijk ook de kleinste schaal bij of kan dat zomaar anders zijn?

info is welkom

CHARACTERISTICS
Shell SSL (Super-Super-Light) Karbon-Kevlar construction.
Number of shells 3 shell sizes
Ventilation System IVS (Integrated Ventilation System) with channels hollowed directly in the shell
Fabrics Cool Max with hygienic treatment
Inside padding Fully removable and washable (including neckroll)
Visor Clear, flat, anti-scratch and anti-fog polycarbonate Race X visor with tear-off system
Shield Mechanism XQRS (Extra Quick Release System): shield replacement without tools in few seconds
Retention System Double D
 
Tip van de dag: ga naar een motorzaak, pas de helm die je hebben wilt, en dan weetje de maat. Weetje gelijk of die lekker zit in de verkrijgbare maten.
 
Hmm, kan zijn dat dat per merk verschillend is.

Maar voor zover ik weet is het xs/s m/l xl/xxl waar je dan met de wangkussens de maar kunt aanpassen.
 
Gewoon als je helm groter wordt pakken ze een grotere helmschaal zodat ze bij xxs niet de xxl schaal volledig met schuim hoeven te vullen. Loop je als je een klein hoofd hebt tenminste ook niet met een enorme helm rond. De maat die je moet bestellen is dus nog steeds hetzelfde, alleen is je helm aan de buitenkant wat kleiner dan.
 
Gewoon als je helm groter wordt pakken ze een grotere helmschaal zodat ze bij xxs niet de xxl schaal volledig met schuim hoeven te vullen. Loop je als je een klein hoofd hebt tenminste ook niet met een enorme helm rond. De maat die je moet bestellen is dus nog steeds hetzelfde, alleen is je helm aan de buitenkant wat kleiner dan.
:^ maar niet alle merken hebben verschillende helmschalen dacht ik?
 
Je moet gewoon de maat kopen (dus de binnenmaat die bij je past) Je kan de schaal maat nooit kiezen.

De goedkopere merken werken met een schaalmaat. Dus de xxs heeft dezelfde helmschaal als de XXL. Als je dan een klein hoofd hebt dan zit je dus met een grote helm met dito gewicht op je hoofd. Als je dus een kleine maat hebt dan is het goed om te weten dat de fabrikant met verschillende helmschaalmaten werkt want dan zit je dus niet met dit probleem.

Je hoeft dan niet speciaal op te letten dat je niet een XXS helm krijgt met een te grote helm schaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan