Helmsluiting

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
Ik heb op m\'n eigen helm (Shark Krypton), een kliksluiting zitten, nu heb ik afgelopen dinsdag met een helm van de rijschool gereden. Die had een ander systeem, daarbij moest je het \"touwtje\" aanhalen, dit zat meteen goed en strak, dit vind ik veel fijner dan dat klik systeem dat ik heb.
Weet iemand of ik dit ook op mijn helm kan (laten) maken?

En mischien dat er nog grote nadelen aanzitten?

(edit; bedenk net dat dit eigenlijk meer een techniek vraag is)
 
Een duurdere helm kopen want, daar zit ie op :+
Lijkt me sterk dat ze die sluitingen los verkopen.
Maar je weet maar nooit.
Ik zou zeggen : ga eens langs een motorzaak.
Die kunnen je wel verder helpen :)
En er zitten geen nadelen aan.
Alle coureurs rijden met het \'touwtjes\' systeem.
 
Laatst bewerkt:
Appart verkrijgbaar lijkt me sterk.. dat ding moet namelijk VAST zitten aan je helm snappie.

Wat bedoel je trouwens precies met touwtje?
Veiligste sluiting is de \"dubbele D\" als\'k me niet vergis.

Eén systeem is echter nog steeds onovertroffen qua eenvoud en veiligheid: de dubbele D-sluiting. Dit zijn twee stalen ringen in D-vorm waardoorheen het riempje gewrongen wordt. Dit systeem blokkeert zichzelf als je het aanspant. Dit is een oersimpel systeem dat de meest onhandige slungel open kan krijgen. Het kan bovendien nooit kapot gaan of blokkeren of afbreken of slijten. Alle racers rijden met zo’n sluiting. Daarom ook dat Arai – een bekend racehelmenmerk – bij al zijn –zeer dure – helmen zo’n spotgoed ogend sluitinkje toepast. Dat is dus niet om geld te sparen!

van motornet.be
 
Laatst bewerkt:
Appart verkrijgbaar lijkt me sterk.. dat ding moet namelijk VAST zitten aan je helm snappie.

Wat bedoel je trouwens precies met touwtje?
Veiligste sluiting is de \"dubbele D\" als\'k me niet vergis.

Ik dacht dat ze er mischien iets aan konden aanpassen.
Dat touwtje is dat ding dat je onder je kin lans legt en er voor zorgt dat helm op je kop blijft zitten.
 
Heb nu een helm van 350 pietermannen, meer uit geldgebrek gedaan. Wil voor m\'n volgende helm toch wel wat meer neertellen en zal dan ook eens op de sluiting letten. Moet zeggen dat de sluiting die ik nu heb niet lekker \'voelt\'. Krijg ik alleen maar krassen van op m\'n kin :(
 
Heb nu een helm van 350 pietermannen, meer uit geldgebrek gedaan. Wil voor m\'n volgende helm toch wel wat meer neertellen en zal dan ook eens op de sluiting letten.

Dat heb ik ook, maar mijn helm koste ook ongeveer 300piek maar heb \'m al een tijdje omdat ik ook een helm nodig had voor op de brommer. Maar die helm is wel redelijk goed maar ik ga volgende keer ook op sluiting letten.
 
Mijn helm was geloof ik 500 piek ofzo, gewoon ook zo\'n kliksluiting. Mij hoor je niet klagen, maar heb nog nooit zoiets gehad met een touwtje ;)
 
Die dubbele D is ook niet echt fantastisch handig he jongens, dan is zo\'n klikgedoe veel handiger.
Maar als je ooit zwaar met je kop tegen de grond stuiterd en je knoppie lost dan was je beter geweest met zo\'n dubbele D.
\'k Zelf heb toch ook liever knoppie, gebruiksgemak is ook waard en die krengen zullen ook wel erg veilig gemaakt zijn.
 
Ik heb het liever lekker strak zitten (dan kom ik gauw, of niet JK? :+ ), niet té maar met zo\'n \"touwtjes ding\" kun je dat heel makkelijk bijstellen.
 
Afgelopen zomer heb ik voor het eerst in 12 jaar een \"dure\" helm gekocht (shoei/yamaha interceptor o.i.d.) en wat me opviel was inderdaad dat in de duurdere klasse eigenlijk alleen DD-sluitingen gebruikt worden, terwijl ik dat juist \"goedkoop\" vond staan. De verkoper had een verhaal over het feit dat dat bij wedstrijdgebruik zelfs de enige toegestane sluiting is??????
Moet zeggen dat het wel even wennen is, maar het bevalt me zeker wel.
 
Je kan een helm met \'kliksluiting\' toch ook makkelijk goed strak zetten? Een keer afstellen en klaar ben je. Of wil je je helm ieder dag opnieuw afstellen :?
 
Laatst bewerkt:
ik heb een Nolan hellumpie en daar zit zo\'n strip aan die je elke keer aanspant. Zit heerlijk en je kunt hem ook met 1 knop losmaken. Even oefenen en gaan. Maar als ik een nieuwe ga kopen, dan toch ook liever zo\'n dubbele D (altijd lekker cup DD).
 
Mijn Arai Maverick heeft ook een DD ;) Enne, zo ver ik weet mag je alleen met een DD het circuit op om echt te racen...bij races mag je niet met een klikknopje aan komen lopen...
 
ik heb een Nolan hellumpie en daar zit zo\'n strip aan die je elke keer aanspant. Zit heerlijk en je kunt hem ook met 1 knop losmaken. Even oefenen en gaan. Maar als ik een nieuwe ga kopen, dan toch ook liever zo\'n dubbele D (altijd lekker cup DD).

Ik heb ook zo\'n helm, echt IDEAAL! heb je er ook zo\'n fijn pijltje bij \"Pull here for rescue\" ofzoiets?
 
Ik heb een Roof Diversion en die heeft een \'klik\' sluiting. In het BSB rijd Frosty Bollocks met dezelfde helm dus iik neem aan dat zo\'n systeem ook mag.
 
Ik heb ook zo\'n helm, echt IDEAAL! heb je er ook zo\'n fijn pijltje bij \"Pull here for rescue\" ofzoiets?
Ja, voor als je net bent gecrashed en zo\'n ambu medewerker gaat aan je helm staan te trekken. En dat die dan eerst de gebruiksaanwijzing moet gaan lezen.

Heb net trouwens een donker vizier besteld bij louis.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan