help, bang om te rijden

xeon74

Rookie
1 sep 2013
8
0
hallo motorvrienden,
ik heb een groot probleem en wil jullie mening / hulp.
ik rij al meer dan 5 jaar en heb nu een hayabusa. 4 maanden geleden is een vriend van mij tijdens een rit op een vrachtauto geknald en overleden. aantal maanden geen motor gereden maar de laatste 2 weekenden was een catastrofe voor mij. ik kon geen enkele bocht fatsoenlijk nemen en vandaag was het zo erg dat ik midden in de bocht in paniek raakte terwijl er niks aan de hand was. dit baart mij zorgen en heb er een naar gevoel aan overgehouden. het is net of ik een bochten fobie er aan heb overgehouden. wat kan ik hieraan doen. het is echt een klote gevoel en voel me ook erg k.. wat moet ik doen mensen?
 
Oefenen op een industrieterrein/parkeerplaats (iig iets met weinig verkeer) misschien een paar lessen nemen voor het zelfvertrouwen?
 
Neem gewoon lekker een paar rijlessen. Een instructeur kan je beter tips geven dan wij vanachter onze computer.
 
De eerste stap heb je al genomen. Rustig aan beginnen, langzaam aan het zelfvertrouwen weer opbouwen. Dat kan weken, zelfs maanden duren. Als je nu al meteen verwacht dat je weer rijdt als voorheen, dan gaat het niet goed.
 
hallo motorvrienden,
ik heb een groot probleem en wil jullie mening / hulp.
ik rij al meer dan 5 jaar en heb nu een hayabusa. 4 maanden geleden is een vriend van mij tijdens een rit op een vrachtauto geknald en overleden. aantal maanden geen motor gereden maar de laatste 2 weekenden was een catastrofe voor mij. ik kon geen enkele bocht fatsoenlijk nemen en vandaag was het zo erg dat ik midden in de bocht in paniek raakte terwijl er niks aan de hand was. dit baart mij zorgen en heb er een naar gevoel aan overgehouden. het is net of ik een bochten fobie er aan heb overgehouden. wat kan ik hieraan doen. het is echt een klote gevoel en voel me ook erg k.. wat moet ik doen mensen?

Je hebt geen bochten fobie, maar een bang voor de dood fobie.
Omdat het zo ''dichtbij'' is gebeurt associeer je motorrijden nu met doodgaan?
Ach je bent niet de enige, er zijn heel veel mensen die graag willen motorrijden/bergbeklimmen/skydiven maar het niet doen omdat ze bang zijn dood te gaan.

Wil je erover heen komen, zal je toch met regelmaat moeten gaan rijden en je ''bochten fobie'' juist opzoeken in plaats van vermijden.

Of je gaat thuis op de bank race spelletjes spelen. :+
 
Gewoon rustig blijven rondrijden in je eigen 'comfortzone', niet gaan ontwijken, dan word de drempel om normaal te gaan rijden steeds groter.

Heel veel sterkte en succes gewenst!
 
volg een rijvaardigheidstraining. Eventueel eentje privé, die speciaal op jouw situatie is toegespitst, bijvoorbeeld deze en dan even klikken op MTT Remedial.
(Ik heb hier zelf overigens geen ervaringen mee; puur van internet geplukt. Maar misschien is dit wel heel geschikt voor jou)
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je idd gewoon zoals je al doet moet gaan rijden. Rustig opbouwen en niet meteen het gas opendraaien natuurlijk. In bochten al meer proberen af te schuinen tot je weer op hetzelfde niveau zit en qua vertrouwen zoals je eerst had/deed.

En mocht het over een langere tijd nog steeds zo zijn, dan is het misschien een optie om naar een lichtere motor te kijken met minder vermogen.
 
ik heb aandachtig alle berichten gelezen, en wil iedereen bedanken. wat ik heb vergeten te vermelden is dat ik nu in Turkije woon en rij.Helaas zijn de wegen niet motorvriendelijk en vind ik niet makkelijk een instructeur zoals gespeciliseerd in NL. wat dat betreft mis ik NL enorm en het goede asfalt. mischien is het een idee om naar NL te komen en tegerlijkertijd een cursus te volgen.wat ik lees is toch langzaam opbouwen of proffesioneel hulp in de zin van een cursus. maar dan een motor in NL huren...
 
Beetje vreemd misschien, maar is de motor in orde?
Bandenspanning enzo?

Dat kan namelijk ook zorgen voor een nogal belabberd bochtengevoel.

Verder net als de rest het advies: rijden, rijden, rijden.
Eventueel op een andere motor.
 
ik heb aandachtig alle berichten gelezen, en wil iedereen bedanken. wat ik heb vergeten te vermelden is dat ik nu in Turkije woon en rij.Helaas zijn de wegen niet motorvriendelijk en vind ik niet makkelijk een instructeur zoals gespeciliseerd in NL. wat dat betreft mis ik NL enorm en het goede asfalt. mischien is het een idee om naar NL te komen en tegerlijkertijd een cursus te volgen.wat ik lees is toch langzaam opbouwen of proffesioneel hulp in de zin van een cursus. maar dan een motor in NL huren...

Daar moet je sowieso een andere motor rijden dan een hayabusa. lijkt me.
Een die meer op de omgeving afgestemd is.
 
ik heb aandachtig alle berichten gelezen, en wil iedereen bedanken. wat ik heb vergeten te vermelden is dat ik nu in Turkije woon en rij.Helaas zijn de wegen niet motorvriendelijk en vind ik niet makkelijk een instructeur zoals gespeciliseerd in NL. wat dat betreft mis ik NL enorm en het goede asfalt. mischien is het een idee om naar NL te komen en tegerlijkertijd een cursus te volgen.wat ik lees is toch langzaam opbouwen of proffesioneel hulp in de zin van een cursus. maar dan een motor in NL huren...

Dat is inderdaad een iets ander verhaal....

Als je hier bent zou de VRO1 van de KNMV een aanrader kunnen zijn. Maatje van me had de bibbers na een schuiver en voor hem heeft het wonderen gedaan.
 
Bang voor de dood, nietbeens het motorrijden zelf lijkt me als ik je verhaal lees. Wellicht met iemand praten over wat je hebt mee gemaakt en nu daarover voelt?
 
Welkom op MF !!

Veel plezier hier !!

Groetjes Blek Sjiep :W



Veel gaan rijden en je tijd nemen
 
ik had een kawasaki zx10-r 2006 ook steengoed ding, de wegen zijn hier soms oneven en een 600of1000cc ketsen van de weg af( soms raakte mijn achterste van de zadel en dat met 240kmh is geen prettig gevoel), vandaar een hayabusa die ligt zwaarder op de weg
 
Terug
Bovenaan Onderaan