Help beginners een motor kiezen!

RemcoNL

MF veteraan
6 jul 2009
5.122
1
Apeldoorn
Uit het grote rijlesserstopic:
zou inmiddels ook al een nieuw topic kunnen worden , beginners motoren met een budget
Een beginner-zoekt-motor-topic lijkt me een goede zaak.

Ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb, voornamelijk op Marktplaats, diverse motoren gezien, maar vind het moeilijk om te kiezen. Sowieso mag ik pas dinsdag proefritten maken (dinsdag haal ik mijn rijbewijs op), dus ik heb nog heel even bedenktijd.

Ik zoek:

Een motor rond de 1000 euro (voornamelijk omdat-ie dan met alleen WA-verzekering buiten op een parkeerplaats kan staan). Enige echte eis is dat ik redelijk rechtop zit (geen racer dus), en een klein beetje meer vermogen dan m'n lesmotor (iets rond de 75 pk?).

Een paar voorbeelden van wat ik zoal tegenkom:

http://link.marktplaats.nl/269896059
Ex-lesmotoren, vraagprijs 1399 euro voor een 5 jaar oude Kawa ER-5. Klinkt eigenlijk best aantrekkelijk om een tijdje mee te rijden, maar ik vrees dat ze er al veel te veel km op hebben zitten en problemen gaan geven.

http://link.marktplaats.nl/272056281
Honda CM400T (400 cc; 32 kW; 24500 km) uit 1985, vraagprijs 550 euro
Deze is wat ouder dan m'n voorkeur heeft.

http://link.marktplaats.nl/273373755
Yamaha Diversion (600 cc; 93.500 (!!) km), uit 2000; vraagprijs 1250 euro
Nadeel is de zeer hoge kilometerstand, voordeel is weer dat de motor vrij jong is voor z'n prijs. Aan de andere kant worden er ook even oude Diversions aangeboden met slechts 9000 km, de vraag is dan hoe betrouwbaar het is om alleen op de kilometerstand af te gaan (kan mee gerommeld zijn).

http://link.marktplaats.nl/276209018
Yamaha Diversion XJ 600 S (600 cc; 28500 km); uit 1993; vraagprijs 1250 euro. Deze is dus net zo duur als bovenstaande, maar 7 (!) jaar ouder en met (volgens opgave) veel minder kilometers).

http://link.marktplaats.nl/275730145
Kawa ER-5 (500 cc; 51500 km), uit 2002; vraagprijs 1850 euro, wel weer wat aan de dure kant om buiten te laten staan met alleen WA-verzekering.

http://link.marktplaats.nl/267721091
Honda CB 500 (500 cc; geen km-stand vermeld); uit 2001; vraagprijs 1250 euro.
Motor staat al anderhalve maand te koop, gezien het type grote kans dat het ooit een lesmotor geweest is, waarbij deze 3 jaar ouder is voor vrijwel dezelfde prijs als de bovenste die ik noemde.

Wellicht zien/weten jullie motoren die aan mijn wensenlijstje voldoen. Advies is dan ook welkom, en wellicht hebben meer lessers er wat aan.
 
Tip van Gilles lijkt me goud, prima motor om op te starten zeker als je niet te lang bent.
Als je echt "rond de" 1000 zit en je daarnaast nog genoeg budget hebt voor kleding etc kan je ook overwegen om dit persoon te bellen (link hieronder) en 1300 te bieden als dat in budget past, zeker als je wat langer bent zit dit perfect, klinkt het leuker dan een div600 en heb je flink wat meer vermogen/koppel om het langer leuk te houden!

http://link.marktplaats.nl/265467876
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd zelf al jaren motor en heb de kawasaki er 5 geprobeerd waar mijn dochter op rijd.
Die van haar is met een 25 kw aanpassing en moet je dus erg goed in het juiste toerental houden.
Het is wel een heel handelbaar en heel gemakkelijk te rijden motor met een goed bochtengevoel, dat gaat echt erg lekker.
Vooral geschikt voor niet al te lange mensen of vrouwen.
Als er geen 25 kw op zit en dus meer vermogen dan is dit een betaalbare leuke beginnersfiets
 
Wat is 'lang'? Ikzelf ben zo'n 1.92 m. Resulteert dat dan sneller in last van m'n rug?
Ik ben zelf 1.88m en vind dat het er duidelijk beter uitziet als mijn dochter 1.60m er op zit, de verhoudingen kloppen dan beter.
Natuurlijk kan ik er ook goed mee vooruit, maar voor wat langere afstanden zit ik toch wat krapjes.
Lange afstanden heb ik hier niet op geprobeerd
 
ik mis de soes gs 500 ook een ideale beginnersmotor voor niet al te veel geld te vinden

zijn allemaal misschien wat kleinere motoren maar ook met m'n ZZR (ook vrij klein) kan ik met 1.92 prima rond kachelen.
 
tja neem een gewoon simpel ding ,dat je nu een rijbewijs hebt
wil niet zeggen dat je ken motorrijden, zou een er 5 nemen.
km standen rond een ton zijn geen probleem voor die dingen.
alleen zijn de vorken wel eens minder dan.
en ken je lekker een jaartje sturen en het rijden onder de knie
krijgen.
en ga je op je plaat (hoop niet ) vergaat de wereld ook niet
kwa centen en ben je wel veel ervaring rijker.
 
Ik ben zelf 1,82m, en kleding heb ik ondertussen al. De prijslimiet (ong. 1000 euro) wordt voornamelijk bepaald doordat ik een duurdere motor niet graag buiten laat staan, op een parkeerplaats voor een supermarkt nog wel.
 
Ik ben zelf 1,82m, en kleding heb ik ondertussen al. De prijslimiet (ong. 1000 euro) wordt voornamelijk bepaald doordat ik een duurdere motor niet graag buiten laat staan, op een parkeerplaats voor een supermarkt nog wel.
Nou dan zal je vanwege je lengte weinig beperkingen hebben denk ik zo... ik ben zelf tikkie langer en heb jaren heerlijk op een Div gereden :]
 
Ik volg dit topic met interesse, ik ben nog bezig voor mijn rijbewijs, maar uiteraard al wel aan het oriënteren op wat er allemaal op de markt is.

Als student is mijn budget ook niet groot, ik heb max 1000 euro begroot voor een nette fiets, die ik kan gebruiken voor woonwerkverkeer en wat toerritjes.
Ik zit te denken aan een Honda CX500, een Yamaha Radian, of een oude Honda CB500/650/750.
 
Kijk, leuk topic *D
Ik heb een budget van ongeveer €2500,- - €3000,- en ik heb het liefst een (super)sport / sport tour.
Nu heb ik al een redelijk mooie Suzuki GSX600R SRAD gezien, wat ik een hele mooie motor vind...
Maar, aangezien jullie meer ervaring hebben:
Wat is een goede motor om te beginnen in deze prijsklasse (moet 25kw kunnen / zijn).
 
@xevoo, een thundercat is mischien een optie, die zijn voor dat geld wel te krijgen.
 
thundercat heeft geen 25kW kit, dus als je er een vindt op 25 kW is er de import/export truc mee uitgehaalt en kan deze niet meer op >25 kW.
 
Heb zelf een Kawa 250r gekocht als eerste motor en dat is echt een superfijne stuurfiets. Ook ziet de motor er zeer degelijk uit en is die best wel zuinig. Kost nieuw wel 5000,- maar ik denk dat er binnekort wel wat meer 2008 modellen op de 2ehands markt komen ;).
 
Ik rijd zelf al jaren motor en heb de kawasaki er 5 geprobeerd waar mijn dochter op rijd.
Die van haar is met een 25 kw aanpassing en moet je dus erg goed in het juiste toerental houden.
Het is wel een heel handelbaar en heel gemakkelijk te rijden motor met een goed bochtengevoel, dat gaat echt erg lekker.
Vooral geschikt voor niet al te lange mensen of vrouwen.
Als er geen 25 kw op zit en dus meer vermogen dan is dit een betaalbare leuke beginnersfiets
:X :+

Maar goed, even over de divjes, Ik zou eerder voor de nieuwere met hogere km-stand gaan, deze heeft een dubbele remschijf voor, minder snel torderen van de voorvork en ik hoop ook meer rem-vermogen (dat mis ik bij mijn 97 namelijk best veel). Verder vind ik een lage km-stand niet altijd een voordeel, lijkt me niet erg goed voor een motor als hij minder dan 1000km per jaar rijd. Verder is een divje 600 leuk beginnen maar redelijke kans dat je na een jaartje ofzo er een beetje uitgekeken op raakt door toch een beperkt vermogen. (Zijn natuurlijk zat mensen die er heel lang op rijden zonder problemen maar ik merk aan mezelf dat ik soms graag wat meer vermogen wil). Verder wel een fiets die veilig te parkeren is, ik draai slaapdiensten in een.... "kansenwijk" en dan staat mijn motor buiten op de stoep en geen hond die er ook maar naar kijkt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn twijfel-lijst wordt alleen maar langer. Nu is er een Kawasaki ER-5 bijgekomen, en wel deze:
http://link.marktplaats.nl/277292211
2001, 24000 km, 500 cc... Qua vermogen vrij beperkt, maar ziet er (op de foto) vrij netjes uit. MP-vraagprijs is 2150, wel aan de hoge kant om buiten te laten staan, maar wel iets waar ik mee voor de dag kan komen (denk ik).
 
Ik rij een ER-5, ben 1,93 en t gaat prima. Ziet er misschien een beetje stom uit maar verder heb ik de grootste lol op die fiets!! Vermogen zat, rechtuit misschien een beeeeeeetje te weinig maar verder gaat t perfect. Rij er al ruim een jaar op rond en ben er nog niet op uitgekeken. Prima startfiets. 1 tip, koop er geen van een rijschool. Afgeragde versnellingsbakken enzovoorts...
Prima motorblokken maar van die versnellingsbakken ben ik niet zo gecharmeerd.

Ik zou hem zeker aanbevelen maar ik zie dat er nog veel meer interessante alternatieven gepost zijn
 
Ik rij een ER-5, ben 1,93 en t gaat prima. Ziet er misschien een beetje stom uit maar verder heb ik de grootste lol op die fiets!! Vermogen zat, rechtuit misschien een beeeeeeetje te weinig maar verder gaat t perfect. Rij er al ruim een jaar op rond en ben er nog niet op uitgekeken. Prima startfiets. 1 tip, koop er geen van een rijschool. Afgeragde versnellingsbakken enzovoorts...
Prima motorblokken maar van die versnellingsbakken ben ik niet zo gecharmeerd.

Ik zou hem zeker aanbevelen maar ik zie dat er nog veel meer interessante alternatieven gepost zijn
Dank je voor je ervaringen :)
Kan je me misschien vertellen wat de ER-5 ongeveer verbruikt? En: uit welk jaar heb jij hem?
De rijles-motoren had ik al min of meer opgegeven, dat schreeuwt om problemen. Blijft natuurlijk het risico dat de teller is teruggedraaid, maar lesmotoren verraden zichzelf wel door de deuken/schade.
 
Dank je voor je ervaringen :)
Kan je me misschien vertellen wat de ER-5 ongeveer verbruikt? En: uit welk jaar heb jij hem?
De rijles-motoren had ik al min of meer opgegeven, dat schreeuwt om problemen. Blijft natuurlijk het risico dat de teller is teruggedraaid, maar lesmotoren verraden zichzelf wel door de deuken/schade.
Ja natuurlijk

220 kilometer op een liter of 10 is met woon-werk geen uitzondering.
Met MF ritten 200 kilometer. Dus 1 op 20 of 1 op 22.

Mijne komt van 99, maar volgens mij zijn die blokken tot het laatste bouwjaar ongewijzigd gebleven. Blokken zijn super, let bij aanschaf op de kleine dingetjes zoals lampjes, schakelaartjes en dat soort dingen meer. Grote beurt (inclusief kleppen stellen en dergelijke) kost je ongeveer 250 euro en twee nieuwe banden zijn 200 euro met zn twee. Dan weet je dat ook alvast :P

Ik ben van mening dat de ER-5 een zwaar ondergewaardeerde motorfiets is. Hij heeft niet het mooiste uiterlijk, maar ik vind hem leuk en hij rijdt echt super. Kwalitatief zijn ze gewoon goed, het is niet voor niets dat bijna elke rijschool ermee rijdt.

Als je nog iets weten wilt hoor ik het wel
 
Ja natuurlijk

220 kilometer op een liter of 10 is met woon-werk geen uitzondering.
Met MF ritten 200 kilometer. Dus 1 op 20 of 1 op 22.

Mijne komt van 99, maar volgens mij zijn die blokken tot het laatste bouwjaar ongewijzigd gebleven. Blokken zijn super, let bij aanschaf op de kleine dingetjes zoals lampjes, schakelaartjes en dat soort dingen meer. Grote beurt (inclusief kleppen stellen en dergelijke) kost je ongeveer 250 euro en twee nieuwe banden zijn 200 euro met zn twee. Dan weet je dat ook alvast :P

Ik ben van mening dat de ER-5 een zwaar ondergewaardeerde motorfiets is. Hij heeft niet het mooiste uiterlijk, maar ik vind hem leuk en hij rijdt echt super. Kwalitatief zijn ze gewoon goed, het is niet voor niets dat bijna elke rijschool ermee rijdt.

Als je nog iets weten wilt hoor ik het wel
Dank je, dit klinkt positief :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan