Help beginners een motor kiezen!

Wat ik vooral voordeling vind, is het feit dat het een tweecilinder betreft. Die hoef je niet zo in toeren te jagen om er kracht uit te halen in verhouding tot een vierpitter. Een twin heeft relatief veel koppel onderin. Ik persoonlijk vind dit erg lekker rijden. De opvolger wordt waarschijnlijk ook een twin of een triple.
 
Dit? misschien iets voor je Remco?
Zit wel een stukje boven je budget uit (denk ik?) maar kan misschien nog wat mee worden gedaan.
Het is wel een 25kw maar dat setje ligt er zo uit schijnt zo :+
 
Ik weet niet of er al naar gekeken is, maar een Honda NTV 650 (revere) is ook nog steeds een goede fiets om mee te beginnen.
Het is geen snelheids monster (maar gaat nog steeds goed hard vooruit), maar gaat heerlijk door bochten heen, en is ook geschikt voor langere ritten...al blijft het natuurlijk een naked.
Voordelen: Cardan, geen ketting gedoe, en op de NTV gaat ie (bijna) nooit stuk.
Afhankelijk van je rechterhand lekker zuinig (1 op 20 is normaal). Als je net als ik continue te hard optrekt en rijd ong. 1 op 17 :)
25 kw is mogelijk, al kan het soms iets lastig zijn om een kitje te vinden.

Nadeel: ehm.... het schijnt voor sommige mensen lastig te zijn als ze te lang zijn....maar voor anderen is dat weer geen probleem...(dus even proberen)

Prijs: voor 1000,- zou je een aardige moeten kunnen vinden (niet kijken naar de advertentie prijs, maar wat je er echt voor geeft...)

Een GS 500 is trouwens ook een leuke fiets.
 
Ik weet niet of er al naar gekeken is, maar een Honda NTV 650 (revere) is ook nog steeds een goede fiets om mee te beginnen.
Het is geen snelheids monster (maar gaat nog steeds goed hard vooruit), maar gaat heerlijk door bochten heen, en is ook geschikt voor langere ritten...al blijft het natuurlijk een naked.
Voordelen: Cardan, geen ketting gedoe, en op de NTV gaat ie (bijna) nooit stuk.
Afhankelijk van je rechterhand lekker zuinig (1 op 20 is normaal). Als je net als ik continue te hard optrekt en rijd ong. 1 op 17 :)
25 kw is mogelijk, al kan het soms iets lastig zijn om een kitje te vinden.

Nadeel: ehm.... het schijnt voor sommige mensen lastig te zijn als ze te lang zijn....maar voor anderen is dat weer geen probleem...(dus even proberen)

Prijs: voor 1000,- zou je een aardige moeten kunnen vinden (niet kijken naar de advertentie prijs, maar wat je er echt voor geeft...)

Een GS 500 is trouwens ook een leuke fiets.
Er staat nu een NTV te koop.
FF zoeken
 
Naar wat ik begrepen heb van mijn instructeur(s) is het handig om te beginnen op een 2 of 4 cilinder. een 4 cilinder is rustiger in het optrekken/schakelen maar over het algemeen wel een stuk zwaarder qua kilo's. een stevige jongen van 1,80 meter moet daar geen echt grote problemen mee hebben.
 
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op de Kawasaki ER-5 (uit 2001, vaste prijs 1750 euro, 24500 km). Het ding trilt erg als-ie stationair draait, ik weet niet of het kwaad kan, maar het voelt gewoon vervelend tussen m'n benen... En er was een richtingaanwijzer-glaasje kwijt, wat wellicht duidt op slordig onderhoud... Rest van het onderhoud was een jaar geleden, achterband beetje plat afgesleten, maar vooral: het vermogen viel achteraf toch wel tegen (37 kW). En als ik dat nu al vind, vrees ik dat ik redelijk snel ben uitgekeken... Verder reed-ie wel lekker, en maakt een heel mooi geluidje, zelfs stationair al! Ik twijfel dus nog, maar het was ook de bedoeling om nog enkele proefritten te maken ter vergelijking.
 
Ik zit nu te denken om als eerste fiets een BMW K75 aan te schaffen, naar wat ik lees trillen ze nagenoeg niet, zijn ze zuinig, betrouwbaar, makkelijk te onderhouden en gaan lang mee.
Misschien is het, ondanks de hogere prijs (ik reken op 1800 euro) toch wel een betere investering dan een Honda CX500.
 
Ik zit nu te denken om als eerste fiets een BMW K75 aan te schaffen, naar wat ik lees trillen ze nagenoeg niet, zijn ze zuinig, betrouwbaar, makkelijk te onderhouden en gaan lang mee.
Misschien is het, ondanks de hogere prijs (ik reken op 1800 euro) toch wel een betere investering dan een Honda CX500.

Al deze punten zijn juist ook waarom Honda bekend staat.....dus schrijf Honda nog niet helemaal af en kijk even verder :)
Onderdelen zijn zowel bij BMW als Honda relatief duur als je originelen koopt.
Het onderhoud, tja, als je zelf veel doet is het niet zo veel....
Een aanrader als je weinig onderhoud wilt: een cardan. Het hele gedoe met spannen en smeren, tandwielen vervangen etc kun je dan vergeten. Gewoon af en toe (om de 24000 km ofzo) even de cardan olie aftappen en weer bijvullen.
 
Cardan is echt een vereiste. Primitief gedoe met die kettingen. :+
De Honda CX heeft ook cardan, ik vraag me alleen af hoelang dat blok meegaat in tegenstelling tot een BMW.
 
Ik 2.00m lang zoek ook nog iets leuks sport/tour en rond de 2000euro. Iemand tips :P ?
 
Ik 2.00m lang zoek ook nog iets leuks sport/tour en rond de 2000euro. Iemand tips :P ?
Een Yamaha Thundercat misschien?

http://link.marktplaats.nl/276846712 (Nummer 1)
http://link.marktplaats.nl/275300716 (Nummer 2)

Staat geloof ik bekend als sport / tour fiets, die makkelijk mee kan komen :)
 
Een Yamaha Thundercat misschien?

http://link.marktplaats.nl/276846712 (Nummer 1)
http://link.marktplaats.nl/275300716 (Nummer 2)

Staat geloof ik bekend als sport / tour fiets, die makkelijk mee kan komen :)
Ook voor mensen met mijn lompe lengte :P
 
Dat moet je denk ik zelf checken :P
Ben zelf 1.96, maar heb nog nooit op een TC gezeten.. dus ik weet niet of het kan, maar verwacht van wel :P
 
Een Yamaha Thundercat misschien?

http://link.marktplaats.nl/276846712 (Nummer 1)
http://link.marktplaats.nl/275300716 (Nummer 2)

Staat geloof ik bekend als sport / tour fiets, die makkelijk mee kan komen :)

Die 2e heeft ruim 80.000 kms, toch een beetje erg veel.
 
Even een kickje, na een weekje vakantie :)
Nog steeds op zoek, man man wat is kiezen moeilijk...
 
Waarom spaar je eigenlijk niet ff door en koop je er eentje voor iets meer aan het begin van het nieuwe seizoen?
 
Waarom spaar je eigenlijk niet ff door en koop je er eentje voor iets meer aan het begin van het nieuwe seizoen?
Sparen is niet zo zeer het probleem (binnenkort toch aan het werk en zo), ik wil zeer binnenkort kunnen rijden en juist niet al te veel uitgeven vanwege het buiten-staan.
 
De Honda CX heeft ook cardan, ik vraag me alleen af hoelang dat blok meegaat in tegenstelling tot een BMW.
Die CX'jes zijn volgens mij pima blokken hoor! De stator van de dynamo wil naar het schijnt wel eens opgeven en dan moet helaas het blok een beetje uit elkaar.

Maar voor de rest.... prima dingen toch! Oerdegelijk.

ER-5 is gewoon een saaie degelijke fiets. Het paralleltwinnetje loopt prima en kunt er ver mee doorhalen (11000 rpm?) maak pakt onderin ook al aardig op. Verder is hij er met laag en hoog zadel. Let erg op met versnellingsbakken van lesfietsen. Bedenk eens hoeveel mensen zonder schakelervaring erop hebben gezeten?
 
Cardan is echt een vereiste. Primitief gedoe met die kettingen. :+
De Honda CX heeft ook cardan, ik vraag me alleen af hoelang dat blok meegaat in tegenstelling tot een BMW.
Idd lekker rijden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan