Help: boutjes uit brandstoftank vissen

Suuz750

Rookie
8 dec 2021
21
18
Om de brandstoftank van roest te ontdoen, alvorens hem opnieuw te coaten met Tank Cure, heb ik naast anti roest middel een aantal (80 om precies te zijn) metalen boutjes in de tank gedaan. Met een magneet heb ik ze er weer uit gevist, 2 na. (Uiteraard heb ik geteld hoeveel boutjes ik in de tank deed en heb ik geteld hoeveel ik er uit gevist heb.) Ik hoor ze niet rammelen in de tank, maar de vorige 3 die ik er uitviste rammelden ook niet en zaten toch ook echt in de tank.
Welke truuks hebben jullie om die laatste 2 er uit te vissen? Laten zitten is geen oplossing neem ik aan?
 
Met een plastic hamer bij alle hoeken en kieren kloppen in de hoop dat je iets los schrikt. Desnoods even een doekje er tussen. Als je de tank op de kop legt hoor je het direct vallen.
Laten zitten zou bij een carburateur motor prima kunnen volgens mij. Zolang ze niet bij de brandstof kraan de boel dicht houden is er niet zoveel aan de hand. Ik ga er vanuit dat je de kraan ook gedemonteerd hebt, dus dan kan je dat in elk geval nog controleren.
Injectie durf ik even niks over te zeggen. Ik heb te weinig (lees: geen) ervaring met die pompjes
 
Ik zou ze er toch uit willen hebben...

Niet dat ik zo'n pietje pecies ben. Maar die coating die je gaat aanbrengen "lijmt" dan ook die boutjes "vast" als ze dan na verloop van tijd toch niet zo "vast" zitten is je coating beschadigd en kan er weer brandstof tussen de coating en het staal van je tank komen.

Voor de injectiepomp of het brandstofkraantje boeien die boutjes echt niet. Maar het waren dus stalen boutjes, als die gewoon verzinkt waren blijven ze dat ook nog wel even. Als het zwarte boutjes waren gaan ze best snel roesten in je tank. En daar wilde je juist vanaf met die coating zou ik denken.

Kun je niet met zo'n mini cameraatje op je GSM in de tank kijken om te zien waar ze gebleven zijn?

Anders weet ik het ook niet, wel raar dat ze zijn blijven zitten...
 
Ik heb laatst een endoscoop gekocht bij de Lidl, nog verkrijgbaar in de webshop.
Prima ding, je kan er mee- in en uitzomen, foto's maken en heeft verlichting.
Ideaal om in uitlaten, cilinders te kijken.
Ook bij Vespa's om in holle ruimten te kijken etc.
gcp1536bdc996254453858077acb16807ea.jpeg
 
Eigen ervaring leert dat een tank weinig kan hebben qua kloppen, wees voorzichtig. Misschien doen waar het steviger is of op de bodem waar je het niet ziet?

Wel slim om ze te tellen vooraf.

Enig idee waar ze klem zitten? Heeft de vul opening een flens waar ze kunnen klemmen?
 
Ik heb het ook ooit gehad, toen heb er weer een hele zooi boutjes er parkers terug ingegooid en nog een keer flink lopen schudden. Zo kwam hij uiteindelijk los. Wel opnieuw tellen natuurlijk, anders weet je nog niet of hij eruit is. Een anders gewoon laten zitten. Vorige week nog een andere tank gecoat, dat spul wordt zo keihard, zo'n mee-gecoat boutje gaat echt nergens meer heen hoor.
 
Om de brandstoftank van roest te ontdoen, alvorens hem opnieuw te coaten met Tank Cure, heb ik naast anti roest middel een aantal (80 om precies te zijn) metalen boutjes in de tank gedaan. Met een magneet heb ik ze er weer uit gevist, 2 na. (Uiteraard heb ik geteld hoeveel boutjes ik in de tank deed en heb ik geteld hoeveel ik er uit gevist heb.) Ik hoor ze niet rammelen in de tank, maar de vorige 3 die ik er uitviste rammelden ook niet en zaten toch ook echt in de tank.
Welke truuks hebben jullie om die laatste 2 er uit te vissen? Laten zitten is geen oplossing neem ik aan?
leren tellen? het waren er maar 78 :+
 
Dank voor alle reacties. De buurjongen kwam te hulp met een endoscoop. De boutjes waren nergens te bekennen. Dat maakt dat ik de kans op een 'human error' groter acht dan dat de boutjes er nog in zitten, dus ik heb uiteindelijk de tank gecoat. Ook omdat ik na de reacties hier de gok dat ik de boutjes mee coat wel durfde te nemen.

Nu fingers crossed dat het allemaal goed gegaan is en ik over een week als de coating uitgehard is ik dit klusproject kan afmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan