help, cb blijft raar doen!

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo, ik heb een Honda cb550 uit 1976 na een paar jaar stilstand weer opgeknapt en rijdend gekregen. Echter, ik blijf problemen houden. Hij trekt goed door de versnellingen heen, maar wil niet boven de 7000 toeren. Meestal tot de 5000, dan sputtert ie tegen. Ik heb de carburateurs ultrasoon gereinigd, netjes gemonteerd en afgesteld volgens het boekje, maar nu zag ik dat de bougies allen zwart waren, dus een te rijk mengsel. Zou dat het zijn? De ontsteking stond iets te laat, die heb ik nu op tijd (aan de vroege kant) gezet met nieuwe punten en condensatoren. Overigens: ik heb wel een gat in mn uitlaat, misschien te weinig tegendruk? Het gekke is dat ie de ene keer wel goed gaat, dan rijdt ik 150 (max) bij 7000 toeren, effe later komt ie amper boven de 5000 (te warm misschien) en maakt ie rare geluiden, alsof ie op minder cilinders loopt, maar dat doet ie niet, gewoon alle vier.

Wie weet hier raad mee? Ik heb ook al nieuwe bougies.

Oh ja, en de vlotterkamers lekken soms een beetje, maar niet meer zo erg als vlak na de montage. Misschien dat de rubbers zich moeten zetten? De vlotterhoogte klopt echter wel....

Licht aan-uit heb ik ook al geprobeerd, geen verschil. Maar dat heeft toch geen effect op het mengsel? Trouwens: ook de lichten leiden hun eigen leventje en trekken zich niets aan van de schakelaars. Als ik ze aan zet zijn ze ook echt aan, maar zet ik ze uit dan gaan ze de ene keer wel uit, andere keer spontaan weer aan. Aarde en dergelijke heb ik gechecked en alle bedradingsaansluitingen en contacten zijn schoongemaakt.

Als je het mij vraagt:

Te rijk mengesle = zwarte bougies = niet meer goed vonken = K rijden op hogere toeren.

Begin maar eerst met het mengsle goed krijgen... en nieuwe bougietjes..

Is er ooit iemand aan het spelen geweest met de carb's?
Zitten de naalden in een andere stand,wat is de maat van je hoofdsproeiers?

Nieuwe bougies heb ik er vandaag ingeschroefd, gasnaalden hebben maar één stand bij deze carburateurs, hoofdsproeiers zijn maat 100, volgens boekje ook. Als je het mij vraagt blijft er maar 1 ding over: luchtstelschroef goed zetten. Die staat ook volgens boekje: helemaal indraaien, dan 1 3/4 slag eruit... Het mengsel is te rijk (zwarte bougies) dus moet ik meer lucht hebben (filter is nieuw, geen valse lucht, etc.) door volgens mij die schroef op iedere carb wat te verstellen. Maar moet ik om meer lucht toe te voegen indraaien of uitdraaien??

als je vlotterpennen niet goed afsluiten gaat je vlotterniveau omhoog dit kan die zwarte boegies [rijk] verklaren en als ze soms wel afsluiten loopt die wel goed

HE MAtthijs...

heb hetzelfde gehad hoor .... één van de spoelen was eenvoudigweg niet aangesloten, vandaar de vraag van back (heeft me toen geholpen). Gezien je problemen met het licht maakt je draadwerk ergens aarde, waardoor er stroom weglekt. Boven de 6-7000 toeren is je vonk doorgaans erg zwak (zou je niet zeggen, maar toch is het zo) en trekt ie veel op de accu, krijg je slechte verbranding en dus zwarte bougs. Een andere zou wellicht al e.e.a. oplossen, wellicht is ook je gelijkrichter niet helemaal jofel meer. Als e.e.a. dan ook nog slecht functioneert, krijg je probs...Mijn symptomen waren idem dito, maar kunnen meerdere oorzaken hebben. Is volgens mij dan toch een electrisch probleem ;) ....

Ha Triaatje!

Lichtprobleem ben ik achter: Het knopje van de claxon (die niet werkt) blijft soms hangen en dan gaat het grote licht aan, ook als gewone licht uit is. Dus dat knopje heb ik maar vastgezet. Verder laat ie de accu wel goed bij hoor. Accu is evenals de bougies splinternieuw! Waarschijnlijk zi het probleem toch in de vlotterkamers, of de luchtafstelschroef....

Heb je misschien een andere uitlaat gemonteerd dan waar de motor eerder mee gereden heeft ? Ik meen dat een 4-in-4 een andere sproeierbezetting nodig heeft dan een 4-in-1 of een 4-in-2 (ja die is er ook geweest).

Nopes...geloof er nog steeds niks van... :X Als je claxon je grote licht beïnvloedt zit er m.i. toch iets niet helemaal jofel. Waar het om gaat is niet of ie goed bijlaadt (klein beetje dan) maar of ie op het moment supreme het juiste amperage kan leveren. Als je nl. lekstroom hebt, zoekt dit de makkelijkste weg en da's niet via de bougs hoor :+ Dus op moment dat je eigenlijk erg veel van hem vraagt (onder de 2500 toeren en boven de 6500-7000) wordt ie zwak...

wedden ? 8-)

You've got a bet! Maareuh, hoe check ik dat dan? En ja, je hebt gelijk wat betreft claxon/groot licht. Ik moet de schakelaar eens openhalen en de contacten checkn/schoonmaken...

Mijn euvel was dat de stekkerts verkeerd zaten en nogal ondoorzichtig was hoe e.e.a. door verschillende draadkleuren nou aangesloten moest worden (draadboom was verneukt). Daardoor had ik als ik licht aanhad ALTIJD groot licht, en dat trekt me toch een wissel op je accu zeg B| . Wat je zou kunnen doen is meten in hoeverre er stroom weglekt als je je licht aandoet/uitlaat...

vraag Back ff..die weet precies hoe je e.e.a. moet doen...

Oja...cjeck ff je gelijkrichtert....

Mijn euvel was dat de stekkerts verkeerd zaten en nogal ondoorzichtig was hoe e.e.a. door verschillende draadkleuren nou aangesloten moest worden (draadboom was verneukt). Daardoor had ik als ik licht aanhad ALTIJD groot licht, en dat trekt me toch een wissel op je accu zeg B| . Wat je zou kunnen doen is meten in hoeverre er stroom weglekt als je je licht aandoet/uitlaat...

vraag Back ff..die weet precies hoe je e.e.a. moet doen...

Oja...cjeck ff je gelijkrichtert....

Euhm Backfire, zin in een date O-) ???

:}

Hmm, dat gaat een hoop Bossche bollen kosten.... :)

Lijkt mij ook een ontstekingsverhaal. Slechte vonk -> zwarte bougies.

Stelschroefjes hoef je niet achteraan te gaan, maar ze moeten natuurlijk wel gelijk staan ;) . Deze hebben (bijna) geen invloed bij volgas (volgas is een gat van 25mm(?) en de stelschroef is maar een heel dun kanaaltje).

Staat de lichthoogte van de contactpunten wel goed?

Punten zijn gesteld, weliswaar statisch, maar de lichthoogte klopt, moet tussen de 0,3 - 0,4 zijn, ik heb ~0.35 aangehouden. Timing klopt, iets aan de vroege kant (gesteld met multimeter)...

Ik moet wel bekennen dat de timing TE LAAT STOND toen ik de problemen had. Heb na het stellen echter nog geen proefrit kunnen maken.....

Ik houdt U op de hoogte!

Hee M'thijs,

Wat je ook eens zou kunnen doen is je bobines rechtstreeks op de output van je condensatoren aansluiten. Op die manier elimineer je in een klap alle fouten die evt. in je draadboom zitten. (want zo te horen is die draadboom een beetje gammel)

Suc6!

Net een proefritje gereden van zo'n 20 km (eindelijk kon ik m proberen), en wat denk je?

GEWELDIG!!!!! HELEMAALMEGAFANTASTISCHSUPERGEWELDIGAMAZINGCBKNALLEN

In iedere versnelling trok ie makkelijk tot aan 9000 toeren (begin rood, ben ik niet overheen gegaan) en echt waar, superveel vermogen. Ik ben nog niet harder dan 140 gegaan O-) , dat komt wel een keer op de snelweg als ie lekker warm is, dat doe ik niet op binnenwegen. Maar haha, probleem opgelost!

Wat heb ik nu veranderd sinds als dat gedoe?
1. Nieuwe bougies erin (terwijl de oude nog goed waren volgens mij)
2. Ontsteking supersecuur afgesteld (nu: aan de vroege kant, voorheen te laat)
3. Andere benzinekraantje erop, de oude drupte een beetje.

Zal dus wel aan de ontstekingtiming of de bougies hebben gelegen...

Mijn theorie: Door te late ontsteking raakte ie oververhit en daardoor presteerde die minder en in eerste instantie ook al niet goed door te laat vonken. Oververhit + zwart slaan van bougies was dan denk ik de boosdoener. Wel vreemd dat nu de carbs niet meer lekken, helemaal niet zelfs...

Nou, de mazzel allemaal en broemse :]

he grapjas..je vergeet je grootlicht en claxon-interferentie....

want dat was de oorzaak hoor... :P

Tralalalalaaa.... O-) Wat bleek nou, claxonknoppie indrukken = toeteren, opzij schuiven = seinen met grootlicht. Veertje erin lam, dus knoppie bleef opzij en groot licht bleef aan. Waarschijnlijk tijdens knipperlicht aanzetten knoppie verschoven.... Oh ja, ook zo vreemd, claxon doet het niet. Ik het ding losmaken, rechtstreeks op accu, en jawel, enorm lawaai. Hmm, vreemd. Ik met spanningsmeter bedrading opmeten, bij indrukken knoppie kreeg het draadje 11,6 volt. Prima toch?Rechtstreekts op accu 12,4. Dus beetje weglekken, a la, da's normaal toch met zo'n berg bedrading? Maar dat zo'n claxon met 1 volt te weinig het niet doet is vreemd.... Anyway, ik heb 'm d'r maar afgelaten,komt later wel weer.

Maar dan zou volgens jouw theorie ik niet kunnen scheuren met groot licht? Of maar eventjes met groot licht, daarna te weinig stroom? Ben wel benieuwd, ga ik eens proberen. Groeten! ;)

Terug
Bovenaan Onderaan