Help, CBR1000F loopt niet, door te veel weerstand?

michielwest

Rookie
26 mei 2006
17
0
Sint-Michielsgestel
Na een grondige revisiebeurt
(nokkenasketting + spanner+ geleider, dynamoketting + geleider+spanner, drijfstanglagerschalen, krukaslagerschalen) heb ik pas geleden alles weer opgebouwd, met succes.

Na een keer te laten draaien, en een proefritje gemaakt te hebben (in het begin liep de motor keurig en gewoon stationair), heeft de motor plotseling veel weerstand.
Ik heb tijdens het proefritje op het einde ook een piepgeluid gehoord. De motor start nog wel, maar moet echt gas geven om m aan de gang te houden, zoveel weerstand heeft deze. Je hoort ook dat er iets niet goed is, maar waar, kan ik niet terughalen? Bij het starten op de startmotor heeft de motor zoveel weerstand dat de accu doodvalt!

Kan iemand mij opweg helpen hoe dit op te lossen is? Of suggesties?

Ik heb al op de zuigers gekeken door de bougies weg te halen, maar ik zie niks apart.

Zelf denk ik aan de nokkenassen, of dynamo.
Kan trouwens de dynamo zo erg kapot zijn? In het ergste geval laat deze de accu toch niet meer op? Toch niet met zoveel weerstand?

Ik heb ook de krukas met de hand proberen rond te draaien dmv dopsleutel 14 erop te zetten aan de linkse zijde, maar ik krijg deze amper rond! Help nodig aub?

Ik heb het volgende plan: bougies eruit halen en dan proberen. Dan klepdeksel eraf + nokkenasketting van de nokkenassen af en dan nogmaals proberen. dan kan ik in ieder geval bepalen of het aan de nokkenassen ligt. En anders??? (lagersschalen zonder smering misschien?)

Sorry voor het lange verhaal, maar dit is nodig om misverstand te voorkomen.

Bedankt
 
Niks sorry, goed verhaal. Beter duidelijk als 30 keer vragen beantwoorden.

Tja, is er niet een zuigerveer gebroken of verkeerd gemonteerd ofzo, dat schuurt langs je cilinderwand :X dat kan het zware lopen misschien verklaren?

Geen smering op je nokkenas kan natuurlijk ook.

Dynamo lijkt me niet dat die zoveel weerstand geeft. Als je startmotor hem niet eens meer rondkrijgt (indien accu in orde) dan is er intern toch wat goed mis, en zal ik hem maar niet meer starten.

Eerst grondig onderzoeken! Succes ermee. :W
 
Ik kan je waarschijnlijk niet helpen, maar door het duidelijke openingsverhaal ben ik wel benieuwd naar wat het is!

Email notificatie aangezet :)

Misschien een nokas spanner die ergens tussen gevallen is?
 
Mmm warmloper gehad ? ( Of een olie leiding/pomp defect? )

Demonteren is inderdaad de beste optie, stukje bij beetje totdat je in 1 keer weer soepel draaid, dan heb je waarschijnlijk de boosdoener gevonden...

Zwaar K*t in iedergeval :N

Suc6

Grtzzz Simon. 8-)
 
Na enige uren demontage ben ik erachter dat inderdaad de dynamo de oorzaak niet is maar de nokkenassen.

In totaal zitten er 4 lagerkappen over de 2 nokkenassen waarvan er 1 geen smering heeft verzorgd. Niet zo geweldig dus. Je kunt het al een beetje zien aan de nokken. Vanavond de kappen eraf halen en dan verder onderzoeken.

Als eerste de oorzaak achterhalen natuurlijk, waarom er geen olie doorheen komt. maar hoe weet ik (nog) niet.
 
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een gs500.. Daarbij bleef de nokkenaskettingspanner volledig open staan en was daar vast gaan staan.. Met een andere spanner erop was het probleem verholpen :)

Succes iig.
 
Inderdaad, mijn nokkenas is de oorzaak, door geen smering dus.

Nu is het zo dat de nokkenas en lagerkap flink is ingesleten |(

Is dit te repareren, want ook de cilinderkop zal gemaakt moeten worden? Iemand een idee. Repareren wat kan zoiets dan gaan kosten?

Of anders, zijn er waarschijnlijk bij mij veel CBR 1000F onderdelen te koop die splinternieuw zijn.
 
ik heb zelf een probleem gehad met de nokken van een nokkenas. deze was 3 mm versleten. oplassen kan, maar kost klauwen vol geld. als ook je kop kapot is, dan zou ik gaan denken aan een gebruikte kop met 2 nokkenassen van bijv een schadebak ofzo. ik verwacht dat je voor 300-400 klaar bent. ik weet dat ik de boodschapper ben van slecht nieuws, maar ik vrees dat opvullen veeeel kostbaarder wordt. Gebruikte nokkenas incl tuimelaars koste mij 80 euro voor een gsx750f

you may shoot me if it helps you :+
 
Laatst bewerkt:
IETSJE is erg veel ?

Ik ken de modellen op zich niet, ben zeker geen Honda specialist... :N

Grtzzz Simon. 8-)

Mwa, minimaal zo'n vijf jaar, 50kg en 40pk ;)

Maar ff to the facts: ja, ook de motorblokken zijn totaal verschillend
En dan zit er ook nog verschil in de cbr1000f modeljaar '87/88 (SC21) en vanaf '89-'99 (SC24)
 
Terug
Bovenaan Onderaan