Help deze electro noob!

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Dus, ik heb een Koso temperatuurmeter. Die heeft 3 voedingsbronnen nodig: plus, min en een geschakelde + om hem alleen aan te laten gaan als het contact aan gaat.

Nu heb ik mijn originele spatbord vervangen waar dus kentekenplaatverlichting op zit. Die gebruik ik op mijn nieuwe kentekenplaathouder niet meer, dus ik heb een mooi (vrouwtje) stekkertje over onder het zadel. Daar wil ik de geschakelde plus voor de temperatuurmeter vandaan halen.

Dus, ik heel moedig het mannetjes stekkertje van het originele spatbord afgeknipt en die op de geschakelde plus draad van de temp. meter gesoldeerd. En aansluiten maar. Helaas ging de temp. meter niet aan. Wat doe ik fout? In het stekkerblokje zitten 2 pinnetjes dus 2 kabeltjes, en de geschakelde plus kabel van de temp. meter heeft maar 1 kabel. Hoe ga ik dit geheel laten werken? En ja, totale electro noob hier ;) Bedankt alvast!

Links de geschakelde plus draad van de Koso en rechts het mannetje dat je onder het zadel op het vrouwtje klik, die dus aan de 12v hangt:

20ppxy1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat achterlichtstekkertje heeft een + (voeding) en een - (massa) kabeltje voor je originele lampje. De geschakelde plus kabel van je teller zet je op de geschakelde plus aansluiting van het stekkertje. De massa aansluiting heb je niet nodig.
 
Dat achterlichtstekkertje heeft een + (voeding) en een - (massa) kabeltje voor je originele lampje. De geschakelde plus kabel van je teller zet je op de geschakelde plus aansluiting van het stekkertje. De massa aansluiting heb je niet nodig.



:^


Waarschijnlijk ligt er ook een zekering uit nu.
 
Laatst bewerkt:
Meten = Weten!

Het lijkt er op dat je de + van je koso op de - van de verlichting hebt aangesloten. Zekering even vervangen en met een spanningsmeter de + gaan zoeken. Kun je doen door de + van de spanningsmeter op 1 van de draden van je achterlicht te zetten. De - van de spanningsmeter even tegen het frame aanhouden. Kan zijn dat je op die plek van het frame even lak moet verwijderen.
 
Meten = Weten!

Het lijkt er op dat je de + van je koso op de - van de verlichting hebt aangesloten. Zekering even vervangen en met een spanningsmeter de + gaan zoeken. Kun je doen door de + van de spanningsmeter op 1 van de draden van je achterlicht te zetten. De - van de spanningsmeter even tegen het frame aanhouden. Kan zijn dat je op die plek van het frame even lak moet verwijderen.
:o |(

Wil je aub geen adviezen meer geven.

Als je al lak gaat wegschrapen om een massa-verbinding te maken met een multimeter, is het goed mis.
 
Is het niet zo dat als je het op je kentekenverlichting aansluit dat je dan eerst je licht moet inschakelen voordat het stroom krijgt? Of staat jouw verlichting automatisch altijd aan zodra je het contact aanzet?

Groet,Auke.
 
Meet met een multimeter welk van de 2 aders van de originele draad stroom geeft bij contact aan.
De andere draad zal massa zijn.

Als je weet welke draad spanning geeft dan sluit je die aan op de geschakelde plus van je temp meter.
Massa aan massa, constante plus op de accu.
 
:^ met een slijptol een gleufje maken, dan blijft die prikkert van je fluks er nog inzitten ook.

Waar maken ze electriciteit eigenlijk van ?

suikerbieten en koriander, maar dat recept is uit suriname, in jamaica gooien ze er een rood scotch bonnet pepertje bij.
dat is de tegenhanger van groene stroom.
die is met jalapeno.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan